اتحاد علیه تهران؛ راهی برای تثبیت موجودیت سیاسی رژیم‌های باکو و تل‌آویو

زنگه زور، تکمیل بخشی از پازل انزوای جغرافیایی ایران است

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۸۹ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
فرشاد عادل در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: دلایل متعددی وجود دارند که باکو را به عنصری مهم برای ایجاد فشار علیه ایران تبدیل کنند. نخست اینکه باکو ناچار است که برای حفظ موجودیت سیاسی خود روابط متشنجی با ایران داشته باشد؛ این استان سابق ایران و جمهوری سابق شوروی، دچار بحران هویت ملی است. چرا که در تمام طول تاریخ، این نقطه از زمین بخشی از ایران فرهنگی بوده است و در دوره‌ای کوتاه تر نیز به جغرافیای سیاسی روسی الحاق شد. اما در اتفاقی ناگهانی و پس از فروپاشی شوروی، در یک شب تبدیل به یک کشور شده است. و بنابراین ناچار است که برای حفظ موجودیت سیاسی خود از ایران فاصله بگیرد. چرا که هرگونه نزدیکی به ایران، به دلیل یکسانی فرهنگی و تاریخی دو کشور، به معنای حل شدن در ایران خواهد بود. بر همین اساس رژیم علیف به دلیل فقدان هویت ملی تصمیم به اخذ هویت پانترکیستی گرفته است. 
زنگه زور، تکمیل بخشی از پازل انزوای جغرافیایی ایران است

نویسنده: فرشاد عادل، مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاست پژوهی راه موسسه مطالعات جهان معاصر 

دیپلماسی ایرانی: اوج‌گیری مناسبات میان اسرائیل و جمهوری آذربایجان طی سال‌های اخیر، همزمان با تشدید تنش‌ها میان باکو و تهران، رخدادی است که در روز‌های اخیر به شکلی برجسته عیان شده است. در این یادداشت به بررسی مباحث مرتبط با این رخداد خواهیم پرداخت.

علی رغم اینکه ممکن است هنوز برای بسیاری دلیل اصلی این تحولات مشخص نباشد، اما دلایل متعددی وجود دارند که باکو را به عنصری مهم برای ایجاد فشار علیه ایران تبدیل کنند. نخست اینکه باکو ناچار است که برای حفظ موجودیت سیاسی خود روابط متشنجی با ایران داشته باشد؛ این استان سابق ایران و جمهوری سابق شوروی، دچار بحران هویت ملی است. چرا که در تمام طول تاریخ، این نقطه از زمین بخشی از ایران فرهنگی بوده است و در دوره‌ای کوتاه تر نیز به جغرافیای سیاسی روسی الحاق شد. اما در اتفاقی ناگهانی و پس از فروپاشی شوروی، در یک شب تبدیل به یک کشور شده است. و بنابراین ناچار است که برای حفظ موجودیت سیاسی خود از ایران فاصله بگیرد. چرا که هرگونه نزدیکی به ایران، به دلیل یکسانی فرهنگی و تاریخی دو کشور، به معنای حل شدن در ایران خواهد بود. بر همین اساس رژیم علیف به دلیل فقدان هویت ملی تصمیم به اخذ هویت پانترکیستی گرفته است. 

از سوی دیگر، دشمنی ذاتی میان جمهوری اسلامی ایران و رژیم‌ صهیونیستی و میل رژیم باکو به فاصله گرفتن از ایران، موجب شده است که باکو و تل‌آویو در یک اتحاد تاکتیکی علیه ایران قرار گیرند. باکو از این طریق میان خود و ایران مانعی بزرگ ایجاد می‌کند که موجودیت سیاسی اش را تضمین می‌کند و اسرائیل نیز به رویای حضور در مرزهای ایران و اشراف عملیاتی و اطلاعاتی بر خاک ایران دست می‌یابد. 

اما این ماجرا ابعاد دیگری نیز دارد. رویای بزرگ رژیم صهیونیستی، تثبیت اسرائیل به عنوانِ کشوری عادی و به رسمیت شناخته شده در غرب آسیاست. این رویا اکنون در یک قدمی وقوع است زیرا اسرائیل علاوه بر تلاش‌های سیاسی، قصد دارد تا نقش‌آفرینی برجسته‌ای را نیز در ابتکارات اقتصادی منطقه داشته باشد و از این طریق تبدیل به نقطه‌ اتصال محور عربی و محور ترکی شود. این برنامه‌ای است که از سوی مقامات مختلف رژیم صهیونیستی مورد تاکید قرار گرفته است. 

