اتحاد با اسرائیل و پاکسازی قومی ارامنه قره‌‎باغ

جمهوری آذربایجان؛ خیانت به همبستگی اسلامی در پشت پرده تراژدی فلسطین

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۲۳۰۴۸ خاورمیانه انتخاب سردبیر
رمان سوانسکی در یادداشتی اختصاصی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمایت جمهوری آذربایجان از اسرائیل به معنای خیانت کامل باکو به سازمان همکاری اسلامی‌ست. این خیانت قبلا مورد توجه میلیاردها مسلمان در جهان و به‌ویژه در جهان عرب بوده است. رسانه‌های آذربایجانی به دستور رژیم علی‌اف شروع به انتشار مقالات ضد فلسطینی، ضد ایرانی و ضد ارمنی کردند که دراین مقالات ایران به سازمان‌دهی تحریک‌آمیز علیه اسرائیل با اتهامات بی‌اساس متهم شده بود.
جمهوری آذربایجان؛ خیانت به همبستگی اسلامی در پشت پرده تراژدی فلسطین

نویسنده: رمان سوانسکی، روزنامه‌نگار مستقل و عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران مسکو 

دیپلماسی ایرانی: تمام دنیا بیش از یک ماه است که فاجعه رخ‌داده در فلسطین و اسرائیل را از نزدیک دنبال می‌کند.

قبل از اینکه به موضوع اصلی مقاله برسیم، باید متذکر شویم که در خاورمیانه همه‌چیز به‌‎سمت و سوی یک جنگ بزرگ پیش می‌رود. بر اساس آخرین آمار تعداد قربانیان جنگ از ده هزار نفر فراتر رفته و این در حالی‌ست که در میان قربانیان عمدتا غیر نظامیان، زنان، کودکان و سالمندان را تشکیل می‌دهند.

در این مناقشه اسرائیل به استفاده از انواع سلاح‌های ممنوعه علیه فلسطینیان را آغاز کرده، از جمله بمب‌های فسفری که در کنوانسیون بین‌المللی ممنوع اعلام شده است. نیروهای اسرائیلی بمباران گسترده مناطق مسکونی در نوار غزه را شروع کرده‌اند. ظاهرا اسرائیلی ها با این کار می‌خواستند به حقوق بین‌الملل پشت پا بزنند.

در عمل، تمامی کشور های مسلمان تجاوزات و بمباران گسترده مناطق مسکونی فلسطینیان توسط اسرائیل را محکوم کردند و تظاهرات متعددی در سرتاسر جهان در حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. اما تنها یک کشور مسلمان – یعنی جمهوری آذربایجان – از مردم فلسطین نه‌تنها حمایت نکرد، بلکه آنان را محکوم کرد، فلسطین را تروریست خطاب کرد و از اسرائیل حمایت کرد.

در اینجا برخی از جنبه‌های همبستگی و اتحاد جمهوری آذربایجان و اسرائیل را بررسی می‌کنیم.

باید بدانیم سازمانی با نام سازمان همکاری اسلامی وجود دارد که تا سال ۲۰۱۱ با نام سازمان کنفرانس اسلامی شهرت داشت. مقر این سازمان اکنون در شهر جده است. همانطور که تاریخ این سازمان نشان می‌دهد، جمهوری آذربایجان بسیار زیرکانه از فرصت‌های سازمان همکاری اسلامی استفاده کرد و در عین حال با اسرائیل نیز همکاری تنگاتنگی برقرار کرد. روابط بین باکو و تل‌آویو عملا به رابطه دو کشور متحد تبدیل شد و آذربایجان اولین کشور مسلمانی شد که تابوی افتتاح سفارت در اسرائیل را شکست.

