اسرائیل و نقض حق بر سلامت کودکان فلسطینی

برای کودکان غزه چاره‌جویی کنیم

۰۳ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۳۱۴۳ خاورمیانه انتخاب سردبیر
محمدمهدی سیدناصری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یونیسف ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در غزه، اظهار کرد که این منطقه به گورستان هزاران کودک تبدیل شده و به‌طرز شگفت انگیزی شمار کودکان کشته شده در غزه در حال افزایش است. 
برای کودکان غزه چاره‌جویی کنیم

نویسنده: محمدمهدی سیدناصری، مدرس و پژوهشگر حقوق بین الملل کودکان

دیپلماسی ایرانی: اقدامات روا داشته توسط اسرائیل به کودکان در غزه تماما نقض کلیه‌ی قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر است. هم‌اکنون شرایط کودکان فلسطینی در منازعه‌ی اخیر، روایتی تلخ و تکان‌دهنده است‌ که ‌باید تدبیری جدی از طرف دولت‌های طرف مخاصمه و جامعه‌ی جهانی علی الخصوص سازمان ملل متحد صورت گیرد. 

بمباران بی‌امان مناطق مسکونی و با قطع برق در غزه، بیمارستان‌ها بی‌برق می‌مانند و نوزادان در انکوباتورها و بیماران سالمند در اتاق‌ها بدون دسترسی به اکسیژن در معرض خطر قرار می‌گیرند، خانواده‌ها در غزه در حال حاضر برای دسترسی به آب سالم با مشکل مواجه هستند.

یونیسف ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت کودکان در غزه، اظهار کرد که این منطقه به گورستان هزاران کودک تبدیل شده و به‌طرز شگفت انگیزی شمار کودکان کشته شده در غزه در حال افزایش است. 

با وجود این، تهدید علیه کودکان در غزه فراتر از بمب و موشک است؛ بیش از یک میلیون کودک در غزه با بحران آب مواجه هستند و مرگ‌ومیر کودکان به‌ویژه نوزادان به‌دلیل کم‌آبی یک تهدید بزرگ است. حدود 4۴ درصد از کل جمعیت فلسطین و ۴۷ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه کودک هستند؛ به همین دلیل آغاز دور جدید حملات رژیم صهیونیستی نگرانی گسترده‌ای درباره نقض حقوق بشر به‌ویژه حقوق کودکان ایجاد کرده است. 

وخامت بحران بشردوستانه در غزه تشدید نگرانی‌ها درباره‌ی نقض شدیدتر حقوق کودکان در این منطقه را سبب شده است، زیرا این وضعیت منجر به افزایش نرخ ناامنی غذایی، نقض حق کودکان برای داشتن استاندارد‌های مناسب زندگی مطابق با ماده‌ی (۲۷) کنوانسیون حقوق کودک سازمان ملل متحد و نقض حق بر سلامت کودکان از طریق هدف قرار دادن تاسیسات آب و فاضلاب و امکان ابتلای کودکان به بیماری‌ها بر اساس ماده‌ی (۲۴) همان کنوانسیون می‌شود و حدود 2.2 میلیون نفر دسترسی عادی خود نسبت به آب پاکیزه را از داده‌اند که بیش از یک میلیون نفر این افراد کودکان هستند. این کمبود آب و غیر بهداشتی بودن آن، خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد که یکی از دلایل اصلی کشته شدن کودکان است. 

تشدید حملات اسرائیل به غزه همچنین به حق بر امنیت و حق بر آموزش آموزش کودکان غزه آسیب وارد کرده است؛ در حال حاضر مدارس غزه به‌عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند، هرچند که این اماکن دیگر از بمباران‌های رژیم صهیونیستی نیز در امان نیستند و بر اساس ماده‌ی ۲۸ کنوانسیون حقوق کودک، دسترسی کودکان به آموزش می‌بایست تضمین شده و نباید نقض شود. 

ترومای ناشی از جنگ برای کودکان تا نسل‌ها می‌تواند ادامه یابد؛ کودکان امیدهای فردای جهان هستند و دولت‌ها با همکاری یکدیگر می‌توانند آینده بهتری برای هرکودکی که در جنگ و بحران زندگی می‌کند بسازند. این کودکان امروز هستند که جنگ، همه جوانب حال و آینده زندگی آنان را تهدید می‌کند و ما بزرگسالان  ‌باید به رسالت خود نسبت به آنان بیشتر اندیشیده و چاره‌جویی‌کنیم.

کلید واژه ها: غزه حمله اسرائیل به غزه نوار غزه کودکان کودکان غزه فلسطین بمباران غزه فلسطین و اسرائیل محمدمهدی سیدناصری


( ۸ )

نظر شما :

یزدانز ۱۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰
اگ امکان دارد به خانواده های ایرانی که مایل باسن یک کودک غزه ای که خانواده ای ندارد بدهند که بزرگ کنیم