لزوم هوشمندی و توجه بیشتر

هژمونی جدید امریکا در حال شکل گیری است

۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۰۹۱۳ اروپا آمریکا نگاه ایرانی
سید وحید کریمی و سید علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: در سال ۲۰۲۴؛ همکاری و چفت شدن و «درهم تنیدگی اتمی» انگلیس – امریکا برای ۱۰ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۴ امضا می شود و حوزه هژمون ۵ Eyes که کشورهای انگلیسی زبان و مستعمرات انگلیس و سفیدنژاد انگولاساکسونی را شامل می شود، تلاش دارد قدرتمند، غیر قابل نفوذ و شکست ناپذیر باشد و با بازوی نظامی ناتو بر سیاست بین الملل سلطه یابد.
هژمونی جدید امریکا در حال شکل گیری است

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا چراغ خاموش و بدون هیاهوی اضافی در ۴ حوزه آرایش نظامی داده/در حال تکمیل است که تامین کننده هژمون آنگلوساکسون بر روابط بین الملل محسوب می شود.

اینکه چه باید کرد؛ بحث جداگانه نخبگانی است که باید مد نظر باشد. اگر خواهان کاهش این هژمون هستیم باید تدبیر کنیم و به طور جدی روابط بین الملل را درک کنیم و به دور از هیاهو و هیجان های سیاسی استراتژیک بیندیشیم و طرحی جدی و قابل اجرا طراحی و اجرا کنیم.

در حال حاضر ایالات متحده برای تفوق بیش از پیش هژمون مد نظر خود چهار اقدام مهم انجام داده است:

۱- کمک های هنگفت نظامی به تایوان که امروز اعلام شد. این کمک ها نشان می دهد که امریکا برای رویارویی با چین در مرزهای آن و در محیط استراتژیک آن جدی است و با همه رفت و آمدهای دیپلماتیک اخیر به دنبال کاهش تنش نیست.

۲- بازگشت آرام و قوی تر از گذشته ایالات متحده به خلیج فارس و دریای عمان با ارسال جنگنده ها و ناوهای جدید اقدام دیگری است که از سوی امریکا شاهدیم. در حالی که پیش از این گفته می شد خاورمیانه و خلیج فارس دیگر اهمیت سابق را برای واشنگتن ندارد و امریکا درصدد کاهش حضور خود در این منطقه است؛ الآن می بینیم که نیرو و تجهیزات نظامی جدید به این منطقه اعزام کرده که مغایر با آن چیزی است که پیش از این کارشناسان درباره کاهش حضور امریکا در خاورمیانه بیان می کردند.

۳- تجهیز سرزمین اوکراین به تسلیحات جدید دیگر اقدام هم زمان ایالات متحده است. سیل سلاح است که امریکا به این منطقه سرازیر کرده و حتی ابایی ندارد که بگوید سلاح های ممنوعه را هم به اوکراینی ها می دهد. همان سلاح هایی که پیش از این خود از منتقدان جدی کشورهای دیگر بر سر استفاده از آنها بود. 

۴- امریکا و استرالیا با حمایت پشت صحنه انگلیس در سیدنی حضور یافته است. همان طور که مسئولیت نظامی خلیج فارس از انگلیس به امریکا در دهه ۱۹۶۰ انتقال یافت؛ همانند همان سناریو در حال انتقال مسئولیت نظامی در حوزه استرالیا – نیوزلند به ایالات متحده هستیم.

در سال ۲۰۲۴؛ همکاری و چفت شدن و «درهم تنیدگی اتمی» انگلیس – امریکا برای 10 سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۳۴ امضا می شود و حوزه هژمون 5 Eyes که کشورهای انگلیسی زبان و مستعمرات انگلیس و سفیدنژاد انگولاساکسونی را شامل می شود، تلاش دارد قدرتمند، غیر قابل نفوذ و شکست ناپذیر باشد و با بازوی نظامی ناتو بر سیاست بین الملل سلطه یابد.