به‌طور خلاصه باید یادآور شویم که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و شروع استقلال آذربایجان، این کشور در سی سال گذشته فعالانه از عامل همبستگی اسلامی برای مشروع جلوه دادن تجاوزات مکرر و پاکسازی خود علیه ارامنه جمهوری قره‌‎باغ استفاده کرده است. سازمان همکاری اسلامی بارها قطعنامه‌هایی را در جهت حمایت از جمهوری آذربایجان و بر اساس اصول همبستگی اسلامی صادر کرده است. در تمامی این سال‌ها جمهوری آذربایجان فعالانه با اسرائیل نیز تعامل داشته است. دولت اسرائیل در این سال‌ها نیز اهداف ژئوپلیتیکی خود را در منطقه دنبال کرده که یکی از اصلی‌ترین آنها محاصره و ایجاد موانع متعدد در اطراف ایران با هدف شکست جمهوری اسلامی ایران در آینده است. علاوه بر این اسرائیل در سال‌های اخیر در تجهیز جمهوری آذربایجان به انواع سلاح‌های پیشرفته و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی بسیار فعالانه عمل می‌کند.

در جریان تجاوز جمهوری آذربایجان به جمهوری قره‌‎باغ در سال‌های 2016، 2020 و ۲۰۲۳ اسرائیل به هر نحو ممکن باکو را در تجاوز و کشتار جمعی ارامنه یاری کرد. در سال ۲۰۲۰  در جریان تجاوز به قره‌‎باغ، یکی از بستگانم در اثر اصابت یک موشک اسرائیلی به قره‌‎باغ کشته شد و پسر یکی از دوستانم که فقط ده روز از خدمت سربازی‌اش گذشته بود توسط یک پهپاد اسرائیلی درگذشت. این پهپاد اسرائیلی به گروهی از سربازان جوان هنگام صرف ناهار حمله کرد و اردوگاه آموزشی آنان بسیار دورتر از میدان جنگ بود. 

نوزده سپتامبر ۲۰۲۳ آذربایجان با نقض توافق آتش‌بسی که در ۹ نوامبر ۲۰۲۰ وضع شده بود، به‌عنوان یک کشور پیمان‌شکن به قره‌‎باغ کوهستانی که تحت محاصره بود حمله کرد. (باید یادآور شوم که ارامنه قره‌‎باغ به مدت ۹ ماه از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۲ تحت محاصره بوده‌اند).

نیروهای حافظ صلح روسیه که قرار بود از این نوع تجاوزات جلوگیری کنند هیچ‌گونه اقدام موثری برای جلوگیری از آن انجام ندادند. این در حالی است که در اوت ۲۰۰۸ هنگامی که نیروهای گرجستان به اوستیای جنوبی تجاوز کردند، نیروهای روسیه از این تجاوز جلوگیری کردند و گرجستان را مجازات کردند. اما در قره‌‎باغ نقش صلح بانان روسی به ناظر تقلیل پیدا کرد.

نتیجه تهاجم بدون مجازات جمهوری آذربایجان، پاکسازی کامل قومی ارامنه قره‌‎باغ کوهستانی بود. بیش از۱۰۰ هزار ارمنی مجبور به ترک فوری خانه‌های خود شدند و تمام دارایی و سرزمین خود را به دولت جمهوری آذربایجان که مانند بربرهای قرن ۲۱ هستند تحویل دادند.

بسیاری از رسانه‌های خارجی مقالات تحلیلی منتشر کردند که در آن حقایقی از کمک بزرگ اسرائیل به آذربایجان در زمان تجاوز به ارامنه قره‌‎باغ کوهستانی را اثبات می‌کرد. برخی رسانه‌‎‎های خارجی – و حتی رسانه‌های اسرائیلی – مستقیما تل‌آویو را به دست داشتن در نسل‌کشی و پاکسازی نژادی کامل ارامنه قره‌‎باغ متهم کردند.

علاوه بر حمایت‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل از جمهوری آذربایجان فضای سایبری هم نیز جزئی از حمایت های اسرائیل از آذربایجان به شمار می‌رود. منابع امنیتی اسرائیلی و ارمنستانی اطلاع دادند که غیر از گروه ان اس او (NSO Group)، در سال‌های اخیر دیگر گروه‌های سایبری اسرائیلی به کمک آذربایجان آمده‌اند.

