جنگ محدود با حزب‌الله محتمل است

دور جدید واکنش ها

۱۷ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۹۸۴ اخبار اصلی خاورمیانه
ا توجه به تجاوزات و ترورهای چند روز اخیر توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا بدیهی بود که نوار انتقام در کل منطقه در دستور کار قرار گیرد که شدیدترین آنها با حمله موشکی حزب الله بود. در همین باره و بعد از اینکه منابع رسانه‌ای صبح دیروز (شنبه) از شلیک ده‌ها موشک از خاک لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند،‌ حزب‌الله لبنان مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت.
دور جدید واکنش ها

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با توجه به تجاوزات و ترورهای چند روز اخیر توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا بدیهی بود که نوار انتقام در کل منطقه در دستور کار قرار گیرد که شدیدترین آنها با حمله موشکی حزب الله بود. در همین باره و بعد از اینکه منابع رسانه‌ای صبح دیروز (شنبه) از شلیک ده‌ها موشک از خاک لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند،‌ حزب‌الله لبنان مسؤولیت این حملات را برعهده گرفت. به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان اعلام کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی در اولین واکنش به ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و همرزمانش در حومه جنوبی بیروت، ۶۲ موشک به پایگاه کنترل هوایی مرون شلیک کردند. در بیانیه این حزب آمده است که پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال اسرائیل است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.

شبکه الجزیره گزارش داد که آژیرهای خطر در شهرک‌های «مرگلیوت»، «مسعاف عام» و «المناره» در الجلیل غربی به صدا درآمده است. ارتش رژیم اشغالگر نیز از بسته شدن تمامی جاده‌ها و تقاطع‌های در امتداد مرز لبنان خبر داد. دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم اشغالگر نیز اعلام کرد که حدود ۴۰ راکت و موشک از لبنان به سمت منطقه «جبل میرون» پرتاب شده است. وی افزود: یک هواپیمای اسرائیلی تیم نظامی را در جنوب لبنان هدف قرار داد که این موشک‌ها را به سمت شمال اسرائیل پرتاب کرده بودند. شبکه الجزیره در این باره گزارش داده بود ۳۲ موشک از جنوب لبنان به سمت مواضع رژیم صهیونیستی در الجلیل علیا در شمال سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد. طبق این گزارش آژیرهای خطر در در ۹۴ شهرک و شهر در نزدیکی مرز لبنان به صدا درآمده است.

برخی منابع نیز از اصابت موشک به منطقه «جبل الجرمق» در الجلیل علیا خبر می‌دهند. شبکه الجزیره همچنین نوشت که شش موشک از نوع «کورنت» از جنوب لبنان به سمت مواضع ارتش رژیم صهیونیستی پرتاب شد. در همین حال، جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی در آسمان منطقه به پرواز درآمدند. طبق این گزارش، ارتش رژیم صهیونیستی همچنین با انجام حملات توپخانه‌ای مناطقی از جنوب لبنان را هدف قرار داد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز گزارش دادند که حزب‌الله لبنان با چند پهپاد اقدام به هدف قرار دادن پایگاه اطلاعات ارتش این رژیم در منطقه «جبل میرون» در شمال فلسطین اشغالی کرده است. این رسانه‌ها همچنین نوشتند که ارتش رژیم اشغالگر درپی این حملات دستور مسدود کردن چند جاده در الجلیل علیا را صادر کرده است.

به موازات این حمله موشکی گسترده، حزب‌الله لبنان دیروز شنبه اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی محل نیروهای پیاده‌نظام رژیم صهیونیستی در اطراف پادگان «هونین» را با تسلیحاتی مناسب و به طور مستقیم هدف قرار دادند. براساس گزارش المیادین، حزب‌الله لبنان همچنین از هدف قرار دادن پایگاه «المطلة» با تسلیحات مناسب و به طور مستقیم خبر داد. این عملیات رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان در پاسخ به کشتار ساکنان نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و در حمایت از مقاومت فلسطینیان و نیز حملات رژیم اشغالگر علیه روستاهای لبنان انجام می‌شود. در همین حال، خبرنگار المیادین در جنوب لبنان شلیک مستقیم از لبنان به سمت شهرک متولا در جلیل علیا را تایید کرد، در حالی که رسانه‌های عبری از شلیک موشک‌های ضد تانک به سمت متولا (المطله) خبر دادند.

