تداوم حملات به مراکز درمانی

آتش‌بس در‌ هاله‌ ابهام

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
با گذشت چهل و دو روز اکنون برای همه ثابت شده که رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرزی در ارتکاب جنایت ندارد؛ نظامی و غیرنظامی، خیابان، مدرسه و بیمارستان نمی‌شناسد. پس از به راه افتادن حمام خون در بیمارستان‌های غزه، اکنون نوبت به بیمارستان‌های کرانه باختری رسیده است. در همین باره رسانه‌های فلسطینی بامداد دیروز جمعه گزارش دادند که نیروهای ارتش اشغالگر خواستار تخلیه فوری بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین شدند و بعد از به شهادت رساندن سه فلسطینی و بازداشت دو امدادگر، از اطراف اردوگاه جنین عقب‌نشینی کرده‌اند.
آتش‌بس در‌ هاله‌ ابهام

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: با گذشت چهل و دو روز اکنون برای همه ثابت شده که رژیم صهیونیستی هیچ حد و مرزی در ارتکاب جنایت ندارد؛ نظامی و غیرنظامی، خیابان، مدرسه و بیمارستان نمی‌شناسد. پس از به راه افتادن حمام خون در بیمارستان‌های غزه، اکنون نوبت به بیمارستان‌های کرانه باختری رسیده است. در همین باره رسانه‌های فلسطینی بامداد دیروز جمعه گزارش دادند که نیروهای ارتش اشغالگر خواستار تخلیه فوری بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین شدند و بعد از به شهادت رساندن سه فلسطینی و بازداشت دو امدادگر، از اطراف اردوگاه جنین عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطینی «وفا»، منابع محلی تأکید کردند، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی چندساعتی این بیمارستان را از هر طرف محاصره و آمبولانس‌ها را در مجاورت آن تفتیش کردند و از طریق بلندگوها خواستار تخلیه بیمارستان شدند. به گزارش وفا، نیروهای ارتش اشغالگر خلاف تمامی قوانین حقوق بشری که کادر درمان را در شرایط جنگی دارای مصونیت توصیف می‌کنند، تعدادی از امدادگران را مجبور کردند دستان خود را بالا ببرند و در محوطه بیمارستان آنها را تفتیش و تعدادی از آنها را دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری فلسطین، دکتر وسام صبیحات، مدیر کل وزارت بهداشت در جنین نیز تأکید کرد، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بیمارستان ابن سینا را محاصره کرده و از رسیدن آمبولانس‌ها و حتی موارد بیمار به آن جلوگیری می‌کنند. نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی بیش از هفت ساعت بیمارستان دولتی جنین را محاصره کرده و از انتقال مجروحان یا بیماران به آن جلوگیری کردند.

علاوه بر بیمارستان‌ها، نیروهای اشغالگر خانه‌ای را در محله جابریات جنین با موشک بمباران کردند. به گزارش الجزیره، نیروهای اشغالگر پس از هجوم به شهر و اطراف اردوگاه آن، پس از حمله به این خانه پنج جوان را دستگیر کردند. بنا بر این گزارش، نیروهای اشغالگر تک تیراندازها را روی پشت بام تعدادی از ساختمان‌ها مستقر کردند، در حالی که در حین این عملیات، خودروها و نیروهای اشغالگر هدف تیراندازی شدید مقاومت قرار گرفتند. یک منبع پزشکی به الجزیره گزارش داد که تعداد شهدای فلسطینی در نتیجه بمباران اردوگاه جنین توسط رژیم صهیونیستی به سه نفر و تعداد زخمی‌ها به ۱۵ تن رسید. منابع پزشکی پیش از این به الجزیره گزارش دادند که در نتیجه بمباران اردوگاه جنین در کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی، دو فلسطینی شهید و تعدادی دیگر مجروح شدند، این در حالی است که به گفته خبرنگار الجزیره، نیروهای اشغالگر بیمارستان ابن‌سینا در نزدیکی اردوگاه جنین را نیز محاصره کرده‌ و خواستار تخلیه کارکنانش شدند.

نیروهای ارتش اشغالگر در این عملیات از چند جهت به شهر و اردوگاه جنین یورش بردند، تمامی ورودی‌ها را بستند، آن را از محیط بیرونی جدا، چندین خیابان را با بولدوزر تخریب و هفت شهروند را دستگیر کردند، همچنین زیرساخت‌ها را در چندین نقطه در شهر و اردوگاه تخریب و منفجر کردند. در همین حال، هلال احمر فلسطین گزارش داد، دو فلسطینی بر اثر اصابت گلوله نیروهای اشغالگر در شهر جنین مجروح شدند. به گزارش وفا، تعدادی از شهروندان نیز بر اثر حملات پهپادها و گلوله‌های ارتش رژیم صهیونیستی مجروح شدند که در نتیجه به بیمارستان‌های این شهر منتقل شدند.