پهپادهای هارون۱ و Aeronautics و همچنین پرتابگرهای موشکی ساخت IMU به موفقیت نظامی باکو در جنگ قبلی یعنی در سال 2020 کمک شایانی کردند. اسرائیل طی دهه گذشته ۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به آذربایجان فروخته و در ازای این تسلیحات، نفت باکو را خریداری کرده و از خاک این کشور به عنوان مرکز اطلاعاتی علیه ایران استفاده کرده است.

بر اساس گزارش نشریه فرانسوی Intelligence Online حمایت اسرائیل از جمهوری آذربایجان در موفقیت عملیات علیه قره‌‎باغ کوهستانی در ۱۹ و ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ نقش تعیین‌کننده‌ای داشته است.

بر اساس نوشته این نشریه «بیشتر از ترکیه، ارتش اسرائیل و سازمان های اطلاعاتی اسرائیل در تسخیر سریع این منطقه به آذربایجان کمک کردند.»

آن طور که این نشریه فرنسوی ادعا می‌کند، ایال زمیر، مدیر کل وزارت جنگ اسرائیل تنها چند روز قبل از شروع عملیات علیه قره‌‎باغ کوهستانی، به باکو سفر می‌کند و رایزنی‌هایی با مقامات باکو برای این حمله با مقامات آذربایجان می کند.

منابع موثقی وجود دارد که اکثر پهپادها در قره‌‎باغ توسط متخصصان اسرائیلی کنترل می‌شدند. چند سال پیش به همین دلیل حتی یک رسوایی در رسانه‌‎ها به راه افتاد. رسانه‌ها اطلاعاتی درباره مشارکت متخصصان اسرائیلی در زمینه استفاده از پهپادها در قره‌‎باغ ارائه دادند. دولت اسرائیل اطلاع داد که این قضیه را بررسی می‌کند اما خیلی زود آن را لاپوشانی کرد.

حقایق ذکر شده اثبات می‌کند که جامعه جهانی و به‌ویژه دولت ارمنستان موظف هستند تا بدون رعایت هر گونه آداب دیپلماتیک، دولت اسرائیل را به نسل‌کشی جدید ارامنه قره‌‎باغ کوهستانی و پاکسازی قومی متهم کنند.

در اینجا ذکر برخی از حقایق مفید خواهد بود که اسرائیل در جنگ اوکراین علیه روسیه فعالانه به اوکراین کمک می‌‎کند. تعداد قابل توجهی از موشک ها و پهپادهایی که رژیم کی‌یف علیه روسیه استفاده می‌کند، به‌صورت رسمی توسط تل آویو تامین می‌شود.

آپتی علائدینوف، فرمانده یگان ویژه «آخمت» جمهوری چچن اخیرا اعلام کرده بود که حدود هزار متخصص نظامی اسرائیلی که در طرف اوکراین علیه روسیه می‌جنگند، محل استقرار خود را ترک کرده‌اند و به کشور خود بازمی‌گردند.

در مسئله فلسطین، جمهوری آذربایجان به‌صورت کامل جانب اسرائیل را گرفت و نه‌تنها به اصول همبستگی اسلامی، بلکه به عدالت تاریخی در رابطه با فلسطین نیز خیانت کرد.

بر خلاف کل جهان اسلام و به‌ویژه همسایه جمهوری آذربایجان – یعنی ایران – که آشکارا در کنار مردم فلسطین قرار گرفته‌اند، جمهوری آذربایجان چندین‌بار حمایت خود را از اسرائیل اعلام و حماس را محکوم کرده است. این مطلب در ابتدا از طریق کارگروه روابط بین‎المجالس آذربایجان و اسرائیل اعلام شد: «آذربایجان در این دوران سخت در کنار مردم اسرائیل است.» یک روز بعد در باکو وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان بیانیه‌ای دیگر صادر کرد. این بیانیه فقط حاوی کلماتی کلی بود که خشونت علیه غیرنظامیان در منطقه درگیری اسرائیل و فلسطین را محکوم می‌کرد. با این حال مختار ممدوف، سفیر باکو در اسرائیل اقدامات حماس را به شدت محکوم کرد و حمایت آذربایجان از اسرائیل را صریحا اعلام کرد. به این ترتیب سفیر این کشور نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم فلسطین را وجاهت بخشید.

