دخالت در انتخابات امریکا از هم اکنون آغاز شده است

بازگشت ترامپ، کابوس اروپایی ها

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۹۶۷۴ اروپا آمریکا نگاه ایرانی
سید وحید کریمی و علی موسوی خلخالی در یادداشت مشترکی در دیپلماسی ایرانی می نویسند: انتخابات امریکا آنقدر برای اروپایی ها مهم است که از هم اکنون دخالت در انتخابات امریکا را آشکارا آغاز کرده اند، فقط به این دلیل که مبادا کابوس ترسناک بازگشت ترامپ تعبیر شود و رنگ واقعیت بگیرد. 
بازگشت ترامپ، کابوس اروپایی ها

دیپلماسی ایرانی: اظهارنظرهای این روزهای مقامات ارشد اروپایی نشان می دهد که برای آنها بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید کابوس است. 

به تازگی دونالد ترامپ فعالیت های انتخاباتی خود را از سر گرفته تا مجددا خود را بر حزب جمهوریخواه تحمیل کند و پس از ناکامی گذشته که قدرت را به نامزد حزب دموکرات، جو بایدن، تحمیل کرد دوباره به کاخ سفید بازگردد. جالب آنکه ترامپ پوپولیست خیال 8 سال ریاست جمهوری را دارد و رویای رئیس جمهور سه دوره ای ایالات متحده را در سر می پروراند. اظهارات او درباره شخصیت های اقتداگرای سیاسی جهان نشان می دهد که او می خواهد حتی اگر عمرش از 80 سال هم گذشت، رئیس جمهوری امریکا باشد. مساله ای که با توجه به سابقه رفتارهایش و انتقادهای صریحش نسبت به اروپایی ها که آنها را "پیرهای مفت خور" توصیف می کرد، به کابوسی جدی برای اروپایی ها تبدیل شده است. اروپایی که با آغاز جنگ اوکراین بیش از پیش در بحران های خود فرو رفته است و به امریکا به چشم یک «دایه بزرگتر» و «آقای بالاسر» می نگرد و انتظار همراهی بیشتر دارد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته گزارش داد که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در سخنانی در یک محفل عمومی گفته است که جو بایدن، رئیس ‌جمهوری فعلی آمریکا را به دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری پیشین این کشور ترجیح می‌دهد و امیدوار است که بایدن برای دور دوم به ریاست جمهوری امریکا انتخاب شود. شولتس در سخنرانی خود در مدرسه ای نزدیک برلین، ترامپ را به تفرقه افکنی متهم کرد و گفت که انتخاب او نه تنها برای آمریکا بلکه برای آلمان هم بد است.  

چنین اظهار نظر صریح و بی پرده ای از سوی یک مقام اروپایی درباره یک مقام عالی امریکایی هرگز سابقه نداشته است. صراحت کلام غیرمعمول شولتس نشان می دهد که تا چه میزان روابط دوجانبه نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ و رهبری آنگلا مرکل، سلف شولتس که در آن زمان وزیر دارایی او بود، تیره شده است. در آن موقع ترامپ از آلمان بیش از هر کشور اروپایی دیگر انتقاد می کرد و بی اعتنایی و بدرفتاری اش با صدراعظم آلمان به جایی می رسید که بسیاری احساس می کردند او از آلمان و رهبرانش متنفر است.

شولتس در پاسخ به سوال یکی از دانش آموزان درباره انتخابات پیش روی امریکا گفت: «من فکر می کنم رئیس جمهوری فعلی بهتر است، و می خواهم او دوباره انتخاب شود.» شولتس گفت: «سال‌ها خدمت عمومی بایدن به این معنی است که او دقیقاً می‌داند که برای پیشگیری از ورود جهان به جنگ چه کاری باید کرد. اگر همه مردم فقط علیه یکدیگر باشند، آینده خوبی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل است که رئیس جمهوری سابق حامی اختلاف افکنی زیاد در کشورها از جمله کشورش است.»

