مهمانپرست:مطالبی که درباره پارچین مطرح می‌شود فقط ادعاست

۲۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۲۲ کد : ۱۹۱۲۷۱۲ سرخط اخبار
رامین مهمانپرست درباره پاسخ ایران در قبال پیشنهاد برای مذاکره دوجانبه با آمریکا در حاشیه نشست قزاقستان، گفت: چارچوبی که باید در دستور کار مسئولان کشور در رابطه با مذاکره با آمریکا باشد به شکل روشن توسط مقام معظم رهبری تبیین شد هر ادعایی برای مذاکره تنها در صورتی ممکن است که نشانه های حسن نیت در آن از قبل مشاهده شود که فعلا چنین نشانه هایی نیست.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشت هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و موضوع همکاری های هسته ای با روسیه گفت: در رابطه با سفر صالحی به روسیه ما دائماً کمیسیون های مشترک و منظم برگزار می کنیم که همه راه های همکاری مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادها ارایه و در جهت توسعه همکاری ها استفاده شود. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در روسیه در زمینه ساخت نیروگاه همکاری داشته اند که این مساله تبدیل به نمادی برای همکاری های صلح آمیز هسته ای شده است. ما در کشورمان برای فعالیت های صلح آمیز هسته ای برنامه هایی داریم که یکی از آنها تولید برق هسته ای است.
مهمانپرست تاکید کرد: به این منظور نیازمند نیروگاه برای اجرای مصوبه مجلس برای تولید 20 هزار مگاوات برق هسته ای هستیم. روسیه یک بار در ای زمینه با ایران همکاری کرده است و می تواند زمینه ای برای همکاری های دو کشور باشد.
اهم سخنان سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه به نقل از مهر می آید:
  • ما همواره برای همکاری با آژانس اعلام آمادگی کردیم و بیشترین همکاری را نیز داشته ایم. ما خود را عضو متعهد به ان پی تی می دانیم و در چارچوب همکاری باید همه موانع برای بهره برداری از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز مان برداشته شود. آژانس باید تعهد کند که از همه تسهیلات لازم بهره مند شویم تا فعالیت های صلح آمیزی در جهت توسعه و پیشرفت کشور دنبال شود.
  • ادعایی که در رابطه با سایت نظامی پارچین مطرح می شود تنها یک ادعاست و باید در توافق کامل بین دو طرف مشخص شود که در مقابل رفع نگرانی ها حقوق هسته ای ما به رسمیت شناخته می شود. اگر قرار باشد نگرانی ها را در یک مورد برطرف کنیم باید معلوم شود که آیا مجدداً نگرانی های مستمری اعلام می شود و حد توقف نگرانی ها چه خواهد بود.
  • نوع برخورد کشورهای عضو 1+5 با مساله هسته ای ما یک برخورد سیاسی است و به همین دلیل به نتیجه نمی رسد. اراده سیاسی لازم برای حل مساله در کشورهای غربی مشاهده نمی شود. ما یک کشور مستقل و عضو سازمان انرژی اتمی هستیم. معاهده ان پی تی را امضا کرده و به تعهدات خود پایبندیم. باید از حقوق خود به شکل کامل بهره مند شویم و نگرانی ها را باید از طریق به رسمیت شناختن حقوق ملت با راه های مورد توافق طرفین برطرف کنیم که ما آمادگی داریم.
  • اگر قرار باشد هر روز با ادعای یک کشور و یا یک فرد مراکز نظامی کشور دیگری مورد نگرانی قرار گیرد و آن کشور اجازه بازدید از مراکز نظامی را بدهد چنین چیزی ممکن نیست هیچ کشوری اجازه نمی دهد. در ضمن پارچین قبلاً دو بار مورد بازدید گرفته و زمینه ها برای توافق آماده است. ما خوش بین هستیم و کافی است در نشستی با همکاری دو طرف چارچوب مشخصی مورد تایید قرار گیرد.
  • رژیم صهیونیستی از متخلف ترین رژیم های نامشروع است که فعالیت های هسته ای نظامی دارد و به صورت غیرقانونی از کلاهک ها استفاده می کند و کشورها را در این زمینه تحریک می کند. کشورهای مخالف سلاح هسته ای از رژیم صهیونیستی و تخلفاتی که وی انجام داده حمایت می کنند. بزرگترین مانع برای اجلاس خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای رژیم صهیونیستی بود و آمریکا به دلیل عدم موافقت رژیم صهیونیستی از این اجلاس جلوگیری کرد آنها باید در مقابل افکار عمومی دنیا پاسخگو باشند.