به مدت چند روز در باکو، به نشانه همبستگی و حمایت از اسرائیل برج‌های شعله به رنگ پرچم اسرائیل مزین شد. در پشت پرده این جنگ، رسانه‌های آذربایجانی به دستور رژیم علی‌اف شروع به انتشار مقالات ضد فلسطینی، ضد ایرانی و ضد ارمنی کردند که دراین مقالات ایران به سازمان‌دهی تحریک‌آمیز علیه اسرائیل با اتهامات بی‌اساس متهم شده بود. در این مقالات تاکید شده بود که ایران از حماس به‌صورت کامل حمایت مالی می‌کند. علاوه بر این، آذربایجان یاسر عرفات، رهبر فقید فلسطین و همه مردم فلسطین را به همدردی با ارامنه متهم می‌کند.

این سیاست بار دیگر دوگانگی رژیم باکو با رهبری علی‌اف را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که علی‌اف با حیله‌گری از عوامل اسلامی برای اهداف ژئوپلیتیک خود استفاده می‌کند. حمایت جمهوری آذربایجان از اسرائیل به معنای خیانت کامل باکو به سازمان همکاری اسلامی‌ست. این خیانت قبلا مورد توجه میلیاردها مسلمان در جهان و به‌ویژه در جهان عرب بوده است. در بسیاری از کشورهای مسلمان در شبکه‌های اجتماعی بحث‌های متعددی درباره این موضوع وجود دارد. بسیاری از مسلمانان به‌ویژه مسلمانان ایران، سوریه، لبنان، مصر و عربستان سعودی به دولت‌های خود پیشنهاد می‌کنند که جمهوری آذربایجان را به‌دلیل خیانت به فلسطین و حمایت بی‌چون و چرای از اسرائیل از سازمان همکاری اسلامی اخراج کنند.

مترجم: سید عرفان لاجوردی

کلید واژه ها: اسرائیل آذربایجان اسرائیل و آذربایجان ایران و آذربایجان ایران و اسرائیل و آذربایجان الهام علیف قره باغ اتحاد اسرائیل و آذربایجان فلسطین آذربایجان و فلسطین حمله اسرائیل به غزه حمله حماس به اسرائیل رمان سوانسکی


( ۲۶ )

نظر شما :

