اعتراضات اسرائیل به «نقطه جوش» رسیده است

افزایش تنش در روابط دموکرات‌های آمریکا با راست‌های دولت نتانیاهو

۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۹۵ اخبار اصلی خاورمیانه
فشارهای سیاسی و اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو باعث تنش‌هایی میان تل آویو و واشنگتن شده است و کاخ سفید در پرونده‌های زیادی با دولت کنونی رژیم صهیونیستی اختلاف دارد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، تنش در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت رژیم صهیونیستی با ریاست بنیامین نتانیاهو در پرونده‌هایی از جمله برنامه‌های دولت نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی و تلاش‌ها برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اختلاف دارند.
افزایش تنش در روابط دموکرات‌های آمریکا با راست‌های دولت نتانیاهو

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای تصمیم اخیر کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر مشروعیت بخشی به ۹ کانون شهرک سازی در کرانه باختری را محکوم کرد. به گزارش روزنامه رأی الیوم، شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که این تصمیم رژیم صهیونیستی مانعی در برابر دستیابی به صلح است.

این بیانیه شورای امنیت که الزام‌آور نیست حمایت هر ۱۵ عضو آن ازجمله آمریکا را به همراه داشته است. در ادامه این بیانیه آمده است: «تداوم فعالیت شهرک سازی اسرائیل اصل راه حل دو کشوری را تهدید می‌کند.» شورای امنیت همچنین مخالفت خود را با تمامی اقدامات یکجانبه‌ای که صلح در خاورمیانه را مختل می‌کند، اعلام کرد. ازجمله این اقدامات؛ توسعه شهرک سازی، مشروعیت بخشی به کانون‌های شهرک سازی، تخریب منازل فلسطینی‌ها و کوچاندن اجباری اهالی منطقه است. شورای امنیت همچنین نسبت به تصمیم مشروعیت بخشی به ۹ کانون شهرک‌سازی به شدت ابراز نگرانی و تعجب کرد.

در ادامه این بیانیه اقدامات خشونت آمیز صهیونیست‌ها، یورش به اماکن مقدس فلسطین، بازداشت خودسرانه فلسطینی‌ها و به ویژه کودکان در کرانه باختری اشغالی محکوم شد. قرار بود در جلسه شورای امنیت یک پیش‌نویس قطعنامه در محکومیت تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی درباره شهرک سازی در کرانه باختری به رأی گذاشته شود؛ اما در لحظات آخر امارات به عنوان تهیه کننده این پیش‌نویس اعلام کرد که درپی توافقات صورت گرفته میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا این پیش‌نویس را ارائه نمی‌کند به همین دلیل جلسه شورای امنیت به صدور یک بیانیه محکومیت ساده خاتمه یافت.

حماس اکتفای شورای امنیت به بیانیه و عدم محکومیت شهرک‌سازی را محکوم کرد

جنبش مقاومت اسلامی حماس موضع ضعیف شورای امنیت در قبال جنایات و شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین را محکوم کرد. به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد که بیانیه شورای امنیت بیانگر موضع سست و ضعیف آن در قبال جنایات رژیم صهیونیستی است. حماس اکتفای شورای امنیت به صدور بیانیه به جای محکومیت جنایات دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین و شهرک سازی آن در اراضی اشغالی را به شدت محکوم کرد. حماس عنوان کرد که این یعنی اینکه شورای امنیت از زیر بار مسؤولیت‌های محوله خود به موجب قوانین بین‌الملل شانه خالی کرده است. این جنبش جامعه بین‌الملل و شورای امنیت را به اتخاذ تدابیر بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک سازی و توسعه طلبی آن و عدم اکتفا به محکومیت و ابراز نگرانی دعوت کرد.

 انتقاد نتانیاهو از آمریکا به دلیل همراهی با شورای امنیت علیه شهرک‌سازی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از صدور بیانیه شورای امنیت در محکومیت شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری و حمایت آمریکا از این بیانیه انتقاد کرد. به گزارش رویترز، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری را "مغرضانه" خواند و از آمریکا به دلیل حمایت از این بیانیه انتقاد کرد.

در بیانیه کوتاه دفتر نتانیاهو در این باره آمده است: این بیانیه نباید صادر می‌شد و آمریکا نیز نباید به آن ملحق می‌شد.بیانیه دفتر نتانیاهو پس از آن صادر شد که شورای امنیت در بیانیه‌ای با همراهی آمریکا تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی برای مشروعیت بخشی به ۹ کانون شهرک سازی در کرانه باختری را محکوم کرد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت گفت که واشنگتن مخالف تصمیم کابینه رژیم صهیونیستی درباره شهرک سازی است. وی اظهار کرد: «این اقدامات یک جانبه منجر به تشدید تنش می‌شود و به اعتماد میان طرفین آسیب می‌رسانند. چنین اقداماتی همچنین چشم انداز راه حل دو کشوری را تضعیف می‌کند. آمریکا از این اقدامات حمایت نمی‌کند.» گرینفیلد در ادامه بیانیه شورای امنیت را یک "مهارت دیپلماتیک واقعی" توصیف کرد که جدی بودن این شورا در مقابله با این تهدیدها برای صلح را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: «آمریکا به سایر اعضای شورای امنیت پیوست و از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها درخواست می‌کند تا اقدامات فوری و لازم را برای بازگرداندن آرامش و بهبود کیفیت زندگی برای مردم انجام دهند.»

