معضل صهیونیستی

آیا مشکل واقعا بنیامین نتانیاهو است؟

۲۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۷۶۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: علی مفتح
علی مفتح در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تاریخ رژیم صهیونیستی با ترور، اشغالگری و نسل کشی آغاز می شود. هاگانا را حزب دست چپی یا دست راستی به وجود نیاورد. کشتارهای کَفَر قاسم و صفد و بیت دراس را احزاب لیکود و یش عتید مرتکب نشدند! فرقی نمی کند که رئیس مافیا از حزب دست چپی یا دست راستی باشد مادامی که رئیس مافیاست.
آیا مشکل واقعا بنیامین نتانیاهو است؟

دیپلماسی ایرانی: مدت هاست که در برخی از تحلیل ها در عرصه بین المللی شاهد عرضه واقعیت به شکلی هستیم که گویی جامعه صهیونیستی با جنگ مخالف است و بنیامین نتانیاهو بخاطر اجتناب از دادگاه و دستگیری به دنبال کشتار فلسطینیان است. این تحلیل اولا در صورتی می تواند درست باشد که شاهد تغییر در سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در طول ۷۶ سال تا به امروز بوده باشیم. بعلاوه، تنها در صورتی می توان تحلیل هایی که بر روی بنیامین نتانیاهو تمرکز می کنند را قبول کرد که جامعه صهیونیستی، به شهادت آمار، مخالفت خود را حداقل با نسل کشی اخیر (و در شرایط مطلوب با نسل کشی، اشغالگری و ترور به عنوان سیاست صهیونیستی) که به یک سالگی خود نزدیک می شود اعلام کند. 

هدف این مقاله یادآوری این نکته است که ترسیم واقعیت با تاکید بر روی نقش بنیامین نتانیاهو به عنوان نقش بد داستان یا از روی بی توجهی و یا از روی عدم آگاهی صورت می گیرد. احتمال سومی هم به ویژه در میان بسیاری از کارشناسان و رسانه های غربی وجود دارد و آن تلاش برای تطهیر رژیم صهیونیستی در آینده و پس از پایان این دوره از نسل کشی است.

آمارها چه می گویند؟

نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که ۳۹٪ از صهیونیست ها معتقد هستند پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی علیه حماس در غزه مناسب بوده، در حالی که ۳۴٪ از آن ها می‌گویند به اندازه کافی پیش نرفته و ۱۹٪ هم فکر می‌کنند که بیش از حد پیش رفته است.

طبق این نظرسنجی که در ماه مارس و اوایل آوریل انجام شده، حدود دو سوم صهیونیست ها همچنین اطمینان دارند که رژیم صهیونیستی یا احتمالا (۲۷٪) یا قطعا (۴۰٪) به اهداف خود در جنگ علیه حماس دست خواهد یافت. با این حال، اکثریت جمعیت بزرگسال نگران جنبه‌هایی از جنگ جاری هستند:

۶۱٪ می‌گویند که به شدت یا بسیار نگران گسترش جنگ به کشورهای دیگر منطقه هستند.
۶۸٪ می‌گویند که به شدت یا بسیار نگران طولانی شدن جنگ هستند.

در مورد آنچه باید پس از جنگ اتفاق بیفتد، اجماع کمتری وجود دارد.۴۰٪ از صهیونیست ها فکر می‌کنند که رژیم صهیونیستی باید نوار غزه را اداره کند. بخش کوچک تری فکر می‌کنند که ساکنان غزه باید تصمیم بگیرند چه کسی حکومت کند (۱۴٪) یا مایل هستند یک دولت وحدت ملی فلسطین را با (۶٪) یا بدون (۱۲٪) محمود عباس در جایگاه رهبری ببینند.

جداگانه، ۲۶٪از صهیونیست ها فکر می‌کنند راهی می‌توان یافت که رژیم صهیونیستی و یک دولت مستقل فلسطینی بتوانند به طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر همزیستی کنند - کاهشی قابل توجه از ۳۵٪ که سال گذشته یعنی قبل از دور جدید جنگ همین نظر را داشتند و تقریبا نصف تعدادی که وقتی این سؤال برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ پرسیده شد، این موضع را داشتند. 