در این میان اتحادیه و سازمان هایی نظیر بریکس و شانگهای و اورآسیا و امثالهم و اتحادیه های پراکنده شرقی سرگرم خواهند بود و نه تاب مقابله و نه کلاس مقایسه با آنچه در شرف شکل گیری است؛ خواهند داشت، مگر واقعا طرحی نو دراندازند و برنامه جدی داشته باشند و از همه بالاتر، از انسجام و همراهی لازم برای ورود به هژمونی جدید در برابر هژمون امریکایی برخوردار باشند.

حال چه باید کرد، چگونه برای خود نقش تعریف کنیم و در نظم جدیدی که می رود شکل بگیرد «جانمایی» کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش به تفکر عمیق، تعقل و تدبیر و مباحث علمی در سطح نخبگانی داخلی/شرقی توسط عقول لازم است. 

این واقعیت البته قابل کتمان نیست که هستند کشورهایی که با هژمون آنگلوساکسون مخالف هستند؛ کشورهایی نظیر فرانسه، آلمان، چین، برزیل، روسیه، اندونزی، مالزی و... که اتفاقا هر کدام از آنها وزنه و ثقل و ظرفیت های خاص خود را دارند. اما سوال این است آیا می توان آنها را حول یک هدف تجمیع کرد؟ قطعا بله اما نیازمند تدبیر، برنامه ریزی، رایزنی، لابی گسترده و موثر و اجراست که «کمیته علمی/دیپلماتیک» ویژه ای را می طلبد.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا هژمونی آمریکا هژمونی هژمونی آنگلوساکسونی اوکراین خلیج فارس اقیانوس هند دریای عمان انگلیس


( ۱۴۰ )

نظر شما :