 گزارش واشنگتن‌پست از افزایش تنش در روابط دموکرات‌های آمریکا با راست‌های دولت نتانیاهو

فشارهای سیاسی و اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو باعث تنش‌هایی میان تل آویو و واشنگتن شده است و کاخ سفید در پرونده‌های زیادی با دولت کنونی رژیم صهیونیستی اختلاف دارد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، تنش در روابط میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و دولت رژیم صهیونیستی با ریاست بنیامین نتانیاهو در پرونده‌هایی از جمله برنامه‌های دولت نتانیاهو برای اصلاح نظام قضایی و تلاش‌ها برای گسترش شهرک‌ها در کرانه باختری اختلاف دارند.

این روزنامه در مقاله‌ای از هنری اولسن، نویسنده نوشت: «تنش در روابط تل آویو و واشنگتن صرفا اختلافات سیاسی نیست. اختلافات ایدئولوژیک هم میان دموکرات‌های آمریکایی و دولت راست‌گرای اسرائیل رو به افزایش است و این مسئله ائتلاف دو طرف را تغییر خواهد داد. در آغاز، اسرائیل تحت سیطره چپ گرایان بود اما با مهاجرت یهودیان شرقی از شمال آفریقا و خاورمیانه این مسئله تغییر کرد و حزب لیکود از راست‌گرایان سال ۱۹۷۷ پیروز شد.»

این روزنامه به نقش تغییرات جمعیتی در پیشبرد سیاست رژیم صهیونیستی به سمت راست‌گرایان اشاره و اعلام کرد که راست‌گرایان دینی حتما در انتخابات آتی تأثیر خواهند گذاشت. دان بن دافید، شخصیت آکادمیک اسرائیلی اعلام کرد: این افزایش حتمی است. رأی دهندگان "حریدیم" (ارتودکس و تندرو) با میانگین بالا حاضر خواهند شد و همگی به احزاب حریدیم رأی خواهند داد. این حقایق نشان می‌دهد سیاستی که دموکرات‌ها در واشنگتن آن را ترجیح می‌دهند و دولت‌های چپ گرای میانه آن را تضمین می‌کنند دیگر ممکن نیست. رأی دهندگان راست‌گرا خواهان امتیازهای ویژه‌ای برای ساکنان مذهبی افراطی هستند که از جمله آن معافیت از خدمت نظامی برای یهودیان افراطی اسرائیلی و کمک‌ها به اقلیت حریدیم است.

به گفته واشنگتن پست این فشارها وخیم‌تر خواهد شد چراکه راست‌گرایان خواهان سیطره کامل بر کرانه باختری و سیاستی شدید علیه ایران هستند. نتانیاهو در نهایت مجبور خواهد بود این سیاست را ترک کند اما این فشارهای سیاسی باعث تنش با آمریکا می‌شود. دولت‌های جمهوری‌خواه در واشنگتن مشکلی با این مسئله ندارند اما دولت‌های دموکرات از این مسئله ناخرسند هستند.

رئیس شاباک: اعتراضات به «نقطه جوش» رسیده است

رئیس سرویس امنیت عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) نسبت به ملتهب شدن وضعیت در اراضی اشغالی هشدار داد.به گزارش خبرگزاری سما، رونین بار، رئیس شاباک طی روزهای گذشته با مقامات ارشد در ائتلاف دولتی و اپوزیسیون مذاکره کرده و از آنها خواست اوضاع را آرام کنند. وی نسبت به ملتهب شدن اوضاع که ممکن است ثبات را در اراضی اشغالی به خطر اندازد، هشدار داد.

این اظهارات بر اساس برآوردهای جامعه اطلاعاتی اسرائیل که حاکی از تشدید تنش در جامعه صهیونیستی در پی افزایش اعتراض‌ها علیه طرح دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تضعیف قوه قضائیه است، مطرح می‌شود. رئیس شاباک معتقد است با توجه به اینکه "بخش یهودیان" در سرویس اطلاعات عمومی با پلیس برای آماده سازی و تامین امنیت اعتراضات علیه طرح "کودتای قضایی" همکاری می‌کند، اعتراضات به "وضعیت انفجاری رسیده و به نقطه جوش نزدیک شده است که ثبات را به خطر می‌اندازد."

هاآرتص نوشت، مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد دولت نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر "چپ افراطی" در میان تظاهرکنندگان با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد. به گفته یک منبع پلیس، شاباک در طول ماه گذشته، عملیات خود را علیه آنچه آنارشیست‌های چپ توصیف می‌کند، گسترش داده و با اظهاراتی که آن را علیه مقامات ارشد دولتی تحریک‌آمیز توصیف کرده، مقابله کرده است. وی تصریح کرد: صحبت در مورد فعالیت اطلاعاتی با همکاری با سرویس اطلاعات پلیس است.

شاباک اخیرا اعلام کرد که بار به کوبی شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی نسبت به افزایش دامنه اظهارات تحریک آمیز در رسانه‌های اجتماعی که شامل درخواست برای آسیب فیزیکی به نخست وزیر و سایر مقامات می‌شود، هشدار داده است. نتانیاهو در آغاز نشست فراکسیون حزب لیکود در کنست گفت که رهبران تظاهرات علیه طرح دولت برای تضعیف قوه قضائیه دموکراسی را زیر پا می‌گذارند. آنها خواستار نافرمانی مدنی، جنگ داخلی و خونریزی در خیابان‌ها هستند. امروز آنها به یک پستی جدید رسیده‌اند. نتانیاهو افزود: «زمان کافی برای گفت‌وگو وجود دارد و تمایل واقعی برای گفت‌وگو در مورد طرح تضعیف قوه قضائیه وجود دارد، نمایندگان مردم اینجا در کنست رأی می‌دهند و این را دموکراسی می‌نامند.»

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو دموکرات آمریکا جو بایدن شهرک سازی شورای امنیت جنبش حماس شاباک


( ۲ )

نظر شما :