  • ما مواضع خودمان را همیشه اعلام کردیم و فکر می کنیم باید به نقطه ای برسیم که هیچ کشوری فعالیت هسته ای نظامی نداشته باشد. سلاح ها از بین برود و همه کشورها حق استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای را داشته باشند.
  • به این منظور کشورهای پیشتاز که بودجه های کلان برای حفظ سلاح هسته ای صرف می کنند باید شروع به خلع سلاح هسته ای کنند و به سمت ایجاد فضایی که کشوری در آن سلاح نداشته باشد حرکت کند. باید یک حرکت بین المللی و جمعی در این باره ایجاد شود.
  • اتفاقاتی که در مورد کمپ حریت در بغداد رخ داد ارتباطی به کشورمان ندارد. این نکته قابل توجه است که براساس توافق مقامات عراق و سازمان ملل اعضای منافقین از این پایگاه به یک کمپ بیرون از عراق بروند. این گونه اقدامات و مظلوم نمایی ها برای تاخیر در توافق است. تذکر ما به سازمان ملل و مسئولین مربوطه این است که باید در اسرع وقت این توافق علمی شود.
  • ادعاها و آمارهایی که منافقین می دهند در جهت مظلوم نمایی است و آنها باید هرچه سریعتر به کمپ موفقت ترانزیت برای خروج از عراق منتقل شوند.
  • شرکت کشورها در کنفرانس اسلامی بستگی به دعوت دارد هدف ما وحدت جهان اسلام و جلوگیری از اختلافات و توسل به همه مذاهب جهان اسلام برای استفاده از این ظرفیت هاست. به همین دلیل نیز اجلاس ها را برگزار می کنیم. سیاست ما وحدت جهان اسلام است. در این راستا اقدامات زیادی انجام شده و امیدواریم همه کشورها به وحدت جهان اسلام بپیوندند و به این مسئله کمک کنند.
  • وضعیت مصر مربوط به اختلاف نظر جریان هاست که انتظار چنین اختلاف نظری در هر انقلابی وجود دارد. مردم مصر باید به سمتی حرکت کنند که ثبات و آرامش در این کشور برقرار شود. برای مسائل داخلی کشورها بهترین راه حل گفتگو و مذاکره بین جریانات موثر است و این درایت باید در بین جریانات سیاسی وجود داشته باشد و خودشان راه حلی پیدا کنند.
  • در بحرین راه حل مشکل مردمی که اعتراض دارند و به شکل های مسالمت آمیز اعتراضات خود را بیان می کنند برخورد و سرکوب نیست. بهترین راه حل گوش دادن به حرف های آنان و برآورده کردن مطالباتشان است. اینکه برای حل این مسئله در چه کشوری جمع شوند، گفتگوها چطور انجام شود و چه کشورهایی کمک کنند که خواسته های مردم برآورده شود در مقابل خواست مردم اهمیتی ندارد. همه کشورها باید کمک کنند صدای مردم بحرین به خوبی شنیده شود و زمینه گفتگو بین دولت و مردم آماده شود. دولت خواسته های مشروع مردم را برآورده کرده و حتما در چنین شرایطی مسائل حل می شود.
  • (در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا لغو روادید یک طرفه ایران برای مصر بی احترامی به مردم ایران نیست) خیر، در دنیای سیاست این مسئله بی احترامی تلقی نمی شود. عزم و اراده کشور برای توسعه و روابط با دیگر کشورهاست. کشورها برای توسعه روابط تجاری و همکاری های اقتصادی و البته گسترش توریست از همه مولفه های همکاری استفاده می کنند و برای توسعه روابط با خیلی از کشورها باید موانع کنسولی به حداقل رسیده شود. ما تلاش می کنیم با لغو روادید که البته شکل مطلوب آن دو طرفه است این اقدام را انجام دهیم. ما از طرف خودمان اقدامات لازم را انجام می دهیم این اقدامات به هیچ وجه توهین به ملت تلقی نمی شود و زمینه هایی برای توسعه روابط به نفع ملت است.