حمله به بیمارستان ابن سینا در جنین واقع در شمال کرانه باختری در حالی است که بیمارستان‌های غزه چندین روز است که توسط اشغالگران محاصره شده‌‌اند. اشغالگران با ادعای وجود تونل‌های حماس زیر بیمارستان‌ها به خصوص بیمارستان شفا اقدام به بمباران بیمارستان و محاصره آن کرده‌اند. بیش از چهل روز از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط جنبش حماس فلسطینی علیه شهرک‌های صهیونیستی غلاف غزه (مجاورت نوار غزه) می‌گذرد که طی آن تعدادی از نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست اسیر شدند. رژیم صهیونیستی نیز با آغاز عملیات «شمشیرهای آهنین» شروع به بمباران شدید نوار غزه کرده که منجر به شهادت هزاران غیرنظامی که اکثر آنها کودکان هستند همراه با قطع آب، برق و سوخت و اعمال محدودیت‌های اساسی برای ورود کمک‌های بشردوستانه شده و با دو برابر شدن بحران در این باریکه یک تراژدی واقعی رخ داده‌است.

این‌ها علاوه بر آن است که طبق گزارش خبرگزاری فلسطینی سما، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از ۱۷۵۰ نفر را در کرانه باختری از آغاز جنگ غزه بازداشت کرده‌است که از جمله آنها ۱۰۵۰ فعال جنبش حماس هستند. از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه ارتش این رژیم یورش به شهرهای کرانه باختری را نیز افزایش داده و روزانه ده‌ها فلسطینی را بازداشت می‌کند.  شبکه خبری الجزیره هم اعلام داشت که نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز جمعه دو جوان فلسطینی را در نزدیکی ایست‌بازرسی ورودی شمالی شهر الخلیل به شهادت رساندند.
 
غزه هم‌چنان در آتش و خون

تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه برای چهل‌و‌دومین روز در حالی ادامه دارد که نیروهای اشغالگر هم‌چنان به تجاوز خود در بیمارستان‌های نوار غزه ادامه می‌دهند. لذا نگرانی‌ها در مورد تشدید بحران انسانی به‌دلیل کمبود تجهیزات پزشکی و کمک‌های غذایی بویژه با اعلام یوآو گالانت درباره آغاز مرحله جدید عملیات زمینی در نوارغزه افزایش یافته است. در این‌باره سازمان جهانی بهداشت دیروز جمعه اعلام کرد، بشدت نگران گسترش بیماری‌ها در نوار غزه است، جایی که بمباران چند هفته‌ای صهیونیست‌ها باعث شده ساکنان آن در پناهگاه‌هایی با کمبود شدید موادغذایی و آب تمیز تجمع کنند.

ریچارد پیپرکورن، نماینده این سازمان در سرزمین‌های فلسطینی، گفت که بیش از ۷۰ هزار مورد عفونت حاد تنفسی و حدود ۴۴ هزار مورد اسهال در نوار پرجمعیت غزه شناسایی شده که نشان می‌دهد این تعداد بسیار بیشتر از حد انتظار است. می‌الکیله، وزیر بهداشت فلسطین نیز دیروز جمعه از مرگ ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد طی شش روز در نتیجه محاصره بیمارستان شفا در غرب شهر غزه خبر داد. الکیله به رسانه‌های قطری گفت: «از ۱۱ نوامبر و آغاز محاصره بیمارستان شفا توسط ارتش رژیم صهیونیستی، ۴۰ نفر از جمله سه نوزاد تازه‌ متولد‌شده در نتیجه محاصره بیمارستان و نبود سوخت لازم و برق در این بیمارستان شهید شده‌اند. پزشکان ما نیز در آنجا بدون آب و غذا هستند.»