اکنون بعد از گذشت حدود سه سال و با مرور خاطره دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ همه می دانند که او با اروپا خوب نبود و هنوز هم نیست و به طور جدی همان سیاست سابق توقف «سواری مجانی اروپا به آمریکا» را دنبال می کند. ترامپ حتی تهدید به خروج امریکا از ناتو – که آن را پرهزینه ترین اتحاد نظامی می دانست که بیشترین پول آن را امریکا می دهد – کرده است. روشن است که ناتو تشکلی نظامی با اکثریت کشورهای اروپایی است که به طور مستقیم با امنیت اروپا مرتبط است و تضعیف آن برای اروپا به معنای ضربه به امنیت اروپاست. 

در حالی که چند جانبه گرایی بایدن به معنی اتحاد اروپا – امریکا و اغفال واشنگتن توسط دیگران است، چیزی که ترامپ می داند و می خواهد از افتادن دوباره امریکا در این دام آن خودداری کند.

انتخابات امریکا آنقدر برای اروپایی ها مهم است که از هم اکنون دخالت در انتخابات امریکا را آشکارا آغاز کرده اند، فقط به این دلیل که مبادا کابوس ترسناک بازگشت ترامپ تعبیر شود و رنگ واقعیت بگیرد. 

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا دونالد ترامپ اروپا اتحادیه اروپا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا جو بایدن حزب جمهوری خواه حزب دموکرات اولاف شولتس آلمان امریکا و آلمان سید وحید کریمی


( ۳ )

نظر شما :

ناشناس ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹
جناب کریمی، یک سوال بی ربط به موضوع این نوشتار. شما متخصص مسائل بریتانیا هستید. آیا شخص شاه (چارلز) قدرت واقعی دارد، یا تنها نقش نمادین داشته و فاقد قدرت است؟ به طور مشخص تر منظورم سیاستهای جهانی بریتانیاست؟ او عنوان رییس کشورهای کامن ولث را دارد، آیا این قدرتی برای او ایجاد می کند؟
پوریا رضازاده ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۶
سلام آقای کریمی عزیز نام اکانت اینستاگرام شما چیست؟ باتشکر
وحید کریمی ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۵۱
سلام جناب ناشناس … سوال مهمی است ….. سند ندارم و نظرم است … ۵ سال درس و ۳ سال دیپلمات ….. دستگاه سلطنت دولت اصلی و پنهان است ًًًًًًً…. دولت ها قدرت مانور دارند ولی به خواسته های کلان دستگاه سلطنت توجه می‌کنند ….. پادشاه سمبل دستگاه سلطنت است و طی بیش از نیم قرن اختلاط دستگاه سلطنت و دولت و پادشاه بترتیب اهمیت جا افتاده است ….. دسترسی به دستگاه سلطنت علی رغم تلاش برای دیپلمات ها محدود است …. دستگاه سلطنت مخوف و بین المللی فعال است
وحید کریمی ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۵۳
دورایی عزیز سلام در اینستا فعال نیستم
ناشناس ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۲
جناب دکتر کریمی، از پاسخ شما به سوالم، متشکرم.
ابراهیم قدیمی ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۵۴
انتخابات امریکا بیش از انچه انتخاب رئیس جمهور چهارساله باشد یک تبلیغات نظام است با هزینه سنگین که بیشتر توسط سرمایه داران تامین میشود ۔مانند هر انتخابات دیگر عمومی در دیگر کشورها ۔۔انتخابات در واحد های جمعی کوچکتر وسپس مجالس بیشتر به انتخابات نزدیک است ولی تبلیغاتی نیست۔انتخابات امریکا یک قانون تدوین شده فدرال ندارد۔قوانین ایالتی است۔در انتخابات امریکا در مرحله نهائی نمی توان گفت که تقلبی صورت میگیرد ولی به نوعی است که اعمال نفوذ ایالتی و سرمایه داری بسیار زیاد است۔پرزیدنت ترامپ اشتباهات زیادی داشت ولی در این مورد هم اعمال نفوذ را با تقلب اشتباه گرفت۔در انتخابات امریکا هر ایالت باتوجه به قوانین ایالتی بجز سه ایالت نتیجه مانند رای یک کشور عمل میکند۔و در صورت برنده شدن یک حزب کلیه نمایندگان حزبی به ان تعلق میگیرد۔این مورد اعتراض است که تاحدودی منطقی است اگر هر ایالت را استان تصورکنیم ولی ایالات خود را کشور میدانند وخراج گذار فدرال اند۔ بجز درسیاست خارجی ونظامیگری۔