لازم به ذکر است که در کنار واکنش حزب الله در عرصه میدانی و  نظامی، تحرکات دیپلماتیک دولت میقاتی هم برای پاسخگو کردن تل آویو در برابر ترورهایش در خاک لبنان در جریان است. نخست‌وزیر لبنان در دیدار با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیروت خواستار توقف نقض حاکمیت کشورش توسط رژیم صهیونیستی شد. به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از سایت النشره، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به بیروت سفر کرده است با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر پیشبرد امور (موقت) لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار به موضوع حملات رژیم صهیونیستی به لبنان و آخرین تحولات منطقه در سایه جنگ غزه پرداخته شد. میقاتی در جریان این دیدار اظهار داشت: ما صلح طلب هستیم نه جنگ افروز؛ به همین دلیل به دنبال ثبات و در حال برقراری تماس با طرف‌های مختلف در این راستا هستیم. وی در واکنش به تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر گسترش حملات خود به جنوب لبنان تاکید کرد: هرگونه بمباران گسترده در جنوب لبنان، منطقه را به سمت یک انفجار فراگیر سوق خواهد داد. میقاتی خاطرنشان کرد: تعهد لبنان به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت مستلزم توقف نقض حاکمیت کشور از سوی اسرائیل و عقب نشینی آن از سرزمین های اشغالی ما است.

-    اهمیت پایگاه جاسوسی «مرون» که توسط حزب‌الله لبنان هدف قرار گرفت

در پی حمله حزب‌الله لبنان، این گروه مقاومت جزئیات بیشتری از پایگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی که صبح دیروز آن را هدف قرار داد، فاش کرد. این حزب در این خصوص گفت: پایگاه مرون در زمینه سازماندهی، هماهنگی و مدیریت تمامی عملیات هوایی به سمت سوریه، لبنان، ترکیه، قبرس و بخش شمالی بخش شرقی دریای مدیترانه فعالیت دارد. این پایگاه مرکز اصلی عملیات پارازیت الکترونیکی در جهات مذکور است و تعداد زیادی از افسران و سربازان زبده صهیونیست در این پایگاه فعالیت می‌کنند. حزب‌الله لبنان دیروز(شنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: رزمندگان مقاومت اسلامی در اولین واکنش به ترور صالح العاروری معاون رئیس دفتر سیاسی حماس و همرزمانش در حومه جنوبی بیروت، ۶۲ موشک به پایگاه کنترل هوایی مرون شلیک کردند. حمله حزب الله لبنان به پایگاه هوایی مرون از آغاز تبادل آتش با رژیم صهیونیستی بزرگترین حمله بوده است.

صالح العاروری و همرزمانش اخیرا در حمله موشکی رژیم صهیونیستی در ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیدند. به نقل از المنار، در بیانیه این حزب آمده است، پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت، نظارت و کنترل هوایی در شمال اراضی اشغالی است و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد. پایگاه هوایی مرون را تعدادی از افسران و فرماندهان رژیم صهیونیستی اداره می‌کنند که بیشترشان از خلبانان و مهندسان هوایی و فنی هستند. حزب الله لبنان همچنین افزود: پایگاه مرون تنها مرکز مدیریت و کنترل هوایی در شمال اراضی اشغالی و یکی از دو پایگاه اصلی در تمام اراضی اشغالی است. این دو پایگاه مرون در شمال و «متسبیه رامون» در جنوب هستند. پایگاه مرون در بالای کوه‌های الجرمق در شمال فلسطین اشغالی واقع است که مرتفع‌ترین کوه‌ها در فلسطین اشغالی است. در این خصوص اسامه حمدان، از رهبران حماس نیز تأکید کرد: پاسخ نخست حزب الله لبنان به ترور العاروری در راستای پایبندی مقاومت به پاسخ به اشغالگران و جنایت‌هایشان است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان پیش از این تأکید کرد که مقاومت لبنان ظرف سه ماه بیش از ۶۷۰ عملیات را انجام داده و ۴۸ پایگاه مرزی را بارها هدف قرار داده است.

