فضای جنگی در شرق سوریه

ایران و امریکا برای جنگ آماده می شوند؟

۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۲۰۷۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
گرمای تنش نظامی آمریکا، روسیه و ایران احتمالا فراتر از تابستان در صحرای سوریه است؛ بنابراین آیا شرق سوریه در زمانی منفجر می‌شود که همه طرف‌ها آمادگی خود را برای جنگ انکار می‌کنند در حالی که تحرکات آنها تاییدی بر آن است؟
ایران و امریکا برای جنگ آماده می شوند؟

نویسنده: احمد رحال

دیپلماسی ایرانی: جنب و جوش اخیر ایالات متحده آمریکا از طریق ائتلاف بین المللی در شرق فرات و پایگاه التنف؛ یعنی مانورهای مشترک با نیروهای دمکراتیک سوریه، تمرین‌های نظامی با ارتش آزاد (از طریق بکارگیری تسلیحات واقعی) در پیرامون منطقه 55 و منطقه التنف، ارسال تسلیحات سنگین به نیروهای قسد از جمله سامانه موشکی هیمارس یا تانک‌های برادلی، انتقال دو اسکادران از جنگنده‌های «A-10» و «F-22 Raptor» به پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه، انتقال زیردریایی اتمی «USS Virginia» به منطفه خلیج فارس همگی این مسئله را القا می‌کند که فضای جنگی آمریکایی در راه است به ویژه اگر این تجهیزات با جنب و جوش نظامی بی‌وقفه آمریکا میان متحدانش در پایگاه التنف و مناطق شرق فرات همراه باشد.

این ارسال تجهیزات جنگی از سوی آمریکا ایران را به گفته منابع میدانی در شرق سوریه به سمت تقویت نیروهایش در تمام مناطق دیرالزور، المیادین و بوکمال از طریق شبه نظامیان جدیدی که از عراق وارد کرده و نیز حمایت روسیه سوق داده است. روسیه در ماه‌های اخیر روی برپایی میدان درگیری و فرسودن آمریکا در شرق سوریه از طریق به کارگیری عوامل ایران در راستای گرفتن انتقام آنچه در جبهه‌های اوکراین رخ می‌دهد فعالیت کرد.

در این راستا منابعی می‌گویند که این تحرکات آمریکا جنگی نیست بلکه اقداماتی با هدف ایجاد فشار نظامی بر ایران است که بهای آن در سطح سیاسی از طریق یک توافق موقت «آمریکایی – ایرانی» گرفته می‌شود. توافقی که از طریق میانجی‌گری‌هایی از جمله از سوی عمان و اروپا روی آن کار می‌شود. در این توافق ایران به توقف غنی سازی 60 درصدی و آزاد سازی گروگان‌های آمریکایی و غربی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متعهد می‌شود. بهایی که ایران نیز بابت این توافق دریافت می‌کند شامل ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده این کشور به ویژه در کره جنوبی به علاوه کاهش برخی تحریم‌های آمریکایی علیه خزانه داری و سپاه پاسداران ایران است.

احتمالا این فرضیه درباره اعمال فشار از سوی آمریکا بر ایران توجیهاتی داشته باشد؛ اما تدارکات نظامی آمریکا، تقویت تجهیزات نظامی انتقال یافته به شرق فرات و پایگاه التنف، ارسال جنگنده‌ها به پایگاه‌های این کشور در خاورمیانه  در کنار مانورها و تمرین‌های نظامی در شرق سوریه و ... همگی فراتر از هدف مبارزه با تروریسم داعش است و با مد نظر قرار دادن تجربه‌های نظامی به عنوان نشانه‌های جنگ و نه فقط اعمال فشار سیاسی دیده می‌شود، به ویژه با درز اطلاعاتی مبنی بر این که آمریکا و اسرائیل نقشه‌هایی برای کاهش حضور ایران در سوریه و دور کردن این کشور از مرزهای سوریه در جولان و مرزهای اردن دارند.

گرمای تنش نظامی آمریکا، روسیه و ایران احتمالا فراتر از تابستان در صحرای سوریه است؛ بنابراین آیا شرق سوریه در زمانی منفجر می‌شود که همه طرف‌ها آمادگی خود را برای جنگ انکار می‌کنند در حالی که تحرکات آنها تاییدی بر آن است؟

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و سوریه جنگ با ایران احتمال جنگ امریکا با ایران سوریه امریکا و سوریه ایران و امریکا و سوریه التنف


( ۵۰ )

نظر شما :

مسعود ۲۹ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۹
ایران اسلامی سپهسالاری چون سید علی خامنه ای " علی زمان" دارد اتفاقی نیست که میدان نبرد "شام " باشد !؟ شیعیان در این ایام محرم بدانند که در کجای تاریخ قرار گرفته اند و پشت امام همام خویش پشت رهبر بزرگوار خود صف ببندند که امروز روز موعود است .