به عنوان مثال ایوب کارا، وزیر سابق ارتباطات رژیم صهیونیستی در یادداشتی به بررسی دلایل پشتیبانی اسرائیل از کریدور میانی پرداخته و به وضوح از این ابتکار به عنوان امکانی برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران یاد کرده است. وی در این یادداشت از برنامه‌ اسرائیل برای نقش‌آفرینی به عنوان نقطه‌ اتصال کریدور میانی و کریدور هند عرب مِد پرده برداشته است. برنامه‌ای که با احیای خط آهن دوران عثمانی میان ترکیه، شامات و شبه جزیره عربستان، می‌تواند اسرائیل را به نقطه‌ اتصال هند و جهان عرب با قفقاز و آسیای میانه تبدیل کند. رخدادی که نتیجه‌ آن بی اثر شدن نقش جغرافیای ایران است. 

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت که تحولات کنونی بخشی از طرحی بزرگ تر است که قصد دارد با ایجاد انزوای جغرافیایی، ایران را تبدیل به کشوری نامرئی و بی اثر در منطقه کند. اتفاقی که هزینه‌ هرگونه تقابل و دشمنی با ایران را به شدت پایین می‌آورد و زمینه‌ساز تهدید‌های مختلف است. 

با توجه به این موارد نیاز است تا با دقت بیشتری به تحولات اخیر نگریسته شود. زیرا چالش‌های اخیر بر سر کریدور زنگزور در واقع تکمیل قسمتی مهم از پازل انزوای جغرافیایی ایران است و نقش‌آفرینی رژیم صهیونیستی در آن بسیار بیش از آن است که به نظر می‌رسد.  

این اقدامات ضد ایرانی علاوه بر دارا بودن ابعاد خارجی، در داخل نیز توسط عناصر صهیونیست پانترک پیگیری می‌شوند. این عناصر تلاش دارند با حساسیت‌زدایی از این اقدامات ضد ایرانی زمینه را برای ضربه نهایی به ایران در میان‌مدت و بلند‌مدت فراهم کنند که در این مورد باید هوشمند بود.

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان و ارمنستان کوریدور دالان زنگه زور کریدور زنگه زور اسرائیل ایران و اسرائیل ایران و اسرائیل و آذربایجان اسرائیل و آذربایجان الهام علیف


( ۵۷۶ )

نظر شما :