سلسله بحران ها در بیمارستان‌های غزه

چهل و دو روز کشتار و جنایت صهیونیست‌ها، آن هم در بی‌سابقه‌ترین محاصره انسانی که حتی اجازه ارسال دارو، غذا و سوخت داده نمی‌شود، تقریباً سیستم بهداشت و درمان غزه را به فلج کامل رسانده است. بیمارستان‌های این باریکه یکی پس از دیگری از کار می‌افتند. در همین ارتباط حسام ابوصفیه، مدیر بخش‌ اطفال مجتمع پزشکی کمال عدوان در غزه گفت: «شرایط غم‌انگیز غزه بیمارستان را بر آن داشت تا بخش انکوباتور را با بخش مراقبت‌های ویژه ادغام کند و این نشان می‌دهد که فشار زیادی بر بیمارستان وجود دارد. خانواده‌های مجروحان نیز خواستار پایان جنگ اسرائیل در نوار غزه و ارائه سوخت لازم برای ادامه کار بیمارستان برای نجات مجروحان بویژه با قطعی مکرر برق شده‌اند که جان خانواده‌های آنها را تهدید می‌کند.»

در کنار آن هلال احمر فلسطین اعلام کرد که پس از محاصره شدن بیمارستان المعمدانی توسط نیروهای اشغالگر، ارتباط جمعیت هلال احمر با تیم‌های پزشکی خود که در بیمارستان المعمدانی در جنوب شهر غزه کار می‌کردند، به طور کامل قطع شده است. هلال احمر فلسطین پیشتر اعلام کرده بود که نیروهای امدادی این سازمان در بیمارستان المعمدانی محاصره شده و علاوه بر تیراندازی شدید، صدای انفجارهایی را نیز در منطقه شنیده‌اند. جمعیت هلال احمر فلسطین خاطرنشان کرد که تانک‌ها بیمارستان را در میان درگیری‌های شدید محاصره کرده‌اند.

در این بین خبرنگار المیادین در غزه هم تأکید کرد که اشغالگران مانع دسترسی به بانک خون و انبارهای دارو و مواد غذایی در بیمارستان شفا می‌شوند و نیروهای اشغالگر همچنان بیمارستان را محاصره کرده‌اند. بر اساس این گزارش سربازان اشغالگر در داخل بخش‌های بیمارستان شفا پرسه می‌زدند و مقداری مواد منفجره را در بخش‌های این بیمارستان منفجر کردند. تانک‌ها در امتداد خیابان الوحده در میان عملیات بولدوزرهای ارتش  حضور داشتند. وی با تأکید بر اینکه اشغالگران همچنان شبکه ارتباطی و اینترنت را قطع کرده‌اند، خاطرنشان کرد: «در مجاورت بیمارستان المعمدانی درگیری وجود دارد و شرایط آنجا بسیار خطرناک و دشوار است.» پیشتر اعلام شده بود، پس از حمله مجدد نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی به مجتمع پزشکی شفا، تخریب تأسیسات، حیاط‌های آن و منزوی کردن کامل آن از جهان به دلیل قطع برق و اینترنت، همزمان با قطع اینترنت در نوار غزه بلاتکلیفی و ابهام بر وضعیت فعلی مجتمع پزشکی شفا حاکم است.

دکتر محمد زقوت، مدیر کل بیمارستان‌های غزه گفت که وزارت بهداشت از پنجشنبه ارتباط خود را با تیم‌های پزشکی داخل مجتمع شفا از دست داده و نمی‌داند چه بر سر آنها آمده است. دکتر محمد ابوسلمیه، مدیر مجتمع پزشکی شفا نیز تصویری از شرایط سخت بیش از ۷۰۰۰ نفر از جمله مجروحان، بیماران، آوارگان و کادر پزشکی در بیمارستان را ۴۸ ساعت پس از اشغال آن توسط سربازان صهیونیست ارائه کرد که تعدادی از بخش‌های مجتمع، داروخانه و دیوار شمالی آن بمباران شده است. ابوسلمیه در تماس تلفنی با الجزیره با بیان اینکه در سایه سکوت عربی و جهانی همه افراد حاضر در بیمارستان محاصره شده‌اند و در معرض مرگ تدریجی هستند، خاطرنشان کرد: «در میان آنها ۷۵۰ زخمی، بیش از ۳۶ نوزاد نارس، ۴۵ بیمار دیالیزی و 5 هزار آواره وجود دارد. اما به دلیل کمبود دارو قادر به درمان کودکان نیستند و هرکسی که در حال حاضر در استان غزه بیمار شود ممکن است در خطر مرگ باشد.»

