پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین‌المللی می رود؟

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۱۱۵۲۹ سرخط اخبار

شورای امنیت امروز (دوشنبه) مساله ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین الملل را بررسی می کند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، شورای امنیت امروز در نشستی درخواست بیش از 50 کشور جهان برای ارجاع پرونده سوریه به دادگاه کیفری بین الملل را مورد بررسی قرار می دهد.

در صورت تصویب این درخواست، دادگاه کیفری بین المللی در خصوص ارتکاب جنایات جنگی در سوریه از سوی طرف های درگیر تحقیق خواهد کرد.

دست کم 55 کشور پیشتر از شورای امنیت خواسته بودند تا پرونده درگیری های سوریه را به منظور تحقیق در خصوص ارتکاب جنایات جنگی در این کشور، به دادگاه بین المللی ارجاع دهد.


علاوه بر این منابع آگاه نیز اعلام کردند: سوئیس طی چند ماه گذشته امضای کشورهای مختلف جهان برای ارسال این درخواست به شورای امنیت را جمع آوری کرده بود.

از سوی دیگر، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در سخنانی در یکی از معابد یهودی نیویورک دولت سوریه را به سرکوب مخالفان این کشور و شعله ورتر کردن آتش جنگ داخلی در سوریه متهم کرد.


وی در این اظهارات خود مدعی شد: دولت سوریه مخالفان را سرکوب و آتش جنگ داخلی را شعله ورتر کرده جنگی که ثبات ناتمام کشورهای منطقه را تهدید می کند.


بان کی مون افزود: من بارها از اعضای شورای امنیت خواسته ام که برای پایان دادن به بحران سوریه متحد شوند.


دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: هرگونه تاخیر در حل و فصل بحران سوریه گسترش خشونت بر اساس گرایش های دینی و طایفه ای را بیشتر می کند.


بان کی مون همچنین تاکید کرد: عاملان جنایت های بین المللی باید بدانند که دیر یا زود مورد بازخواست قرار می گیرند اما چیزی که در حال حاضر مهم است پایان دادن به خشونت و آغاز روند انتقال سیاسی در سوریه است.


از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ما از نزدیک وضعیت سوریه را دنبال می کنیم و باید بگویم هرگونه تغییراتی در سوریه پیامدهایی را برای امنیت اسرائیل به دنبال دارد.


نتانیاهو گفت: این مساله فقط به اسرائیل مربوط نمی شود بلکه ما با آمریکا نیز در این خصوص روابط گسترده داریم و این مساله به منافع استراتژیک آمریکا و اسرائیل مربوط می شود.


از سوی دیگر، قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه در امور اقتصاد اعلام کرد که دولت سوریه در حال تدوین قانونی است که عاملان قاچاق و فساد را مورد تحریم قرار می دهد.


وی اعلام کرد: قانون جدیدی که به زودی تصویب خواهد شد تحریم هایی را علیه پمپ بنزین ها که به قاچاق سوخت اقدام می کنند اعمال خواهد کرد. به نحوی که این ایستگاه های سوخت رسانی به مدت حداقل یک سال مصادره خواهند شد.


وی اعلام کرد: تحریم ها همچنین شامل کسانی که به قاچاق نان و گاز می پردازند، می شود.


قدری جمیل در ادامه با اعلام اینکه شهروندان سوریه با بحران پیچیده در خصوص کالاهای ضروری از جمله نان و گاز رو به رو هستند، تاکید کرد: دولت اعتراف می کند که فساد و احتکار از جمله دلایل پیچیده تر شدن بحران سوریه است و گروه های تروریستی از یک سو و نیز تحریم های اعمال شده علیه سوریه از سوی دیگر علت اصلی ناتوانی شهروندان در تهیه مایحتاجشان است.

معاون نخست وزیر سوریه در ادامه اعلام کرد که دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات مردم در تهیه کالاهای ضروری نیست و در چنین شرایط دشواری حل و فصل این مشکلات مشارکت مردم را می طلبد.


علاوه بر این شبکه خبری الجزیره از انتقاد رسانه های سوریه از اخضر الابراهیمی خبر داد و اعلام کرد: برخی از رسانه ها اخضر الابراهیمی را میانجی دروغین توصیف کردند.


بنا به گزارش این شبکه، انتقادات رسانه های سوری پس از انتقاد الابراهیمی از اظهارات اخیر بشار اسد درباره بحران سوریه صورت گرفت.

در همین راستا روزنامه سوری الوطن با توصیف الابراهیمی به میانجی دروغگو نوشت مشخص است که الابراهیمی نه تنها نقش میانجی ندارد بلکه خود به یک طرف در سوریه تبدیل شده است و در هر حال قادر به حل بحران سوریه نیست.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت: الابراهیمی در دیدار اخیرش با اسد تاکید کرده است که ترکیه و قطر به هیچ وجه به کمک هایشان به گروه های تروریستی پایان نمی دهند و وی قادر نیست که از طریق شورای امنیت به این مساله پایان دهد و این یعنی ماموریت الابراهیمی عملا بی فایده است. دولت دمشق نیز پیشتر اظهارات الابراهیمی را جانبدارانه توصیف کرد.


اخضر الاابراهیمی روز چهارشنبه گذشته در واکنش به اظهارات بشار اسد این سخنان را طرفداری از یک طرف دانسته و از وی خواست تا به خواسته های مردم پاسخ بدهد.
 

کلید واژه ها: سوریه الابراهیمی امنیت بحران شورای امنیت تحریم دادگاه


نظر شما :