بعد از ترک مخاصمه ایران و عربستان

نفوذ چین در خاورمیانه گسترش می یابد

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۹۳۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
برای چین، همکاری عربستان سعودی و ایران و تایید نقش سازنده چین در خاورمیانه، الزامی و حیاتی است. به زودی، پکن، بزرگترین شریک تجاری ریاض و تهران، حضور اقتصادی خود را در خاورمیانه به قدرت سیاسی و دیپلماتیک تبدیل خواهد کرد.
نفوذ چین در خاورمیانه گسترش می یابد

نویسنده: محی الدین آتامان 

دیپلماسی ایرانی: از موافقتنامه امضا شده بین تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، به عنوان پیروزی دیپلماتیک و سیاسی برای چین یاد می شود. این توافق میانجیگری شده توسط پکن، نوید پیشرفت و تغییری مهم در خاورمیانه را می دهد. 

پکن درحال افزایش نفوذ خود در ایران و عربستان سعودی است. وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای رسمی، به تداوم نقش سازنده و مثبت این کشور برای ایجاد روابط نزدیک بین ایران عربستان و چین، تاکید کرده است.

مقامات چینی نیز درباره این موافقتنامه گفته اند: دخالت عربستان سعودی و ایران در امور داخلی یک دیگر پایان خواهد یافت، به همین علت، تهران و ریاض می توانند سرنوشت سیاسی خود را بدون مداخله خارجی، به دست بگیرند و رهبری کنند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن برای ساختار سیاسی خاورمیانه ارزش و احترام قائل است و اراده و خواست ایران و عربستان، به عنوان دو کشور راهبردی در خاورمیانه و رقبای سیاسی، برای دستیابی به چنین توافقی، استثنایی است.

به نقل از سخنان مقامات چینی، این کشور برخلاف کشورهای غربی، برای دستیابی به چنین توافقی، هیچ شرط و خواستی علیه کشورهای خاورمیانه تحمیل نکرده است. کشورهای خاورمیانه می توانند آینده و پیشرفت و ترقی خود را آزادانه در دست بگیرند.

از منظر جامعه جهانی، این موافقتنامه، پیشرفت مهم و سازنده ای برای خاورمیانه و پیروزی سیاسی و دیپلماتیکی برای چین است. در راستای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک ریاض و تهران، جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی و بحران یمن نیز می تواند پایان یابد.

برای چین، همکاری عربستان سعودی و ایران و تایید نقش سازنده چین در خاورمیانه، الزامی و حیاتی است. به زودی، پکن، بزرگترین شریک تجاری ریاض و تهران، حضور اقتصادی خود را در خاورمیانه به قدرت سیاسی و دیپلماتیک تبدیل خواهد کرد.

از طرفی، این توافق برای اسرائیل و تلاش تل آویو برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی در خاورمیانه، تحولی زیانبار محسوب می شود. عربستان سعودی، ضد ایرانی ترین کشور عربی در خاورمیانه است و عادی سازی روابط تهران و ریاض می تواند روی دیدگاه کشورهای عرب درباره جمهوری اسلامی، تاثیر مثبتی بگذارد. کشورهای عرب نیز از این توافق سود خواهند برد.

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران و چین عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و عربستان روابط ایران و عربستان ایران و عربستان سعودی ایران و عربستان و چین ایران و عربستان و امریکا


( ۱ )

نظر شما :

هموطن آذربایجانی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۹:۲۰
آیانفوذچین باعث خوشحالی آست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابراهیم قدیمی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۵۳
نفوذ چین درجهان در حال گسترش است۔زمانی بود از یک دیپلمات افریقائی سئوال میکردی چین کجا است نمی دانست۔ یک جزیره است یا یک کشور پهناور است۔۔امروز نیروی کار وتولید چینی در سراسر افریقا وجهان حضور دارد۔