تلاش ايران براى جلب اعتماد همسايگان

۲۰ آذر ۱۳۸۹ | ۱۴:۴۳ کد : ۹۵۴۰ اخبار اصلی
ايران راه‌هاى جلب اعتماد همسايگان عرب خود را به خوبى آموخته و تلاش ...
تلاش ايران براى جلب اعتماد همسايگان

ديپلماسى ايرانى: خاورميانه در التهاب به سر مى‌برد. افشاگرى‌هاى ويکى ليکس بر معادلات سياسى منطقه تاثير گذاشته است. ايران در راس هرمى بود که ويکى ليکس به راه انداخت. الجزيره انگليسى در تازه‌ترين يادداشت خود در اين باره ادعا مى‌کند که دولتمردان ايرانى به دنبال جلب رضايت اعراب منطقه و به حاشيه راندن ترس جهان عرب از برنامه هسته‌اى تهران هستند: ايران راه‌هاى جلب اعتماد همسايگان عرب خود را به خوبى آموخته و تلاش مى‌کند به آنها بفهماند که ارتش اين کشور هرگز با تسليحات خود کشورهاى دوست و برادر مسلمان را هدف قرار نخواهد داد.

بخش اعظمى از افشاگرى‌هاى ويکى ليکس در مورد ايران و همسايگان عربش بود. همسايگانى که گويا در گفتگوهاى خصوصى با رهبران غرب به خصوص کاخ سفيد نشين‌ها از ترس از برنامه هسته‌اى ايران بسيار سخن گفته‌اند و البته پا را اندکى فراتر هم نهاده‌اند. اعراب به اندازه‌اى از برنامه هسته‌اى ايران وحشت دارند که از آمريکا مى‌خواهند براى مهار آن به گزينه نظامى هم روى آورد. الجزيره انگليسى در اين خصوص مى‌نويسد: دو روز مانده به برگزارى نشست مشترک ميان ايران و نمايندگان اروپا در ژنو، منوچهر متکى در جامه وزير امور خارجه ايران تمام همت ديپلماتيک خود را به کار مى‌گيرد تا در مورد غنى سازى اورانيوم در ايران به همسايگان عرب نوعى اطمينان خاطر ببخشد. وى تاکيد مى‌کند که همسايگان ايران دليلى براى ترسيدن از تهران ندارند. متکى در پايتخت بحرين در اين مورد خطاب به اعراب گفت: قدرت ما در حقيقت قدرت شماست و توان نظامى شما توان نظامى ما. رشد ما در هر حوزه و زمينه‌اى در حقيقت مى‌تواند مسير را براى ديگران هموار کند.

الجزيره در ادامه مى‌نويسد: وزير امور خارجه ايران تمام عزم خود را جزم کرد تا از سخنان وى ذره‌اى اشاره به ماجراى افشاگرى‌هاى ويکى ليکس برداشت نشود. ويکى ليکسى که بسيارى از تحليل‌گران ادعا مى‌کنند شايد بر منش و رفتار کلان سياستمدارن تاثيرى نگذارد اما بى‌شک بر نگاه شخصى آنها تاثير گذار خواهد بود. اعراب همواره در عيان هم حق ايران براى برخوردارى از تسليحات هسته‌اى را زير سوال بردند اما در خفا حتى براى از ميان بردن اين حق دست به دامان کاخ سفيد هم شده‌اند. متکى در اين خصوص گفت: ما نبايد به رسانه‌هاى غربى اجازه دهيم که مفاد گفتگوهاى شخصى و خصوصى ما را منتشر کنند. ايران هرگز از پتانسيل‌هاى در اختيار خود براى تحت تاثير قرار دادن همسايگان يا در راستاى تهديد آنها استفاده نکرده است.

وزير امور خارجه در ادامه افزود: هيچ قدرتى در جهان نبايد به ديده شک و ترديد به ديگرى نگاه کند و بايد از برترى جويى در روابط ديپلماتيک هم حذر شود. ما بايد نوعى از تعامل و همکارى دو جانبه را سرلوحه کار قرار دهيم. ما هيچ‌گاه از قدرت خود براى هدف قرار دادن همسايگان استفاده نخواهيم کرد چرا که همسايگان ما مسلمان و برادر دينى ما هستند.

در ميان همسايگان ايران به استناد اسناد ويکى ليکس بيشترين حجم از انتقادها از برنامه هسته‌اى اين کشور متعلق به ملک عبدالله سعودى بوده است که در جامه پادشاه عربستان بارها از آمريکا خواسته بود فکرى براى برنامه هسته‌اى ايران بکند حتى اگر اين چاره انديشى توسل به گزينه نظامى باشد. ويکى ليکس ادعا مى‌کند که ملک عبدالله، ايران را افعى خوانده بود که بايد سر از تن آن جدا شود. بسيارى از تحليل‌گران اسناد افشا شده را سندى مى‌دانند بر مخالفت اهل تسنن جهان عرب با قدرت گرفتن ايران شيعه نشين در خاورميانه.

الجزيره انگليسى در ادامه مى‌نويسد: وزير امور خارجه ايران در بحرين به همراهان عرب خود توصيه مى‌کند که در قبال فشارهاى غرب تسليم نشوند و منافع منطقه‌اى را فداى مصلحت طلبى‌هاى آمريکايى و غربى نکنند. اين سخنان در فضايى بيان مى‌شود که ايران و اروپا خود را براى دور يک ميز نشستن در ژنو و بحث پيرامون پرونده هسته‌اى اين کشور مهيا مى‌کنند. اين نخستين بار از اکتبر 2009 خواهد بود که نمايندگان پنج به اضافه يک با نماينده ايران رو در رو مى‌شوند.

غنى سازى اورانيوم مقوله اصلى و مورد بحث ميان ايران و قدرت‌هاى غربى است. تهران تا‌کنون چندين بار بر صلح آميز بودن برنامه هسته‌اى خود تاکيد کرده و اين در حالى‌ است که غربى‌ها توقف غنى سازى اورانيوم را به راهى براى اعتمادسازى ميان دو طرف تعبير مى‌کنند. مذاکره کننده ارشد هسته‌اى ايران تاکيد مى‌کند که گفتگوهاى جديد با غرب در ژنو مى‌تواند آغازى براى توسعه و پيشرفت در روابط دو‌جانبه باشد. سعيد جليلى در ادامه تاکيد مى‌کند که تحريم‌هايى که بر ايران تحميل شد هيچ تاثيرى نداشته و اکنون غرب باز به گفتگو براى خارج کردن پرونده از بن‌بست دست به دامان شده است. منوچهر متکى براى اثبات سخنان خود تاکيد کرد که ايرانى‌ها از ورود يک زن به پارلمان در کويت شاد مى‌شوند و از پيشرفت کشورهاى عربى در حوزه صنعتى هم به خود مى‌بالند. وى در ادامه افزود: ما از ايجاد توازن و تعادل در جهان عرب بسيار خرسند هستيم. از اينکه عراق اندک اندک ارامش را تجربه مى‌کند به خود مى‌باليم.


نظر شما :