عمان و کویت پیش قدم شده اند

اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق

۲۲ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۸۱۴۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
همکاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر، به تقویت روابط اقتصادی میان اقلیم کردستان عراق و کشورهای سرمایه‌گذار از طریق ایجاد سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر شامل گردشگری و پروژه‌های تجاری مختلف نظیر خودروهای برقی و غیره کمک می‌کند.
اهمیت سرمایه‌گذاری در بخش انرژی اقلیم کردستان عراق

دیپلماسی ایرانی: منطقه اقلیم کردستان عراق دارای موقعیت استراتژیکی در شمال عراق است چرا که با ترکیه و ایران مرز دارد و این مساله، اقلیم کردستان عراق را به مرکز مهمی برای تجارت و سرمایه‌گذاری در خاورمیانه تبدیل کرده است. این منطقه دارای منابع طبیعی سرشاری به خصوص در حوزه نفت و گاز است، همین مساله، اقلیم کردستان عراق را به هدفی جذاب برای سرمایه‌گذاران در میان کشورهای عضو شورای همکاری و در سطح بین الملل تبدیل کرده است.

سرمایه‌گذاری‌های عظیم و گسترده در زیرساخت‌های انرژی در این منطقه نیز، به توسعه گسترده این بخش طی دو دهه گذشته منجر شده است.

بخش انرژی، یکی از حیاتی‌ترین بخش‌ها در اقلیم کردستان عراق است، به گونه‌ای که دولت محلی در اقلیم کردستان عراق، وابستگی زیادی به درآمدهای نفت و گاز برای توسعه اقتصاد خود دارد.

با وجود چالش‌های سیاسی و امنیتی، دولت اقلیم کردستان موفق شد توافقنامه‌هایی بین المللی برای تقویت تولید انرژی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر از شرکت‌های خارجی امضا کند و این پویایی، منطقه اقلیم کردستان عراق را به مرکزی برای سرمایه‌گذاری بین المللی به ویژه در حوزه‌های استخراج و پالایش نفت تبدیل کرده است.

در همین راستا، مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، میزبان احمد سهیل بهوان، رئیس هلدینگ تجاری بهوان در کشور عمان و لؤی جاسم الخرافی، مدیرعامل مجموعه الخرافی کویت بود. به گزارش میدل ایست نیوز، دو طرف برای بررسی فرصت‌های همکاری مشترک در زمینه‌های انرژی تجدیدپذیر با طرف‌های دولتی و خصوصی به اقلیم کردستان عراق سفر کرده بودند. این سفر در چارچوب رویکرد ائتلاف عمان و کویت برای تقویت همکاری اقتصادی و تجاری میان کشورهای عضو شورای همکاری و اقلیم کردستان عراق و همزمان با نزدیک شدن پارلمان عراق به تصویب قانون انرژی تجدیدپذیر طی روزهای آتی انجام شده است؛ امری که فرصت‌های شراکت در این بخش حیاتی را تقویت می‌کند. الخرافی توضیح داد که قانون انرژی تجدیدپذیر از قوانین مهم به شمار می‌رود چرا که در راستای خدمت به عراق از طریق استفاده از انرژی خورشیدی و سایر انرژی‌ها برای تولید برق است. وی اشاره کرد که قانون انرژی تجدیدپذیر به حل بسیاری از چالش‌ها از جمله تکیه بر واردات گاز و انرژی از کشورهای همجوار علاوه بر مشکلات فنی مرتبط با واردات کمک خواهد کرد. الخرافی بیان کرد که مواد این پیش‌نویس قانون شامل ساماندهی بخش انرژی در عراق و سازوکارهای تقویت مصرف انرژی به صورت کارآمد برای تحقق توسعه پایدار از منابع تجدیدپذیر، با اهتمام بررسی خواهد شد.

احمد صدام، کارشناس مسائل اقتصادی، به اهمیت شراکت عمان و کویت برای سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت که این شراکت بر بخش انرژی تجدیدپذیر متمرکز خواهد شد.

وی در گفت‌وگویی با الخلیج آنلاین افزود که دو مجموعه بهوان و الخرافی، به سرعت و همزمان با نزدیک شدن به تصویب قانون انرژی تجدیدپذیر در عراق به سمت این فرصت برای سرمایه‌گذاری گام برداشتند؛ این بدان معناست که دو مجموعه در کسب این فرصت سرمایه‌گذاری پیشی گرفتند و این مساله از لحاظ تجاری، مهم است.

صدام توضیح داد که فرصت‌های اقتصادی دو کشور در گسترش درآمدهای خود در عراق است به گونه ای که اکثر سود شرکت‌ها به کشورهای مادر حواله می‌شود و این مساله، سطح امکانات شرکت‌های سرمایه‌گذار در سرمایه‌گذاری سود خود در عمان و کویت را افزایش می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد که عراق نیز از شراکت سرمایه‌گذاری تجاری مهم سود می‌برد به ویژه با وجود نقص بسیاری که در تولید انرژی برق وجود دارد.

صدام اظهار کرد که مساله مهمی در حوزه زیست محیطی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با تغییرات اقلیمی وجود دارد و این سرمایه‌گذاری‌ها می‌تواند با رویکرد عراق در برابر جامعه بین المللی و کاهش سطح آلودگی‌ها از طریق گسترش سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه انرژی تجدیدپذیر همگام باشد.

وی تاکید کرد که سرمایه‌گذاری عمان و کویت، مزیت اقتصادی نیز دارد که منجر به تشویق شرکت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در عراق و ایجاد محیط اقتصادی رقابتی می‌شود و اقلیم کردستان عراق در دستیابی به پروژه‌هایی با هزینه‌های کمتر از آن استفاده می‌کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است که این شراکت به تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور و اقلیم کردستان عراق از طریق ایجاد چشم اندازهای سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر شامل گردشگری و پروژه‌های تجاری مختلف نظیر خودروهای برقی و غیره کمک می‌کند.

صدام اشاره کرد که دو مجموعه بهوان و الخرافی، دو شرکت تجاری عمومی هستند و این بدان معناست که رفتن آنها به سمت شراکت‌های سرمایه‌گذاری جدید پس از موفقیت در حوزه انرژی تجدیدپذیر، آسان است.

کویت و عمان تجارب بسیاری در مدیریت پروژه‌های بزرگ در حوزه انرژی دارند و اقلیم کردستان عراق نیز محیطی سرشار از منابع و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ارائه می‌کند، این همکاری، انسجام اقتصادی را تقویت می‌کند و فرصت‌های رشد پایدار در منطقه را افزایش می‌دهد؛ امری که به تحقق توازن اقتصادی بیشتر میان کشورهای عضو شورای همکاری و کشورهای دارای منابع طبیعی نظیر عراق، کمک می‌کند.

مجموعه بهوان از بارزترین موسسه‌های تجاری بزرگ در خاورمیانه است و مدیریت حرفه ای آن، این مجموعه را متمایز کرده است.

مجموعه الخرافی نیز یکی از بارزترین شرکت‌ها با فعالیت در زمینه‌های مختلف در کویت و از بزرگترین شرکت‌ها در جهان عرب است.

منبع: الخلیج آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: اقلیم کردستان کردستان انرژی انرژی اقلیم کردستان عمان کویت کردستان و کویت کردستان و عمان


نظر شما :