کوروش ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۸
این تحلیل‌ها درباره خیانت‌های پانترکیسم و تروریسم ترکی حداقل چند دهه با تاخیر منتشر می‌شوند. این فاشیست‌ها و تروریست‌ها بسیاری از خیانت‌های خود را در این زمان تکمیل کرده اند.
ل ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۹
جواب دروغهای مقاله: ۱. کشورهای اسلامی جز محکومیت حمله اسرائیل در عمل هیچ کاری نکرده اند. ۲. آذربایجان اولین کشور مسلمان نیست که در اسرائیل سفارت باز کرده باشد. ۳. کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در مسئله قره باغ فقط به بیانیه و محکومیت بسنده می کردند و اکثریت آنها با ارمنستان اشغالگر روابط همه جانبه داشتند و دارند. ۴. در دنیا هیچ کشوری حتی ارمنستان کشوری به نام " جمهوری قره باغ" نشناخته اند که آذربایجان به آن تجاوز کرده باشد.قره باغ طبق حقوق بین الملل خاک آذربایجان بود و هست. ۵.در قره باغ هیچ پاکسازی قومی صورت نگرفته، بلکه ارامنه که شهروندی آذربایجان را نپذیرفتند به اختیار خود کشور را ترک کردند.
محمد ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰
ترکیه ، آذربایجان و جریان پانتورک ، بزرگترین خطر برای موجودیت ایران هستند ، مسئولان فرهنگی ما باید ضمن حمایت از آذری زبانهای هم وطن ، هرگونه تبلیغات پانتورکی را سرکوب کنند چون نئو عثمانی های خون خوار که قرن ها دشمن ایران و ایرانی بوده اند در آرزوی تجزیه و نابودی ایران هستند و بر هر ایرانی واجب است که نفرت از پانتورک ها را در سینه پرورانده و مانند اجداد پر افتخار خود آماده مبارزه با ترکهای وحشی شمال ایران باشند. یادمان نرود که اگر رشادت های مردمان گذشته در مقابله با عثمانی نبود ، امروز ایران و ایرانی از بین رفته بود . هر ایرانی باید بداند که خطر ترکیه و پادوهای باکویی آن از اسرائیل و امریکا بیشتر است .
خسرو ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۴
اگر آذربایجان از اسرائیل حمایت کرده باشد (که در هیچ ارگان رسمی بدان اشاره نشده است و احتمالا دروغ ساخته ارامنه است ) مستحق شماتت است و لیکن بقیه ۹۵ در نوشته در مورد قره باغ و عملیات ضد تروریستی آذربایجان ___ دروغهای شاخدار ساخته و پرداخته داشناقها و پانکردهاست رمان سوانسکی یا از ارامنه مسکو هست ویا از زیاده خواهی های ارامنه حمایت می‌کند آذربایجان در سرزمین قانونی خود عملیات انجام داده است بیخود موضوع فلسطین را به قره باغ نچسبانید در غزه ۱۱ هزار نفر غیر نظامی توسط اسرائیل شهید شدند ولی در قره باغ حتی یک نفر غیر نظامی آسیب ندید حتی یک منزل مسکونی یا بیمارستان هدف قرار نگرفت و ارامنه ای که از قره باغ به ارمنستان نقل مکان کرده اند در واقع پاسپورت ارمنستانی داشتند و حاضر نیستند شهروند آذربایجان شوند وگرنه جمهوری آذربایجان خواهان بازگشت اهالی ارمنی به قره باغ با قبول تابعیت آذربایجانی است
رضا ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۷
داشتم به خوندن ادامه میدادم تا جاییکه دیدم نوشتی پاکسازی ارامنه و... کسی که این حرفها رو میزنه شدیدا و شدیدا مغرض و بی انصاف است. میتوان از آذربایجان انتقاد کرد ولی اینکه اشغال سی ساله بخش بزرگی از خاک این کشور توسط ارامنه و کشتار و تبعید صدها هزار نفر از مردم آذربایجان را نادیده گرفته و برعکس نشان داد، به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و تنها نشانگر نفرت از آذربایجان است. این مقاله بیش از آنکه تحلیلی واقعی باشد نفرت پراکنی علیه آذربایجان است.
مهندس مهراب لاهیجانی ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۱
