امریکا دیوان دادگستری بین‌المللی را تحت فشار گذاشت تا نخست وزیر اسرائیل را بازداشت نکند

نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۵۸۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنایت و کشتار هفت‌ماهه خود در غزه بحران‌های گوناگونی داشت که اکنون احتمال بازداشت بنیامین نتانیاهو توسط دادگاه لاهه هم به آن اضافه شده که خود این رأی، تبعات گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی را برای این رژیم به وجود آورده است.
نتانیاهو به دنبال فرار از حکم دادگاه

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنایت و کشتار هفت‌ماهه خود در غزه بحران‌های گوناگونی داشت که اکنون احتمال بازداشت بنیامین نتانیاهو توسط دادگاه لاهه هم به آن اضافه شده که خود این رأی، تبعات گسترده سیاسی، دیپلماتیک و حتی امنیتی را برای این رژیم به وجود آورده است تا جایی که سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، تل‌آویو با نگرانی زیاد احتمال صدور حکم جلب برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش را بررسی می‌کند. وبگاه واللا نیز نوشت که نتانیاهو درباره احتمال صدور حکم جلب تحت فشارهای غیرعادی قرار دارد. این مسأله به منزله وخامت بزرگی در جایگاه بین‌المللی اسرائیل است. نتانیاهو تلاش‌هایی را برای ممانعت از صدور حکم جلب با تمرکز ویژه بر دولت جو بایدن آغاز کرده است.

 وضعیت به قدری برای بی‌بی نگران‌کننده شده که وب‌سایت امریکایی «آکسیوس» فاش کرد، بنیامین نتانیاهو از «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا در مورد ممانعت از صدور حکم بازداشت مقامات ارشد این رژیم از سوی دیوان کیفری بین‌الملل درخواست کمک کرد. این وب‌سایت امریکایی اعلام کرد که درخواست نتانیاهو در جریان گفت‌و‌گوی تلفنی که دو طرف عصر روز یکشنبه با هم داشتند، مطرح شد و نتانیاهو خواستار ممانعت از صدور حکم‌های بازداشتی شد که شخص او و یا وزیر جنگ کابینه‌اش و یا رئیس ستاد کل ارتش این رژیم را هدف قرار می‌دهند.

آکسیوس در گزارش دیگری اعلام کرد، اعضای کنگره امریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات به دادگاه لاهه درخصوص صدور حکم‌های بازداشت در حق مقامات صهیونیستی هشدار داده و آن را تهدید کردند که چنین اقدامی با پاسخ امریکا مواجه خواهد شد. امریکا مخالفت خود را با تحقیقات این دادگاه درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه ابراز کرد و «کارین ژان پی‌یر»، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: «موضعگیری واشنگتن در مورد تحقیقات دادگاه لاهه کاملاً روشن است و ما آن را تأیید نمی‌کنیم و باور نداریم که این تحقیقات در دایره اختیارات آن باشد.»
 
خودداری دیوان دادگستری بین‌المللی از اظهارنظر

درپی انتشار اخباری مبنی بر امکان صدور حکم بازداشت برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی کیفری، این دیوان به اخبار منتشر شده در این باره واکنش نشان داد. به نوشته ایسنا، دیوان بین‌المللی کیفری در ایمیلی به شبکه سی‌ان‌ان در این باره به اظهارات قبلی «کریم خان» دادستان کل این دیوان اشاره و تأکید کرد که «دیوان بین‌المللی کیفری درباره تحقیقات درحال انجام، اظهارنظر مستمری ارائه نمی‌کند و به گمانه‌زنی‌ها در گزارش‌های رسانه‌ها پاسخ نمی‌دهد و بر این اساس، ما اعلام می‌کنیم که هیچ پاسخ دیگری در این مرحله نداریم.»

درست در شرایطی که امکان صدور حکم بازداشت برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی کیفری مطرح است، یک منبع دیپلمات صهیونیست هم با انتقاد از سکوت رئیس‌جمهور امریکا در این باره، گفت: چنین حکمی تنها در صورت حمایت واشنگتن صادر خواهد شد. منبع مذکور تأکید داشت که دیوان بین‌المللی کیفری نمی‌تواند بدون حمایت آشکار یا تاکتیکی امریکا علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر و افسران ارشد ارتش اسرائیل اقدام کند. این منبع که به دلیل حساسیت موضوع حاضر به افشای نامش نشده است، به روزنامه «جروزالم پست» گفته بود که «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا کجاست؟ چرا در شرایطی که احتمال سرنگونی اسرائیل وجود دارد، او آرام است؟
 
 رأی دادگاه علیه نتانیاهو مبتنی بر چه مستنداتی است؟

در‌حالی دیوان بین‌المللی دادگستری خود را برای صدور رأی علیه نتانیاهو آماده می‌کند که این دیوان ۲۶ ژانویه گذشته از رژیم صهیونیستی خواست، اقداماتی را برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه و توقف تحریک مستقیم به ارتکاب چنین جنایتی در پیش بگیرد. همچنین این دادگاه از تل‌آویو خواسته بود که پس از یک ماه از زمان برگزاری جلسه، گزارشی از عملکرد خود در این خصوص به دادگاه ارائه کرده و تمام اقدامات فوری لازم برای حمایت از فلسطینی‌ها در غزه را در پیش بگیرد اما رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از این توصیه‌ها پایبند نبود و اکنون برای هفتمین ماه پیاپی به حملات خود علیه نوار غزه ادامه می‌دهد. البته به گفته مسئولان صهیونیستی و مسئولان دیگری در جهان، احتمالاً رهبران صهیونیست به خاطر ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و پاسخ بی‌رحمانه به حملات هفتم اکتبر حماس محاکمه شوند. همچنین دو منبع به خبرگزاری «رویترز» نیز گفته بودند که دادستان‌هایی از دادگاه لاهه با تعدادی از نیروهای فعال در دو تا از بزرگترین بیمارستان‌های نوار غزه مصاحبه‌هایی انجام دادند که این به منزله اولین تأیید گفت‌و‌گوی بازپرسان دادگاه با نیروهای امدادی درخصوص جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه در حالی است که رژیم صهیونیستی از احتمال صدور حکم‌های بازداشت از سوی این دادگاه ابراز نگرانی کرده است.

این دو منبع که خواستند نام‌شان فاش نشود، در ادامه اظهار کردند که بازپرسان دادگاه، گزارش‌های کارمندان فعال در بیمارستان‌های الشفاء و الناصر در خان‌یونس را دریافت و جمع‌آوری کردند. یکی از این دو منبع گفت، برخی از اتفاقاتی که در این بیمارستان‌ها رخ داده، بخشی از تحقیقی است که دادگاه درحال حاضر روی پرونده‌های کیفری متهمان به ارتکاب جنایات جنگی و دیگر جنایات ضدبشری و نیز نسل‌کشی و جنگ درحال انجام است. نتانیاهو روز یکشنبه با حمله شدید به دادگاه لاهه مدعی شد، حکم‌های این دادگاه هرگز تأثیری بر عملکرد «اسرائیل» نخواهد داشت.

کلید واژه ها: نتانیاهو آمریکا دیوان لاهه


( ۵ )

نظر شما :