سایه بازیگران منطقه ای بر مذاکرات هسته ای

مردی که فابیوس را علیه ایران تحریک کرد

۲۲ آبان ۱۳۹۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۲۴۴۰۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای
ناظران می‌گویند که حمایت عربستان از فرانسه فقط مقابله به مثل با روسیه بر سر سوریه نبوده است، بلکه ارسال این پیام از سوی ریاض به واشنگتن نیز بوده است که می‌تواند از ثقل اقتصادی و دیپلماتیکش برای تاثیرگذاری بر جامعه جهانی از دریچه‌ای غیر از دریچه امریکا استفاده کند.

دیپلماسی ایرانی: همان طور که وتوی روسیه همه تصمیم ها بر سر سوریه را لغو کرد و به داد بشار اسد رسید، وتوی فرانسه نیز همه تلاش ها برای توافق بر سر برنامه هسته ای ایران میان تهران با کشورهای غربی را به باد داد. ایرانی ها تلاش داشتند که از طریق این توافق نامه دریچه ای برای ادامه غنی سازی اورانیوم داشته باشند و از مواضع متزلزل واشنگتن در برابر تهران نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، یک منبع عربستانی گفت که کشورش با قدرت پشت مواضع تند فرانسه در خلال مذاکرات 1+5 با ایران ایستاده بود.

این منبع که این روزنامه عربی اشاره ای به آن نکرده است، همچنین گفت که آن چه تندروی فرانسه را حمایت می کرد، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان بود که می خواست به این ترتیب پاسخی به وتوی روسیه در برابر بحران سوریه که عربستان تلاش می کرد روند دیپلماسی مشابهی را در آن پرونده پیگیری کند، داده باشد و فرانسه، دوست نزدیک خود را برای این تندروی ترغیب کرد.

در طول مذاکرات ژنو لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفته بود که توافق نامه پیشنهادی نگرانی ها را بر طرف نمی کند و نمی تواند ابهامات را بر سر پرونده هسته ای ایران رفع کند.  

البته وی تاکید کرد که فرانسه تمایل دارد به رغم اتهامات برخی مسئولان به این که پاریس تلاش ها را به چالش کشیده است، توافقی در پرونده هسته ای ایران حاصل شود.  

بر اساس توافق نامه پیشنهادی ایران می پذیرفت بخشی از برنامه هسته ای خود را در برابر کاهش برخی تحریم های اقتصادی که مشکلات بزرگی را برایش رقم زده است، متوقف کند.

ناظران می گویند که حمایت عربستان از فرانسه فقط مقابله به مثل با روسیه بر سر سوریه نبوده است، بلکه ارسال این پیام از سوی ریاض به واشنگتن نیز بوده است که می تواند از ثقل اقتصادی و دیپلماتیکش برای تاثیرگذاری بر جامعه جهانی از دریچه ای غیر از دریچه امریکا استفاده کند.

ناظران بر این اعتقادند که اظهارات جان کری، وزیر امور خارجه امریکا که روز یکشنبه بیان کرد، حاکی از نگرانی امریکایی ها بر سر از دست دادن دوستی در طراز عربستان است. عربستان اتهام های متعددی را متوجه کاخ سفید به ریاست باراک اوباما کرده و او را فردی ضعیف توصیف کرده که تلاش دارد بر اساس وعده های روس ها عمل کند.

کری در گفت وگو با شبکه خبری ان بی سی گفته بود: «ما در مذاکرات هسته ای با ایران نه کوریم و نه ساده لوح. ما می دانیم که چگونه به گونه ای عمل کنیم که به سود مصالح کشورمان و جهان به ویژه هم پیمانانمان مثل اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه باشد.»

دیگر منابع آگاه امریکایی به روزنامه العرب گفته اند که ریاض تصمیم دارد در صورتی که غرب نتواند توقفی در برنامه هسته ای ایران ایجاد کند، از طریق پاکستان اقدام به وارد کردن سلاح هسته ای کند.

درباره نقش عربستان در پرونده های منطقه ای، کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلفنی با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان بر سر تلاش های بین المللی بر سر پرونده سوریه و توقف تلاش ها بر سر برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرد. کما این که راه های حل پرونده های مختلف منطقه ای را با او در میان گذاشت.  

مذاکرات ایران با 1+5 روز شنبه بدون رسیدن به توافقی در ژنو به کار خود پایان داد. طرف امریکایی می گوید که پیشنهادهایی را به ایران داده ولی تهران آن پیشنهادها را قبول نکرده است در حالی که مقام های ایرانی همچنان صحبت از خطوط قرمز هسته ای خود می کنند و می گویند امکان چشم پوشی از آن خطوط را ندارند.

از سوی دیگر منابع آگاه امریکایی به روزنامه العرب گفته اند که ریاض تصمیم دارد در صورتی که غرب نتواند توقفی در برنامه هسته ای ایران ایجاد کند، از طریق پاکستان اقدام به وارد کردن سلاح هسته ای کند. این خبر را چندی پیش روزنامه تایمز منتشر کرد و برخی افراد آگاه در عربستان می گویند که این مساله باعث نگرانی امریکایی ها به ویژه سازمان های امنیتی این کشور شده است. به ویژه این خبر زمانی منتشر می شود که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به تازگی در ریاض بوده و تلاش می کرده که روابط دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند. امریکایی ها از این نگران هستند که عربستان همانند سال 1989 که در واکنش به تلاش های هسته ای ایران به سراغ موشک های چینی رفتند، این بار نیز اقدامی مشابه را انجام دهند. در آن موقع بازخواست های امریکایی ها ریاض را به اندازه ای خشمگین کرد که به فکر همکاری با شرق به جای همکاری های استراتژیک با امریکا افتاد. در آن موقع ماهواره های امریکایی عملیات انتقال موشک ها را رصد کرده و نسبت به تاثیر آنها بر امنیت اسرائیل هشدار داده بودند. وقتی که عربستانی ها تصاویر ماهواره ای را مشاهده کردند نگران شدند و به صرافت افتادند و گفتند که این موشک ها کلاهک هسته ای ندارند و تنها کلاهک های انفجاری با جنبه های دفاعی هستند. در آن زمان چین و عربستان هر دو تقاضای واشنگتن برای بازرسی این موشک ها را رد کردند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: فرانسه ریاض امریکا روسیه


نظر شما :