نتانیاهو احساس شکست همه جانبه می کند

هراس اسرائیل از تکاپوهای اخیر امریکا برای توافق با ایران

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۱۱۳ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
اسرائیل، نگران تلاش های فزاینده دولت بایدن برای رسیدن به نوعی توافق با تهران، تقریبا به هر قیمتی است.
هراس اسرائیل از تکاپوهای اخیر امریکا برای توافق با ایران

نویسنده: بن کاسپیت Ben Caspit

دیپلماسی ایرانی: باراک داوید خبرنگار اسرائیلی آکسیوس، روز دوشنبه افشا کرد که دولت بایدن با همتایان اروپایی و اسرائیلی خود درباره ایده یک توافق موقت با تهران گفت وگو کرده است. تماس های غیرمستقیم از ماه ژانویه و بیشتر با نمایندگان اروپایی برگزار شده است. چنین توافقی به دنبال آن است که تهران به سطح پیشین غنی سازی 60درصد بازگردد و در مقابل بخشی از تحریم ها برداشته شود و برخی ذخایر ایران که در بانک های خارجی مسدود شده است هم آزاد شود.

یک منبع ارشد دیپلماتیک در خاورمیانه به المانیتور می گوید: "ایده رسیدن به یک نیمچه توافق میان ایران و قدرت های جهانی، در درجه اول و بیش از همه، موید نگرانی آمریکا و اسرائیل درباره بن بست موجود میان طرف های ماجراست که به ایران امکان پیشرفت به سوی توانمندی گریز هسته ای را در یک روند مستمر، خزنده و نگران کننده می دهد. اما همچنین نشان می دهد که آمریکا هیچ راه حل دیگری هم ندارد که این نقطه را تا سرحد امکان به تاخیر اندازد؛ منظور نقطه بدون بازگشتی که مجبور شود از نیروی نظامی علیه ایران استفاده کند یا این کشور را به عنوان یک قدرت اتمی بپذیرد."

هیچ تاییدی رسمی برای این گزارش وجود ندارد اما روشن است که هسته این پیشنهاد، یکی از ایده هایی است که در ذهن دولت بایدن بوده است آن هم با توجه به تسریع غنی سازی سطح تسلیحاتی در ایران. این پیشنهاد همچنین تاکیدی دوباره است بر بدسنجی عظیم دولت ترامپ در سال 2018 که زیر فشار سنگین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ایالات متحده آمریکا را از برجام خارج کرد. یک منبع ارشد پیشین امنیتی اسرائیل به المانیتور می گوید: "خروج از این توافق، بی آنکه طرح جایگزینی برای آن وجود داشته باشد، به امید اینکه ایران در برابر فشارها زانو زند و توافق بهتر و طولانی تری را بپذیرد، یک اشتباه راهبردی وحشتناک بود."

ایده توافق با ایران، در پس زمینه تشدید تنش ها میان اسرائیل، ایران و حزب الله صورت می گیرد. اداره اطلاعات ارتش اسرائیل اخیرا یک هشدار راهبردی خطاب به رهبری اسرائیل صادر کرد که توانمندی بازدارندگی اسرائیل علیه دشمنانش، به سرعت در حال زوال است. این ارزیابی، به بروز شکاف عمیق داخلی بر سر تلاش های دولت نتانیاهو برای تضعیف دادگاه عالی اسرائیل باز می گردد که به نافرمانی هایی در میان خلبانان و رزمندگان ارتش اسرائیل بویژه در میان نیروهای ذخیره انجامید. مقام های اسرائیلی بر این باورند که این افول، به جسور شدن حزب الله انجامیده است همانطور که در انفجار 13 مارس یک بمب کنارجاده ای نمایان شد که گفته می شود توسط یک نفوذی حزب الله از لبنان کار گذاشته شده بود. مقام های اسرائیلی همچنین به مشورت های ادامه دار میان حسن نصرالله با چهره های ارشد جهاد اسلامی اشاره می کنند.

ایران، بزرگترین بهره را از تحولات داخلی اسرائیل و نیز سردی روابطش با واشنگتن می برد. به نظر می رسد که تهران، نگرانی اندکی از یک اقدام فوری آمریکا و اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای اش داشته باشد بویژه با توجه به برائت جویی آشکار بایدن از نتانیاهو و سیاست هایش.

تضعیف موضع اسرائیل و اقبال فزاینده ایران همچنین در فاصله افتادن میان اسرائیل و متحدانش در خلیج فارس مشاهده می شود بویژه در آشتی عربستان، امارات و بحرین با تهران. نتانیاهو که همیشه شهرت خود را از موضع مصمم اش علیه ایران و برنامه هسته ای اش کسب می کرد، اکنون باید هم به خاطر دستاوردهای هسته ای ایران و هم به خاطر فروپاشی بازدارندگی اسرائیل در خاورمیانه مسئول شناخته شود.

منبع: المانیتور / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: بنیامین نتانیاهو دولت بنیامین نتانیاهو اسرائیل ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل توافق موقت توافق ایران و امریکا توافق احتمالی


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۶:۵۵
دولت اسرائیل همواره نگران است وخود را بیش از اندازه در حد اغراق نگران نشان میدهد۔۔هیچ کشوری در جهان ومنطقه بهتر از اسرائیل ماهیت دولت اسرائیل را در منطقه بهتر نمی شناسد۔۔الخائن خائف۔دولت اسرائیل عزیز دردانه هستهای غرب با داشتن مجوز هر عملی در منطقه وواسطه وبرهم زننده روابط کشورهای منطقه وغرب وشرق ومنطقه با توجه به نفوذ خود ودریافت بیشترین کمک ها از غرب بدون هیچگونه تعهدی است۔با این حال همواره نگران و خود را نگران نشان میدهد۔این از خصوصیات تاریخی این گروه است۔از نگران نشان وادن خود سود میبرند۔