اردوغان در واشنگتن با اوباما رایزنی خواهد کرد

توطئه علیه ایران و سوریه با کارت کردها

۱۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۱۱۰۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته منابع آگاه اردوغان در دیدارش با اوباما در ماه فوریه از وی خواهد خواست که حمایتی مطلق از طرحش برای کردها به عمل آورد تا بدین ترتیب بتواند مشکل کردها را در ترکیه و منطقه حل و فصل کند و از آن طرف پروژه خود را در سوریه پیش ببرد.
توطئه علیه ایران و سوریه با کارت کردها

دیپلماسی ایرانی: با افزایش احتمال توافق روسیه و امریکا برای حل سیاسی بحران سوریه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز خود را آماده می کند تا سفری جنجالی را به ایالات متحده امریکا انجام دهد. سفری که قرار است در ماه فوریه آینده انجام شود و منابع دولتی ترکیه آن را سفری "واقعا مهم" توصیف کرده اند. سفری که بیش از آن که برای امریکایی ها مهم باشد برای ترکیه و سیاست منطقه ای آن مهم است.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، منابع آگاه می گویند که در راس مذاکرات اردوغان با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، موضوع سوریه قرار دارد و در کنار آنها پرونده های دیگر که به نوعی با پرونده سوریه ارتباط داشته باشند نیز بررسی قرار خواهند شد.

در این میان قرار است موضوعی بسیار مهمی از لحاظ ترک ها با طرف امریکایی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. نخست وزیر ترکیه قصد دارد درباره کردها و پرونده استراتژیک آنها با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به بحث بنشیند. از قرار معلوم، اردوغان این بار طرحی برای حل مساله کردها تهیه کرده و قصد دارد درباره این طرح مذاکرات مفصلی را با امریکایی ها به ویژه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا انجام دهد.

به گفته این منابع اردوغان از واشنگتن خواهد خواست که حمایتی مطلق از پروژه و طرحش به عمل آورد تا بدین ترتیب بتواند مشکل کردها را در ترکیه و منطقه حل و فصل کند. طرحی که به گفته آنها با هماهنگی و همکاری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق تهیه شده است و در آینده عملیاتی خواهد شد.

این پرونده شانس حمایت مطلق امریکا و به دنبال آن اروپایی ها را پشت سر خود دارد و می تواند زمینه تشکیل کشور مستقل کردستان را ایجاد کند.

به گفته این منابع دیدگاه ترکیه و کردستان عراق بر سر این پرونده بسیار به هم نزدیک شده است. برای همین آنکارا تلاش دارد تا به کمک کردستان عراق حمایت کردهای سوریه را نیز به سوی خوب جلب کند تا بدین ترتیب آنها را از حمایت از نظام بشار اسد منصرف سازد. گفته می شود که آنکارا آمادگی دارد تا در صورت لزوم حتی با عبدالله اوجالان، رهبر پ.ک.ک که محکوم به حبس ابد است نیز وارد گفت وگو شده و با وی به توافق برسد.

منابع آگاه می گویند که اربیل ماه گذشته میلادی به دعوت از مسعود بارزانی میزبان کنفرانس احزاب کرد سوریه بود که در آن مسعود بارزانی از کردهای سوریه خواست تا با یکدیگر متحد شده و در سایه یک اتحاد گسترده اهداف حال و آینده خود در سوریه را دنبال کنند.

حزب اتحاد دموکراتیک کردستان که در حقیقت در امتداد حزب کارگران کردستان ترکیه تشکیل شده، به رغم تلاش های طالبانی و بارزانی و تاکیدشان بر وحدت رویه سیاسی آنها، هر گونه همکاری با آنکارا بر سر سوریه را رد کرده است.

رسانه های ترکیه اخیرا بحث های گسترده ای را درباره این موضوع انجام داده اند و حتی اطلاعاتی در دست است که نشان می دهد توافقی سری میان اردوغان با بارزانی حاصل شده که مطابق آن نخست وزیر ترکیه متبنی شکل گیری کشور مستقل کردستان در عراق و سپس در منطقه می شود. در مقابل اردوغان حمایت کردها را علیه نظام سوریه، دولت نوری مالکی در عراق و علیه ایران، هم پیمان استراتژیک بغداد و دمشق به دست خواهد آورد. از این رو است که بسیاری از تحلیلگران اتهام هایی که اخیرا اردوغان و مسئولان ترک علیه ایران و مالکی مطرح کرده اند را در راستای پیشبرد سیاست های طایفه ای وی در عراق و منطقه دانسته اند. به اعتقاد آنها پس از آن که دولت رجب طیب اردوغان رویکرد خود در برابر سوریه، عراق و ایران را تغییر داد، این کشورها رویکردی خصمانه نسبت به دولت اردوغان اتخاذ کردند. به اعتقاد تهران، دمشق و بغداد دولت ترکیه به طور ناگهانی تغییر موضع داد و در توطئه ای هماهنگ با پایتخت های غربی و برخی کشورهای منطقه ای به ویژه قطر و عربستان درصدد تغییر نظام سوریه به ریاست بشار اسد بر آمد.

آنکارا از ابتدای آغاز بحران سوریه در راس مخالفان بشار اسد ایستاد و حتی سلاح و مهمات در اختیار مخالفان اسد گذاشت و به افراد مسلح که این روزها خود را جهادی می نامند و بیش از همه به القاعده و جریان های سلفی و تندرو، در راس آنها جریان النصره ارتباط دارند، اجازه داد تا از خاک آن به سوریه رفته و علیه بشار اسد عملیات مسلحانه انجام دهند.      

در عین حال دولت ترکیه تلاش کرد تا ترکمن های سوریه را در خاک خود طی نشستی میزبانی کرده و آنها را وادار به اتحاد کند تا بدین ترتیب با استفاده از آنها علیه نظام اسد وارد عمل شود.

این در حالی است که به نظر می رسد آنکارا موضوع شهر ترکمنی کرکوک که کردستان عراق نسبت به آن ادعا دارد و مسعود بارزانی آن را قلب کردستان دانسته بود و هر کس به آن نزدیک شود را مورد تهدید قرار داده بود را فراموش کرده است. گویا ترکیه به این باور رسیده است که برای پیشبرد سناریوی فعلی خود بهتر است که با کردهای عراق در مرحله فعلی از در دوستی وارد شود و حتی خود را موافق پروژه تشکیل کشور کردستان نشان دهد تا بدین ترتیب بتواند نقشه خود را در داخل سوریه و علیه بشار اسد پیش ببرد. نقشه ای که بیش از هر چیز در فکر به قدرت رساندن اخوان المسلمین در سوریه است. 

کلید واژه ها: سوریه ترکیه عراق بشار اسد مسعود بارزانی كردستان عراق ايران و تركيه تركيه و سوريه


نظر شما :