هشدار مخالفان مصری به محد مرسی

مبادا به سرنوشت شاه ایران دچار شوید

۰۲ تیر ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۱۷۷۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
اعتراض ها به عملکرد ایالات متحده در قبال تحولات مصر روز به روز افزایش می یابد. مخالفان مصری این بار دولت امریکا را متهم می کنند که با محمد مرسی هم صدا است و برای نجاتش از مهلکه اجتماعی و سیاسی به او کمک می کند و تلاش دارد وی را در قدرت حفظ کند
مبادا به سرنوشت شاه ایران دچار شوید

دیپلماسی ایرانی: وضعیت مصر همچنان بغرنج است. نزدیکی اخوان المسلمین به جریان های سلفی در حالی افزایش یافته که موج خشونت های اجتماعی از اخوانی ها و در راس آنها محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر روز به روز در حال افزایش است. به گونه ای که در روزهای اخیر شعارهای سابقی که علیه مبارک سر داده می شد این بار برای مرسی استفاده می شود: "الشعب یرید اسقاط النظام" (مردم می خواهند نظام سقوط کند). این شعار روز به روز بیشتر دهان به دهان می چرخد و بر شعارهای موجود نزد افکار عمومی مصر غلبه می کند. در این میان تحولات میدانی حاکی از آن است که مردم مصر خود را برای یک تظاهرات سراسری در پایان ماه جاری میلادی با هدف سرنگونی دولت مرسی آْماده می کنند. تظاهراتی که قرار است در آن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شوند.

در این میان اعتراض ها به عملکرد ایالات متحده در قبال تحولات مصر نیز روز به روز افزایش می یابد. مخالفان مصری این بار دولت امریکا را متهم می کنند که با محمد مرسی هم صدا است و برای نجاتش از مهلکه اجتماعی و سیاسی به او کمک می کند و تلاش دارد وی را در قدرت حفظ کند. مساله ای که باعث خشم بسیاری از دشمنان اخوان المسلمین در مصر شده است. انگشت اتهام نیز قبل از آن که به سمت واشنگتن برود به سمت قاهره و متوجه سفارت امریکا در مصر و خانم سفیر، آن پترسون است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، مخالفان اخوان المسلمین از این که سفیر امریکا در قاهره از محمد مرسی دفاع می کند و تاکید دارد که او با حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر تفاوت دارد، خشمگین هستند. آن پترسون می گوید که مرسی رئیس منتخب ملت مصر است و مبارکی که 30 سال در قدرت بود را کنار زد، هنوز مرسی سال اول دولتش را به پایان نرسانده است و نباید این گونه علیه او موضع گرفت و عملکردش را به سخره کشید.  

آن پترسون، سفیر امریکا در مصر می گوید که مرسی رئیس منتخب ملت مصر است و مبارکی که 30 سال در قدرت بود را کنار زد، هنوز مرسی سال اول دولتش را به پایان نرسانده است و نباید این گونه علیه او موضع گرفت و عملکردش را به سخره کشید.

محمود خلیل، روزنامه نگار منتقد اخوان در روزنامه مصری الوطن اظهارات پترسون را به چالش می کشد و می نویسد: حرف خانم سفیر حرف آخر بود. کلامی که اخوانی ها را مطمئن کرد در حالی که هم زمان باعث نگرانی نیروهای انقلابی و مخالفانی شد که خواستار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در 30 ژوئن هستند. اخوانی ها با صحبت های خانم آن اغوا شدند و نیروهای انقلابی به این نتیجه رسیدند که اظهارات او به موقع نبوده است. اظهارات سفیر امریکا تنها یک هدف را دنبال می کند و آن این که اخوان بیش از پیش می تواند به تحریک مردم مصر ادامه دهد و تهدید و وعده به قتل و خونریزی هر کسی که با آن مخالفت می کند را ادامه دهد.

صفوت حجازی، یکی دیگر از فعالان سیاسی مصری نیز در این باره می گوید: «اظهارات سفیر امریکا بیش از همه نشان گر آن بود که کسی بخواهد به سمت مرسی به جای "خون"، "جنازه" پرتاب کند. اعتماد به حمایت امریکا شرکی روشن است که این شائبه را مطرح می کند که این سفرای امریکا هستند که روسا و رهبران عرب را منصوب می کنند، دقیقا شبیه همان کاری که سفیر امریکا در عراق در روزهایی که صدام حسین به کویت حمله کرد، انجام داد. در آن موقع امریکایی در حالی او را به حمله به کویت تحریک کردند که بعد از آن همه علیه او موضع گرفتند و به همین بهانه به جنگ با او برخواستند.»

خلیل در تایید اظهارات حجازی می نویسد: حرف های حجازی کاملا صحیح است. امریکایی ها ابتدا مرسی را تایید می کنند و سپس همان کاری را می کنند که در عراق با صدام کردند. امریکایی ها توهم و تزویر را به مرسی می فروشند سپس مردم را برای رفتن به خیابان ها علیه مرسی تحریک می کنند، آن گاه وقتی که مرسی از کشور خارج شود دیگر در هیچ جا به او پناه نمی دهند. دقیقا همان کاری که در گذشته با شاه ایران، محمد رضا پهلوی کردند، از او تا آخرین لحظه حمایت می کردند اما همین که سقوط کرد دیگر او را در خاک خود نپذیرفتند از ترس این که مبادا انقلابیون در ایران در سال 1979 از این کار آنها خشمگین شوند. جای بسی تاسف خواهد بود اگر نیروهای انقلابی تصور کنند که امریکایی ها واقعا به مرسی و جماعت او تمایل دارند. برای این که حقیقتا این واقعیت تلخ وجود دارد که هیچ تمایلی بدون بخشش، هیچ سودی و نتیجه ای ندارد. امریکایی ها در حال حاضر چه بخششی در حق مرسی کرده اند؟

این در حالی است که روزنامه المصریون خبر می دهد که سفارت امریکا در واشنگتن به خیرت الشاطر، معاون دبیر کل جماعت اخوان المسلمین پیام هشدارآمیزی مبنی بر لزوم اجتناب از خشونت در برابر تظاهرات مردمی 30 ژوئن داده است. این خبر را سعدالدین ابراهیم، مدیر مرکز مطالعات سیاسی و اجتماعی ابن خلدون به این روزنامه گفته است. ابراهیم همچنین به این روزنامه گفته که امریکا اخوان را تهدید کرده در صورتی که برای برخورد با تظاهرکنندگان بخواهند از خشونت استفاده کنند، حمایت خارجی را از دست خواهند داد.

با این حال گفته می شود که اخوان قصد دارد به زودی برای اتمام آشتی ملی با مخالفانش گام های موثری بردارد از جمله این که معاون رئیس جمهور را برکنار کرده و فرد دیگری به جای او منصوب کند و تشکیل دولت جدیدی را در دستور کار خود قرار دهد. اما گفته می شود اخوان این اقدام را تا زمانی که موافقت امریکا را جلب نکرده، انجام نخواهد داد. در عین حال گفته می شود ممکن است اخوان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام را بپذیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی /11

کلید واژه ها: مصر امریکا سفیر امریکا اخوان المسلمین


نظر شما :