سیاست خارجی در انتخابات ۸ تیر

برنامه نامزدها برای حل این معضلات چیست؟

۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۶۸۶۷ اخبار اصلی اخبار داخلی
نویسنده خبر: جاوید قربان اوغلى‌
جاوید قربان‌اوغلی در یادداشتی می نویسد: از میان شش کاندیدایی که از شورای نگهبان جواز ورود به عرصه رقابت را دریافت کرده‌اند، جز یک نفر بقیه از یک طیف فکری هستند و از اول هم مشخص بود که برخی از این شش تن برای به چالش کشیدن کاندیدای طرف مقابل به میدان آمده‌اند. در تعبیر رندانه مردم کوچه و بازار انتخابات ۸ تیر پروژه ۱+۵ مذاکرات هسته‌ای این بار در قالب یک انتخابات سرنوشت ساز به ۵ در برابر ۱ تغییر شکل داده است.
برنامه نامزدها برای حل این معضلات چیست؟

دیپلماسی ایرانی: انتخابات پیش رو کم و بیش در شرایطی مشابه انتخابات ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. سد نظارت استصوابی شورای نگهبان بر نام های بزرگی که سالها در مناصب حساس عهده دار مسئولیت های حساسی بودند مهر تأیید نزد.از میان شش کاندیدایی که از شورای نگهبان جواز ورود به عرصه رقابت را دریافت کرده‌اند، جز یک نفر بقیه از یک طیف فکری هستند و از اول هم مشخص بود که برخی از این شش تن برای به چالش کشیدن کاندیدای طرف مقابل به میدان آمده‌اند. در تعبیر رندانه مردم کوچه و بازار انتخابات ۸ تیر پروژه ۱+۵ مذاکرات هسته‌ای این بار در قالب یک انتخابات سرنوشت ساز به ۵ در برابر ۱ تغییر شکل داده است.

در مناظره های انتخاباتی مشخص شد وضعیت کنونی کشور محصول سه مؤلفه است. اول ناکارآمدی دولت‌ها و دولتمردان، دوم فساد نهادینه شده در ساختار و سوم رویکردهای نادرست در روابط خارجی کشور.

دو مورد اول را به اهلش وا می‌گذارم چون اولا تخصصی در آنها ندارم و به قول دکتر پزشکیان سخت بر این باورم که کار را باید به کاردان (متخصص) سپرد. به عنوان یک کارشناس عرصه دیپلماسی در این یادداشت به مؤلفه سوم می‌پردازم. بر این باورم که اگر ریل گذاری سیاست خارجی کشور تصحیح شود، راه اصلاح و برون رفت از وضعیت کنونی هموار خواهد شد پنج کاندیدای اصولگرا باید به سؤالاتی پاسخ روشن و بدون لکنت دهند. سؤالاتی که آنروز به دلیل رشد آگاهی های مردم به مطالبه‌ای عمومی تبدیل شده است.

۱- برنامه کاندیدای اصولگرا برای عبور از بحران هسته‌ای چیست؟ چهار کاندیدای جبهه اصولگرا که به صراحت توافق هسته‌ای را نفی کرده و آن را بهانه‌ای برای حمله به ظریف و دولت روحانی کردند به زبان صریح باید به این سؤال جواب دهند که از نظر آنها جایگزین توافق هسته ای (برجام) چیست؟

۲- رویکرد مشخص کاندیداهای اصولگرا در باره تحریم‌ها چیست؟ آیا از منظر آنها تحریم‌ها نعمت است یا نقمت؟ و اگر دومی است چگونه می‌خواهد سایه شوم تحریم‌ها را از سر کشور بردارد؟

۳- - برنامه کاندیدا برای حل معضل FATF چیست. اجماع اقتصاد دانان کشور بر این عقیده‌اند که تا زمانیکه این موضوع در کشور تعیین تکلیف نشود، معاملات پولی و بانکی با ایران با جهان قفل و باید برای هر معامله تجاری هزینه های سنگین واسطه گری پرداخت شد. در اهمیت این موضوع همین بس که حتی چین و روسیه نیز ذیل تعهدات جهانی نمی‌توانند رابطه مالی و پولی شفافی با ایران داشته باشند.

