اسرائیل در دام اسرائیل

پالس تهران، فشار بر ایران

۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۲۵۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
داوم حملات اسرائیل به نوار غزه، تحرکات سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و دفاعی آمریکا در منطقه هم وارد دور جدیدی شده است. در همین‌ زمینه امروز چهارشنبه شاهد سفر جو بایدن به اسرائیل خواهیم بود؛ هر‌چند که در‌این‌باره برخی کارشناسان معتقدند بنیامین نتانیاهو با هدف فرار از شکست در برابر مقاومت فلسطین، بایدن را به اراضی اشغالی دعوت کرده است؛ اما به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر بایدن به منطقه برای حضور در نشست چهارجانبه اردن باشد.
پالس تهران، فشار بر ایران

دیپلماسی ایرانی: با تداوم حملات اسرائیل به نوار غزه، تحرکات سیاسی، دیپلماتیک، نظامی و دفاعی آمریکا در منطقه هم وارد دور جدیدی شده است. در همین‌ زمینه امروز چهارشنبه شاهد سفر جو بایدن به اسرائیل خواهیم بود؛ هر‌چند که در‌این‌باره برخی کارشناسان معتقدند بنیامین نتانیاهو با هدف فرار از شکست در برابر مقاومت فلسطین، بایدن را به اراضی اشغالی دعوت کرده است؛ اما به نظر می‌رسد هدف اصلی سفر بایدن به منطقه برای حضور در نشست چهارجانبه اردن باشد.

دفتر پادشاهی اردن دیروز سه‌شنبه اعلام کرد نشست چهارجانبه‌ای با حضور سران اردن، مصر، آمریکا و فلسطین امروز چهارشنبه ۱۸ اکتبر در شهر امان، پایتخت اردن، برگزار می‌شود. در بیانیه دفتر پادشاهی اردن آمده است که عبدالله دوم، پادشاه اردن، میزبان نشست‌ چهارجانبه‌ای با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در امان خواهد بود. در ادامه این بیانیه گفته شد که این مذاکرات بر تحولات نوار غزه، پیامدهای آن برای منطقه و کمک به این منطقه متمرکز خواهد بود.

با انجام این سفر بایدن، امیرعلی بجنوردی در گفت‌وگو با «شرق» از «احتمال عملیات مدیریت‌شده زمینی در نوار غزه» می‌گوید؛ چرا‌که به باور این تحلیلگر مسائل اسرائیل، با دو بار حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در اسرائیل و همچنین سفر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هنوز تل‌آویو نه به تضمین لازم برای حمایت از اسرائیل در قبال حمله احتمالی دیگر بازیگران در صورت آغاز عملیات زمینی به غزه رسیده و نه اختلافات دو طرف (اسرائیل و آمریکا) درباره رسیدن به راه‌حلی برای شیوه، وسعت و عمق عملیات زمینی به نتیجه رسیده است. با توجه به این نکات، بجنوردی باور دارد که با سفر امروز بایدن و نیز حضور دیروز سه‌شنبه ژنرال کوریلا تلاش می‌شود که وضعیت سیاسی، دیپلماتیک، میدانی، نظامی و دفاعی به شکل هم‌زمان مدیریت شود.

در راستای گفته‌های این کارشناس، پیش از سفر بایدن، مایکل کوریلا، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا دیروز (سه‌شنبه) در سفری غیرمنتظره وارد اسرائیل شد تا به گفته خود اطمینان حاصل کند که ارتش رژیم صهیونیستی آنچه را که برای جنگ نیاز دارد، داشته باشد. این جدیدترین سفر یک مقام رسمی آمریکا به سرزمین‌های اشغالی است و یک روز پیش از سفر برنامه‌ریزی‌شده جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، انجام شده است. به گزارش رویترز، ارتش آمریکا توان نظامی‌ خود را در منطقه با ادعای جلوگیری از مشارکت ایران و سایر گروه‌های مورد حمایت آن در درگیری کنونی افزایش می‌دهد و سرعت ارسال تسلیحات مثل سیستم‌های دفاع هوایی و مهمات به اسرائیل را بالا برده است.

در‌این‌باره کوریلا به این خبرگزاری از دلایل حضور در اسرائیل گفت و عنوان کرد که «من اینجا هستم تا اطمینان حاصل کنم که اسرائیل آنچه را که برای دفاع از خود نیاز دارد، داشته باشد و همچنین بر جلوگیری از حضور دیگر طرف‌ها در این درگیری متمرکز شوم». پیرو این نکته یک مقام رسمی آمریکایی به رویترز خبر داد که کوریلا قرار است جلسات سطح بالایی را با فرماندهی ارشد ارتش اسرائیل برگزار کند تا متوجه شود که تل‌آویو به چه چیزهایی احتیاج دارد. قبل از سفر کوریلا، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم در روزهای اخیر دو بار به اسرائیل سفر کرده است و در کنار آن لوید آستین، وزیر دفاع دولت بایدن، هم سفری مشابه را در دستور کار خود داشت.

