در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

کنعانی: سرکنسولگری ما در قاپان بسیار فعال است/مردم ایران پاسخ اروپایی‌ها را در روز انتخابات خواهند داد

۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۱:۵۷ کد : ۲۰۲۶۵۳۹ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره صدور قطعنامه آژانس علیه ایران و اینکه گفته می شود کشورهای اروپایی این قطعنامه را برای فشار بر افکار عمومی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده اند، گفت: پاسخ آنها را ملت ایران پای صندوق های رای خواهند داد.
کنعانی: سرکنسولگری ما در قاپان بسیار فعال است/مردم ایران پاسخ اروپایی‌ها را در روز انتخابات خواهند داد

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

او در پاسخ به پرسشی درباره جنایت انجام شده در اردوگاه المسیرات در مرکز نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و هم زمانی آن با استعفای وزرای کابینه جنگی رژیم صهیونیستی گفت: «یک بار دیگر لازم می دانم جنایت رژیم صهیونیستی در اردوگاه المسیرات در مرکز نوار غزه را قویا محکوم کنم. بیش از ۳۰۰ شهید و ۴۰۰ مجروح حاصل این جنایات رژیم صهیونیستی است. در بسیاری از گزارش های نزدیک به واقع، این گونه مطرح شده است که نیروهای اطلاعاتی امریکا و انگلیس نیز در اجرای این عملیات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی نقش داشتند. این نشان می دهد که در یک عملیات سه جانبه نه آزادی چهار اسیر اسرائیلی بلکه ۷۰۰ بیگناه فلسطینی کشته شده است. این خجالت آور است که کشورهای دیگر غربی به همکاری با رژیم صهیونیستی برای چنین عملیات شنیع و وحشتناکی تن داده اند. لازم است جامعه جهانی با توجه به آنچه در غزه می گذرد، مسئولیت خود را درک کند و برای توقف فوری جنگ در غزه اقدام کند.»

او در ادامه به طرح آتش بس امریکا در غزه اشاره و تاکید کرد که درباره طرح آتش بس در غزه باید بگوییم که ایالات متحده در این هشت ماه جنایت رژیم صهیونیستی همه جانبه در کنار اسرائیل بوده است. هم به لحاظ اعلامی و هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی به تداوم جنایت های خود علیه مردم فلسطین کمک کرده، بنابراین نمی توان پذیرفت که امریکا در اعمال آتش بس در غزه جدی است. اگر امریکا جدی بود جلوی فروش تسلیحات به این رژیم را می گرفت تا بیش از این علیه مردم مظلوم فلسطین جنایت نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره استعفای وزرای کابینه رژیم صهیونیستی نیز گفت: استعفای مقامات کلیدی کابینه رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم در عملیات خود در غزه شکست خورده است. البته استعفای چند مقام جنایتکار و جایگزینی آنها با مقامات جنایتکار دیگر از شدت کابینه جنایتکار این رژیم نمی کاهد و از مسئولیت های این رژیم نسبت به جنایت هایی که انجام داده است کم نمی کند. 

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره سفر علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه به عراق گفت: «انجام این سفر را تایید می کنم و هماهنگی اولیه برای انجام این سفر در حال انجام است. مقامات عالی عراق از روسای سه گانه این کشور و مقامات اقلیم کردستان و وزیر امور خارجه و دیگر مقامات این کشور برای ابراز تسلیت برای شهادت رئیس جمهور فقید و وزیر امور خارجه فقید به تهران سفر کرده بودند و آقای باقری قرار است در پاسخ به این سفرها به این کشور سفر کند و ضمن قدردانی از مقامات عراق به منظور این مشارکت و ابراز همدردی با ملت ایران، در این سفر درباره روابط دوجانبه نیز رایزنی کند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تقاضای بحرین برای گشایش روابط با ایران و تقاضای این کشور از روسیه برای انجام میانجیگری در این رابطه گفت: «ضمن تشکر از مقامات عالی دولت بحرین در ابراز همدردی با دولت و ملت ایران و اعزام هیئت عالی رتبه به ریاست وزیر امور خارجه برای ابراز همدردی با مردم ایران، اظهارات مقامات این کشور از جمله پادشاه این کشور شنیدیم و آن را محل اهتمام برای بهبود روابط مورد توجه قرار خواهیم داد.»


وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر افزایش فشارهای غرب به ایران با صدور قطعنامه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت: «مواضع برخی کشورهای اروپایی اقداماتی غیرسازنده از سوی طرف هایی است که خود در ارتباط با وضعیت پرونده هسته ای ایران و همچنین موضوع برجام متهم اول و آخر هستند. این گونه اقدامات از وجاهت قانونی و منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. آنها به جای اتهام‌زنی به جمهوری اسلامی ایران باید متوجه مسئولیت های خود باشند و به مسئولیت های خود عمل کنند. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران به معاهدات خود پایبند است و به فعالیت های هسته ای خود بر اساس توافقات آژانس و مفاد پادمانی عمل می کند. متاسفانه فشارهای سیاسی برخی طرف های غربی از جمله امریکا و اروپا در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف کردن آژانس از کارکرد حرفه ای خود شده و فعالیت های حرفه ای آژانس را تحت تاثیر قرار داده است. این رفتارها سازنده نیست. البته من نیت اروپا را نیت‌خوانی نمی کنم اما جمهوری اسلامی ایران در برابر رفتارهای سازنده واکنش سازنده و در برابر رفتارهای غیرسازنده بر اساس چارچوب های تعریف شده بین المللی عمل خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره صدور قطعنامه آژانس علیه ایران و اینکه گفته می شود کشورهای اروپایی این قطعنامه را برای فشار بر افکار عمومی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صادر کرده اند، گفت: پاسخ آنها را ملت ایران پای صندوق های رای خواهند داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره افتتاح کنسولگری ارمنستان در تبریز و چگونگی کار سرکنسولی ایران در قاپان نیز گفت: «دو کشور ایران و ارمنستان در سال های گذشته در ارتباط با تاسیس متقابل سرکنسولگری های خود در تبریز و قاپان یادداشت تفاهمی را امضا کرده بودند و در چارچوب این توافق سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان در چارچوب سفری که مرحوم شهید امیرعبداللهیان به ارمنستان داشت، افتتاح شد. در آخرین سفری که وزیر امور خارجه شهید ما به ارمنستان در سال ۱۴۰۲ داشتند موافقت جمهوری اسلامی ایران با گشایش کنسولگری ارمنستان در قاپان به اطلاع مقامات ارمنستانی رسید و در این چارچوب نیز مقدمات لازم در شهر تبریز در حال انجام است. کنسولگری ایران در قاپان نیز در حال انجام خدمت سرکنسولگری به صورت حرفه ای و مطابق با کنوانسیون های بین المللی مانند هر سرکنسولگری دیگر ایران در جهان است.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر تصمیم دولت سرپرستی افغانستان برای تغییر سرکنسول خود در شهر مشهد نیز گفت: «تصمیم دولت سرپرست افغانستان برای تغییر سرکنسول خود در مشهد به اطلاع وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسیده و ایران نیز مواضع خود را مبنی بر اینکه هر گونه تغییری مطابق با سازوکارهای کنوانسیون وین و جابه جایی های مشخص و عرف دیپلماتیک قابل انجام است را نیز به اطلاع دولت سرپرستی افغانستان رسانده است و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه مشکلی ندارد.»

