جهان عرب به دمشق روی خوش نشام می دهند

بازگشت بشار اسد به مقبولیت اجتماعی عربی

۱۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۰۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سامح شکری، وزیر امور خارجه سوریه در بدو ورود خود به دمشق توضیح داد که این سفر اساساً ماهیت انسان دوستانه دارد و به منظور اعلام همبستگی مردم مصر با مردم سوریه است.
بازگشت بشار اسد به مقبولیت اجتماعی عربی

نویسنده: کریم الگوهری

دیپلماسی ایرانی: زمین لرزه سه هفته پیش در ترکیه و سوریه، یک فرصت بزرگ برای حکومت بشار اسد است. دمشق تلاش دارد تا از فرصت استفاده کند: اگر انزوای بین المللی را نمی تواند بشکند، حداقل انزوای خود از سوی همسایگان عرب را پایان دهد. نقطه اوج نزدیکی آرام بین کشورهای عربی و سوریه تا کنون، سفر روز دوشنبه وزیر امور خارجه مصر به دمشق بود که اسد شخصا از او در فرودگاه استقبال کرد.

این یک سفر نمادین بسیار مهم برای اسد است. مصر میزبان اتحادیه عرب است که از بهار عربی 2011 سوریه را به دلیل رفتار خشن نظام حاکم بر سوریه با مخالفان به حالت تعلیق درآورده بود. سامح شکری، وزیر امور خارجه سوریه در بدو ورود خود به دمشق توضیح داد که این سفر اساساً ماهیت انسان دوستانه دارد و به منظور اعلام همبستگی مردم مصر با مردم سوریه است. وی سپس به ترکیه رفت تا همبستگی خود را با زلزله زدگان در آنجا نیز اعلام کند.

حتی قبل از این بازدید، هلال احمر مصر برای زلزله زدگان سوریه کمک های مالی جمع آوری کرده بود. قاهره همچنین یک تیم امدادی را فرستاده بود: اما نه به منطقه زلزله‌زده تحت کنترل مخالفان سوری که بیشترین تعداد قربانیان زلزله را داشت؛ در عوض، آنها با همکاری هلال احمر سوریه که به عنوان بازوی دمشق عمل می کند، به کمک قربانیان ساکن مناطق تحت کنترل حکومت سوریه رفتند.

بشار اسد از زلزله استفاده می کند تا بار دیگر بخشی از شبکه سیاسی منطقه شود. وی یک هفته پیش به عمان سفر کرد و پیش از این نیز با وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دمشق دیدار کرد. کشورهای حاشیه خلیج فارس بلافاصله پس از زلزله کمک های خود را به دمشق ارسال کردند.

این در ادامه روند عادی سازی است که قبلا به طور مسکوت آغاز شده بود: امارات و بحرین پیشتر روابط دیپلماتیک خود را در پایین ترین سطح با دمشق برقرار کردند. مخالف اصلی عادی سازی روابط کشورهای عربی با دمشق، عربستان سعودی است که از آغاز جنگ داخلی سوریه به طور کامل به اسد پشت کرده بود، عمدتا به دلیل بی اعتمادی عمیق به اتحاد سیاسی و نظامی حکومت اسد با ایران. هنوز مشخص نیست که آیا عربستان سعودی اکنون دیدگاه خود را درباره سوریه تغییر می دهد یا خیر.

منبع: تاگس سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه بشار اسد دولت سوریه حکومت سوریه دمشق مصر امارات متحده عربی عربستان عربستان و سوریه مصر و سوریه سامح شکری


( ۵ )

نظر شما :