نظرسنجی‌ها چه می گویند

امریکایی‌ها و حقایق موجود درباره تیک تاک

۲۴ دی ۱۴۰۳ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۳۰۵۵۶ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
مصرف‌کنندگان اخبار در تیک‌تاک نسبت به مصرف‌کنندگان در فیس‌بوک و اینستاگرام کمتر احتمال دارد بگویند که اخبار را از دوستان، خانواده و آشنایان دریافت می‌کنند - و احتمال بیشتری دارد که آن را از افرادی که شخصاً نمی‌شناسند دریافت کنند.
امریکایی‌ها و حقایق موجود درباره تیک تاک

دیپلماسی ایرانی: آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای به سمت پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیوهای کوتاه، تیک‌تاک روی آورده‌اند - هم به طور کلی و هم برای دریافت اخبار - حتی در حالی که این اپلیکیشن با آینده‌ای نامشخص در ایالات متحده روبه‌رو است. در اینجا هشت واقعیت کلیدی در مورد آمریکایی‌ها و تیک‌تاک آورده شده که از مطالعات اخیر مرکز تحقیقات Pew استخراج شده است. آنچه در ادامه خواهید خواند، ترجمه مقاله ای از مرکز تحقیقات پیو Pew Research Center است. 

1. حمایت عمومی از مسدودسازی تیک‌تاک توسط دولت کاهش یافته است. در یک نظرسنجی تابستان 2024، 32 درصد از بزرگسالان گفتند که از ممنوعیت تیک‌تاک توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌کنند که نسبت به 50 درصد در مارس 2023 کاهش یافته است. 28 درصد دیگر گفتند که با ممنوعیت مخالف هستند، در حالی که 39 درصد مطمئن نبودند.

در آن نظرسنجی، جمهوری‌خواهان و مستقلین متمایل به جمهوری‌خواه بسیار بیشتر از دموکرات‌ها و مستقلین متمایل به دموکرات طرفدار ممنوعیت تیک‌تاک بودند (42 درصد در مقابل 24 درصد). اما حمایت در هر دو حزب از سال 2023 کاهش یافته است.

نیمی از آمریکایی‌ها در تابستان 2024 گفتند که بسیار بعید یا تا حدودی بعید است که تیک‌تاک در ایالات متحده ممنوع شود. 31 درصد دیگر گفتند که ممنوعیت بسیار یا تا حدودی محتمل است، در حالی که 19 درصد مطمئن نبودند.

2. یک سوم بزرگسالان آمریکایی از تیک‌تاک استفاده می‌کنند. بزرگسالان جوان‌تر به ویژه احتمال استفاده از آن را دارند: 59 درصد از بزرگسالان زیر 30 سال می‌گویند که از این برنامه استفاده می‌کنند، در مقایسه با 40 درصد از آمریکایی‌های 30 تا 49 ساله، 26 درصد از افراد 50 تا 64 ساله و 10 درصد از افراد 65 ساله و بالاتر.

تیک‌تاک از سایر پلتفرم‌هایی که در مورد آن‌ها پرسیده‌ایم به دلیل رشد سریع پایگاه کاربری خود متمایز است. بین سال‌های 2021 تا 2023، سهم بزرگسالان آمریکایی که می‌گویند از آن استفاده می‌کنند از 21 درصد به 33 درصد افزایش یافت. تقریباً همه بزرگسالانی که از تیک‌تاک استفاده می‌کنند (95 درصد) می‌گویند دلیلی که به آنجا می‌روند سرگرمی است.

3. اکثریت نوجوانان آمریکایی از این پلتفرم استفاده می‌کنند. حدود شش نفر از هر ده نوجوان 13 تا 17 ساله (63 درصد) می‌گویند از تیک‌تاک استفاده می‌کنند، از جمله 57 درصد که روزانه از آن استفاده می‌کنند و 16 درصد می‌گویند “تقریباً دائماً” در آن هستند. دختران نوجوان بیشتر از پسران نوجوان می‌گویند تقریباً دائماً از تیک‌تاک استفاده می‌کنند (19 درصد در مقابل 13 درصد). نوجوانان سیاه‌پوست و اسپانیایی‌تبار نیز برجسته هستند: حدود یک چهارم (به ترتیب 28 درصد و 25 درصد) می‌گویند تقریباً دائماً در این برنامه هستند، در مقایسه با 8 درصد از نوجوانان سفیدپوست.

4. کاربران تیک‌تاک دیدگاه‌های متفاوتی در مورد تأثیر این پلتفرم بر دموکراسی دارند. یک سوم از کاربران بزرگسال آمریکایی تیک‌تاک می‌گویند که این پلتفرم عمدتاً برای دموکراسی آمریکا خوب است - تقریباً دو برابر سهم کسانی که می‌گویند عمدتاً بد است (17 درصد). با این حال، بزرگترین سهم این کاربران (49 درصد) می‌گویند که هیچ تأثیری بر دموکراسی ندارد.

5. حدود نیمی از کاربران بزرگسال آمریکایی تیک‌تاک (52 درصد) می‌گویند که به طور منظم اخبار را از آنجا دریافت می‌کنند. این به 17 درصد از همه بزرگسالان آمریکایی می‌رسد. در حالی که مصرف اخبار در برخی از سایر رسانه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر کاهش یافته یا ثابت مانده، سهم کاربران آمریکایی تیک‌تاک که اخبار را در این سایت دریافت می‌کنند از سال 2020 بیش از دو برابر شده و از 22 درصد به میزان فعلی رسیده است.