ناشناس ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۲
لایک
محمد ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۰
مشکل ما در سیاست خارجی این است که به وزن کشورمان توجه نمی کنیم . مهم نیست مسئولان ما بر حق باشند یا باطل ، مهم نیست دشمنان ما بد هستند یا خوب ، مهم این است که این مساحت و جمعیت و موقعیت جغرافیایی که به آن ایران می گوییم چه ظرفیتی دارد. ایران یک قدرت متوسط در سطح منطقه خاورمیانه است ، همین . یعنی اصولا دعواهای فراتر از خلیج فارس و خزر و عمان به ما ربطی ندارد. رقیب مستقیم ما تریکه ، عربستان و اسرائیل هستند. در سطح جهانی هم به دلیل اینکه تا بوده ، کشورهای ضعیفتر باید خودشان را در تیم قوی تر ها تعریف کنند ، باید انتخاب کنیم که می خواهیم روسوفیل باشیم یا انگلوفیل ، پس سوال اصلی این است که کدام را انتخاب کنیم : موازنه منفی یا موازنه مثبت . مواردی مانند تغییر ارز جهانی واقعا به ما ارتباطی پیدا نمی کند زیرا آنقدر اقتصاد ما کوچک است که مهم نیست با یوآن روز به روز فقیر تر شویم یا دلار
ناشناس آ ۰۸ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۲
سپاس و تشکر از مقاله و اطلاعات و تحلیل های مفید آن. آنچه در این مقاله بر آن تاکید شده، نقش نظامی آمریکاست. اما بریتانیا شناخت بهتری از جهان دارد، و فعالیت سیاسی-امنیتی دارد. بهتر بود در 4 بخش فوق الذکر در مقاله اقدامات آمریکا و بریتانیا در کنار هم تحلیل می شدند. و در آخر، آنچه برای ما (ایران) مهم است، نقشه هایی است که آنها برای منطقه دارند، و نقشهایی که برای کشورهای منطقه در نظر گرفته اند؟؟؟!!!
اکبری. ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۷
سلام حسابی خودتان را باختید جناب کریمی و خلخالی با این تحلیل منفعلتان. پیشنهاد می کنم مقالات و تحلیل های متفکران و سیاسیون امریکایی در سراشیبی و ضعف اشتراتژی امریکا را بخوانید در همین دیپلماسی ایرانی. به کجا چنین شتابان؟؛
محمد صانعی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۵:۳۹
زمانی که ناتو با تمامی اعضای خود منجمله ژاپن و کره و ترکیه و همه غرب با آقایی دلار بعنوان نماد هژمونی آمریکا در حال افول است که ترامپ به صراحت اعلام کرد تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کردیم ولی چراغ خاموش به عراق سفر می کنیم و ایران برنده منطقه است و متقابلا جهانی چند قطبی امنیتی اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی آنهم از قدرت های نو ظهور در حال شکل گیری است این بازی هایقبل از افول کامل طبیعی و قابل پیش‌بینی بود. هژمونی آمریکا با سقوط دیوار برلین شروع و با عقب نشینی از عراق و بخصوص فرار مفتضحانه پایان رسید، بقیه نوش داروئی بعد مرگ سهراب است و بس
وحید کریمی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۸
جناب آقای صانعی …. ممنون از پیگیری ….. تمجیدی از امریکا/انگلیس در مقاله نشده …. آگاهی رسانی است ….. ضمن اینکه استحضار دارید پول گاز/برق فروخته شده به کشور برادر عراق را توان گرفتن نیست و عراق هم پول دارد …. شما بفرمایید چرا …. آیا چیزی جز قدرت پنهان/اجازه امریکا لازم است؟
وحید کریمی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۲
جناب آقای محمد ….. نظر شما قابل احترام است …. ولی انگلیس از نظر مساحت کمبریج از ماست و جمعیت تقریبا برابر و منابع کمتر و موقعیت جغرافیایی بمراتب کم اهمیت تر بقول دوگل، جزیره ای در کنار اروپا …… ظاهرا اراده مهم است که انگلیسی ها دارند که بازیگر جهانی هستند البته تلاش کردند ….
وحید کریمی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۸
جناب اکبری ممنون از تذکر ….. همانطور که به اساتید /متفکران امریکایی در مورد افول امریکا اشاره کردید از ما هم بعنوان هشدار دهندگان پذیرا باشید …. یکبار دیگر مقاله را تورق فرمایید اشاره ای به انفعال ندارد بلکه پیشنهاد اتحاد با مجموعه کشورهایرمخالف سلطه گیری آنگلوساکسون ارایه شده است ….. معلومه با دقت نخوندی …..
