پس از عادی شدن روابط تهران و ریاض

برنامه ریزی عربستان و سوریه برای عادی سازی روابط

۲۵ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۸۷۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستان سعودی میزبان نشست سران اتحادیه عرب در ماه مه است و احمد ابوالغیط، دبیرکل آن اخیرا گفت که اکثر کشورهای عضو این اتحادیه امیدوارند عضویت سوریه که در سال ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده بود، مجددا برقرار شود. حتی گفته می شود که احتمالا ریاض از رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در ریاض دعوت به عمل آورد.
برنامه ریزی عربستان و سوریه برای عادی سازی روابط

نویسنده: اوا کاسپر

دیپلماسی ایرانی: شبکه تلویزیونی دولتی عربستان سعودی به نقل از یک منبع در وزارت امور خارجه عربستان سعودی گزارش داده است که عربستان سعودی و سوریه مذاکراتی را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک آغاز کرده اند. هنوز هیچ تاییدیه رسمی از طرف عربستان سعودی یا سوریه منتشر نشده است. اما خبرگزاری آلمان به نقل از محافلی در وزارت امور خارجه سوریه گزارش می دهد که احتمالا پس از پایان ماه رمضان در ماه آوریل، توافقی حاصل خواهد شد و دو کشور سفارتخانه های خود را در پایتخت های یکدیگر بازگشایی خواهند کرد.

در جنگ داخلی سوریه، عربستان سعودی ابتدا از مخالفان علیه بشار اسد حمایت کرد و روابط رسمی خود را با این کشور قطع کرد و حتی اقدام به ارسال سلاح و پول به مخالفان بشار اسد برای جنگ با ارتش او کرد. این اقدام به عنوان اعتراض به اقدامات دولت سوریه علیه مخالفان تلقی شد. دولت عربستان سعودی همچنین در تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب نقش اساسی داشت. نقشی که تا کنون نیز پررنگ است و تا پیش از گشایش اخیر به وجود آمده در روابط دو کشور، همچنان یکی از علل اصلی بازنگشتن سوریه به اتحادیه عرب است.

با این حال، طی سال های اخیر، نزدیکی تدریجی بین دولت های هر دو کشور وجود داشته است. پس از زلزله شدید سوریه و ترکیه در 6 فوریه، عربستان سعودی و سایر کشورهای عربی کمک هایی را به سوریه ارسال کردند. وزیر امور خارجه عربستان اخیرا اظهار داشت که گفت و گو با دولت سوریه ضروری است.

این گام به سمت عادی سازی دیپلماتیک، یک سیگنال سیاسی مهم برای بشار اسد خواهد بود. حکومت حاکم بر سوریه در نتیجه جنگ داخلی در کشورش به شدت در سطح بین المللی منزوی شده است در حالی که اکنون به سمتی می رود تا از این انزوا خارج شود. عربستان سعودی میزبان نشست سران اتحادیه عرب در ماه مه است و احمد ابوالغیط، دبیرکل آن اخیرا گفت که اکثر کشورهای عضو این اتحادیه امیدوارند عضویت سوریه که در سال 2011 به حالت تعلیق درآمده بود، مجددا برقرار شود. حتی گفته می شود که احتمالا ریاض از رئیس جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اتحادیه عرب در ریاض دعوت به عمل آورد.

این نزدیکی یک تغییر سیاسی بزرگ دیگر در منطقه خواهد بود. چند هفته پیش، عربستان سعودی و ایران از ازسرگیری روابط دوجانبه خبر دادند و وزرای امور خارجه آنها هفته گذشته در پکن دیدار کردند تا به این ترتیب روابط دو کشور به طور رسمی از سرگرفته شود و اقدامات لازم برای بازگشایی سفارتخانه ها و کنسولگری های دو کشور در پایتخت های یکدیگر انجام شود. در کنار روسیه، ایران مهمترین متحد اسد در جنگ داخلی است.

منبع: دی سایت (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه عربستان سعودی بشار اسد سوریه و عربستان اتحادیه عرب ایران و سوریه و عربستان عادی سازی روابط سوریه و عربستان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب


( ۱ )

نظر شما :

ناشناس ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۰۶:۳۵
فقط چند هفته کافی بود که عربستان ، کشوری به طور مطلق در مدار آمریکا به کشوری دیگر تبدیل شود . حالا هر آنچه که آمریکاییها با آن کهیر می زنند عربستان در حال انجامش است . آنگونه فاش و گسترده که انسان شک می کند که نکند آمریکاییها با دسیسه ای خاص ، پشت این تحولات فکری و عملی آل سعود هستند . اگر اینگونه باشد که باید دید آمریکاییها در آینده چه از آستین بابت این شعبده در خواهند آورد اما اگر واقعا آنگونه که ظاهر حرفها و عملها نشان می دهد ، این کارگزار دیروز به موی دماغ امروز برای آمریکا تبدیل شده باشد ، باید منتظر ماند و دید سهم آل سعود از تصمیمات آتی آمریکاییها چه خواهد بود . کودتا ؟ جنگ داخلی ؟ تحریم ؟ یا شریک شدن با چین