علی ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۹
قدرت مند شدن ترکیه بدتراست
محمد ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۷
سر چشمه شاید گرفتن به بیل چو پر شد نشاید گذشتن به پیل اگر با هر هزینه ممکن ولو جنگ سراسری با آذربایجان ، جلوی رژیم علی اف را نگیریم ، با اسرائیل هم مرز خواهیم شد .
شهروند ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۵
شخصیت های مانند جناب فرشاد عادل در طول تاریخ زیاد است برای مثال یکی از مشاورهای شاه اسماعیل دورمش خان بود مثل تحلیلگر این مقاله شیپور را از محل گشادش میدمید و بدون ملاحظات واقعیت های میدانی هی بر طبل جنگ می کوبید در نهایت موفق شد با آتش افروزی امپراطوری صفوی را بشکست بکشاند اینجا هم عادل همان دورمش خان است. دوست گرامی امروز مولفه‌های قدرت محدود به جمعیت و وسعت سرزمینی نیست الان اقتصاد، فرهنگ، ارتباطات، ائتلاف سازی و اجماع، اتحاد و انسجام ملی و ... در نتایج جنگ ها نقش‌ بسزایی دارند لذا خواهشمند است در تحلیل خود به همه ابعاد موضوع تامل کند چون فردا در پیشگاه ملت پاسخگو خواهید بود. نکته: یک تحلیگر خوب بصورت بی طرف مسائل را فقط تحلیل می کند توهین و افترا نشانه ی یک تحلیگر خوب نیست.
حمید ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۴
من برای جنگ با آذربایجان آماده ام تا دوباره به آغوش ایران برگردد زنده باد ایران بزرگ
وحید ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۴
باکو جزو شهرهایی هست که بیشترین یهودی وطنشان بوده که یا هنوز هم در آن ساکن هستند و یا بعد از فروپاشی شوروی به اسراییل مهاجرت کرده اند. همانطور که در آمریکا یهودی زیاد بوده و در دولت این کشور نفوذ کامل دارند و یا در فرانسه ارمنی زیاد بوده و الان حامی اصلی ارمنستان در دنیا فرانسه هست، نزدیکی و دوستی آذربایجان و اسراییل چیز غیر عادی نیست و اشتباه است که ما تصور کنیم دولت آذربایجان از روی لج و دشمنی با ایران به اسراییل نزدیک شده است. بهتر است دولت ما به جای رسانه ای کردن این موضوع و ایجاد حساسیت، در داخل دولت آذربایجان نفوذ کرده و ابتکار عمل را در دست داشته باشد. حساسیت زیاد در مورد کشور آذربایجان که کشور دوم هر ایرانی می تواند به شمار رود موجب شکاف و دو دستگی و اختلافات قومی گردد.
ندیمی ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۴
نویسنده صرفا"بر اساس یاد داشت یک مقام سابق اسرائیل مدعی است که اسرائیل حامی اصلی این کریدور است. در حالی که نگفته این اظهار نظر کجا صورت گرفته. در ضمن کریدور ابتکار ترکیه و خود آذربایجان است و اسرائیل به دلیل مخالفت ایران با این کریدور ممکن است با آن موافق باشد و اساسا" اسرائیل در ایجاد این کریدور قدرت عملی ندارد. در این زمینه ترکیه، روسیه، ایران،آذربایجان و ارمنستان تعیین کننده هستند. از مدیر دپارتمان مطالعات کریدورها و سیاست پژوهی راه! یک موسسه مطالعاتی انتظار می رود به جای تکرار حرف های عامیانه، تحلیل درست و مبتنی بر اطلاعات صحیح داشته باشد و راهکار ارائه دهد.
جواد ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۰:۰۳
بجای سر کنسولگری در قاپان به پایگاه نظامی در اونجا نیاز داریم
علیپور ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۰
والله من بااینکه ترکم شبها ازجسارتها وگستاخیهای علی یخ خوابم نمیبره ۶۰ سالمه بخدا الان هم که رزمنده ام میتوانگ تاخون دارم از منافع وطنم دفاع کنم اگرعلی اف دایه مهربانترازمادر برای ماهست با میخواد به منافع ما که مسیرمون به ارپاست ضربه بزنه ..چه گستاخ میگوئی علی یخ زبونتر ازبیخ میکنیم ایران لازم نیست خود ترکها حسابتومیرسند
جمیله خاتون عسکری ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۸
سلام،ایران عزیز،اول نتان یهود را از بین ببر تواین فاصله ایرانیان آذربایجان باید دولت اسلامی برپا کنند . یهود وصهیونیسم متوجه نجات خودش میشود.بعدا ان شاءالله باکو با مردم غیورش را کمک کن.
فرزاد ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۷
ضروری ترین کار در وحله اول شناسایی و برخورد قاطع و عبرت آموز با عوامل خائن داخلی ولابی رژیم باکو در ایران و در وحله دوم حمایت نظامی قاطع و بدون ملاحظه از ارمنستان در جنگی که قطعا در آینده رخ خواهد داد میباشد.ایران هیچ نیازی به درگیری مستقیم با باکو ندارد .با حمایت غیر مستقیم از ارمنستان در دفاع از تمامیت ارضی این کشور و مرزهای بین المللی شناخته شده ؛ هم میتوان باکو را تحقیر وهم به بهترین نحو تنبیه کرد.
پارادوکس ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۷
خطاب به شهروند خوانش وارونه از تاریخ و دفاع شاه اسماعیل از چالدران و خاک کشور و قلمروی ان را با چه صحبت و شخص ساختگی توجیه کردی... واقعا دست مریزاد مزدوری و وطن فروشی نیاز به توجیه ندارد ودال بر ذات ان فرد است...