وحید کریمی ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۶
جناب ناشناس آ ….. ممنون از طرح سوال …. به نکته دقیقی اشاره فرمودید …. انگلیس نقش زیرکانه پنهانی دارد و رصد آن از داخل ایران دشوار و مقالات کمی در اینترنت است ….. استرالیا مستعمره انگلیس ولی ادغام نظامی با امریکا برقرار کرده و خود این امر می‌تواند به این معنی باشد که استرالیا یعنی قدرت نرم انگلیس با قدرت سخت امریکا و استرالیا پایگاه حوزه پاسفیک در مهار چین …..گ این اقدام در ادامه توافق aukus است که توافق فرانسه استرالیا را منحل و توافق سه جانبه امریکا/انگلیس/استرالیا را جایگزین کردند که هدف بزرگ‌تر سلطه بر نظم جهانی است که در ۲۰۲۴ هم اتفاق دیگری خواهد افتاد و بدون سروصدا خبری خواهد بود …… قدرت پنهان در جریان است
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه گیلان ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰
ایران برنده بررگ منطقه بوده و است ..ممنونیم حاج قاسم ابن تحلیل های آبکی هم به درد ... نمی خوره الان هم که بی شک قدرت فرامنطقه ای هستیم.... چشم کور نمی بینه.. نظرات جان میرشایمر و خیلی اندشکده های آمریکایی در مورد افول آمریکا رو بخونید
پیمان ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۹
ضمن موافقت با تحلیل فوق،چند نکته رو باید اضافه کرد.اول آنکه،بسیاری از کشورهایی که برای آمریگا دوست و‌متحد محسوب می‌شدند،،فهمیده آند که آمریکا سر به زنگا،،آنهارا ذبح خواهد کرد و در واقع از این کشورها بعنوان وسیله رسیدن به اهداف استفاده میکند،مثل فرانسه و آلمان.ولی انگلیس همیشه فرق داشته،،بدلایل زیادی که جایش اینجا نیست.بشخصه فکر میکنم جنگ فعلی اقتصاد اروپا و بویژه آمریکا را تحت شعاع قرار میدهد و اصلا دور نیست زمانیکه شاهد قحطی و بی بندوباری حاصل از این جنگ رو در اروپا شاهد باشیم.آمریکا بلاشک در چندسال آینده،،تبدیل به چند کشور خواهد شد و تجزیه شدن،،سرنوشت قطعی آمریکاست و اگر همه دلایل را کنار هم بگذاریم متوجه میشویم دنیا به سمت خطرناکی داره می‌ره.مطمئنا کشوری مثل آمریکا وقتی درحال غرق شدن باشه،،تنهایی غرق نمیشه و برای دنیا داستان هایی درست می‌کنه که جنگ اتمی یکی از گزینه هایی هست که سیاسیون بی عقل دنیادوست غربی به آن فکر میکنند.تصمیم گیرندگان جهانی که صنایع غذایی و بانکی و پزشکی دنیا رو کنترل میکنند،،تصمیم در کاهش جمعیت جهانی گرفته اند و هر روز بیشتر شاهد اتفاقاتی هستیم که به این مسئله اشاره میکند.آینده سیاهی پیش روی جهان است و این موضوعی است که من یکی کوچکترین شکی در آن ندارم تا سال 2026 میلادی،،مسائلی پیش می‌آید که بهتر و با دید بازتری بتوان قضاوت کرد.سه سال سیاه،پر از جنگ،،بیماری،،قحطی های ساختگی و مصنوعی هرج و مرج های جهانی و نتیجه همه اینها کاهش جمعیت جهان به تقریبا یک تا نهایتاً دو میلیارد نفر.
یاداور ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۴۹
اقای وحید کریمی شما واقعا خودتون را باختین واز امریکا یه غول ساختین،پر وبال امریکا را باد برده وبدهی های کلان واز هم گسیختگی ها وهجمه های کشورهای پیشرفته ودر حال توسعه ومضاف براینها بیداری کل جهان از استعمارگری دلار امریکا که بیشتر کشورها کنار گذاشتند را در نظر بگیرین ،خودانگلیس دیگه نه بودجه درست وحسابی داره ونه تسلیحات خوب واضافی
اکبر مطلع ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۹
نه
براتعلی یزدانی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۷