رسوایی دروغی که برای همه آشکار بود

در ۴۲ روزی که از جنایت و کشتار بی‌سابقه رژیم صهیونیستی در باریکه غزه می‌گذرد همواره اشغالگران و حامیان آنها سعی کردند با مانور دادن روی برخی ادعاهای واهی مانند پنهان شدن نیروهای حماس در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مدارس و به راه انداختن شائبه و شایعه استفاده از سپر انسانی توجیهی برای جنایت‌های خود پیدا کنند. اکنون بعد از کشتار و قساوت بی‌سابقه صهیونیست‌ها در بیمارستان شفا هم رسانه‌های غربی و حتی خود نتانیاهو نیز اعتراف و اذعان دارند که نه نیروهای حماس در مراکز درمانی حضور دارند و نه اسرای صهیونیست. در همین رابطه، خبرنگار امریکایی سی‌ان‌ان که ارتش اشغالگر را در جریان بازدید از داخل بیمارستان شفا همراهی می‌کرد، گفت که بررسی ادعاهای ارتش اشغالگر در مورد سلاح‌ها و منابعی که حضور حماس در این مجتمع را ثابت می‌کند، ممکن نیست.

بر اساس این گزارش، این خبرنگار همچنین گفت که ارتش رژیم صهیونیستی ۲۴ ساعت پس از حمله به بیمارستان هیچ مدرکی دال بر وجود تونل در داخل بیمارستان نشان نداده‌ است. همچنین خبرنگار بی‌بی‌سی بریتانیا که در آن محل حضور داشت، گفت: ارتش مکان و زمان تنگی را برای حرکت در نظر گرفت تا با هیچ یک از آوارگان یا تیم‌های پزشکی حاضر در محل ملاقات نکنیم. در این راستا حماس روایت‌های رژیم صهیونیستی و ادعاهای امریکا در مورد استفاده از بیمارستان‌ها و مدارس به عنوان پایگاه نظامی را رد و آن را رسوایی برای ارتش اشغالگر توصیف کرد.

جالب‌تر آنجاست که ارتش رژیم صهیونیستی پس از انتشار یک کلیپ ویدیویی و سپس حذف سریع آن یک ساعت بعد و انتشار مجددش پس از بریده شدن بخشی از آن، اعتبار روایاتی را که درباره جزئیات جنگ در نوار غزه تبلیغ می‌کند تضعیف کرد، در حالی که می‌خواست این روایت‌ها را تقویت کند. ارتش اشغالگر کلیپی را از حمله به مجتمع پزشکی شفا منتشر کرد که در آن وسایل جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نشان داده می‌شد. طبق گزارش الجزیره، از جمله این وسایل یک لپ‌تاپ است که روی آن تصویر یک سرباز صهیونیست دیده می‌شود که چندی پیش ارتش اعلام کرد که او را از دستان مقاومت آزاد کرده‌است، اما مقاومت آن را تکذیب کرد. اما این ویدیو خیلی زود از صفحه ارتش در پلتفرم ایکس حذف و دوباره منتشر شد. قسمت مربوط به سرباز زن که ۱۹ ثانیه طول کشید، حذف شد درحالیکه عبارت «حقیقت انکارناپذیر» روی آن نوشته شده بود.

در کنار اذعان رسانه‌های غربی، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز پنجشنبه اعتراف کرد که نیروهای اشغالگر پس از حمله به مجتمع پزشکی هیچ اسیری آنجا پیدا نکردند. به گزارش ایسنا، بنیامین نتانیاهو در گفت‌وگو با رسانه‌های امریکایی ادعا کرد: «ما نشانه‌های قوی داشتیم که زندانیان نزد حماس در مجتمع شفا هستند و این یکی از دلایلی بود که ما را وادار به ورود به بیمارستان کرد.» وی در ادامه ادعاهایش افزود: «اگر آنها آنجا بودند، از آنجا منتقل شده‌اند.» نتانیاهو به سی‌بی‌اس خاطرنشان کرد که کابینه او «اطلاعاتی درباره زندانیان» دارد، اما از ارائه توضیحات بیشتر در این باره خودداری کرد و گفت: «هرچه کمتر صحبت کنم، بهتر است.»

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در صورت بازگرداندن اسرا از غزه وقفه موقت برقرار خواهد شد، ادعا کرد که ارتش اشغالگر به این مسأله «بیش از قبل از شروع تهاجم زمینی» نزدیک است. نتانیاهو مدعی شد که «تلاش می‌کنیم این مأموریت را با کمترین تلفات غیرنظامی به پایان برسانیم» اما «متأسفانه در این امر موفق نشدیم.» وی ادعاهای خود را تکرار کرد که آنها نشانه‌های «قوی» دارند مبنی بر اینکه برخی از بازداشت‌شدگان در بیمارستان شفا هستند. نتانیاهو بار دیگر مدعی شد که آنها می‌خواهند مسئولیت نظامی در غزه را برای آنچه «جلوگیری از ظهور تروریسم» خواند، به عهده بگیرند و به دنبال اشغال غزه نیستند.
 