-    جنگ محدود با حزب‌الله محتمل است

چند مقام صهیونیست از احتمال شکل گیری یک «جنگ محدود» میان رژیم اشغالگر و مقاومت لبنان خبر داده‌اند. به گزارش ایسنا، چند مقام دولتی رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کردند: ما در آستانه توقف تلاش‌های طاقت فرسا برای دستیابی به توافق هستیم، چراکه حزب‌الله تمایل خود را برای دستیابی به توافق، به میانجیگران اعلام نمی‌کند. طبق گزارش رسانه‌های عبری زبان، این مقام‌های صهیونیست افزودند: «اگر توافقی برای دور کردن حزب‌الله از مرز لبنان حاصل نشود، ممکن است جنگ محدودی میان دو طرف آغاز شود.» آنها همچنین گفتند: اگر این جنگ با حزب‌الله آغاز شود، ممکن است به تشدید همه جانبه تنش در کل منطقه منجر شود. 

طی هفته‌های اخیر مرزهای لبنان و سرزمین‌های اشغالی فلسطین شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. طی هفت روز آتش‌بس میان رژیم اشغالگر و مقاومت فلسطین آرامش نسبی در این منطقه حکم‌فرما شد، اما در پی ازسرگیری تجاوزات تل‌آویو به نوار غزه، حملات متقابل میان حزب‌الله و رژیم اشغالگر نیز بار دیگر شدت گرفت. رسانه‌های عبری گزارش داده‌اند که از زمان آغاز نبرد طوفان‌ الاقصی و شلیک موشک از جنوب لبنان، چندین افسر و نظامی صهیونیست کشته و نیروهای اشغالگر مجبور به تخلیه هزاران شهرک‌نشین از شمال فلسطین اشغالی شدند. تعدادی از شهرک‌نشینان هم به صورت داوطلبانه شهرک‌ها را ترک کرده‌اند. 

اخیرا رسانه‌های عبری فاش کردند که این شهرک‌نشینان صهیونیست حاضر به بازگشت به خانه‌هایشان نیستند و می‌گویند که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر توجهی به سرنوشت آنها نداشته و آنها را رها کرده‌ است. پیشتر نیز روزنامه فایننشال تایمز خبر داد آمریکا، انگلیس و فرانسه در تلاشی دیپلماتیک برای جلوگیری از بروز درگیری همه‌جانبه میان مقاومت لبنان و رژیم صهیونیستی، در حال بررسی راه‌هایی برای متقاعد کردن حزب‌الله به دور شدن از مرز لبنان و فلسطین اشغالی هستند.

-    حمله به پایگاه های آمریکا در عراق و سوریه

بعد از انتقام حزب الله لبنان، نوبت به پایگه های آمریکا در عراق و سوریه رسید. آنطور که شبکه الجزیره به نقل از مقاومت اسلامی عراق گزارش داد، این گروه دیروز شنبه با پهپاد به پایگاه‌های التنف در مرز سوریه و عراق و الشدادی در عمق سوریه حمله کرده‌است. مقاومت اسلامی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در ادامه رویکردمان و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی در حق ساکنان غزه با پهپاد دو پایگاه اشغالگران آمریکایی یعنی التنف و الشدادی را در عمق سوریه هدف قرار دادیم. مقاومت اسلامی همچنین بر ادامه هدف قرار دادن مواضع دشمن تاکید کرد. در این راستا منابع محلی به خبرگزاری آناتولی گزارش دادند که پایگاه الشدادی، محل استقرار نیروهای آمریکایی در الحسکه، شامگاه جمعه مورد حمله پهپاد قرار گرفت. هنوز مشخص نیست که این حمله تلفات انسانی داشته‌است یا خیر و هنوز هیچ بیانیه‌ای از طرف آمریکایی در این زمینه منتشر نشده‌است.

هم چنین منابع مطلع دیروز (شنبه) از حمله پهپادی به سومین پایگاه اشغالگران آمریکا در دیرالزور سوریه خبر دادند. منابع رسانه‌ای گزارش دادند که چند انفجار شدید در داخل پایگاه آمریکا در میدان نفتی «العمر» در دیرالزور سوریه رخ داد. طبق گزارش وبگاه عراقی «ارث نیوز» براساس ادعای این گزارش، این انفجارها ناشی از حمله پهپادی به پایگاه مذکور بوده است. این حمله چند ساعت پس از ان انجام شد که منابع مطلع از فرود یک هواپیمای باری آمریکایی حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی در این پایگاه خبر دادند. مقاومت اسلامی عراق صبح دیروز شنبه اعلام کرده بود که با پهپاد به پایگاه‌های التنف در مثلث مرزی میان سوریه، عراق و اردن و پایگاه الشدادی در عمق سوریه حمله کرده‌است. البته شامگاه جمعه نیز گروه‌های مقاومت عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که در ادامه مقابله با نیروهای اشغالگر در این کشور و منطقه و نیز در پاسخ به قتل عام فلسطینی‌های غزه توسط رژیم صهیونیستی، پایگاه اشغالی «حریر» را در اربیل واقع در شمال عراق با پهپاد هدف قرار داده‌ است. به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد که به حمله به پایگاه‌های دشمن ادامه می‌دهد.

