ترکيه عذرخواهى کند يا اسرائيل؟

۱۸ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۴۸ کد : ۹۵۸۳ اخبار اصلی
تنش در روابط تل آويو آنکارا از زمانى آغاز شد که اسرائيل به يکى از کشتى‌هاى امداد رسانى کاروان آزادى در درياى مديترانه و در نزديکى سواحل غزه حمله کرد و در اين حمله نه نفر از اتباع ترکيه کشته شدند.
ترکيه عذرخواهى کند يا اسرائيل؟

ديپلماسى ايرانى: تنش در روابط تل آويو آنکارا از زمانى آغاز شد که اسرائيل به يکى از کشتى‌هاى امداد رسانى کاروان آزادى در درياى مديترانه و در نزديکى سواحل غزه حمله کرد و در اين حمله نه نفر از اتباع ترکيه کشته شدند.

بعد از آن بود که مقامات ترک، در روابط کشور خود با اسرائيل تجديد نظر کردند و رابطه با اسرائيل را به پايين‌ترين سطح ممکن تنزل دادند و تنها در صورت عذرخواهى اسرائيل از ترکيه به دليل کشتار نه نفر از اتباع اين کشور و پرداخت غرامت به خانواده‌هاى قربانيان اين حادثه از سرگيرى روابط ترکيه با اسرائيل را ممکن دانستند.

بعد از آن که ترکيه در مهار آتش سوزى در جنگل‌هاى اسرائيل به اين کشور کمک کرد، اخبار ضد و نقيضى درباره عذرخواهى اسرائيل از ترکيه مطرح مى‌شود. در حالى که مرکز اطلاع‌رسانى فلسطين در خبرى مدعى شده است که رژيم صهيونيستى به منظور پايان دادن به بحران در روابط با ترکيه، پس از حمله نظامى ‌اين رژيم به کشتى‌هاى کاروان آزادى غزه و کشته شدن نه تبعه ترک تصميم گرفته است از مقامات ترک عذرخواهى کند و به خانواده قربانيان غرامت اين حادثه را پرداخت کند.

در طرف ديگر روزنامه اسرائيلى يديعوت آحارونوت به نقل از يکى از مقامات نزديک به آويگدرو ليبرمن، وزير خارجه رژيم صهيونيستى نوشته است که عذرخواهی این رژیم از ترکیه بدلیل حمله به کاروان آزادی به معنای تسلیم در برابر تروریسم است و ترکیه باید در موضوع حمله نظامیان صهیونیست به کاروان آزادی طرفدار این رژیم باشد و اين ترکيه است که بايد از اسرائيل عذرخواهى کند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با اشاره به کمک‌هاى ترکيه در مهار آتش سوزى در سرزمين‌هاى اشغالى گفته است که چنين اقدامى‌ به معناى بهبود روابط دوجانبه آنکارا- تل‌آويو نيست و آنکارا هم چنان بر عذرخواهى اسرائيل از کشتار فعالان صلح و پرداخت غرامت به خانواده‌هاى قربانيان اصرار دارد.

اما به نظر نمى‌رسد که دولت اسلام‌گراى ترک که به دليل رويکردهاى درست خود در سياست خارجى نه تنها ميان مسلمانان بلکه در ميان مردم منطقه جايگاه ويژه‌اى يافته است، بخواهد اين موقعيت را با عملى نسنجيده به خطر بيندازد و بدون عذرخواهى تل‌آويو، روابط را به شکل قبل بازگرداند.

علاوه بر اين، اختلاف ميان اسرائيل و ترکيه تنها به همين موضوع محدود نشده و به نظر مى‌رسد اين اختلاف در حال تبديل شدن به يک رويکرد در سياست خارجى ترکيه است. ترکيه در مناسبات ديگر خود نيز سعى کرده است از تل‌آويو فاصله بگيرد و بيشتر به ايران نزديک شود. موضع ترکيه در بحث استقرار سپر دفاع موشکى امريکا و ناتو در خاک اين کشور نشانه‌اى از اين مسئله است. يکى از شروط ترکيه در پذيرفتن استقرار سپر دفاع موشکى در خاک اين کشور، عدم انتقال اطلاعات ايران به اسرائيل بود.

بنابراين نبايد در آينده نزديک منتظر تغييرى جدى در روابط ترکيه و اسرائيل بود. حتى شايد بتوان گفت جهت‌گيرى سياست خارجى ترکيه از قبل به سمتى بود که به دنبال بهانه‌اى براى کاهش روابط با اسرائيل مى‌گشت و اين بهانه را در حمله اسرائيل به کاروان آزادى غزه يافت.


نظر شما :