پشت پرده حوادث اخیر عراق

۰۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۱:۵۱ کد : ۱۹۱۰۸۹۰ سرخط اخبار

 

تظاهرات گسترده اخیر ساکنان استانهای صلاح الدین، الانبار و موصل عراق علیه دولت منتخب نوری المالکی نشان می دهد که فتنه شیعه و سنی عملا در عراق کلید خورده است.

ساکنان این سه استان سنی نشین که عمدتا گرایشهای بعثی و ضد شیعی دارند تلاش می کنند تا از رهگذر تحصن واعتصاب زمینه یک کودتای نظامی راعلیه دولت عراق ، فراهم کنند.

تظاهرات خیابانی از آنجایی آغاز شد که دستگاه های امنیتی عراق از مدتها پیش وجود ارتباط میان تیم محافظ رافع العیساوی وزیر دارایی عراق با گروه های تروریستی را کشف کردند.

فرمانده و شماری از محافظان شخصی وزیر دارایی عراق از سوی دادگاه جنایی این کشور تحت تعقیب قرار گرفتند وحکم دستگیری آنان صادر شد.

این مجموعه متهم هستند که در طول یک سال گذشته با همکاری گروه های تروریستی وابسته به القاعده درچندین عملیات تروریستی علیه اماکن شیعی و مراقد متبرکه عراق شرکت داشتند.

با اینکه قوه قضائیه در عراق به طور مستقل عمل می کند، اما دستگیری محافظان شخصی رافع العیساوی، بهانه را به برخی عناصر بعثی و شیوخ عشایر وابسته به رژیم سابق عراق داد تا به اتهام زنی علیه دولت نوری المالکی بپردازند.

رافع العیساوی که وابسته به عشایر الانبار است در تحریک مردم این استان علیه دولت منتخب عراق، نقش مستقیمی دارد زیرا از مردم در خواست کرده تا به تظاهرات خود ادامه دهند.

طی سه روز گذشته رافع العیساوی با حضور دراستانهای الانبار، صلاح الدین و موصل از مردم این سه استان خواست تا به تظاهرات خود علیه دولت ادامه دهند تا زمینه سرنگونی دولت نوری المالکی فراهم شود.

تظاهرات کنندگان موصل، الانبار وصلاح الدین پرچم رژیم سابق عراق را در دست داشتند و شعارهای کاملا تفرقه آمیز علیه شیعیان عراق سر دادند.

به موازات آن ،شبکه های وابسته به قطر وعربستان ضمن پوشش گسترده تظاهرات عراق مدعی شدند که دولت نوری المالکی قصد دارد سنی های عراق را  به حاشیه براند.

رسانه های عربی در اتهام زنی های خود علیه دولت نوری المالکی مدعی شدند که نخست وزیر عراق، سیاستهای جمهوری اسلامی ایران را برای انزوای سنی های عراق، عملیاتی می کند.

 این رسانه ها در یک تناقض آشکار برای فریب افکار عمومی ادعا کردند که نوری المالکی برآیند توافق پنهانی آمریکا و ایران است، زیرا وی نگرشی کاملا مذهبی نسبت به بافت اجتماعی وسیاسی عراق دارد.

 جریان سازی های گسترده خبری از سوی رسانه های قطر وعربستان نشان می دهد که طرح ایجاد تفرقه وحتی جنگ مذهبی میان شیعه و سنی در عراق کلید خورده است.

 این طرح زمانی کلید خورد که میان دولت مرکزی واقلیم کردستان بر سر موضوع کرکوک اختلاف نظر شدیدی بروز کرده است .

824343_orig.jpg

در عین حال جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق که در چنین شرایطی به عنوان میانجی منصف و قابل قبول همه طیف های سیاسی ،عمل می کرده، برای معالجه به خارج ازعراق اعزام شده است.

به نظر می رسد هدف ازایجاد آشوب و اختلاف قومیتی و مذهبی در عراق عملیاتی کردن طرح "جو بایدن" معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تجزیه عراق به سه بخش است.

به موجب طرح جو بایدن، عراق باید به سه بخش شیعه نشین، سنی نشین و کردنشین تقسیم شود که اعتراضات اخیر اهالی سه استان سنی نشین مقدمه ای برای اجرایی کردن این طرح تلقی می شود.

سناریوی واقعی پیش رو در عراق این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان غربی آنها با کمک مهره های منطقه ای خود مانند ترکیه ، قطر وعربستان درصدد ایجاد یک جنگ شیعی سنی در منطقه هستند.

این جنگ در مناطقی مانند سوریه، لبنان و عراق به صورت همزمان آغاز خواهد شد و حضور سلفی ها و وهابی ها در سوریه این گمانه زنی را تقویت می کند.

دلیل این امر این است که اخیرا احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا برای جلوگیری از بروز یک جنگ قومیتی و مذهبی در خاورمیانه با ترکیه همکاری کند.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که ترکیه با کمکهای مالی و تسلیحاتی عربستان و قطر، گروه های تروریستی سلفی و وهابی را علیه دولت علوی بشار اسد تقویت می کند.

قطعا سلفی ها و وهابی ها در آینده پس از سرنگونی احتمالی دولت سوریه، متوجه عراق و لبنان خواهند شد و یک جنگ فراگیر مذهبی و طایفه ای را بر منطقه تحمیل خواهند کرد.

 

کلید واژه ها: عراق سنی علیه دولت نوری المالکی نوری المالکی مذهبی تروریستی ترکیه العیساوی الانبار دولت نوری المالکی دولت نوری وابسته قطر


( ۳ )

نظر شما :