افزایش همکاری های بیشتر منطقه ای انتظار می رود

منافع اقتصادی ایران از توافق با عربستان

۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۲۶ اخبار اصلی خاورمیانه
توافقنامه آشتی تاریخی ایران و عربستان سعودی می تواند آرامش بخشیدن به بازارها را موجب شود و پیش‌بینی‌های امیدبخش برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و گشودن افق‌های جدید برای توسعه پایدار را به وجود آورد.
منافع اقتصادی ایران از توافق با عربستان

نویسنده: اسراء عبیدات

دیپلماسی ایرانی: بسیاری از پژوهشگران سیاسی بر این باورند که در پی توافق تاریخی میان عربستان و ایران شاهد تحولات اساسی در مناطقی خواهیم بود که نفوذ عربستان و ایران در آن‌ها همپوشانی دارد. در میان این مناطق حساس یمن قرار دارد که جنگ در آن بیش از هشت سال است که ادامه دارد و حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند.

ازسرگیری روابط عربستان و ایران تنها به معنای اصلاح روابط دوجانبه نیست بلکه آغاز دوره جدیدی است که می‌تواند نیروی محرکه سیاسی و امنیتی در کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

نزدیکی عربستان سعودی و ایران می‌تواند فرصتی برای دستیابی به تغییرات مثبت اقتصادی باشد؛ اما این امر مستلزم کاهش تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های بین المللی علیه ایران و همکاری و تفاهم دیپلماتیک است. چنانچه این امر محقق شود، استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری موجود میان دو کشور امکان پذیر می‌شود. این امر رشد اقتصادی را تقویت می‌کند و به ثبات تمام منطقه کمک کند؛ اما چالش‌هایی که ممکن است در این زمینه ایجاد شود نیز باید برطرف شوند.

اگرچه ایران به دنبال بازگشت به بازار جهانی نفت است تا اقتصاد خود را که تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا قرار دارد بهبود بخشد؛ اما توافق عربستان و ایران تأثیر زیادی بر بخش انرژی ایران یا تصمیمات اوپک پلاس نخواهد داشت.

با این وجود ایران می‌تواند از این توافق بهره‌مند شود اگر در بهبود روابط خود با کشورهای همجوار جدی است و بخش‌هایی از اقتصاد خود را که حامی اقتصاد این کشور است تقویت کند. اگر روابط به بهترین شکل ممکن توسعه یابد، عربستان می‌تواند به کاهش تحریم‌های اقتصادی‌ای کمک کند که بر اقتصاد ایران اثر گذاشته است و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری را در بخش نفت و گاز ایران تشویق کند.

علی رغم اظهارات خوش بینانه عربستان در مورد چشم انداز اقتصادی توافق با ایران، حجم تبادل تجاری میان دو کشور در حال حاضر بسیار اندک است. تقویت همکاری‌های اقتصادی و مبادله کالا و خدمات میان دو طرف به منظور دستیابی به رشد اقتصادی مشترک و افزایش حجم مبادلات دارای اهمیت است.

توافق جدید میان عربستان سعودی و ایران درها را به روی فرصت‌های سرمایه‌گذاری امید بخش باز می‌کند. در این میان تنظیم قوانین و تدابیر و تضمین احترام گذاشتن به توافق‌های منعقد شده میان دو کشور مهم است. تقویت تبادل تجاری و سرمایه گذاری میان عربستان سعودی و ایران یکپارچگی اقتصادی در منطقه را افزایش می‌دهد و به نفع دو ملت است و در دستیابی به ثبات اقتصادی و توسعه پایدار کمک می‌کند.

توافق آشتی تهران و ریاض همچنین تاثیر مثبتی بر بازار ارز در ایران داشت. به این ترتیب که صف‌های خرید دلار آمریکا در مقابل صرافی‌های میدان فردوسی واقع در پایتخت تهران را کاهش داد.

با تکمیل توافقنامه آشتی تاریخی میان ایران و عربستان، نتیجه درخشانی در انتظار ماست که حامل چشم اندازهای جدیدی برای همکاری‌های اقتصادی و توسعه مشترک می‌باشد. این نتایج برای اقتصاد دو کشور و در نتیجه برای ثبات اقتصادی منطقه‌ای مثبت خواهد بود. بازارهای جهانی پس از کاهش تنش‌های سیاسی میان دو کشور شاهد آرامش خواهند بود و این امر باعث افزایش اعتماد سرمایه گذاران و ایجاد انگیزه برای رشد اقتصادی خواهد شد.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و عربستان روابط ایران و عربستان محمد بن سلمان توافق ایران و عربستان آشتی ایران و عربستان عادی سازی روابط ایران و عربستان اقتصاد ایران بهبود وضعیت اقتصادی


( ۱ )

نظر شما :