بعضی از پیش فرض های این نوشته میتواند غلط انداز باشد کشورهایی مانند آلمان ، فرانسه ، برزیل ، اندونزی ، مالزی و.... تا کنون هرگز بر علیه آمریکا اقدامی نکرده اند شاید موافق هژمونی آمریکا نباشند ولی در مقابل آمریکا هم نیستند حتی چین تا کنون هرگز خط قرمز های آمریکا را نقض نکرده است. چین میداند بدون سرمایه ،بازار و تکنولوژی آمریکا خیلی سریع ضعیف خواهد شد و در تقابل با آمریکا بازنده است به همین دلیل در جنگ اوکراین تقریباً بی طرف مانده
وحید کریمی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵
دانشجوی عزیز از گیلان …. سلام و ممنون از اظهار نظر …. از شما که دانش پژو هستید انتظار پاسخ علمی است …. طرح سوال علمی کنید تا پاسخ دهم …. با احترام
وحید کریمی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۰
جناب یزدانی …. درست میفرمایید کشورهایرمورد اشاره در نهایت مقابله را به همراهی ترجیح دادند …. در مقاله هم اشاره شده که زمینه دارند …. در جنگ امریکا علیه صدام و طالبان اول، جمهوری اسلامی هم با امریکا همراهی کرد که البته باید تشکر کرد و ممنون بود و می‌توان از قدرت سخت امریکا در راستای منافع شیعه بهره برد …. ممنون از پیگیری
وحید کریمی ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۰
جناب یاد آور‌ سلام‌ …. میخوام‌ مثل خودت لوطی جواب بدم ….. داداش تا کی می‌خوای با چشمت بزنی تو مشت امریکا و با شکمت بزنی تو لگد انگلیس …. ادامه بده ….. اتفاقا انگلیس و امریکا ضد هم هستند .. منتهی باید «طی طریق » کنی تا متوجه بشی که چگونه انگلیس شکست خورده در جنگ دوم ، توانست قدرت سخت امریکا را در راستای حفظ جامعه مشترک المنافع بخدمت بگیره، اغفال کند …. رفیق، بدهی اعتبار یا ورشکستگی؟ مگه نمی بینی چقدر ابربدهکار دور و بر خودمان داریم؟ کمی تعقل بد چیزی نیست …. ممنون از پیگیری … با احترام
حسین ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴
صاحب اون هژمونی رو به افول از سال ۲۰۱۰ به بعد اراده کرد که نقشه غرب آسیا رو به نفع خودش و اون مولود ناخلفش تغییر بده ، به اعتراف خودشون داعش رو به وجود آوردن ، وزیر خارجشون به ۹۰ تا کشور سفر کرد که اون وحشی ها رو به رسمیت بشناسند ، از سوریه شروع کردن و بعد عراق و در نهایت هم هدف اصلی ایران بود ، هفت هزار میلیارد دلار خرج کردن ، صدها هزار آدم بیگناه رو به وحشیانه ترین اشکال سلاخی کردن ، از هیچ جناتنی دریغ نکردند ، حمایت اکثر سرویس های اطلاعاتی دنیا و پول عربها و پشتیبانی سازمانهای بین‌المللی رو داشتند ، حتی تو کشور خودمون هم دیگه خیلی ها کار رو تموم شده می دونستن ، نتیجه چی شد؟ فکر همه جا رو کرده بودن جز تحقق این جمله ((یدالله فوق ایدیهم )) ، اعتبارشون لگدمال شد ، هزینه کردن هاشون همه به باد رفت ، متحدین سنتی شون مخصوصا تو غرب آسیا دیگه مثل قبل تحویل شون نمیگیرن ، الان که به نسبت ۱۰ سال قبل هم بدهی بیشتری دارن و هم درگیر چند تا جنگ تو جاهای مختلف هستن و مشکلات فراوان دیگه ،، من از آینده خبر ندارم _ اما امروز بیشتر از هر وقت دیگه ای صدای شکستن استخوان های تمدن غرب بگوش میرسه ، که اگه سرپا بودن همون ساعات اول جواب عین الاسد رو میدادن و اینقدر تو خلیج فارس خفت و خاری نداشتن
عباس ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۵۶
درود بر شما تحلیل خوبی است. آمریکای ها با برنامه ریزی دقیق، هماره در صدد آقایی بر جهان بوده و هست و تاحدودی موفق هم بوده اند. پسا گرفتار نمودن روسیه و اروپا در حوزه اکراین در صدد محدود نمودن چین هستند. میتوان گفت بریگزیت هم طرح آمریکا بود تا راحت تر، هژمونی آنگلوساکسونی شکل بگیرد. در حوزه خاورمیانه با انگلیسی ها راحت تر میشود کارکرد تا اروپا چون نفوذ و اطلاعات لندن در این حوزه دقیق تر است. از توان و قدرت نظامی یافتن ایران هم آمریکایی ها بیشترین استفاده را می برند. هر روز که ایران به توان نظامی جدید دست می یابند و آن را رسانه ای میکنند؛ به شیپور ایران هراسی بیشتر دمیده می‌شود و تنور ایران هراسی را داغتر می شود. از این رهگذر دو شیدن ها افزایش می یابد و میلیاردها دلار تسلیحات نظامی فروخته می‌شود. هرچند برای ایران رشد نظامی حیاتی است و یک ضرورت مبرم. با اینحال سیاست ایران در شرایط فعلی چیزی غیر از این وَضعیت که دارند نمی تواند باشد. به همان اندازه که آمریکا در صدد جلوگیری از رشد فزاینده ایران است. روسیه و چین و اتحادیه اروپا هم هستند و شاید بیشتر از آمریکا روس ها سنگ اندازی می کنند.