۴- تدبیر کاندیدای اصولگرا برای مدیریت روابط و عبور از شرایط تنش حداکثری با آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظامی و اقتصادی جهان چیست؟ بر کسی پوشیده نیست که این امر به مطالبه عمومی تبدیل شده و هیچکس موافق روند کنونی نیست.این مسئله با توجه به انتخابات آتی آمریکا و احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است‌.

۵- برای رابطه تخریب شده با اروپا چه برنامه‌ای دارید. سیاست خارجی کشور در رابطه با غرب در چهار دهه گذشته نفی رابطه با آمریکا و *رابطه قدرتمند با اروپا * بود. این سیاست سنتی به دلیل جانبداری ایران از روسیه در جنگ اکراین، اروپا را در مقابل ایران قرار داد. به گونه‌ای که امروز رویکرد اروپا در مقابل بسیار خصمانه تر از آمریکاست.بانی قطع‌نامه چند روز قبل شورای حکام سه کشور اروپایی(انگلیس، فرانسه، آلمان ) بودند و آمریکا در دو دوره قبل نشست شورای حکام با آن مخالفت می‌کرد.

۶- در پرتو سؤال فوق الذکر برنامه کاندیداها در رابطه با اجرای دقیق و صریح اصل سیاست خارجی انقلاب و نظام متجلی در رویکرد *نه شرقی، نه غربی* چیست؟ در جنگ اکراین چه موضعی را به نفع مصالح کشور و منافع ملی می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران از دیر باز پرچمدار مبارزه با استکبار ستیزی وحمایت از مردم مظلوم وسرکوب شده در اقصی نقاط جهان بوده است. اکنون با این سؤال از سوی افکارعمومی در داخل و ملت های آزاده جهان مواجه است که در شرایطی که مردم اوکراین مورد تجاوز و کشتار وحشیانه قرار گرفته‌اند جایگاه اخلاقی ما درکجای این منازعه قراردارد وآیا در رویکرد کنونی به جنگ اکراین، توجه کافی به مصالح نظام وکشورمبذول شده است؟/شرق

جاوید قربان اوغلى‌

نویسنده خبر

جاوید قربان اوغلی متولد سال 1333، از کارشناسان با سابقه وزارت امورخارجه ایران است که در کارنامه خود مدیرکلی آفریقای وزارت خارجه و سفیر ایران در آفریقای جنوبی را نیز ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جاوید قربان اوغلی انتخابات انتخابات ریاست جمهوری ایران و امریکا مذاکرات هسته ای برجام سعید جلیلی مسعود پزشکیان


( ۶ )

نظر شما :