  • (در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی وجود دارد که با لغو روادید تروریست ها و سلفی ها از مصر وارد ایران نشوند) چنین مباحثی حتما در ذهن سایر کشورهایی که نسبت به لغو روادید اقدام می کنند وجود داشته است. لغو روادید و اقدامات امنیتی در یک کشور دو موضوع جداست. خیلی از کشورها در دنیا لغو روادید دارند اما امنیت آنها برقرار است. برای همه کشورها امنیت اولویت اول را دارد و اگر قرار بود نگرانی به اندازه ای باشد که لغو روادید مانع از امنیت شود در هیچ جای دنیا مورد توجه قرار نمی گرفت.
  • ( در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه شنیده شده قرار شده در قبال صادرات برق، واردات گندم داشته باشیم که این برخلاف توافق هاست)نکته مورد اهمیت، توسعه و همکاری های اقتصادی است. اگر طرفین یک معامله تجاری و اقتصادی هر لحظه راه حلی را پیدا کنند که می تواند باعث گسترش روابط شود هیچ مانعی وجود ندارد. (با اشاره به تحریم آمریکایی ها بر علیه ایران از 6 فوریه که ایران را ملزم به دریافت کالا در قبال فروش نفت می کند) این اقدامات نادرست است اما از این اقدامات نادرست زیاد شده و ما اگر طراحی خوبی داشته باشیم می توانیم در قبال صادرات نفت به کشورها کالاهای مورد نیاز خود را تامین و حجم روابط را دوبرابر کنیم. این به معنای آن نیست که ما فشارها را می پذیریم و آنها را غیر قانونی نمی دانیم اما می گوییم حالا که اجرا می شود باید به عنوان فرصت از آن بهره ببریم.
  • چارچوبی که باید در دستور کار مسئولان کشور در رابطه با مذاکره با آمریکا باشد به شکل روشن توسط مقام معظم رهبری تبیین شد هر ادعایی برای مذاکره تنها در صورتی ممکن است که نشانه های حسن نیت در آن از قبل مشاهده شود که فعلا چنین نشانه هایی نیست.
آژانس بین المللی انرژی اتمی در تعامل با ایران دقت بیشتری کند
در همین حال رییس سازمان انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان اینکه مدیران آژانس باید توجه کنند که متاسفانه سیستم آنها از امنیت کافی برخوردار نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز بارها این موضوع را گوشزد کرده است، از آنان خواست در نحوه تعامل با ایران دقت بیشتری داشته باشند.
فریدون عباسی تصریح کرد: ورود جمهوری اسلامی ایران به مذاکره پیرامون ابعاد محتمل نظامی (PMD) به رغم عدم امنیت حفظ اطلاعات محرمانه اعضا در آژانس بین المللی انرژی اتمی یک امتیاز بزرگ برای ارتقای نقش آژانس در سطح جهانی است که ضرورت دارد در گفت و گو ها عاقلانه تر بحث شود.
به گزارش ایرنا معاون رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: در گفت و گوها برای رسیدن به اطمینان متقابل و ابهام زدایی از نکات اختلاف برانگیز اجتناب شود.
رییس سازمان انرژی اتمی با یادآوری هجمه رسانه های استکباری علیه برنامه های تحقیقاتی این سازمان در دستیابی به نسل های پیشرفته سانتریفیوژها اظهار داشت: تمام فعالیت های این سازمان برابر مقررات و زیر نظر دوربین های آآژانس انجام می شود.
عباسی افزود: مطمئن باشید هرگونه اعلام رسانه ای درباره فعالیت های سازمان انرژی اتمی پس از اطلاع دقیق آژانس صورت می گیرد و در واقع رسانه های چیزی را کشف نمی کنند.
عباسی با ابراز رضایت از انجام آزمایشاتی که برای رسیدن نیروگاه به قدرت کامل انجام شد، اضافه کرد: تاکنون طبق برنامه، برق تولیدی نیروگاه به شبکه سراسری وصل شده است و همکاران و متخصصان انرژی اتمی در کنار پیمانکار روس به رفع نارسایی ها و به روز رسانی آن جهت تحویل به بهره بردار می پردازند.

کلید واژه ها: انرژی لغو روادید نگرانی روادید مذاکره توافق باید در سلاح امنیت روسیه جهان اسلام شود که بین المللی مصر به شکل همه کشورها اسلام سازمان انرژی اتمی برق نشانه برای توسعه نگرانی ها آمریکا سلاح هسته ای نیروگاه


( ۱ )

نظر شما :