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران و عدم شرکت نماینده طالبان در این نشست نیز گفت: «این نشست در تهران به ابتکار جمهوری اسلامی ایران با حضور فرستادگان کشورهای همسایه منطقه ای انجام شد و موضوع گفت وگو با تمرکز بر تحولات افغانستان و وضعیت آن بوده است. این نشست بر اساس تحولاتی که این کشور را تحت تاثیر قرار می دهد برگزار شده است. در نشست تهران کشورهای مشارکت کننده طیف موضوع مختلف افغانستان از جمله مبارزه با تروریسم و مسائل انسان دوستانه و کمک به وضعیت معیشت مردم مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دادند. همان طور که می دانید این نشست به پیشنهاد ایران برگزار شد. عدم حضور طرف افغانستانی علی رغم دعوتی که انجام شده بود به تصمیم دولت سرپرستی افغانستان باز می گردد و این به خود آنها بازمی گردد که بگویند چرا در این نشست حضور نیافتند.»

وی درباره بازگرداندن خبرنگاران صدا و سیما از عربستان به ایران در موسم حج نیز گفت: «از همان ابتدای این رخداد و آگاهی سفارت کشور ما در ریاض و سرکنسولگری ما در جده رفع توقیف این عزیزان در دستور کار قرار گرفت. بلافاصله تماس های فوری با مسئولان چه در محل و چه در ریاض و جده با نمایندگان وزارت امور خارجه عربستان و مقامات ذی ربط دیگر عربستانی انجام شد. سفیر ما در ریاض مستقیما ورود کرد و با سفیر عربستان در ایران موضوع پیگیری شد و تلاش های جدی این بود که این مشکل حل و فصل شود که این افراد در بعثه کشورمان در عربستان بمانند و تا پایان مراسم حج در آنجا حضور داشته باشند و مناسک خود را به طور کامل انجام دهند و به سلامت به کشورمان بازگردند. در این رابطه مقامات دولت عربستان دلایلی را مطرح کردند که ما طبیعتا آنها را در چارچوب سوءتفاهم تلقی کردیم و همه تلاش خود را کردیم که این دیدگاه اصلاح شود اما متاسفانه تلاش های ما به نتیجه مطلوب نرسید و این عزیزان به کشورمان بازگشتند. اراده دو کشور گسترش روابط در حوزه های مختلف است و تلاش ما این است که این گونه رفتارها که مغایر با گسترش روابط دو طرف رخ ندهد و سوء تفاهم ها به سرعت حل شوند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره تازه ترین تحولات در رابطه با گسترش روابط با مصر نیز گفت: «روند توسعه روابط ایران و مصر متناسب با توافق دو رئیس جمهور ادامه داشته و بعد از شهادت آقای امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید نیز گفت وگوهای دو کشور در سطح امور خارجه ادامه پیدا کرد. دو طرف مطابق با نقشه راه دو رئیس جمهور برای رفع موانع بر سر راه از سرگیری روابط دو کشور تاکید مشترک دارند و در گفت وگوهای آقای باقری با آقای سامح شکری بر ادامه این روند تاکید شد و امیدواریم این روند به خوبی ادامه یابد.»

وی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت ایران از ترکیه برای عضویت این کشور در بریکس گفت: «در نشست وزرای امور خارجه عضو بریکس در روسیه موضوع عضویت کشورهای جدید مورد اهتمام کشورهای حاضر است. کشورهای مختلفی با وجود اهمیت و جایگاه بریکس اکنون علاقه مند برای عضویت در بریکس هستند. این نیازمند جمع بندی کشورهای عضو بریکس است که درباره این موضوع تصمیم گیری خواهند کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره از سرگیری فعالیت سفارت آذربایجان در ایران نیز گفت: «مذاکرات روند خوبی برای از سرگیری فعالیت های سفارتخانه آذربایجان انجام شده است و به زودی فعالیت های این سفارتخانه از سر گرفته خواهد شد.» 

کلید واژه ها: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ایران و عربستان ایران و اروپا ایران و آژانس ایران و آژانس انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران


( ۳ )

نظر شما :

مجتبی ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۹
تسلیت به عمله های پانترکیسم و اربابان باکو و عثمانی انها