آتیلا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۶
این چه تحلیلی هست!!? عقده ها و نفرت درونی نویسنده همراه با توهین و تحقیر یک ملت با اصالت و ریشه دار را بی هویت و هویت طلبان را پانترک صهیونیست می نامیدجناب نویسنده خود شما چه پانی هستید که هیچ حقی را برای میلیونها ترک قایل نمی شوید
ابراهیم قدیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۷
سرنوشت کشور جعلی اذربایجان وعلیف را با این گزافه گوئی ها وادعاهای واهی به دلاوران اذربایجان خودمان بسپارید۔لشگرهائی از دلاوران اذربایجان برای پاسخ به علیف اماده کنید۔۔پاسخی دلاورانه به مزدوران مدعیان اذربایجان اسرائیلی خواهند داد۔این پان ترکی گویندگان در کامنت ها ومسابقات ورزشی که با احتمال زیاد ممکن است فارسی زبان باشند و ضد انقلاب وز وز مگسهائی اسرائیلی است۔شما چرا با این کشور جعلی رابطه دارید؟ممکن است بخاطر مردم اذربایجان خودمان ودیدارهای ضروری انها با اقوام ودوستان باشد که ضروری ولازم است۔۔
ابراهیم قدیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۲
ما به پرزیدنت اردوغان ومردم ترکیه احترام میگذاریم۔چرا چون فرهنگ ومعاشرت مشترک طولانی داریم۔اما احترام هرکس دست خودش نیز هست۔
ابراهیم قدیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۸
ارمنستان خوب میداند اگر کریدور جنوبی هم مرز ایران را از دست بدهد تقریبا در محاصره قرار میگیرد۔ما وارمنستان در مورد کریدور باید یک نظر داشته باشیم۔واحتمالا همینگونه هم هست۔
حسین ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۲
یادتون نره ک اگ ارمنستان ایران رو داشته باشه آذربایجان ترکیه و پاکسان و اسراییل و .. داره اگر با از زاویه دیگه به این موضوع نگا کنیم حمایت از ارمنستان اصلا به نفع ایران نیس
علیم ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۶:۲۲
چرا تحلیل گران متوجه نیستند ،مگر شما مردم آذربایجان شرقی و غربی خودمون را ،جوانان دلاور را ،بزرگان باسواد را و نقش تاریخی انها در حفاظت از منابع و منافع ملی و جغرافیا ی بزرگ ایران را فراموش کرده آید ،مطمئن باشید اگر ضرورت ملی ایجاب کند باکو توسط تبریز و ارومیه ،کاملا خاموش و چال میشود .نگرانی دارد ما آنقدر از تعهد آذربایجان خودمون خیالمون راحت است که گزافه گویی الهام عمدتا عمدتا فقط لعابی است بر سیاست های داخلی خود برای توفیقات آینده خود و ارودغان و اندکی اندکی هم تلاشی و تقلایی برای تثبیت جمهوری به یک کشور .
امید ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۴۴
اقای قدیمی این چه مرزیه که با ان میخواستین به اروپا و نظام بین الملل وصل بشین که اگر خود ارمنستان هم مرزش با ایران رو از دست بده محاصره میشه جای خنده داره
خسرو ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۲
آقای فرشاد عادل می‌تواند به جهت فکری دشمن آذربایجان و ترکها باشد ولی وقتی عنوانشان سیاست پژوه است باید واقع گرایانه بنویسد تمامی نظرسنجی های جهانی نشان می‌دهند که اکثریت قاهر مردم آذربایجان همبستگی ملی خوبی دارند در جنگ سال ۲۰۲۰ قره باغ ، متحدتر شدند و اسناد تاریخی نشان می‌دهد که در سال ۱۹۱۸ آذربایجان به عنوان اولین کشور مسلمان جمهوری وجود داشت اگر سیاست دولت ایران بی اثر کردن کریدور زنگه زور باشد می‌تواند با گشایش کریدور جلفا و ماکو انجام دهد به نظر من نوشته بیشتر دادن کارت بازی به ارمنستان بود
حسین ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۴
درودبرایرانیان گرامی انشااله سال خوب و پربرکتی برای مردم خوب ایران عزیز باشداین جشن فرخنده ایران باستان برهمه و تمامی جغرافیای فرهنگی مبارک باشد اما درمورد جمهوری باکو جهت یادآوری دوستان وهموطنان گرانقدر بایدبگویم این کشوربمرکزیت باکو شامل اران وتالشات است و اصلا درهیچ دروه تاریخی آذربایجان نیست باطلاع دوستان هموطنان وپژوهشگران روزنامه نگاران وسیاسیون برسانم که تمام قراردادهای ننگین تحمیلی دوران قاجار وپطرکبیر درسال۱۹۱۷ میلادی توسط بلشویکها باطل و سپس با ایران قراردادمودت منعقدشده پس دوستان وهموطنان عزیز مستحضر هستند نه جمهوری باکو ونه ایروان ترکمنستان ودیگر کشورهای جداشده درزمان قاجار براساس قرار دادنیست وبااساس تفاهم مانند کشور چین وتاجیکستان پس ازانحلال شوروری توافق نمودند وخاک جداشده درزمان شوروی بکشور چین الحاق گردیدباآرزوی سلامتی برای ایرانیان سرتاسر جهان الحاق تمامی قفقاز آرارات به ایران عزیز بامید حکومتی مقتدر ایرانیان بر سرزمین پهناورامپراتوری پارس
احمد ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۳
تک تک جملاتت غلطه و واقعیت عکس