اینها از جمله یافته‌های کلیدی نظرسنجی موسسه پیو است که در آن از ۱/۰۰۱ صهیونیست که از سوم مارس تا چهارم آوریل سال ۲۰۲۴ میلادی از طریق مصاحبه‌های حضوری سوال پرسیده شده و نتایج آن منتشر گشته است.

اعراب و یهودیان اسرائیلی‌

در ادامه این نظرسنجی می توان به تفاوت دیدگاه اعراب و یهودیان در داخل اسرائیل توجه نمود: اعراب اسرائیلی‌ کم تر از یهودیان اسرائیلی فکر می‌کنند که رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف جنگی خود موفق خواهد شد (۳۸٪ در مقابل ۷۶٪). آن ها همچنین درباره آینده امنیت ملی اسرائیل کمتر خوش‌بین هستند (۲۱٪ در مقابل ۶۳٪).

اعراب اسرائیلی بسیار بیش تر از یهودیان اسرائیلی در پاسخ های خود می‌گویند که پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی بیش از حد بوده است (۷۴٪ در مقابل ۴٪).

تقریبا هیچ عرب اسرائیلی (۳٪) نمی‌خواهد که رژیم صهیونیستی پس از جنگ نوار غزه را اداره کند. این در حالی است که نیمی از یهودیان اسرائیلی فکر می‌کنند که رژیم باید این کار را انجام دهد. در همین رابطه، اکثریت اعراب مایل هستند که مردم ساکن غزه تصمیم بگیرند چه کسی حکومت کند (۳۷٪)، در حالی که تنها ۸٪ از یهودیان این نتیجه را ترجیح می‌دهند.

اعراب اسرائیلی نسبت به یهودیان اسرائیلی دیدگاه بسیار کمتر مساعدی نسبت به آمریکا دارند (۲۹٪ در مقابل ۹۰٪)، و همچنین اعتماد کمتری به بایدن دارند (۲۱٪ در مقابل ۶۶٪). آن ها همچنین بسیار بیشتر از نحوه مدیریت بایدن در جنگ ناراضی هستند (۸۶٪ در مقابل ۵۳٪) و فکر می کنند که او بیش از حد طرفدار اسرائیلی‌ها است (۸۶٪ در مقابل ۱۱٪).

این ها در حالی است که اکثریت اعراب (۶۳٪) می‌خواهند ایالات متحده نقش عمده‌ای در حل دیپلماتیک جنگ بین رژیم صهیونیستی و فلسطین ایفا کند. یهودیان اسرائیلی حتی بیش تر از اعراب خواهان نقش فعال تری از سوی ایالات متحده هستند (۷۴٪). حدود دو سوم از اعراب نظر مطلوبی نسبت به نقش عمده قطر و مصر دارند، در حالی که تنها حدود چهار نفر از هر ده یهودی یا کمتر همین نظر را دارند.

دیدگاه ها نسبت به نتانیاهو هم جالب توجه است: حدود نه نفر از هر ده عرب (۹۲٪) دیدگاه منفی نسبت به بنیامین نتانیاهو دارند در حالی که حدود نیمی از یهودیان (۴۸٪) چنین دیدگاهی را نسبت به نخست وزیر رژیم اشغالگر دارند. 

تنها نظرسنجی موسسه پیو نیست که وضع اسفناک جامعه صهیونیستی و تایید خشونت از سوی آن را نشان می دهد! اکثریت قابل توجهی از صهیونیست ها - ۸۸٪ - در ماه ژانویه در پاسخ به نظرسنجی دانشگاه تل آویو گفته بودند تعداد شهدای فلسطینی که در آن زمان از ۲۵/۰۰۰ نفر فراتر رفته بود، توجیه‌پذیر است. اکثریت بزرگی از جامعه در سرزمین های اشغالی بر این باور بودند که ارتش صهیونیستی از زور کافی یا حتی بسیار کم تر از حد لازم در غزه استفاده می‌کند. 