دراین‌بین نکته مهم‌‌تر سفر کوریلا به اسرائیل، تشکیل اتاق جنگ مشترک (آمریکا و اسرائیل) بود. در این زمینه یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل، از دیدار خود با مایکل کوریلا، فرمانده سنتکام، برای گفت‌وگو درباره درگیری‌ها با حماس خبر داد. گالانت در صفحه شخصی خود در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «با کوریلا، فرمانده سنتکام، دیدار کردم تا درباره موضع آمریکا در خاورمیانه و همچنین حمایت آمریکا از ارتش اسرائیل صحبت کنیم. من او را به همراه هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در جریان سیر عملیات‌ها در نبرد علیه حماس گذاشتم».

با توجه به سفر مداوم مقامات آمریکایی به منطقه، امیرعلی بجنوردی در تبیین بیشتر ارزیابی خود به «شرق» می‌گوید «مسئله اصلی که مانع از آغاز عملیات زمینی اسرائیلی‌ها در نوار غزه شده است، نه به واکنش احتمالی حزب‌الله و دیگر بازیگران منطقه‌ای؛ بلکه اختلاف نظر جدی دولت بایدن با مقامات کابینه نتانیاهو باز‌می‌گردد که درصدد اشغال کامل این باریکه هستند». این در حالی است که تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تأکید دارد، در شرایط کنونی دولت بایدن به‌شدت مخالف اشغال کامل نوار غزه است. از‌این‌رو بجنوردی، سفر هم‌زمان جو بایدن و ژنرال کوریلا که به تشکیل اتاق جنگ مشترک آمریکا و اسرائیل منجر شده و نیز نشست چهار‌جانبه مقامات آمریکایی، فلسطینی، اردنی و مصری را حکایت از نوعی برنامه‌ریزی برای «اجرای عملیات زمینی مدیریت‌شده» می‌داند، به این معنا که در عین از‌بین‌بردن اهداف مد‌نظر اسرائیل و آمریکا در نوار غزه، شرایط برای مدیریت و اداره این باریکه از طرف جریان‌هایی مانند جریان خودگردان فراهم شود و در کنار آن موضوع بازگشایی گذرگاه رفح نیز مطرح است. در راستای آنچه بجنوردی مطرح کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا هم در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس گفت اشغال مجدد نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی «اشتباهی بزرگ» خواهد بود؛ در‌عین‌حال تأکید کرد که از‌بین‌بردن جنبش حماس «یک امر ضروری» تلقی می‌شود.

از سوی دیگر در حالی جو بایدن قول حمایت بی‌قید‌و‌شرط از اسرائیل را که برای حمله زمینی قریب‌الوقوع به نوار غزه آماده می‌شود، داده است که دولت او نگران است که کابینه نتانیاهو برای پیامدهای تهاجم گسترده‌ای که ممکن است در هر لحظه رخ دهد، آماده نباشد. در این راستا افراد مطلع از موضع دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به شبکه بلومبرگ گفته‌اند که کاخ سفید می‌ترسد که تل‌آویو برنامه‌ای برای آینده غزه پس از تهاجم نداشته باشد و آنها را تحت فشار قرار می‌دهد که فراتر از هدف فوری مقابله با حماس فکر کنند. این منابع که خواستند نام‌شان فاش نشود، تأکید داشتند که تیم بایدن همچنین نگرانی خود را درباره درخواست اسرائیل برای تخلیه ساکنان شمال غزه در ۲۴ ساعت ابراز کرده است؛ ضرب‌الاجلی که اتحادیه اروپا و سازمان ملل می‌گویند غیرواقعی است. بلافاصله پس از طرح این درخواست، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اذعان کرد که تخلیه غزه یک تقاضای غیر‌منطقی و دشوار است.

تمایل به حمایت از تل‌آویو در مقابل ترس از آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، موازنه حساسی را که بایدن با آن مواجه است، نشان می‌دهد. عملیات علیه غزه و نداشتن نقطه پایانی مشخص، خطر وقوع بدترین بحران اسرائیل در ۵۰ سال اخیر و وقوع بحران منطقه‌ای را ایجاد می‌کند که ایالات متحده و متحدانش تلاش دارند مهار کنند. نزدیکان بایدن از زیر سؤال بردن علنی استراتژی رژیم صهیونیستی در درگیری علیه حماس خودداری کرده‌اند؛ اما آنها احتیاط هم پیشه کرده‌اند. بعدازظهر جمعه بایدن گفت که مردم نباید این واقعیت را فراموش کنند که اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها نیروی حماس نیستند.

