مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۳ کد : ۴۶۴۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رهبر انقلاب، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه، معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه، رئیس مجلس، رئیس جمهور، امام جمعه موقت تهران و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

امروز بسيارى از تصميم‌گيرى‌های جهانى منوط به تصميم‌گيرى ايران است

رييس‌جمهور در قزوین گفت: در دنياى امروز دوره خودسرى‌ها، سلطه گرى‌ها و حاکميت شيطان‌ها بر نفس‌ها رو به پايان است و پايه‌هاى نظام سلطه استکبارى در حال متلاشى شدن است.

احمدى‌نژاد با بيان اين‌که به فضل الهى مقدمات آن حادثه بزرگ به سرعت در حال محقق شدن است، افزود: امروز ملت ايران دو وظيفه مهم برعهده دارد؛ اول اينکه ايران را بسازيم و به جامعه‌اى شاهد، نمونه و الگو تبديل کنيم و وظيفه دوم اينکه انديشه و راه امام را به دنيا معرفى کنيم.

وی گفت: ملت ايران به لطف ايثارگرى‌ها امروز در بالاترين جايگاه عزت و افتخار قرار دارد و امروز بسيارى از تصميم‌گيرى‌ها در عرصه جهانى متوقف و منوط به تصميم‌گيرى ملت ايران است.

دشمن دست از سر ما برنمى‌دارد

احمد جنتی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران خاطرنشان کرد: ما بايد مقابل دشمن بايستيم؛ چرا که دشمن دست از سر ما برنمى‌دارد. پس بايد با قدرت و درايت در مقابل توطئه‌ها بايستيم و جلوى هرچه که مى‌خواهد به قدرت و حکومت اسلامى خدشه وارد کند را بگيريم.

توجه جدى‌تر سازمان ملل به موضوع ديپلمات‌هاى ربوده شده ايرانى در عراق

سيد محمد على حسينى ـ معاون امور حقوقى و بين‌المللى وزارت امور خارجه ـ در ملاقات با لين پاسکو ـ معاون سياسى دبيرکل سازمان ملل ـ با اشاره به نقش سازنده و جايگاه مهم کشورمان در منطقه زمينه‌هايى را که سازمان ملل مى‌تواند از همکارى جمهورى اسلامى ايران بهره‌مند شود، فشار سازمان ملل بر آمريکا براى آزادى ديپلمات‌هاى بازداشت شده کشورمان در اربيل را خواستار شد.

ايران در حال بازنگرى بسته پيشنهادى قبلى است

رييس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس، واقعيت‌هاى جديد هسته‌اى جمهورى اسلامى ايران را مهم‌ترين عامل تاثيرگذار در رويکرد 6 کشور دانست و تصريح کرد: اگر بر مذاکرات آينده از طرف مقابل حاکم منطق باشد زمينه براى خروج از بن‌بست کاملا فراهم است.

علاءالدین بروجردی گفت: با توجه به تحولات جديدى که در منطقه اتفاق افتاده ايران در حال بازنگرى بسته پيشنهادى قبلى است و مذاکره در آينده با 6 کشور و با بسته‌ جديد ايرانى و بسته‌اى که از طرف اين گروه عنوان مى‌شود، آغاز خواهد شد.

وی با بيان اينکه ايران در بسته‌ پيشنهادى که ارائه مى‌کند حاضر است درباره مسائل مختلف منطقه‌اى و بين‌المللى مذاکره کند، نه تنها در مورد بحث هسته‌اى، اظهار داشت: در کل بسته‌ پيشنهادى يعنى مذاکره در همه‌ زمينه‌ها، لذا در بسته‌ اوليه‌اى که ما پيشنهاد کرديم مساله بحران‌هاى منطقه‌اى، مبارزه با تروريسم و موادمخدر و آينده‌ انرژى در دنيا و نياز اروپا به منابع عظيم انرژى در ايران مطرح شده بود که مجموعه‌اى از نيازهاى متقابل را در درون خود داشت.

وى درباره حضور آمريکايى‌ها در مذاکرات آينده با 6 کشور، گفت: به نظر مى‌رسد آمريکايى‌ها منطقى‌تر از دوران بوش عمل کنند، چون مجموعه‌ علامت‌هايى که از تصميمات سياسى آنها دريافت مى‌شود نشان دهنده عزم آنها در مذاکره است.