کمی بعدتر و بر اساس یک نظرسنجی که در تاریخ سی و یکم ژانویه سال جاری میلادی انجام شد، نیمی از صهیونیست ها با هر توافقی بین رژیم اشغالگر و گروه‌های مقاومت فلسطینی که منجر به آزادی اسرای جنگی صهیونیستی از غزه در ازای آزادی هزاران فلسطینی بازداشت شده در زندان‌های رژیم صهیونیستی و آتش‌بس ۴۵ روزه شود، مخالفت کردند.

این نظرسنجی که توسط کانال ۱۲ صهیونیستی منتشر می شد همچنین نشان می داد که «۳۵ ٪ از اسرائیلی‌ها از چنین توافقی حمایت می‌کنند، در حالی که ۱۵٪ پاسخ مشخصی ندارند».

از میان کسانی که به ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، رأی داده‌اند «۱۲٪ از این پیشنهاد حمایت می‌کنند و ۷۵٪ با آن مخالفت می‌کنند». جالب تر این است که میزان حمایت از چنین پیشنهادی در میان مخالفان بنیامین نتانیاهو و ائتلاف وی به ۵۳٪ افزایش می‌یابد که نشان می دهد موافقت یا مخالفت با توافقنامه مبادله اسرا مستقل از دولت یا جریان سیاسی خاصی است.

اما جالب ترین یافته آنجا بود که نشان می داد ۷۲٪ از ۵۰۳ پاسخ‌دهنده گفته اند که «ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه باید تا زمان آزادی اسرای اسرائیلی متوقف شود»، در حالی که تنها ۲۱٪ گفته اند که کمک‌ها باید همچنان وارد نوار غزه شود.
 
مشکل بنیامین نتانیاهو نیست!

کشتار، زجرکشی و ترور همیشه بخشی از جامعه و هویت صهیونیستی بوده است. حتی اخیرا و بعد از موج ترورهای فرماندهان مقاومت، جامعه صهیونیستی باز هم بر این ترورها، به مانند دیگر اعمال خشونت آمیز، مهر تایید زده است:

بر اساس نظرسنجی اخیر در روز دوم آگوست، تا ۶۹ درصد از صهیونیست ها از ترورهای هدفمند حمایت می‌کنند، حتی اگر این امر باعث تاخیر در آتش‌بس و توافق تبادل اسرا با گروه‌های فلسطینی در نوار غزه شود.

این نظرسنجی که توسط موسسه لازار از ۵۱۰ صهیونیست انجام شده و در روزنامه صهیونیستی «معاریو» منتشر شده نشان می دهد که در میان پاسخ دهندگان تنها ۱۹٪ از پاسخ دهندگان مخالفت خود را با ترورها ابراز کرده بودند، در حالی که ۱۲٪ نظر قطعی نداشته اند.
مؤسسه لازار همچنین در میان یافته های منتشر شده خود می نویسد که ۴۱٪ از پاسخ‌دهندگان، بنی گانتز، رهبر اپوزیسیون را به عنوان نخست‌وزیر ترجیح می‌دهند، در حالی که ۳۹٪ از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی حمایت می‌کنند. این بدین معناست که تایید ترور در میان موافقان و مخالفان بنیامین نتانیاهو از طرفداری قابل توجهی برخوردار است!

این ها بخشی از آمار و ارقامی هستند که نشان می دهد مشکل اصلی بنیامین نتانیاهو یا احزاب دست راست و چپ نیستند. مشکل، جامعه صهیونیسم و رژیم اشغالگری است. متاسفانه بعضی اوقات در بحث ها مشاهده می شود که واقعیت به گونه ای عرضه می شود که گویی بنیامین نتانیاهو قصد ادامه جنگ را دارد یا اینکه به دنبال نابودی فلسطین است و بعد از سقوط دولت وی سیاست های این رژیم تغییر خواهند کرد. این گونه ترسیم واقعیت یا از روی عدم آگاهی از وضعیت جامعه صهیونیستی و تاریخ آن دارد و یا اینکه ترجمه ای خام از افکار رسانه های اروپایی و آمریکایی است. واقعیت این است که بسیاری از رسانه های غربی با پررنگ تر کردن نقش بنیامین نتانیاهو به دنبال تطهیر رژیم صهیونیستی بعد از پایان این موج از نسل کشی در نوار غزه و کرانه باختری هستند. بیش از ۷۶ سال است که اشغالگری ادامه داشته است! سوالی که باید پرسید این است که کدام یک از نخست وزیرهای رژیم صهیونیستی خوب بوده اند که بنیامین نتانیاهو بد و غیرقابل قبول باشد؟!