-    حمله پهپادی به نفتکش‌های اسرائیلی در مالدیو

در ادامه دور انتقام محور مقاومت، یمنی ها هم وارد عمل شدند و سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اینکه کشورش اکنون به دلیل سیاست‌های نادرست آمریکا، نقشی منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند، اعلام کرد که فشارها بر رژیم صهیونیستی با هدف پایان دادن به جنگ علیه غزه تشدید می‌شود. به گزارش ایسنا، «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی انصارالله یمن گفت: کشورش اکنون به دلیل سیاست‌های نادرست آمریکا، نقشی منطقه‌ای و جهانی ایفا می‌کند. یمن صرف نظر از اقدامات واشنگتن، به عملیات نظامی خود برای حمایت از برادران خود در فلسطین ادامه خواهد داد. وی افزود: «اسرائیل» همانند گذشته باز هم نمی‌خواهد به عدم امکان بازیابی قدرت بازدارندگی خود اعتراف کند.

البخیتی از اقدامات حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق در مقابله با دشمن صهیونیستی قدردانی کرده و تاکید کرد که این مسیر باید با قدرت ادامه یابد. همچنین «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن و هیئت مذاکره کننده صنعا در توییتی نوشت که موضع یمن در حمایت از غزه در مقابله با دشمن صهیونیستی به حق و مسوولانه است و قرار است برای توقف جنگ علیه غزه فشار بیشتری بر رژیم صهیونیستی بیاورد. به نقل از سایت خبری المیادین، وی افزود که آنچه منطقه و کشورهای حوزه دریای سرخ را تهدید می‌کند، وحشیگری رژیم صهیونیستی و نظامی کردن این دریا توسط آمریکاست که با هدف خدمت به رژیم صهیونیستی دست به این کار می‌زند.

به دنبال این خط و نشان کشیدن ها خبرهای ارسال حاکی از آن است که دو نفتکش متعلق به اسرائیل طی روزهای گذشته در غرب و شمال غربی مالدیو، توسط پهپادهای ناشناس مورد هدف قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اردن نیوز، دو نفتکش متعلق به اسراییل طی روزهای گذشته در غرب و شمال غربی مالدیو، توسط پهپادهای ناشناس مورد هدف قرار گرفتند. گزارش‌های اولیه حاکی از خسارات جدی به هر دو نفتکش در اثر انفجارات صورت گرفته است. این خبر توسط رسانه‌های مالدیو نیز منتشر شده است. این دو نفتکش طبق برنامه، قرار بود از تنگه باب المندب و دریای سرخ عبور کنند. انصارالله یمن تهدید کرده که تا پایان جنگ در غزه، کشتی‌ها و نفتکش‌های متعلق به اسراییل را در دریای سرخ هدف قرار می‌دهد. اما دو نفتکش مذکور در فاصله‌ای دورتر از دوهزار کیلومتر از باب المندب توسط پهپادهای ناشناس مورد هدف قرار گرفته‌اند. نکته مهمتر اینکه هر دو کشتی به دلیل خسارات وارده و ترس از اصابت دوباره مجبور به تغییر مسیر شده‌اند.

هم چنین شرکت امنیتی انگلیس «امبری» اعلام کرد که گزارشی درباره یک حادثه امنیتی دریایی در منطقه باب المندب دریافت کرده‌است. این در حالی است که روز جمعه شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» اعلام کرد که مسیر کشتی‌های خود را از دریای سرخ به «دماغه امید نیک» در آفریقای جنوبی تغییر خواهد داد. این گزارش‌ها در پی آن است که ارتش یمن در همبستگی با نوار غزه، که از هفت اکتبر گذشته در معرض جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قرار گرفته‌است، کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که قصد عزیمت به اراضی اشغالی دارند را در دریای سرخ هدف قرار داده‌است.

کلید واژه ها: عراق سوریه آمریکا اسرائیل فلسطین حماس حزب الله لبنان انصارالله یمن نوار غزه بنیامین نتانیاهو


( ۳ )

نظر شما :