بزرگسالان آمریکایی که به طور منظم اخبار را در تیک‌تاک دریافت می‌کنند به ویژه احتمالاً:

* بزرگسالان جوان‌تر: اکثریت قریب به اتفاق بزرگسالان آمریکایی که به طور منظم اخبار را در تیک‌تاک دریافت می‌کنند زیر 50 سال هستند. این شامل 45 درصد افراد 18 تا 29 ساله و 38 درصد افراد 30 تا 49 ساله است. تنها 4 درصد از مصرف‌کنندگان اخبار تیک‌تاک 65 سال و بالاتر هستند.
* زنان: 62 درصد از مصرف‌کنندگان منظم اخبار تیک‌تاک در ایالات متحده زن هستند، در حالی که 36 درصد مرد هستند. این تفاوت جنسیتی مشابه با تفاوت اندازه‌گیری شده در بین افرادی است که به طور منظم اخبار را در اینستاگرام و فیس‌بوک دریافت می‌کنند.

* دموکرات‌ها: 55 درصد از مصرف‌کنندگان منظم اخبار تیک‌تاک دموکرات هستند، در حالی که 39 درصد جمهوری‌خواه هستند.

هنگامی که صحبت از نژاد و قومیت می‌شود، یک سوم از مصرف‌کنندگان منظم اخبار تیک‌تاک در ایالات متحده اسپانیایی‌تبار هستند، در حالی که 16 درصد سیاه‌پوست هستند - بالاتر از سهم اسپانیایی‌تباران و سیاه‌پوستان در جمعیت بزرگسالان ایالات متحده (به ترتیب 18 درصد و 12 درصد). در مقایسه، 41 درصد از مصرف‌کنندگان اخبار تیک‌تاک سفیدپوست هستند - کمتر از 60 درصد از بزرگسالان در کل که سفیدپوست هستند.

6. اینفلوئنسرهای اخبار در تیک‌تاک از همتایان خود در سایر سایت‌ها متمایز هستند. (بر اساس مطالعه‌ای از ابتکار Pew-Knight) اینفلوئنسرهای اخبار این پلتفرم از نظر ویژگی‌های قابل توجهی با همتایان خود در فیس‌بوک، اینستاگرام، ایکس و یوتیوب متفاوت هستند:

* جنسیت: نیمی از اینفلوئنسرهای اخبار در تیک‌تاک مرد هستند، در حالی که 45 درصد زن هستند. در میان اینفلوئنسرهای سایر رسانه‌های اجتماعی اصلی، مردان حدود دو برابر یا بیشتر از زنان هستند.

* گرایش سیاسی: سهم مشابهی از اینفلوئنسرهای اخبار در تیک‌تاک صراحتاً خود را راست‌گرا (25 درصد) و چپ‌گرا (28 درصد) معرفی می‌کنند. در سایر سایت‌ها، اینفلوئنسرهای اخبار راست‌گرا بیشتر از کسانی هستند که چپ‌گرا هستند.

* LGBTQ+: اینفلوئنسرهای اخبار تیک‌تاک بیشتر از سایر سایت‌ها از حقوق LGBTQ+ حمایت می‌کنند یا هویت خود را به عنوان LGBTQ+ در پروفایل‌های حساب کاربری خود مشخص می‌کنند (13 درصد این کار را انجام می‌دهند).

در پروفایل‌های حساب کاربری خود (13 درصد این کار را انجام می‌دهند) هویت خود را به عنوان LGBTQ+ مشخص می‌کنند.

7. بسیاری از کاربران بزرگسال آمریکایی تیک‌تاک گزارش می‌دهند که محتوای اخبار فوری را در تیک تاک مشاهده می‌کنند، اما این کمتر از سایر انواع محتوای خبری رایج است. این کاربران بیشتر احتمال دارد گزارش دهند که پست‌های خنده‌دار (84 درصد) و نظرات افراد (80 درصد) مرتبط با رویدادهای جاری را نسبت به مقالات خبری (57 درصد) یا اطلاعات اخبار فوری (55 درصد) مشاهده می‌کنند.

مصرف‌کنندگان اخبار در تیک‌تاک نسبت به مصرف‌کنندگان در فیس‌بوک و اینستاگرام کمتر احتمال دارد بگویند که اخبار را از دوستان، خانواده و آشنایان دریافت می‌کنند - و احتمال بیشتری دارد که آن را از افرادی که شخصاً نمی‌شناسند دریافت کنند.

8. سهم نسبتاً کمی از کاربران، بیشتر محتوای تیک‌تاک را تولید می‌کنند. در بررسی تمام محتوای تیک‌تاک منتشر شده توسط بزرگسالان آمریکایی، ۹۸ درصد از ویدیوهای در دسترس عموم، متعلق به ۲۵ درصد فعال‌ترین کاربران است.به طور کلی، حدود نیمی از کاربران بزرگسال آمریکایی تیک‌تاک (۵۲ درصد) تا به حال ویدیویی را در این پلتفرم منتشر کرده‌اند.بزرگسالانی که ویدیوهایی را در تیک‌تاک منتشر کرده‌اند، در کل در این پلتفرم فعال‌تر هستند. 

این کاربران، حساب‌های بیشتری را دنبال می‌کنند، فالوورهای بیشتری دارند و احتمال بیشتری دارد که بیوگرافی حساب کاربری خود را پر کرده باشند.اگرچه بزرگسالان جوان‌تر آمریکایی، بیشتر احتمال دارد از تیک‌تاک استفاده کنند، اما رفتارهای انتشار آن‌ها تفاوت چندانی با گروه‌های سنی بالاتر ندارد.

منبع: مرکز تحقیقات پیو Pew Research Center/ترجمه: مجید محمدی‌پسند

کلید واژه ها: امریکا ایالات متحده امریکا چین تیک تاک نظرسنجی نظرسنجی ها چین و امریکا امریکا و چین درصد بزرگسالان درصد افراد درصد مصرف کنندگان درصد مصرف اخبار تیک تاک


نظر شما :