مقام سابق امریکایی: دادن حق غنی‌سازی به ایران یک باید است

۱۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۳ کد : ۱۹۱۴۵۷۴ سرخط اخبار

 

به گزارش خبرگزاری فارس، یک مقام ارشد آمریکا در دولت بوش در نشستی که در اندیشکده شورای آتلانتیک با حضور رئیس اسبق سازمان سیا برگزار شد، تأکید کرد حق غنی سازی اورانیوم ایران باید به رسمیت شناخته شود. 

این نشست روز گذشته با موضوع بررسی برنامه هسته ای ایران در حالی در اندیشکده شورای آتلانتیک برگزار شد که ایران در آستانه دومین دور نشست با کشورهای 1+5 در آلماتی قزاقستان قرار داشت.

مذاکرات کشورهای 1+5 با ایران برای حل آنچه کشورهای غربی به آن «مناقشات مربوط به برنامه هسته ای تهران» می گویند، انجام می شوند.

ایران و کشورهای 1+5 در مذاکراتی که در روزهای 8 و 9 اسفند در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان برگزار شد، توافق کردند دور بعدی این گفت وگوها را در روزهای 16 و 17 فروردین مجدداً در آلماتی برگزار کنند که این نشست از ساعاتی پیش در این شهر آغاز شده است.

مایکل هایدن، رئیس اسبق سازمان سیا، اما راه های دیگری غیر از دیپلماسی را برای حل اختلافات مربوط به برنامه هسته ای تهران پیشنهاد می کند: «باید اعتراف کنم، این زورآزمایی با ایران طی چهار سال گذشته اوج گرفته است؛ از نظر من حمله پیشگیرانه سازمان یافته به ایران نقاط منفی کمتری نسبت به همه گزینه های دیگر دارد.»

وی البته گفت: تردیدی ندارد که گزینه جنگ با ایران، گزینه ای بسیار «سخت و بد» است: «تردیدی نیست که این، گزینه ای بسیار دشوار و بد است. وقتی ما در دولت بوش درباره این صحبت می کردیم، معمولاً «رابرت گیتس» (وزیر دفاع وقت آمریکا) می گفت اگر ما این کار را بکنیم کاری کرده ایم که قصد داریم از آن جلوگیری کنیم ـ آنوقت ایران دیگر به هیچ عنوان دست از تلاش مخفیانه برای ساختن بمب بر نمی دارد.»

حاضرین دیگر در این جلسه، «گرگ تیلمن»، از مقامات ارشد اطلاعاتی در وزارت خارجه آمریکا در دولت جورج بوش و اشتوارت ایزنشتات، سفیر اسبق آمریکا بودند که با جلوگیری کامل از تبدیل شدن ایران به قدرت هسته ای مخالفت کردند.

«تیلمن» تأکید کرد آمریکا باید در مذاکرات هسته ای با ایران موضع پیشینش را تعدیل کند و از انتظاراتش بکاهد.

وی درباره این مذاکره با ایران گفت: «دادن حق غنی سازی اورانیوم به ایران یک باید است. آمریکا باید همچنین از مطالباتش برای بستن فردو هم دست بردارد.»

تیلمن که یکی از مقامات ارشد اطلاعات وزارت خارجه آمریکا بود و سپس در آستانه جنگ با عراق به نشانه اعتراض به این جنگ از سمتش استعفا کرد افزود: «نظر شخصی من این است که درباره پیامدهای هسته ای شدن ایران مبالغه شده است. چرا ما باید معتقد باشیم بمب اتمی ایران موجودیت اسرائیل را تهدید می کند، وقتی ایهود باراک اینطور فکر نمی کند؟»

کلید واژه ها: آمریکا گزینه


نظر شما :