ریچارد هاس: با تحریم ایران مخالفم

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۸ کد : ۱۹۱۵۷۵۷ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در گفت وگو با «جورج استفانوپولوس» مجری برنامه صبح بخیر آمریکا به تشریح برنامه هسته ای ایران و گزینه های سیاست خارجی آمریکا برای برخورد با آن پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پاسخ ایران به اقدام نظامی آمریکا مشخص نیست، تصمیم گیری در این زمینه را سخت دانست و گفت که موضوع هسته ای ایران دشوارترین مسئله پیش روی وی است.

متن این گفت وگو به شرح زیر است:

جورج: اگر ریچاردهاس نیاز به معرفی داشته باشد، ما با مشکل بزرگی مواجه می شویم. پس من وقت را تلف نمی کنم و به اصل مطلب می پردازم. موضوع بحث درباره سیاست خارجی می باشد. من حدس می زنم که هیچ یک از رؤسای اسبق شورای روابط خارجی کتابی با چنین عنوانی نوشته باشند. حتی درست در همان چند صفحه ابتدایی، کتاب سنت شکنی می کند. آیا شما هنوز به گزینه محدود نگه داشتن ایران در صورت ادامه تلاشهای این کشور برای توسعه برنامه هسته ای خود اعتقاد دارید؟

ریچارد هاس: خب، من در این کتاب استدلال می کنم که ایران برای من دشوارترین موضوع محسوب می شود و دلیل این مسئله گسترش تسلیحات هسته ای و تلاش برای بدست آوردن تأثیرگذاری و برتری منطقه ای است. من خیلی علاقه ای به گزینه استفاده از ابزار نظامی علیه ایران و برنامه تسلیحات هسته ای این کشور ندارم. از طرف دیگر، من چندان موافق ایران مجهز به تسلیحات هسته ای نیستم. به این دلیل که من در حال حاضر بیشتر طرفدار تلاش دیپلماتیک متمرکز و مخالف تحریم ها هستم و امیدوارم که این کار مثمرثمر باشد. اگر این کاری بی فایده باشد، ما به نقطه ای می رسیم که باید بین اقدام علیه ایران یا کنار آمدن با این کشور تصمیم بگیریم و در این کتاب من تعدادی معیار خاص را مطرح کرده ام.

و شما می دانید که این به معنای نادیده گرفتن حقایق نیست بلکه پاسخ به آن در این برهه از زمان بستگی به شرایط دارد. این مسئله بستگی به برآورد شما از چیزی که بدست خواهید آورد و پیامدهای آن دارد. و در برخی موارد دشواریهایی وجود دارد چراکه هنوز عوامل ناشناخته ای وجود دارند. ما هنوز نمی دانیم که استفاده از ابزار نظامی چه سودی برای ما دارد. ما هنوز نمی دانیم که ایرانیها چطور تلافی خواهند کرد. و این امکان قطعا وجود دارد که ما تصمیمات به شدت دشواری را اتخاذ کنیم.

جورج: پس ما گزینه نظامی را در اولویت نداریم، به شرط آنکه اسرائیل چه اقدامی را انتخاب کند یا در آن شرایط چه کاری را انجام دهد. اما آیا شما معتقدید که ما می توانیم با ایرانی که تا مرز تبدیل شدن به یک بمب پیش می رود سر کنیم؟

ریچاردهاس: خب، این همان تصمیمی است که دولت باید بگیرد و پاسخ اینست که ما می توانیم و مسئله این است که به چه قیمتی می توانیم از برخی راهبردها استفاده کنیم – بعنوان مثال، اگر ایرانیها به مرحله خاصی رسیدند شما باید تنها بدانید که اگر ما از نوع خاصی هشدار تاکتیکی استفاده کنیم. می دانید که بازدارندگی قطعی نیست بلکه نسبی است و شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما قابل تحمل و چه چیزی غیرقابل تحمل است. من فکر می کنم که با نگاهی به سال 2014 این دشوارترین مسئله راهبردی است.

جورج: اینطور استنباط می کنم که اگر ایرانیها تصمیم گرفته باشند که به ساخت تسلیحات هسته ای نزدیک شوند این به معنای شکست فشار راهبردی که شما به آن اشاره می کنید نیست، حال از این مسئله بگذریم که خاورمیانه مرکز سیاست خارجی ما محسوب نمی شود؟

ریچاردهاس: نه اینطور نیست، کشورهایی مثل ایران می توانند اخلال ایجاد کنند، می توانند مشکل ایجاد کنند اما خاورمیانه مکانی نیست که قدرتهای بزرگ بتوانند با هم متحد شوند. تاریخ قرن 21 در خاورمیانه نوشته نمی شود. تاریخ قرن 21 به احتمال فراوان در آسیا نوشته می شود. یعنی جاییکه قدرتهای اصلی از قبیل چین، هند، ژاپن، روسیه و ایالات متحده با هم تعامل دارند. اینجا جایی است که اقتصادهای بزرگ دنیا در آنجا واقع شده اند.

شما می دانید در خاورمیانه نفت هنوز مهم است، حتی اگر ما به لحاظ انرژی خودکفا باشیم به لحاظ انرژی مستقل نخواهیم بود. به این معنا که ما نمی توانیم تماما خود را از پیامدهای عدم ثبات در خاورمیانه منفک کنیم. اما شما می دانید که خاورمیانه دارای تروریست می باشد. این منطقه بصورت بالقوه مرکز تکثیر است. ما مطمئن نیستیم که چقدر این مسئله باعث ایجاد درگیری در داخل و بین کشورها می شود. و توصیه راهبردی که می توانم بگویم این است که ما سعی کنیم که حضور خود را محدود کنیم و از سیاست خارجی خود تنها چیزی را بخواهیم که قادر به انجام آن است. شما زمانیکه از سیاست خارجی خود چیزی را می خواهید که مستقیماً قادر به انجام آن نیست دچار مشکل می شوید.

کلید واژه ها: خارجی خاورمیانه سیاست خارجی می دانید تسلیحات تسلیحات هسته ای آمریکا گزینه


نظر شما :