در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی

کنعانی: موضع ایران نسبت به زنگه زور تغییر نکرده است/روابط ما با ارمنستان سازنده است

۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۲۰۲۴۸۵۱ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایران مبنی بر اینکه خبرهایی مبنی بر عقد توافق نامه امنیتی میان ایران و ارمنستان منتشر شده و گفته شده است که به موجب آن ایران می تواند در ارمنستان پایگاه نظامی احداث کند، گفت: «من از چنین توافقی خبر ندارم اما روابط ایران و ارمنستان روابط سازنده ای است و این روابط در چارچوب روابط دو کشور و کمک کننده به امنیت و ثبات منطقه است. این روابط هم در چارچوب روابط دوجانبه است و هم در چارچوب امنیت جمعی منطقه ای است.»
کنعانی: موضع ایران نسبت به زنگه زور تغییر نکرده است/روابط ما با ارمنستان سازنده است

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد.

وی در ابتدا نسبت به نشست وزرای امور خارجه کشورهای شورای همکاری اسلامی در جده که قرار است فردا سه شنبه ۱۵ اسفند در جده برگزار شود، اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از انجام هر گونه تلاش و فعالیت دیپلماتیک برای پایان دادن به درد و رنج مردم فلسطین فروگذار نکرده و همواره به پیگیری مساله فلسطین از مجاری دیپلماتیک متعهد بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایران مبنی بر اینکه خبرهایی مبنی بر عقد توافق نامه امنیتی میان ایران و ارمنستان منتشر شده و گفته شده است که به موجب آن ایران می تواند در ارمنستان پایگاه نظامی احداث کند، گفت: «من از چنین توافقی خبر ندارم اما روابط ایران و ارمنستان روابط سازنده ای است و این روابط در چارچوب روابط دو کشور و کمک کننده به امنیت و ثبات منطقه است. این روابط هم در چارچوب روابط دوجانبه است و هم در چارچوب امنیت جمعی منطقه ای است.»


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای اخیر کویت برسر میدان نفتی آرش که در بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس آمده در حالی که ایران بارها تمایل خود را به گفت وگو و حل اختلافات از طریق مذاکرات تاکید کرده است، گفت: «ما مواضع اصولی خود را مبتنی بر قوانین بین الملل بارها اعلام کرده ایم. طرح ادعاهای بی اساس و یکجانبه هیچ راه حلی را به وجود نخواهد آورد. ما بر اساس سوابق مذاکراتی که در این زمینه وجود دارد و بر اساس منافع مشترک بر تداوم مذاکرات حقوقی و فنی همواره تاکید کرده ایم. نگاه ما به مناسبات با همسایگان نگاه مبتنی بر تلاش برای ایجاد فضای مثبت و سازنده برای تامین منافع مشترک از طریق گفت وگوهای فنی و دوستانه است. ما بارها اعلام کرده ایم که باید از بیان چنین مسائلی در رسانه ها پرهیز شود چراکه طرح چنین موضوعاتی در رسانه ها هیچ کمکی به حل مشکلات نمی کند.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره ادعای یک رسانه امریکایی مبنی بر تقاضای ایران برای ایجاد پایگاه نظامی در سودان با وجود تکذیب وزیر امور خارجه سودان گفت: «آفتاب آمد دلیل آفتاب. همان طور که گفتید وزیر امور خارجه سودان این ادعا را رد کرده است. ما هم این ادعا را قویا تکذیب می کنیم و آن را ساخته و پرداخته دشمنان با أغراض خصمانه می دانیم.»

کنعانی درباره سفر رئیس جمهوری کشورمان به الجزایر نیز گفت: «این سفر با دو هدف انجام شد. یکی برای شرکت در نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز و دیگری در چارچوب روابط دوجانبه و ارتقای روابط میان دو کشور بوده است. لازم به یادآوری است که رئیس جمهوری کشورمان در نشست قبلی کشورهای صادرکننده گاز در دوحه ابتکاری را با عنوان گاز طبیعی در خدمت بازیابی اقتصاد جهانی پس از کرونا مطرح کرده بودند. هدف از آن همکاری میان کشورهای تامین کننده و مصرف کننده برای استفاده از گاز طبیعی به عنوان انرژی پاک بعد از کرونا بود. تلاش برای شکل گیری گفت وگو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان گاز طبیعی بر اساس طرحی که از قبل داده بودند از جمله اهداف رئیس جمهوری کشورمان در سفر به الجزایر بود. همچنین این سفر در پاسخ به سفر رئیس جمهوری الجزایر و در چارچوب روابط دوجانبه میان کشورمان با الجزایر است. الجزایر کشوری اسلامی، انقلابی و یکی از کشورهای مهم در شمال آفریقا و عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل است. روابط ایران و الجزایر همواره روابطی دوستانه و نزدیک بوده است. از یک سال قبل ما تحرک و پویایی جدید در روابط دو کشور را با سفر مقامات ارشد این کشور به کشورمان شاهد بودیم. در حوزه های منطقه ای ما دارای دیدگاه های مشترک از جمله در مساله فلسطین هستیم که دو کشور در این زمینه رایزنی ها و گفت وگوهایی را داشته اند و همچنان ادامه دارد.» 

کنعانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر طرح ادعاهایی درباره کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین و ارسال سلاح به این کشور گفت: «ما بارها در این ارتباط موضع و دیدگاه های خودمان را اعلام کرده ایم. مواضع نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران روشن است، همکاری ما با روسیه همکاری های متعارف، مبتنی بر حقوق و مقررات بین المللی و مبتنی بر منافع و مصالح مشترک است و مسبوق به وقوع جنگ در اوکراین است و همکاری های دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد. این همکاری ها علیه هیچ کشوری نیست. مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به بحران اوکراین صریح، شفاف و روشن است. ما بارها گفته ایم که جنگ را راه حلی برای حل اختلافات نمی دانیم و دیپلماسی را تنها ابزار برای حل اختلافات می دانیم. ما مشکل این جنگ را در رفتار کشورهایی می دانیم که به طور یکجانبه سلاح های خود را به یک طرف جنگ گسیل می کنند و در مقابل دیگران را متهم می کنند. ایران بارها از راهکار سیاسی در جنگ اوکراین قویا حمایت کرده است و می کند.»

وی در ادامه افزود: «نقش امریکا و طرف های اروپایی در بحران اوکراین روشن است. اگر آنها به تعهدات خود بر أساس صلح بین المللی عمل می کردند چنین جنگی رخ نمی داد. رفتارهای آنها نشان داد که به جای تلاش برای کاستن از بحران و تنش در اوکراین سوخت بر این بحران و شعله های این آتش می ریزند. آمارهای رسمی امریکا و کشورهای اروپایی نشان می دهد که چه کسانی به تدام این جنگ کمک می کنند. آمار وزارت دفاع امریکا نشان می دهد که از سپتامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ دولت ایالات متحده ۸۰ میلیارد دلار به طرف های اوکراینی سلاح فرستاده اند و از این میزان ۵۰ میلیارد دلار به کشورهای اروپایی برای کمک به اوکراین سلاح ارسال شده است. این نشان می دهد که کدام کشورها بر تداوم جنگ در اوکراین اصرار دارند و طرح ادعاهای دیگر کمکی به حل این بحران نمی کند و نمی تواند رفتارهای غیرانسانی آنها را کتمان کند.»

وی درباره احتمال بروز جنگ میان حزب الله و اسرائیل و جنگ افروزی های رژیم صهیونیستی علیه لبنان گفت: «رژیم صهیونیستی بر اساس ماهیت جنگ طلبانه خود در راستای گسترش جنگ در منطقه است. هر عملیاتی که رژیم صهیونیستی در منطقه انجام دهد علیه صلح و امنیت در منطقه است و مسئولیت آن متوجه این رژیم و نیز کشورهایی است که از این رژیم حمایت می کنند از جمله ایالات متحده که از ابتدای جنگ به طور جدی و تمام عیار از این رژیم حمایت نظامی و سیاسی کرده و حتی با استفاده از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد باعث شده است تا اهمیت سازمان ملل از انجام به تعهداتش باز بماند. در حال حاضر نیز ایالات متحده و اسرائیل نیز نسبت به جنگ افروزی در لبنان نیز مسئول هستند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین پیوستن ایتالیا به ائتلاف به رهبری امریکا در دریای سرخ علیه حوثی های یمن را نکوهش کرد و ایجاد چنین ائتلافی را به سود امنیت و ثبات منطقه ندانست.  

وی درباره مواقت پاکستان برای احداث خط لوله گاز تا بندر گوادر گفت: «به دنبال پیگیری های متعدد به عمل آمده از سوی مقامات کشورمان و در چارچوب گفت وگوهای فنی و مهندسی میان کارشناسان کشورمان با طرف های پاکستانی، دولت پاکستان متعهد شد که از ابتدای صفر مرزی تا بندر گوادر خط لوله گاز را بکشد. این تعهد در کمیته انرژی دولت پاکستان نیز به تصویب رسیده است. جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۸۷ به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده بود و منتظر انجام تعهدات طرف پاکستانی بود. در سال ۱۳۹۸ طرف پاکستانی خواستار تمدید مهلت تعهدات تا سپتامبر ۲۰۲۴ شده بود، با توجه به مذاکراتی که در این مدت انجام شد، ایران با این تقاضا موافقت کرد و تصویب آن در کمیته انرژی پاکستان موید آن است و امیدواریم به زودی شاهد تعهدات طرف پاکستانی باشیم.»