تاریخ رژیم صهیونیستی با ترور، اشغالگری و نسل کشی آغاز می شود. هاگانا را حزب دست چپی یا دست راستی به وجود نیاورد. کشتارهای کَفَر قاسم و صفد و بیت دراس را احزاب لیکود و یش عتید مرتکب نشدند! فرقی نمی کند که رئیس مافیا از حزب دست چپی یا دست راستی باشد مادامی که رئیس مافیاست. همین تظاهرات هفتگی در سرزمین های اشغالی را نگاه کنیم: رسانه های بین المللی به گونه ای وانمود می کنند که گویی صهیونیست ها بر ضد جنگ تظاهرات می کنند. به هیچ عنوان این طور نیست! صهیونیست ها هر هفته به خیابان ها می روند چرا که خواهان آزادی اسرای خود هستند. برای آن ها جنگ در غزه و کشتار در کرانه باختری زمانی بد می شود که برای اسرای صهیونیست خطرآفرینی کند. مخالفت با جنگ و حتی مخالفت با بنیامین نتانیاهو، اگر که حتی فرض کنیم چنین مخالفتی باشد چرا که آمارها نشان می دهند که اکثریت جامعه صهیونیست از نسل کشی حمایت می کند، نه بخاطر دلسوزی برای فلسطینی ها بلکه برای حفظ جان چند اسیر صهیونیست است! در مراجعه به رسانه های غربی هم می بینیم که طوری از این تظاهرات صحبت می کنند و از آمار مخالفت با نخست وزیر رژیم صهیونیستی می گویند که گویی جامعه صهیونیستی بخاطر شروع موج اخیر نسل کشی توسط بنیامین نتانیاهو با وی مخالف هستند!

سوالی که باید پرسید این است که اگر هر فردی به غیر از بنیامین نتانیاهو بر مسند قدرت می نشست رفتاری متفاوت تر از نخست وزیر کنونی رژیم صهیونیستی داشت؟ در پاسخ باید گفت که آن فرد شاید در اجرا سیاستی متفاوت اتخاذ می کرد اما به هیچ عنوان نمی توان گفت که سیاست اشغال و نسل کشی و رویکرد خصمانه در سیاست خارجی نسبت به ایران را کنار می گذاشت. حتی هیچ منتفی نیست که شاید شاهد فردی به مراتب خونخوارتر و سیاستی به مراتب خشن تر هم می شدیم! حتی می توان گفت که بنیامین نتانیاهو حلول تفکرات اسفناک جامعه صهیونیستی است. نباید فراموش کرد که حتی به فرض اینکه در اجرای سیاست های صهیونیستی فردی «بهتر» از بنیامین نتانیاهو بر قدرت بود و آن فرد متفاوت تر عمل می کرد، باز هم طبیعت و ماهیت سیاست های این رژیم که مبتنی بر اشغالگری و نسل کشی است تغییری نمی کرد. 

در آخر باید پرسید: آیا جامعه صهیونیستی مخالف کشتار فلسطینی هاست؟ آیا جامعه صهیونیستی موافق رسیدن کمک های بشردوستانه به فلسطینیان است؟ آیا جامعه صهیونیستی این تعداد کشتار فلسطینیان در فقط چند ماه اخیر را تایید می کند؟ اگر یک خبرگزاری از این آمار صحبتی نکند دیگر نباید صحبتی با آن داشت!

علی مفتح

نویسنده خبر

دانش آموخته فلسفه و مطالعات اروپایی از بلژیک

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل صهیونیست رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو جنگ غزه حمله اسرائیل حمله اسرائیل به غزه مردم فلسطین اسرائیل و فلسطین


( ۱ )

نظر شما :