وقتی که جی ۸ به خاطره ها می پیوندد

۰۷ تیر ۱۳۸۹ | ۰۴:۲۱ کد : ۷۸۸۳ اروپا
گروه ۲۰ می‌رود که به مهم‌‌‌ترین نهاد سیاسی جهان بدل شود و جای گروه ۸ را پر کند. کشورهای عضو گروه ۲۰ در واقع نماینده‌ اقتصادی و سیاسی هر پنج قاره هستند که در آینده می‌توانند درباره مهم‌ترین مسائل تصمیم‌گیری کنند.
وقتی که جی ۸ به خاطره ها می پیوندد
دیپلماسی ایرانی: گروه ۲۰ می‌رود که به مهم‌‌‌ترین نهاد سیاسی جهان بدل شود و جای گروه ۸ را پر کند. کشورهای عضو گروه ۲۰ در واقع نماینده‌ اقتصادی و سیاسی هر پنج قاره هستند که در آینده می‌توانند درباره مهم‌ترین مسائل تصمیم‌گیری کنند.

گروه ۲۰ در واقع دو سوم جمعیت دنیا، نه دهم قدرت اقتصادی و چهار پنجم حجم تجارت در سطح جهان را نمایندگی می‌کند.

در گروه ۲۰ برخلاف گروه ۸ نه فقط کشورهای صنعتی قدرتمند، بلکه کشورهایی مانند چین، هند و برزیل که اقتصاد ملی آنها در آستانه صنعتی‌شدن است، حضور دارند. گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در واکنش به بحرانی مالی آسیا، برزیل و روسیه تشکیل شد.
 
از زمان اجلاس سران کشورهای عضو این گروه در نوامبر ۲۰۰۸ در واشنگتن بدین سو، اعضای این گروه بر روی یک نقشه راه در تدوین نظم مالی جهانی جدید کار می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از کارشناسان، گروه ۲۰ می‌رود که به عالی‌ترین نهاد سیاست جهانی بدل شود و بدین‌گونه جایگزین گروه ۸ شود.
 
از نظر دیوید شور، از اتاق فکر بنیاد استانلی در امریکا، رهبران کشورهای گروه ۲۰ در غلبه بر بحران مالی جهان توانمندی خود را نشان دادند.
 
وی افزود که آنها به زودی به چالش‌های دیگر جهانی، مانند سیاست کمک به کشورهای در حال رشد یا تغییرات جوی زمین خواهند پرداخت.
 
این کارشناس امور راهبردی گفت، انتظار دارد که گروه ۸ دست‌کم کوتاه‌مدت در مسائلی مانند صلح و امنیت، از جمله در برابر سیاست‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی، توانمندی‌های خود را حفظ کند.

دیوید شور افزود: «امروز ضرورت دیپلماتیک برای پایان دادن به موجودیت گروه ۸ وجود ندارد. ولی اگر با یک فاصله زمانی چندساله به این مسئله بنگریم، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که رهبران دولت‌ها در مورد موضوع‌های سیاسی و سیاست امنیتی همان احساسی را خواهند داشت که در موضوع‌های اقتصادی دارند، یعنی این که همه باید حضور داشته باشند.»

اعضای گروه ۲۰ عبارتند از: آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان سعودی، افریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، بریتانیا، ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا. البته در پای میز کنفرانس دیگر کشورها نیز می‌توانند بنشینند. در اجلاس تورونتو ۲۰۱۰ کشورهای هلند، اسپانیا و نیز نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی حضور داشتند.

نظر شما :