قطعنامه بی فایده شورای امنیت

در میانه کشتار و جنایت بی سابقه صهیونیست‌ها، سرانجام شورای امنیت سازمان ملل بعد از هفت جلسه و کارشکنی امریکایی‌ها برای وتوی قطعنامه‌های پیشین نهایتاً بامداد پنجشنبه پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده از سوی مالت برای برقراری وقفه بشردوستانه در غزه را تصویب کرد. به گزارش فارس، پیش‌نویس قطعنامه تصویب‌شده ضمن تأکید بر لزوم کمک‌رسانی به غیرنظامیان در نوار غزه، خواستار آزادی فوری اسرای صهیونیست شده است.پیش‌نویس قطعنامه تصویب ‌شده توسط شورای امنیت همچنین خواستار وقفه فوری و گسترده بشردوستانه و ایجاد گذرگاه‌های امن در سراسر نوار غزه است. این قطعنامه همچنین بر آتش‌بس فوری و تمدید شده در سراسر نوار غزه برای چند روز کافی برای امکان رسیدن کمک‌ها تأکید می‌کند.

جالب اینجاست که این قطعنامه با ۱۲ رأی مثبت و ۳ رأی ممتنع (امریکا، انگلیس و روسیه) به تصویب رسید. پیش از این، امریکا و دیگر متحدان رژیم تروریست صهیونیستی سه قطعنامه که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه بوده را وتو کرده‌اند. روسیه و چین هم در مقابل، قطعنامه دیگری را که امریکا ارائه کرده بود، وتو کرده‌اند. پیش‌تر هم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را در محکومیت کشتار رژیم صهیونیستی صادر کرد، اما به نظر می‌رسد با حمایت همه‌جانبه سیاسی و دیپلماتیک غرب از این رژیم فعلاً اشغالگران گوش شنوایی برای قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت ندارند، کما اینکه در دوره‌های پیشین هم رژیم صهیونیستی هیچ اهمیتی به قطعنامه‌ها نمی‌دادند. با این حال نکته حائز اهمیت اینجاست که به نظر می‌رسد شدت جنایات و کشتار رژیم صهیونیستی بخصوص با یورش به بیمارستان‌های غزه به قدری غیر قابل دفاع شده است که حتی حامی پروپاقرص و شش دانگ صهیونیست‌ها، یعنی ایالات متحده امریکا و دولت بایدن هم دیگر قادر به توجیه این میزان از جنایت و قساوت نیست. لذا کاخ سفید اکنون دست به تغییر لحن جدی در برابر صهیونیست‌ها زده است و در این میان رأی ممتنع امریکا به قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه نمونه‌ای از این تغییر رفتار است.

آتش‌بس در‌ هاله‌ ابهام

شدت جنایت‌های رژیم صهیونیستی بعد از ۴۲ روز به قدری صحنه سیاسی و دیپلماتیک را تغییر داده است که تل‌آویو به این نتیجه رسیده برای تعدیل فضای ضدصهیونیستی در سراسر جهان چاره‌ای جز برقراری آتش‌بس یا وقفه بشردوستانه، ولو به صورت موقت ندارد. در کنار آن بیم و نگرانی اشغالگران از تغییر رفتار امریکایی‌ها و کشورهای اروپایی در حمایت از اسرائیل پس از صدور قطعنامه شورای امنیت این نگرانی را دوچندان کرده است. نکته حائز اهمیت آنجاست که پس از کشتار بی‌سابقه در بیمارستان‌های نوار غزه تاکنون اشغالگران نتوانستند ادعای خود را مبنی بر حضور نیروهای حماس یا اسرای خود در این مراکز ثابت کنند. به همین دلیل دست اشغالگران بشدت خالی است و نمی‌توانند توجیهی برای ادامه جنایت‌های خود پیدا کنند.

در نتیجه به نظر می‌رسد که امکان تن دادن صهیونیست‌ها به یک آتش‌بس موقت یا وقفه بشردوستانه وجود دارد اما این موضوع منوط به نشست کابینه بنیامین نتانیاهو خواهد بود که به گفته او، شامگاه جمعه در به بحث گذاشته خواهد شد که البته تا لحظه تنظیم گزارش این نشست برگزار نشده بود.

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین نوار غزه کرانه غربی جنین بیمارستان حماس آمریکا قطعنامه شورای امنیت


( ۱ )

نظر شما :