حاکمیت ایران قدر این موقیت را بداند و با ابزار گوناگون از علیف مشروعیت زدایی شود و چهره پلید او را برای هموطنان عزیز اذری اشکار شود . تا ،...... غرب با تمامی قدرت به قیمت بی اعتباری خود ، حامی صفاکی رژیم صهیونیستی شده و به نظر حاظر است برای حفظ رژیم کودکش هزینه بیشتر دهد. تهدید اتمی غزه از سوی وزیر اسرائیل در واقع به سبب احساس زوال موجودیت از جانب او است و هشداری به حامیان و دشمنان . لذا ما در استانه یک درگیری منطقه ای هستیم و بر اساس منطق جنگ دومین گام در راهبرد جنگ ، پراکندن حمامیان دشمن از اطراف اوست . لذا همکاری باکو با رژیم صهیونیستی بر اساس ان منطق باید بسیار پر هزینه شود تا سبب تادیب دیگران شود..
ناشناس ۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۴۵
وقتی در سالهای گذشته مردم شیعه و مسلمان آذربایجان به دست ارامنه قاتل و تروریست کشته می شدند و یک میلیون آذربایجانی آواره شدنده این کارشناس کدام جهنم دره ای بودند دیپلماسی ایرانی با نشر این مقالات حقیقت تلاش یک ملت را برای رهایی از ظلم سی ساله ندانسته کتمان می کنند و برای ارامنه دشمن ملل مسلمان حامی می تراشد ارامنه همیشه به خون ملل مسلمان تشنه بوده اند واین در فرهنگ غلط آنها نهفته است. و حالا هم آلت دست فرانسه و آمریکا در منطقه شده اند و موی دماغ ایران خواهند شد
مهدی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۶
منتظر مقالات آنتی آذربایجان بودیم و بالاخره آمد. چشمانمان روشن ،،(رمان سوانسکی، روزنامه‌نگار مستقل و عضو اتحادیه روزنامه‌نگاران مسکو )،،روزنامه نگار مدافع پوتین و حامی حمله به اوکرایین و بمباران شهرهای اوکرایین و حامی اشغال کریمه و اخراج تاتارهای مسلمان از کریمه ، حالا برای ما از مدافعان حقوق فلسطین شده است.
علی اس ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۳
قطعا باید رژیم باکو از سازمان همکاری اسلامی اخراج بشه تا نتواند از امکانات و اسم این سازمان به سود اسراییل استفاده بکند
رحیم ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۳
((تجاوز جمهوری آذربایجان به جمهوری قره‌‎باغ))،((تهاجم بدون مجازات جمهوری آذربایجان)) و...... این آقای روس ارمنی پرست واقعا تعادل فکری و روانی خود را از دست داده است.مقاله اینقدر کم ارزش و کذب و سطح است که حتی ارزش خواندن ندارد. این روس جنایات و تجاوزات سربازان پوتین در گرجستان و اوکرایین را فراموش کرده است. از سایت دیپلماسی ایرانی گلایه است که تحلیلات ضد ترکی و آذربایجانی و شوونیستی بهتری چاپ کند.
آتیلا ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۵
جل الخالق یک ارمنی روسی کمونیست از خیانت به همبستگی اسلامی جمهوری آذربایجان می گوید و آنهم با ردیف کردن مشتی دروغ و وارونه نمایی حقیقت و جالبتر از آن یک سایت متعلق به یک کشور شیعه آنرا نشر می دهد چقدر این کمونیستهای ارمنی گوگولی مگولی شدند که حامی اسلام و همبستگی اسلامی می باشند
مهدی ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶
بدون شک پانترکای مزدور بزرگترین تهدید برای تمامیت ارضی ایران محسوب میشن ، ولی به نظر میرسه هنوز مسئولین کشور برای پایان دادن به نفوذ پانترکا در کردستانات و دو استان اذری نشین و حتی پایتخت هیچ عجله ای ندارن !!!
ناشناس ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۷
این روس ارمنی پرست گویا تجاوز روسیه به اوکراین و اوستیای جنوبی و کریمه را فتح الفتوح می داند ولی باز پس گیری سر زمینهای اشغال شده توسط ارامنه تجاوز می خواند بنازم به این انصافت چقدر هم دلسوز همبستگی اسلامی شده و نگران آن هست و عجیب تر اینکه به خاطر آزاد ساختن اراضی آذربایجان از اشغالگران ارمنی خواستار اخراج آذربایجان سازمان همکاری کشورهای اسلامی می باشد حال آنکه آذربایجان تازه سفارت در اسراییل باز کرده ولی از سالها قبل از آن کشورهای اسلامی و عربی چون مصر و اردن امارات و ترکیه رابطه دیپلماتیک با اسرائیل را دارند پس واضح است که آشکارا کاملا دروغ می گوید
کامران ۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۵:۱۴