بسيارى از کشورها در موضوع فلسطين خود را به تغافل می زنند

رييس مجلس شوراى اسلامى، موضوع فلسطين را بحث کوچکى در کنار ساير مسايل منطقه ندانست و گفت: موضوع فلسطين يک عيار براى مشخص شدن اصالت کشورهاست، به اين معنا که کشورها بسته به توجهى که به مساله‌ى اين سرزمين دارند، اصالت‌شان مشخص مى‌شود.

لاريجانى با اظهار تاسف از اين موضوع که در صحنه‌ منطقه بسيارى از کشورها سعى مى‌کنند در موضوع فلسطين خود را به تغافل بزنند، خاطرنشان کرد: اين کشورها مى‌خواهند ديگران را به فريب‌کارى بکشانند و اين نشان مى‌دهد که خود آنها دچار فريب شده‌اند که اين تنها از سر رفع تکليف است و براى احقاق حق فلسطينى‌ها نيست، اين کشورها حق فلسطين را بجا نمى‌آورند که مواضع برخى کشورهاى عربى نيز در همين راستا است که صورت مساله را با يک مسائل فرعى جابجا مى‌کنند.

رييس مجلس با تاکيد بر اين نکته که امروز در صحنه‌ منطقه و بين‌المللى برخى کشورها تلاش مى‌کنند که موضوع فلسطين را از نقطه‌ کانون توجه دور کنند، گفت: بر اين اساس اين کشورها به دشمن‌تراشى فرضى رو مى‌آورند و مباحث ديگرى را مى‌خواهند جايگزين اين بحث کنند که البته فکرهاى دقيق و نقاد متوجه‌ اين موضوع مى‌شوند.

ایرانیان سرمایه هایشان را از امارات خارج کنند

کرمی راد نماینده مجلس با ابراز تاسف از سرازيرى سرمايه‌هاى ايران به امارات، على‌رغم سياست‌هاى خصمانه اين کشور گفت: منافع ملى ما ايجاب مى‌کند که ايرانيان با خروج سرمايه‌هايشان از امارات به اين نوع اقدامات پاسخ دهند، و اين حداقل کارى است که بايد انجام شود. دولت امارات، بخش عمده‌اى از مسائل مربوط به اقتصاد و تجارتش به ايرانيان وابسته است، و لذا خروج سرمايه‌هاى ايرانيان از اين کشور يک ابزار مناسب است که جلوى بسيارى از اقدامات خصمانه آنها را خواهد گرفت.

کرمى‌راد، در پاسخ به اينکه واکنش ايران به حملات رسانه‌اى کشورهاى غربى و بويژه امارات در مورد جزاير سه گانه چطور بايد باشد، گفت: ما در کميسيون سياست خارجى از متکى به عنوان وزير امور خارجه در اين زمينه توضيح خواستيم که ايشان بايد به آن پاسخ دهند و سياست درست و صحيحى را در اين ارتباط اتخاذ کنند، و بديهى است که مجلس هم نسبت به اين مساله بى‌تفاوت نخواهد بود.

در اختيار داشتن موشک از سوى ما در راستاى تهديد ديگران نيست

حسن قشقاوی در گفتگو با الشرق چاپ قطر در پاسخ به اين سوال که گفته مى‌شود ايران موشک‌هايى را در تنگه هرمز و ساير نقاط در خليج فارس نصب کرده است گفت: در اختيار داشتن موشک از سوى ما در راستاى تهديد ديگران نيست؛ بلکه هدف از در اختيار گرفتن اين موشک‌ها دفاع از کشورمان است. موضع ما در قبال کشورهاى همسايه موضعى دوستانه است؛ ما اهداف مسالمت‌آميزى داريم و تهديدى براى کشورهاى همسايه نيستيم. من به شما تاکيد مى‌کنم که خليج فارس به عنوان يک منطقه باقى خواهد ماند و امنيت و ثبات در آن برقرار خواهد بود و خطرى هم از سوى کشورهاى ديگر آن را تهديد نخواهد کرد.

