انتظار افزایش تعاملات حتی قبل از تکمیل راه آهن رشت - آستارا

رشد چشمگیر انتقال کالا در کوردیور شمال جنوب

۱۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۹۰۲ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
با توجه به تشدید محدودیت های صادراتی از سوی کشورهای غربی، تحلیلگران پیش بینی می کنند که رشد تقاضا در مسیر ایران حتی قبل از تکمیل راه آهن رشت – آستارا ادامه یابد.
رشد چشمگیر انتقال کالا در کوردیور شمال جنوب

نویسنده: ناتالیا سکورلیگینا

دیپلماسی ایرانی: حمل و نقل ریلی در امتداد ITC شمال – جنوب در پنج ماهه سال 2023 میلادی، بیش از 40 درصد رشد کرد و به 4 میلیون تن رسید. بیشتر حجم از مسیر غربی می رود، جایی که هنوز اتصال ریلی پیوسته وجود ندارد. در جهت شرق و ماوراء خزر، رشد بیش از 80 درصد است، اما حجم آن هنوز نسبتا کم است. با توجه به تشدید محدودیت های صادراتی از سوی کشورهای غربی، تحلیلگران پیش بینی می کنند که رشد تقاضا در مسیر ایران حتی قبل از تکمیل راه آهن رشت – آستارا ادامه یابد.

حمل و نقل در امتداد کریدور حمل و نقل بین المللی (ITC) "شمال – جنوب" در ژانویه تا مه به 4 میلیون تن رسیده که 41.8 درصد افزایش یافته است. سهم اصلی در مسیر غربی اتصال روسیه به ایران از طریق آذربایجان 3.6 میلیون تن (افزایش 37.9 درصد) است. در راهروهای دیگر، پویایی بیشتر است، اما حجم حمل و نقل بار کمتر است. به این ترتیب، 353.5 هزار تن در مسیر شرق از طریق ترکمنستان و قزاقستان (80.3 درصد افزایش) حمل شد.

روسیه و ایران در 17 ماه مه، توافق نامه ای را برای تامین مالی قطعه رشت – آستارا امضا کردند. مسکو یک وام دولتی به مبلغ 1.3 میلیارد یورو از 1.6 میلیارد یورو مورد نیاز را ارائه خواهد کرد. فرض بر این است که در ابتدا این بخش ساخته شود. قرار است، این پروژه تا پایان سال 2027 میلادی، تکمیل شود و پس از آن، حجم تحویل در مسیر غربی کریدور به 15 میلیون تن افزایش یابد.

برای تحریک حمل و نقل کانتینرها، راه آهن های قزاقستان، ترکمنستان و ایران نرخ های کاهش یافته یکنواختی را برای استفاده از زیرساخت ها برای سال ۲۰۲۳ با ۰.۱۵ تا ۰.۱۸ دلار به ازای هر TEU-km و 0.24 دلار برای هر FEU-km ارائه کرده اند. در سال جاری، ترافیک بار در مسیر شرقی از 1 میلیون تن فراتر خواهد رفت و پیش بینی می شود، در سال 2025 میلادی، به 5 تا 7 میلیون تن برسد.

انتظار می رود، رشد ترافیک محموله در امتداد ITC "شمال – جنوب" ادامه یابد. در مجموع، به نظر می رسد که وضعیت محدودیت های صادراتی علیه روسیه افزایش یابد، بنابراین تقاضا برای حمل و نقل در این مسیر، از جمله به دلیل گسترش فهرست خدمات لجستیکی موجود، به رشد خود ادامه خواهد داد. با وجود محدودیت های زیرساختی، رشد حتی قبل از تکمیل قطعه رشت – آستارا ادامه خواهد داشت.

منبع: کامرسنت / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: کوریدور شمال جنوب کوریدور حمل و نقل شمال-جنوب کوریدور شرق غرب ایران و روسیه ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و قزاقستان ایران و ترکمنستان ایران و ازبکستان


( ۱۹ )

نظر شما :