در سایه مخالفت های موجود

سوریه ترجیح می دهد همچنان در اتحادیه عرب نباشد

۲۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۴۶۶۱ اخبار اصلی خاورمیانه
فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه اطلاع داده است کشورش ترجیح می دهد در نشست نوامبر موضوع بازگشت به کرسی خود در اتحادیه عرب و کمک به هدف آن در مواجهه با چالش های تحمیل شده ناشی از وضعیت کنونی بر جهان عرب، را مطرح نکند.
سوریه ترجیح می دهد همچنان در اتحادیه عرب نباشد

نویسنده: محمد الحسین

دیپلماسی ایرانی: نظام بشار اسد با وجود حامیان و مخالفان تصمیم خود و با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر، همچنان ترجیح می دهد که خارج از این اتحادیه باقی بماند .

با نزدیک شدن به نشست سران اتحادیه عرب در الجزایر که قرار است در اوایل نوامبر برگزار شود، رمطان لعمامره، وزیر امور خارجه الجزایر، یکشنبه گذشته اعلام کرد با وجود تلاش های الجزایر در جهان عرب برای دستیابی به اجماع در موضوعات مختلف، سوریه ترجیح می‌دهد در نشست بعدی سران، پیشنهادی برای بازگشت خود به اتحادیه عرب ندهد.

او گفت فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه اطلاع داده است کشورش ترجیح می دهد در نشست نوامبر موضوع بازگشت به کرسی خود در اتحادیه عرب و کمک به هدف آن در مواجهه با چالش های تحمیل شده ناشی از وضعیت کنونی بر جهان عرب، را مطرح نکند.

اتحادیه عرب روز ۱۲ نوامبر۲۰۱۱ و به علت اقدام حکومت سوریه برای سرکوب اعتراضات، با موافقت ۱۸ کشور و مخالفت سه کشور سوریه، لبنان و یمن و عدم حضور عراق در رای گیری، به تعلیق عضویت حکومت سوریه در این اتحادیه تصمیم گرفت.

عبدالمجید تبون، رئیس جمهوری الجزایر، می گوید سوریه به عنوان عضو موسس، حق دارد کرسی خود را داشته باشد، ولی تصمیم نهایی در مورد بازگشت یا عدم بازگشت آن هنوز قطعی نشده است.

الجزایر از جمله کشورهای عرب مانند لبنان، عراق و عمان است که حمایت خود را از بازگرداندن نظام سوریه به اتحادیه عرب اعلام کرده است. این حمایت پس از آن صورت گرفته که روسیه در دسامبر ۲۰۱۸ به حکومت اسد کمک کرد تا بار دیگر بر دمشق و دیگر نقاط کشور مسلط شود.

سلطان نشین عمان از معدود کشورهای عرب است که پس از سال ۲۰۱۱ روابط دیپلماتیک خود را با نظام سوریه حفظ و بارها حمایت خود را از بازگشت حکومت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب اعلام کرده است.

مصر نیز یکی از کشورهای حامی بازگشت نظام سوریه به اتحادیه بوده و وزیر امور خارجه آن در ۲۰ مارس ۲۰۱۹ گفته است قاهره هیچ شرطی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ندارد. با این حال، موضع مصر در ماه های گذشته تغییر کرده و سایت اینتلیجنس آنلاین به نقل از منابع خود، فاش کرده که قاهره اکنون با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب مخالف است.

همچنین، عربستان با بازگشت نظام سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب مخالف است و برای بازگشت آن و عادی سازی روابط با آن شروطی را تعیین می کند که مهمترین آن فاصله گرفتن این کشور از ایران و حزب الله لبنان است. به گفته ناظران، موضع عربستان در قبال نظام سوریه بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مانع خواهد شد، زیرا بازگشت آن مستلزم تایید همه و نه اکثریت اعضاست.

قطر نیز اعلام کرده است موضع اش برسر مشارکت حکومت سوریه در نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر تغییری نکرده و علل تعلیق عضویت دمشق همچنان معتبر است.

در همین حال، کویت، فلسطین، مراکش، لیبی، سودان، یمن، جیبوتی، سومالی، کومور و سومالی هنوز موضع خود را در مورد بازگشت حکومت سوریه به اتحادیه عرب اعلام نکرده اند.

حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب، در بیانیه ای گفته است بازگشت سوریه به کرسی خود نیاز به اجماع عربی دارد که در حال حاضر در دسترس نیست.

منبع: دیلی صباح / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه اتحادیه عرب بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بشار اسد حکومت سوریه حکومت بشار اسد مصر و سوریه الجزایر عربستان و سوریه


( ۵ )

نظر شما :