افزایش بصیرت و اتحاد موثرترین راه جلوگیری از جنایت است

بقا به قیمت جنگ و بحران

۱۲ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۷۴۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
اکبر فیجانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: موثرترین راه جلوگیری از جنایات بیشتر قدرت طلبان و جنگ طلبان دشمن بشریت، کاهش بی تفاوتی نسبت به مسائل و معضلات جهان، افزایش بصیرت سیاسی و اجتماعی، پرهیز از اقدامات احساسی، اتخاذ تصمیمات خردمندانه، اتخاذ رویکرد عملگرایانه، و نهایتا گسترش، اتحاد و هم افزایی گروه های مقاومت در سطح جهان صرف نظر از ملیت و مذهبشان است.
بقا به قیمت جنگ و بحران

نویسنده: اکبر فیجانی، مدرس دانشگاه

دیپلماسی ایرانی: افزایش بصیرت سیاسی و اتحاد موثرترین راه جلوگیری از جنایات دشمنان بشریت است.
 
 ترور دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، یک قتل سیاسی هدفمند با انگیزه تشدید تنش و به بن بست رساندن تلاش ها برای توقف جنگ و بحران در خاورمیانه است که در چارچوب برنامه های ضدبشری نظام سلطه انجام شده و قطعا آخرین اقدام رژیم صهیونیستی و حامیان آن نخواهد بود.
  
اکنون روشن است که حوادث خاورمیانه، به ویژه اقدامات جنایتکارانه اسرائیل، عموما با هدف درگیر کردن بیشتر ایران در جنگی طولانی و فرسایشی است که عملا از سالها پیش شروع شده است و طبق برنامه ریزی بلند مدت و هماهنگ نظام سلطه انجام می شود.
 
عملکرد چندسال اخیر آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای دنباله رو ایالات متحده، اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش انگلیس و مقامات سایر کشورها، و اشاره ضمنی یا مستقیم رسانه های مهم جهان نشان می دهد که آمریکا و متحدانش نه تنها خواهان کاهش تنش نیستند بلکه آشکار و پنهان به تشدید و ادامه جنگ کمک می کنند.
 
بحران های اخیر خاورمیانه و سایر نقاط جهان ریشه در سیاست های جنگ طلبانه قدرت طلبان و سرمایه داران بزرگی دارد که بیش از نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند و با نفوذ و تسلط بر اکثر دولت ها و سازمان های بین المللی و تشدید جنگ و بحران آن را حفظ کرده و افزایش می دهند.
 
در حقیقت، تعداد زیادی از مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی کشورهای قدرتمند سهامدار شرکت های تولید و توزیع تسلیحات نظامی هستند یا به نحوی در میزان و نحوه فعالیت آنها نقش داشته و ذینفع هستند. این سرمایه داران و نخبگان سیاسی نظامی به طور مستقیم یا غیر مستقیم عامل حدوث یا تشدید اکثر جنگ های معاصر هستند.
 
به عنوان مثال، از شروع جنگ اوکراین و روسیه قردادهای نظامی زیادی بین کشور اوکراین و شرکت های بزرگ انگلیس منعقد شده و فروش تسلیحات و سود آن شرکت ها بسیار افزایش یافته است. همین قاعده در مورد سایر ناآرامی ها، به ویژه جنگ های اخیر خاورمیانه، صادق است.
 
واقعیت این است که بقای نظام سرمایه داری به جنگ و بحران گره خورده و صلح و آرامش با منافع شرکت های بزرگ چند ملیتی و سرمایه داران بزرگ و بسیاری از نخبگان سیاسی نظامی منافات دارد.
 
نظام سرمایه داری و نئولیبرالیسم که اکنون بر جهان بیش از هر نظام دیگری سلطه دارد پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بسیار مخرب برای بشریت دارد. افزایش فقر و بی عدالتی و نزول ارزش های انسانی تا حد زیادی در نتیجه سلطه نظام سرمایه‌داری.
 
وظیفه صلح دوستان و نوع دوستان چیست؟
 
موثرترین راه جلوگیری از جنایات بیشتر قدرت طلبان و جنگ طلبان دشمن بشریت، کاهش بی تفاوتی نسبت به مسائل و معضلات جهان، افزایش بصیرت سیاسی و اجتماعی، پرهیز از اقدامات احساسی، اتخاذ تصمیمات خردمندانه، اتخاذ رویکرد عملگرایانه، و نهایتا گسترش، اتحاد و هم افزایی گروه های مقاومت در سطح جهان صرف نظر از ملیت و مذهبشان است.

کلید واژه ها: نظام سلطه اکبر فیجانی ترور اسماعیل هنیه اسماعیل هنیه ایران و اسرائیل فلسطین و اسرائیل جنگ غزه حمله اسرائیل به غزه


( ۳ )

نظر شما :