سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: مقاومت از ایران دستور نمی گیرد/مسئول جنایت های اسرائیل در غزه، آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم هستند

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۱ کد : ۲۰۲۳۰۱۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
اظهارنظرهای عالی ترین مقامات بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی درباره این منطقه بحران زده قابل توجه است. چه کسی خطاب این اظهارات است و چه کسی باید این حرف ها را جدی بگیرد؟ آیا غیر از رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا؟! چه کسانی مسئول وضعیت ناراحت کننده و نگران کننده بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه هستند؟! غیر از رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده امریکا بزرگترین حامی آن؟! وقتی جامعه جهانی نسبت به بیمارستان المعمدانی واکنش بازدارنده نشان نمی دهند نتیجه آن می شود که رژیم اشغالگر به خود جرات می دهد و به دیگر بیمارستان ها یورش می برد و به کودکان و نوزدان و بیماران آن رحم نمی کند. نتیجه آن می شود که سوخت بیمارستان ها تمام می شود و مسئولان بیمارستان ها مجبور می شوند دستگاه ها را خاموش کنند تا نوزدان و مجروحان و بیماران شهید شوند. مخاطب مدیران صلیب سرخ جهانی آیا کسی غیر از مسئولان رژیم غاصب صهیونیستی، دولت ایالات متحده، دولت انگلیس، دولت فرانسه، دولت آلمان است؟ این جنایت باید تا کی ادامه داشته باشد؟
کنعانی: مقاومت از ایران دستور نمی گیرد/مسئول جنایت های اسرائیل در غزه، آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس هم هستند

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد. 

وی قبل از پاسخ به پرسش های خبرنگاران، در ابتدا به وضعیت اسفناک غزه و وضعیت جاری در بزرگترین بیمارستان غزه پرداخت و گفت: «اظهارنظرهای عالی ترین مقامات بین المللی از جمله صلیب سرخ جهانی درباره این منطقه بحران زده قابل توجه است. چه کسی خطاب این اظهارات است و چه کسی باید این حرف ها را جدی بگیرد؟ آیا غیر از رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا؟! چه کسانی مسئول وضعیت ناراحت کننده و نگران کننده بیمارستان شفا، بزرگترین بیمارستان غزه هستند؟! غیر از رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده امریکا بزرگترین حامی آن؟! وقتی جامعه جهانی نسبت به بیمارستان المعمدانی واکنش بازدارنده نشان نمی دهند نتیجه آن می شود که رژیم اشغالگر به خود جرات می دهد و به دیگر بیمارستان ها یورش می برد و به کودکان و نوزدان و بیماران آن رحم نمی کند. نتیجه آن می شود که سوخت بیمارستان ها تمام می شود و مسئولان بیمارستان ها مجبور می شوند دستگاه ها را خاموش کنند تا نوزدان و مجروحان و بیماران شهید شوند. مخاطب مدیران صلیب سرخ جهانی آیا کسی غیر از مسئولان رژیم غاصب صهیونیستی، دولت ایالات متحده، دولت انگلیس، دولت فرانسه، دولت آلمان است؟ این جنایت باید تا کی ادامه داشته باشد؟ ما امیدوار هستیم دنیا به خود بیاید و اجازه استمرار این جنایات را بیش از این ندهد و به داد فریاد مردم مظلوم غزه توجه کنند و اقدام عملی و بازدارنده نشان بدهند. امیدواریم که این اتفاق بیفتد و دولت هایی که تا کنون از توقف جنگ مانع شدند اجازه دهند سازمان ملل متحد به وظیفه خود در تامین صلح و امنیت عمل کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس به پرسشی درباره دستاورد فعالیت های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در موضوع فلسین نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای توقف عملیات علیه غزه از نخستین روز اقدامات دیپلماتیکی را در سطوح اسلامی، عربی و بین المللی آغاز کرده است و همچنان ادامه می دهد. ما در سطح ملی اعلام کردیم عملیات مقاومت فلسطینی علیه رژیم صهیونیستی یک اقدام مشروع در راستای واکنش در برابر عملیات یک نیروی اشغالگر است که مطابق با تمامی قواعد بین المللی و عرف ها و تعاریف جهانی در چارچوب واکنش در برابر متجاوز است. نکته بعدی جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف فعال بوده است. در بعد منطقه ای جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد با انجام تماس های منطقه ای و بین المللی جلوی تجاوزات رژیم اشغالگر قدس را بگیرد. سفرهای متعددی که وزیر امور خارجه کشورمان در سطح منطقه انجام دادند، تماس هایی که رئیس جمهوری در سطوح المللی انجام دادند همگی در همین چارچوب بوده است. همچنین نامه نگاری های لازم در این زمینه را انجام دادیم. همچنین تماس با کشورهای موثر در شورای امنیت مثل چین و روسیه و کشورهای غیرعضو انجام شد. در همین راستا آقای امیرعبداللهیان سفری را به نیویورک انجام دادند که سفر ایشان با واکنش تند مدافعان رژیم صهیونیستی مواجه شد. تمام تلاش جمهوری اسلامی ایران برای این بود که جلوی جنگ در غزه گرفته شود، آتش بس اعلام شود و با اقدامات نامشروع رژیم صهیونیستی مقابله جدی واقع شود. در زمینه کمک رسانی نیز جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تماس هایی را با دولت مصر انجام دهد که در این زمینه سه دور وزیر امور خارجه کشورمان با همتای مصری خود تماس گرفت و رئیس جمهوری کشورمان نیز در نشست ریاض با رئیس جمهوری مصر در این زمینه گفت وگو کرد، ما تلاش داریم با جدیت این تلاش ها را ادامه دهیم و امیدواریم به نتایج ملموس در جهت منافع ملت فلسطین و احقاق حقوق آنان برسد.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری در این زمینه تاکید کرد، ما انتظار داریم اقداماتی جدی مثل قطع صادرات نفت و انرژی به اسرائیل انجام شود، کالاهای رژیم صهیونیستی تحریم شوند و کشورهایی که با این رژیم ارتباط دارند ارتباطات خود را قطع کنند و دیپلمات های این رژیم را از پایتخت های خود اخراج کنند تا به این ترتیب رژیم صهیونیستی تحت فشارهای لازم برای توقف رفتارهای خصمانه خود علیه مردم فلسطین قرار بگیرد.