خسرو ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۸
حجم دلار آمریکا موجود در داخل امریکا و جهان در حدود ۱۰۰۰۰۰میلیارد دلار هست طبق روال بانک های مرکزی تمام کشورها ، اگر ۵درصد نقدینگی موجود در هر سال پول چاپ شود هیچ اتفاقی به جهت تورم نمی افتد که در مورد دلار آمریکا این ۵درصد حدود ۵۰۰۰ میلیارد دلار می‌شود یعنی حدود ده برابر حجم اقتصاد ایران -- یعنی امریکا از جیب مردم دنیا(این حجم از یک پول آنرا تبدیل به پول رسمی دنیا کرده است ) با این پول می‌تواند امپراتوری اش را ادامه دهد بنابر این احتمال ورشکستگی یا تجزیه یا نابود شدن آمریکا بواسطه مشکلات اقتصادی یا نظامی یا اجتماعی وجود ندارد و با اتحاد آنگلوساکسونی که مبتنی بر زبان و فرهنگ و اقتصاد و منافع مشترک هست قوی‌تر هم می‌شود (مگر اینکه با برخورد شهاب سنگ یا طوفان و غیرو نابود گردد) حال با این فرض باید بعد از بررسی های علمی و دانشگاهی و ارزیابی صحیح جایگاه و قدرت کشورمان انتخاب کنیم که در کدام بلوک جای میگیریم یا در رفت و برگشت بین بلوک‌های قدرت ، منافع ملی مان را تامین می کنیم ویا منتظر قطعی شدن تبلور بلوک اصلی قدرت جهانی می مانیم تفکر استراتژیک موجود در نوشته صحیح و قابل تحسین است از نویسنده ها تشکر میکنم ولیکن گزینه اشاره شده در پاراگراف آخر از واقعیت خیلی دور است آلمان و فرانسه با قدرت گیری نظامی المان بتدریج از هم دورتر و دشمن خواهندشد و چین و روسیه و اندونزی و برزیل وصله های ناجوری هستند که اصلا به هم نمی چسبند چین به سرزمین‌های گسترده سیبری چشم دوخته و خود را آماده شکست و تجزیه روسیه کرده است و برزیل در هر حال در کنار بلوک امریکا و اسپانیا و ایتالیا خواهدبود
وحید کریمی ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۲۱
جناب آقای خسرو … سلام …. با بخش آخر نظر شما موافقم …. کشورها با فاصله نمی توانند اتحادیه موثر شکل دهند … طرح فقط به عنوان یک نظر ارایه شد و خودم معتقدم؛ جمهوری اسلامی باید با یکی از همسایه ها مثل؛ ترکیه یا عراق ترکیبی عمل کنند یا سازمان اکو با محوریت ترکیه/ایران/پاکستان را فعال کنند البته جدیت/روح می خواهد و کالبد خالی بی اثر است …. ممنون از پیگیری، با احترام
دانش آموخته کارشناسی ارشد روابط بین الملل دانشگاه گیلان ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۱:۴۶
بشار اسد باید حفظ بشه که البته منافع ملی ما ایجاب می‌کرد عربستان می‌خواست حوثی‌ها رو نابود کنه یه دونه آرامکو این‌ها رو زدیم جمع کردن خودشون رو خخخ جالب‌تر از همه با همه کمک‌های تسلیحاتی آمریکا و اروپا به اوکراین می‌کنند، دادشون از پهپادهای ایرانی در اومده سلام ابرقدرت منطقه ایران و در واقع قدرت فرامنطقه ای این قدرت نفتکش امریکایی انگلیسی گرفتیم که دیگه تکراری شده شیفته غرب نباشیم
وحید کریمی ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۹
انتظار بیشتری از دانش پژو هست … کجای مقاله خودشیفتگی دارد؟ همانطور که اشاره کردید همواره با زدن و در رو بوده و شاید دوران بزن و در رو بپایان رسیده باشد … گذشته را رها کن و فکری بحال و آینده کن …. میتونی رساله را در همین رابطه تدوین کنید که چگونه با زدن/جنگ/مناقشه می‌توان پیروز بود البته یک فصل برای اوضاع داخلی هم بنویس …. با احترام/ممنون از پیگیری