خسرو ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۲:۱۲
حالا باید آقای سعید جلیلی به این سوالات جواب دهد واقعا فکر می‌کنید جواب سرراست بدهد؟
شهروند ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۰۹
کدام برنامه؟!! در ایران، فقط بی‌برنامگی و بی‌فایده‌ و بی‌مصرف بودن، اجرا می‌شود.
محمد ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۳:۱۴
هر شش سوال شما از اساس ربطی به اختیارات رئیس جمهور و وزیر خارجه ندارد ، این موضوع قبلا حل شده است که وزارت خارجه مجری سیاست خارجی است نه سیاستگذار . شما تنها در زمینه امور کنسولی می توانید سوال بفرمایید. پرونده هسته ای هم رسما در شورای امنیت ملی مدیریت می شود نه دولت و حتی جواد ظریف هم به عنوان دیپلمات از سوی این شورا مامور حل پرونده بود نه به عنوان وزیر خارجه ، شورای امنیت ملی هم یک نهاد فرادولتی است که صرفا چند نفر از وزرا و رئیس جمهور عضو آن هستند. دلیل اصلی عدم حل مشکلات و بن بست سیاسی فعلی همین است که تناسبی بین اختیارات ریاست جمهوری و مطالبات مردمی وجود ندارد و هر وعده ای که می دهند باد هواست
م. راد _کارشناس ارشد روابط بین الملل از سیانس پو _ پاریس ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۴
در کمال احترام، بنده به عنوان یک ایرانی نوعی، به تمام این سوالات گاها عوام فریبانه که اغلب از جانب جناح وابسته به غرب و اصلاح‌طلبان و عوامل دولت روحانی که با هدف استراتژیک کنترل و مهار ایران ، طراحی و هر سال به نحوی بازتولید می شوند پاسخ می دهم: ایران نه تنها هیچ نیازی به برجام و فرمانبرداری از غرب و امریکا ندارد، بلکه اساسا این کار خطای استراتژیک و ضربه ای جبران ناپذیر به بازدارندگی نظامی و به دنبال آن ثبات سیاسی و اقتصادی کشور است. راه حل مشکلات ایران اساسا در جهت صدو هشتاد درجه خلاف گفته های جناب آقای ظریف و جناح غربگراست. در رابطه با موضوع هسته ای ایران می بایست بدون تردید و اتلاف وقت به ساخت سلاح هسته ای و موشک های قاره پیما مبادرت کرده و با این کار یک بازدارندگی حقیقی در برابر سیاستمداران جنگ طلب آمریکایی ایحاد کند. تجربه ثابت کرده که تنها صلح ممکن با امریکا برای کشورهایی نظیر ایران صلح مسلح است. از خود سوال کنید : چرا امریکا، برخلاف ایران، کره شمالی را هر روز تهدید نمی کند، فرماندهان نظامی و دانشمندان آن را ترور نمی کند و ... ؟ جواب این پرسش بنا به اعتراف وزیر خارجه جنگ طلب و به شدت ضد ایرانی ترامپ (مایک پمپیو) این است: چون کره ی شمالی(برخلاف ایران) سلاح هسته ای و موشک قاره پیما داشته و از توانایی «نابودی متقابل»(میتوال دستراکشن) برخوردار است. سیاستمدار آمریکایی با وجود افکار جنگ طلبانه و ضد انسانی، هرگز به خود اجازه ی شروع جنگی که امکان نابودی شهرهای امریکایی در آن وجود دارد را نخواهد داد. ایجاد بازدارندگی نظامی حقیقی حتی در ادامه این امکان را برای ایران فراهم خواهد کرد که به لطف دور شدن خطر جنگ، بازارها به ثبات و آرامش رسیده و به اقتصاد خویش در سایه عضویت در نهادهای بزرگی مانند بریکس، که از پتانسیل عظیم و غیر قابل کتمان برخوردار است، و ارتباط با همسایگان، آسیا، افریقا، امریکای جنوبی و لاتین و حتی کشورهای اروپایی که اراده و استقلال لازم برای همکاری با ایران را داشته باشند، به شکوفایی اقتصادی و رفاه برسد. این تنها مسیری ست که ایران را به قدرتی بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان تبدیل خواهد کرد. و آرامش، امنیت، ثبات و رفاه را برای شهروندان آن تضمین خواهد کرد. در آخر اینکه تجربه ی تلخ دویست سال اخیر، از قاجار و پهلوی گرفته تا برخی دولت های غرب گرا در درون همین جمهوری اسلامی ،ثابت کرده که سرسپردگی و تعظیم و کرنش در برابر قدرت های استعمارگر اروپایی و امریکا هرگز رهاوردی بجز نومیدی، شکست و نابودی سرمایه های اقتصادی، نظامی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی کشور نداشته و نخواهد داشت. به یاد داشته باشیم که جمهوری اسلامی، با تمام کاستی هایش، زایده ی یک تجربه ی عظیم تاریخی لااقل چند صد ساله است. از گذشته درس بگیریم. به قول آن ضرب المثل غربی: « اگر کسی یک بار تو را فریب داد مقصر اوست. اما اگر بار دوم تو را فریب داد مقصر خود تویی! »
ایرانی ۱۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۹
نه و نیم میلیون رای به آقای جلیلی یعنی علی الحساب نه و نیم میلیون نفر حاضر به تسلیم در برابر غرب و آمریکا نیستند...
احمد ۱۱ تیر ۱۴۰۳ | ۰۱:۱۸
درک میکنیم ترا نمیتوانی اصل مطلب را بیان کنی هزینه بر است؟؟