با مصر منافع مشترکى داريم

منوچهر متکی به یک نشریه بحرینی گفت: ما از اين ديدگاه معتقديم با مصر منافع مشترکى داريم و در عين حال ما در قبال آن نگران هستيم. آن چيزى که ما و مصر را نگران مى‌کند وجود رژيم صهيونيستى است، رژيمى که نسبت به هيچ توافقنامه‌اى پايبند نيست و طى ده‌هاى گذشته زشت‌ترين جنايات را از طريق اشغال، ترور و يا آواره نمودن مردم مرتکب شده است.

ديپلماسى پارلمانى در نتيجه تغيير مفهوم دولت در سياست دخالت مى‌کند

یک نماینده مجلس، درباره‌ نقش پارلمان در سياست خارجى، گفت: ديپلماسى پارلمانى در نتيجه‌ تغيير مفهوم دولت، تغيير در عرصه‌ جهانى، ظهور عصر ارتباطات، احساس مسووليت مجلس در قبال مردم و وظيفه‌ نظارتى، در حوزه‌ سياست دخالت مى‌کند.

مهدى سنايى در تشريح دليل مطرح بودن مجلس در عرصه‌ سياست خارجى، اظهار کرد: تمايل مجلس براى ورود به سياست خارجى را مى‌توان به عنوان ابتدايى‌ترين دليل براى حضور مجلس در اين عرصه نام برد زيرا در اين حوزه منافع ملى کشور بيش‌تر مشاهده مى‌شود، از سوى ديگر از آن‌جايى که مجلس نقش نظارتى برعهده دارد و منتخب مردم است بايد وارد سياست خارجى شود زيرا نمايندگان احساس مى‌کنند نماينده‌ افکار عمومى بوده و ارتباط مستقيمى با مردم دارند.

خطر تهاجم نظامى دشمن بسيار کم است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى فرمودند: به علت اقتدار ملت ايران، خطر تهاجم نظامى دشمن بسيار کم است

اما مخالفان سرافرازى و پيشرفت ايران، در تهاجمى خطرناک‌تر و پيچيده‌تر، مرزهاى ايمانى، عقيدتى و فرهنگى را هدف گرفته‌اند.

بهترين روش براى رفع تهديد تحت فشار قرار دادن کانون تهديد است

رئیس جمهور در جمع دانشجویان دانشگاه ها به سخنان گهربار و راهبردى امام خمينى (ره) اشاره و خاطرنشان کرد: تا ظلم هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستيم و بهترين روش براى رفع تهديد تحت فشار قرار دادن کانون تهديد است.

دکتر احمدى‌نژاد در ادامه هولوکاست و رژيم صهيونيستى را محور وحدت دنياى غرب در برابر بشريت برشمرد و اظهارکرد: دنياى غرب همه مقدسات ، پيامبران و حتى خدا را کنار گذاشته‌ و براى انسجام جبهه باطل خود، هولوکاست و انديشه صهيونيسم را تنها امر قدسى معرفى کرده است.

 

وی با تشريح روند برگزارى اجلاس ضدنژادپرستى دوربان 2 در ژنو تاکيد کرد: همه مستکبران برنامه ريزى کرده بودند تا در اجلاس دوربان 2 در ژنو مصوبه مهم و دستاورد ملت‌ها مبنى بر نژادپرست‌بودن رژيم صهيونيستى و صهيونيست‌ها را حذف و تعريف جديدى از نژادپرستى ارائه کنند، اما با لطف و عنايت الهى، جمهورى اسلامى ايران ، تمام توطئه‌ها و نقشه‌هاى شوم استکبار جهانى و صهيونيست‌ها را خنثى کرد.

کشورهای منطقه در جریان پیشرفت های هسته ای ایران هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما رایزنی هایی با کشورهای منطقه بخصوص عمان داشته ایم و کشورهای منطقه در جریان پیشرفت های هسته ای ایران هستند.

رئیس مجلس در خصوص بحث هسته ای ایران نیز گفت: سیر بحث های هسته ای ایران را اگر دوستان ما در عمان بخواهند برای آنها توضیح خواهیم داد البته ما رایزنی هایی با کشورهای منطقه بخصوص عمان داشته ایم و این کشورها در جریان پیشرفت های هسته ای ایران هستند اما در این سفر توضیحاتی ارائه خواهد شد.


نظر شما :