در هم تنیدگی معلادلات خاورمیانه و نگاه واشنگتن

مردم فلسطین گروگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

۰۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۷۸۸۰ اخبار اصلی خاورمیانه
مرادعلی غلامی نهوجی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حدود ۱۱ماه از شروع نسل کشی در غزه می گذرد. یکی از طولانی ترین جنگهای نابرابر تاریخ که طی آن چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به  کشتارجمعی  و تخریب هدفمند در  غزه را ایالات متحده آمریکا با حق تبعیض وتو بلا اثر کرده است.
مردم فلسطین گروگان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

مرادعلی غلامی نهوجی، کارشناس امور بین الملل

دیپلماسی ایرانی: حدود ۱۱ماه از شروع نسل کشی در غزه می گذرد. یکی از طولانی ترین جنگهای نابرابر تاریخ که طی آن چند قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به  کشتارجمعی  و تخریب هدفمند در  غزه را ایالات متحده آمریکا با حق تبعیض وتو بلا اثر کرده است. در این مدت، علاوه بر کمکهای مالی چند ۱۰میلیارد دلاری کاخ سفید، هرآنچه از تسلیحات وخصوصا بمبهای بالای وزن چند تنی برای تخریب اماکن عمومی و خانه های فلسطینی را ایالات متحده در اختیار رژیم تروریستی صهیونسیتی قرارداده است.

همچنین در این مدت علاوه بر حضور بایدن در تل آویو و حمایت رسمی از رژیم صهیونیستی، بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا ۹سفر به تل آویو و منطقه در راستای سیاست دوگانه  از یک سو حمایت قاطع از طرف جنایتکار و از سوی دیگر، تظاهر به تلاش برای کمک به حل بحران داشته است.با شروع کارزار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، بایدن وارد چرخه رقابت جدیدی با دونالد ترامپ، رقیب جمهوری خواه خود  وبعد کاملا هریس، نامزد هندی تبار جایگزین بایدن با ترامپ شد که یکی از پیامدهای منفی آن رقابتی شدن حمایت آنها از رژیم صهیونیستی در ادامه اشغال فلسطین و نسل کشی آن در غزه گردید.

بایدن عمدا بر تشویق نتانیاهو به پذیرفتن آتش بس تاکید می کند تا از یک سو مخمصه ای برای فرار از فشار افکار عمومی جهان بیابد و از سوی دیگر انتقام جمهوری اسلامی ایران از تل آویو در شهادت اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس را مانع شده یا حداقل با تاخیر مواجه سازد(تماسهای طرفهای اروپایی متحد آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران و دعوت به خویشتن داری و همزمان تهدیدات وزیر دفاع آن کشور علیه ایران ومتحدان منطقه ای آن هم بخشی از این صحنه آرایی ارزیابی می شود).

از سوی دیگر دونالد ترامپ دولت تروریستی رژیم اشغالگر قدس را تشویق به عدم پذیرش آتش بس می نماید و در انتقاد از سیاست خارجی دولت بایدن، خالی شدن انبارهای تسلیحات آمریکا را دلیل سرمایه گذاری بیش از حد دولت بایدن در جنگ فرسایشی اوکراین و روسیه اعلام می کند در حالی که آنچه ترامپ مدعی است تواما ناشی از ارسال تسلیحات برای تل آویو و کیف می باشد.با توجه به آنچه بیان شد، مردم فلسطین گروگان انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده آمریکا قرارگرفته اند و نظر به ورود ترامپ بعنوان پیشرو جمهوری خواهان آمریکا در حمایت بی چون و چرای از رژیم تروریستی صهیونیستی، این رویکرد نه تنها استمرار خواهد یافت بلکه با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری،احتمالا تشدید خواهد شد و بعید نیست که تا آن زمان حملات علیه جبهه مقاومت و خصوصا حزب الله وارد مرحله جدید وحادتری شود.موضع اخیر کاملا هریس،مبنی بر مقابله جدی با ایران و متحدان منطقه ای آن، دلیل دیگری بر این امر ارزیابی می شود.

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا ترامپ جو بایدن دموکرات حزب جمهوری خواه نوار غزه فلسطینیان جنگ


نظر شما :