امروز خبری امد مبنی بر تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان جهت رفع الودگی رودخانه ارس توسط ان کشور .جالب انکه بسیاری از افرادی که در این سایت همواره کامنتهای مغرضانه و ترک ستیزانه میگذارند این موضوع را تکذیب و طرح موضوع رو به عناصر خارجی نسبت میدادند .در سایر موضوعات نیز عدم حسن نیت و مغرض بودن واضح است.چنانکه افترا و توهین یکفرد طرفدار تروریسم کردی براحتی منتشر میشود اما خیلی مداقع نظرات صحیح افرادی نشر پیدا نمیکند.
چمران ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۴
صهیونیست بودن نیازی به یهودی بودن ندارد. یک مسیحی هم می تواند صهیونیست باشد همانند دونالد ترامپ و جو بایدن. یک مسلمان هم می تواند صهیونست باشد همانند علی اف و دار و دسته اش که هر روز گروه گروه جوانان مذهبی عمدتا" شیعه در بادکوبه را به بهانه واهی داشتن مواد مخدر دستگیر نموده و سر به نیست می نمایند. اما باور نکردنی آن استکه چگونه دولت مردان ما دست چنین مزدوری را در کنار کشور آزاد گذاشته و با او مماشات می نمایند!
ایراندوست ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۳
پانترکها که کل فضای ایران را مسموم کرده اند.
همبستگی ملّی ایران ۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۲
هم میهنان آذربایجانی ما خیلی حسابشان با آنطرفی‌ها جداست.بجزعده‌ای کم که همیشه همه جاهستند .هم میهنان آذربایجانی ما قرن‌ها مرزبانان شجاع و وفادار میهن دربرابر عثمانی و روس بودند. دواشتباه بزرگ درنیم قرن اخیرتوسط ما ایرانی‌های استانهای‌دیگر باعث سوء استفاده دشمنان کثیف میهنمان مانند اسرائیل وغرب می‌شود.اول اینکه خیلی آزمایش یک کژفهمی علاقه به زبان مادری و هویت آذری و... را مساوی پانترکیسم می‌دانیم. این کج فهمی تاجایی که مثلا وقتی یک هم‌میهن آذربایجانی به ترک بودن نادرشاه‌ افتخارمیکنه به خیانت متهم میشه. اینها فکرنمیکنند نادر یا قزلباشان و هزاران هزار ایرانی دیگه که خون برای این میهن دادند ترک بودند؟!!! مگر ترک ایرانی نیست؟!!! دوم بعضی رفتارگفتارهای زشت از طرف نسل‌های گذشته ذهنیت بدی در هم‌میهنان آذربایجانی نسبت به ماایجاد کرده،رفتارهای زشت که هیچ ریشه‌ای درایران با همبستگی ملی هزاران ساله نداره و یقینا منشاء اون توسط دشمنان ملت ایران هست. ما لازمه از هم‌میهنان آذربایجانی دلجویی کنیم.بخدا اگر بی‌طرفانه نگاه کنیم میهن‌پرست‌ترین وملی‌گراترین ایرانی‌ها آذربایجانی‌ها هستند. نادانی‌های ماها باعث شده کسانی که یک صدم ماهم عشق به تبریز و آذربایجان ندارند خود را دلسوزهم‌میهنان مانشان‌بدهند.بایدهم‌میهنان آذربایجانی بدانند نسلهای جدید چقدر مهر آذربایجان در دلشان شعله‌ور است. ازمرکز ایران درود میگم به تمام هم‌میهنان آذربایجانی.
کوروش ۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۶
اصولا حکومت فاشیستی تروریستی پانترکی علیف ربطی به اسلام ندارد و مخالف اسلام است‌. اینکه باکو جز اسلام طبقه بندی می‌شود جای شگفتی دارد.
بابک ۰۲ آذر ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۵
به عنوان یک ترک ایرانی ممنون ترکیه هستم یادمان نرفته از زمان برقراری رژیم منحوس پهلوی چقدر زبان و فرهنگ ما مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفت ما موضوع جوک ها شده بودیم و چقدر تبلیغ میکردند که ترکها هوش پایینی دارند تا اینکه با پیشرفت ترکیه و پیشی گرفتن ان از ایران و بقیه کشورهای اسلامی در اقتصاد ، صنعت ، علم ، قدرت نظامی و حتی ورزش ارزش و اعتبار ترکها در دنیا و ایران بالا رفت شما اگر هم وطنان ما بودین ما را برادر می دانستین چرا زبان و فرهنگ ما را تحقیر میکردین و مارا موضوع جوک هایتان کرده بودین ترکیه مچکریم ترکیه مچکریم ترکیه مچکریم
ایرانی ۱۱ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹
من دوستان و آشنایان و همکاران زیادی داشته ام. جوکهای ترکی را اکثرا خود ترکها تعریف می‌کنند نه بقیه اقوام ایرانی.
Masoud ۰۲ دی ۱۴۰۲ | ۰۷:۰۰
نظرات پانترکها رو نشر میدی