او در پاسخ به پرسشی درباره مواضع دولت ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با جنگ غزه گفت: مواضع دولت ایالات متحده مواضعی فرافکنانه و فرار از مسئولیت است که در این رابطه مقامات امریکا مواضع غیرواقع بینانه بیان می کنند. ما بارها گفته ایم و الان هم تاکید می کنیم که گروه های مقاومت نه از ایران دستور می گیرند و نه تحت تاثیر دستورات ایران عمل می کنند، آنها مطابق با منافع خودشان تصمیم می گیرند و اقدام می کنند. دولت امریکا به جای اتهام زنی باید به مسئولیت خود عمل کند و مواضع حمایت آمیز خود در قبال رژیم صهیونیستی را اصلاح کند. جمهوری اسلامی ایران از روز اول اعلام کرده که به دنبال توقف جنگ است و خواهان آتش بس در غزه است. دولت امریکا باید درک کند توقف کامل جنگ و کشتار در غزه و خروج فوری نیروهای رژیم صهیونیستی از غزه از گسترش جنگ در منطقه و واکنش جریان های مقاومت می تواند جلوگیری کند. 

وی تاکید کرد، حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه های مقاومت حمایت از دفاع از خود مطابق با اصول آنهاست و ما این را به صراحت بیان کرده ایم. خوشبختانه گروه های مقاومت از چنان قدرتی برخوردار هستند که خود منافع خود را به تنهایی دنبال کنند و اتهاماتی که رژیم صهیونیستی بیان می کند کاملا پوچ و بی اساس است. 

او در پاسخ به پیام هایی که گفته می شود دولت امریکا به ایران برای توقف جنگ در غزه داده است، گفت: آنها به ایران پیام داده بودند که از گروه های مقاومت بخواهید جلوی تشدید تنش در پی جنگ غزه را بگیرند. پاسخ ما به امریکایی ها این است که جریان های مقاومت نه تحت امر ایران هستند و نه مطابق با دستورات ایران عمل می کنند. 

کنعانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تشدید تنش نیست و نمی خواهد جنگ گسترش یابد، و اظهارات مقامات امریکایی را نوعی فرار رو به جلو می دانیم و آن را در راستای توجیه اقدامات رژیم اشغالگر و حمایت امریکا از آن رژیم ارزیابی می کنیم. 
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره سفر هیئت عالی رتبه طالبان به ایران و موضوع حقابه هیرمند نیز گفت: «این سفر سفری بود در جهت تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان. همان طور که نماینده ویژه ما در امور افغانستان اشاره کردند، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد اشاره کند که ایران یک کشور دوست در کنار مردم افغانستان است و تلاش می کند با وجود تحریم های ظالمانه ای که متوجه مردم افغانستان است مردم این کشور از این وضعیت عبور کنند. این سفر موفقیت آمیز بوده است. پنج سند در این زمینه امضا شد که همگی اقتصادی بوده که شامل حمل و نقل جاده ای و هوایی و همکاری با ذوب آهن اصفهان می شد. درباره حقابه هیرمند نیز ما همواره در تمامی دیدارها این موضوع را پیگیری کرده ایم و همچنان پیگیری می کنیم و مورد تاکید ماست.»

وی درباره دیدار روسای جمهوری ایران و مصر و ارتقای روابط دو کشور نیز گفت: «در این دیدار دو کشور درباره ارتقای مناسبات دو جانبه و گسترش روابط و مسائل منطقه ای گفت وگو کردند. دیدار انجام شده نشست مهمی بود و درواقع  یک رخداد مهم در روند مناسبات سیاسی میان میان دو کشور بود که مورد توجه جهانی نیز قرار گرفت. ما ارزیابی مثبتی از این دیدار داریم. در این دیدار گفت‌وگوهای خوبی در مورد موضوع فلسطین، توسعه مناسبات دو کشور و  برخی دیگر از مسائل منطقه انجام شد. دو طرف تصمیم گرفتند که وزرای امور خارجه دو کشور به مذاکرات ادامه دهند تا ارتقای روابط میان دو کشور انجام شود. گفت وگوهای روسای جمهور بسیار خوب و مثمر ثمر بوده است. مصر کشوری ریشه دار در منطقه است و ما به فرهنگ و اصالت آن احترام می گذاریم و خواستار بهترین روابط با این کشور اسلامی هستیم. ارتقاء مناسبات بین ایران و مصر به نفع دو کشور و جهان اسلام است.»

کلید واژه ها: ایران و فلسطین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران جمهوری اسلامی ایران اسرائیل حمله اسرائیل به غزه جنگ غزه ایران و امریکا


( ۲ )

نظر شما :