سخنگوی وزارت أمور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره حقابه ایران از هیرمند نیز گفت: «طرف طالبان بارها بر پایبندی خود به تعهداتش در این زمینه تاکید کرده اما متاسفانه تا کنون طرف طالبان به تعهدات خود عمل نکرده است. ما امیدواریم طالبان همان طور که می گوید به تعهداتش پایبند است به تعهدات خود عمل کند و حقابه ایران را که حق ایران است از هیرمند بدهد. حقابه مطالبه جمهوری اسلامی ایران و جزء توافقات دو کشور است.»

کنعانی درباره سرمایه گذاری طالبان در بندر چابهار نیز گفت: «همکاری ها ما با دولت سرپرستی افغانستان اهداف و اصول اعلام شده ای دارد، کمک به ثبات، امنیت و توسعه أفغانستان أصول ماست که می تواند راهگشای مسائل این کشور باشد. ثبات در افغانستان به امنیت در مرزهای مشترک بسیار کمک می کند. اقتصادی سازی مرزهای مشترک با افغانستان علاوه بر تحقق اهداف مشترک به تحکیم امنیت مرزهای دو کشور هم کمک می کند. جمهوری اسلامی ایران از منظر اخلاق اسلامی و حسن همجواری رونق اقتصادی در افغانستان را برای خود ضرورت تلقی می کند. در این چارچوب ما توسعه اقتصادی سازنده مبتنی بر منافع مشترک را کمک به تقویت سه اصول ذکر شده می دانیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری نسبت به موضع ایران درباره زنگه زور با توجه به مخالفت دولت ارمنستان نسبت به آن گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره تغییر نکرده است و ما همچنان با هر گونه تغییرات ژپوپلتیک و مرزها مخالفیم و مواضع خود در این زمینه به روشنی به طرف ها اعلام کرده ایم.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره تغییر دولت در امریکا و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای گفت: «تغییر دولت ها در امریکا نمی تواند مانع از انجام کشورها به تعهداتشان بشود. ایران همچنان بر پایبندی خود به مذاکرات تاکید دارد. ما مذاکره را برای رفع تحریم ها می خواهیم و همچنان بر آن پایبندیم و معتقدیم که همه کشورها باید به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند. ما همچنان معتقدیم در صورتی که اراده لازم نزد طرف های دیگر باشد رسیدن به توافق ممکن است.»

کلید واژه ها: ایران و ارمنستان ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ایران و فلسطین ایران و اسرائیل ایران و امریکا فلسطین و اسرائیل جنگ غزه


( ۶ )

نظر شما :

ناشناس ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۸
فکر نکنم غرب این اجازه را بدهد تا در ارمنستان پایگاه نظامی بزنیم مخصوصا فرانسه و آمریکا البته روسیه هم که نمی خواهد حیاط خلوت خود را از دست بدهد
مجتبی ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۸
ملاحظات سیاسی ،اقتصادی ،اجتماعی و ژیوپلوتیکی ایران را وادار به قرارداد نظامی و استقرار نیرو کرده است و علت و عامل این ملاحظات دولت ترکیه و باکو و اسراییل و...است ،منافع ایران حتی در خود ارمنستان هواخواهانی دارد منجمله ریس مجلس و نمایندگان ارمنستان و ایروان نه روسیه قدرتمند درگیر جنگ قره باغ را خواهد داشت و نه فرانسه غربی ،اتکا و قدرت ارمنستان برای غلبه بر سیاست ترکیه و باکو و اسراییل ایران خواهد بود
اسماعیل ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۱
ترکیه قصد داره از طریق الهام‌علی‌اف و زنگه‌زور رابط ایران رو با قفقاز قطع کنه و کالاها و خدمات اقتصادی خودش رو در ارمنستان و آذربایجان بریزه . مطمئنا تولیدات آذربایجان و ارمنستان نسبت به ترکیه ضعیف‌تره و توانایی رقابت با اون رو نداره . ترکیه میتونه با رسیدن به دریای خزر از طریق آذربایجان ، برای کالاها و خدمات اقتصادی خودش در کشورهای ترک آسیای میانه (ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان و ...) بازاریابی کنه .
عبدالرضا ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۱
درنقشه جمهوری دموکراتیک ازربایجان در سالهای 1918 الی1920 که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده بود زنگزور جزئی از اراضی ازربایجان بوده که بعد از حمله بلشویکها و تاسیس جمهوری سوسیالیستی ازربایحان از ان جدا شده و به ارمنستان ملحق شد و ساکنان تورک ان در چند مرحله از انجا اخراح شدند و الحاق ان به ازربایجان به زودی محقق می شود چون دو پاره یک مملکت نمی توانند از هم جدا باشند
به عبد الرضا ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۰
نقشه ها قبل تر از ان است که اثبات میکند تمام قفقاز مال ایران بود اما حکومت بی عرضه قاجار چوب حراج با ان زد حتی دختران گرجی ارمنی و...را میبردند و امروز در ذهن مردم گرجستان و ارمنستان ضدیتی عجیبی نسبت به اذربایجان وجود دارد چون انها قاجار را از شما میداند