مقامات آمریکایی نگران تلفات انسانی در غزه هستند؛ جایی که هزاران غیرنظامی فلسطینی پس از شنیدن دستور تخلیه، به خیابان‌ها آمدند. آمریکایی‌ها همچنین روی سرنوشت ده‌ها گروگان و حدود ۵۰۰ شهروند آمریکایی که هنوز در غزه هستند، متمرکز هستند. یک مقام ارشد دفاعی پنجشنبه به خبرنگاران گفت که ایالات متحده درباره چگونگی بازگرداندن گروگان‌ها به تل‌آویو مشاوره می‌دهد. بایدن هم جمعه با خانواده‌های آنها صحبت کرد. مقامات اسرائیلی فراتر از اینکه برای نابودی حماس تلاش دارند، درباره برنامه‌های خود برای غزه چیزی نگفته‌اند. بلومبرگ گزارش داد یکی از افسران ارشد سابق ارتش اسرائیل که همچنان در ارتباط نزدیک با ارتش است و نخواست نامش فاش شود، گفته زمانی که جنگ به پایان برسد، اسرائیل ممکن است یک رژیم نظامی موقت ایجاد کند و غزه را به یک نیروی بین‌المللی تحویل دهد.

نگرانی از گسترش جنگ

برخلاف آنچه امیرعلی بجنوردی مطرح کرد، ناصر امین دیگر کارشناسی بود که در گفت‌وگو با «شرق» این نوع اولویت‌بندی را نادرست می‌داند و بر این باور است که پیش از اختلاف نظر واشنگتن و تل‌آویو بر سر اشغال کامل نوار غزه و کوچاندن مردم به مناطق مصر، اکنون اولویت اصلی روی نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ تمرکز دارد که باعث شده دولت بایدن نتانیاهو را در محدودیت آغاز عملیات زمینی قرار دهد.

البته در گزارشی که نیویورک‌‌تایمز هم با استناد به اظهارات منابع مطلع، منابع رسمی و کارشناسان مطرح کرده، آمده که دولت بایدن، بیش‌از‌پیش در پی تحولات اخیر جنگ غزه و تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل، نگران گشوده‌شدن جبهه‌های جدید در منطقه در پیش‌روی نزدیک‌ترین متحدش در منطقه و کشانده‌شدن خود به یکی دیگر از «جنگ‌های ابدی» است؛ بنابراین این کارشناس مسائل اسرائیل معتقد است که دولت بایدن به دنبال اجرای نوعی از عملیات زمینی است که ضمن از بین بردن اهداف نظامی حماس و جنبش جهاد اسلامی در باریکه غزه، وضعیت به سمت دخالت بازیگرانی مانند حزب‌الله لبنان پیش نرود؛ چراکه در‌این‌صورت معادلات به‌شدت تغییر می‌کند. در نتیجه این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تغییر لحن ایران، حزب‌الله و دیگر بازیگران را پارامترهای مؤثری می‌داند که عملا باعث شده است عملیات زمینی اسرائیل به نوار غزه مرتبا به تأخیر بیفتند.

در تبیین آنچه گفته شد، امین به تلاش‌های ۱۱ روز گذشته آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در منطقه اشاره دارد که حتی‌المقدور نگرانی‌ها بابت واکنش احتمالی حزب‌الله و دیگر بازیگران را به صفر برساند. این کارشناس موضع‌گیری‌های جدید مقامات ایران و همچنین هشدارهای مقامات اروپایی و آمریکایی را مؤیدی بر این می‌داند که اکنون نگرانی درباره گسترش و گشوده‌شدن جبهه‌های جدید در جنگ اسرائیل و فلسطین است که عملا آغاز عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه را با تردید همراه کرده است؛ هرچند که این کارشناس هم نهایتا انجام این عملیات زمینی را اجتناب‌ناپذیر می‌داند؛ اما به گفته او اکنون زمان، شیوه و عمق نفوذ اسرائیل در این عملیات زمینی است که اختلافاتی را پدید آورده است؛ چرا‌که امین تأکید دارد که شیوه و شدت عملیات زمینی اسرائیل در غزه می‌تواند واکنش‌های زنجیره‌ای را در دیگر مناطق به دنبال داشته باشد.

پیرو تحلیلی که ناصر امین ارائه داد، کماکان شاهد تقویت حضور نظامی آمریکایی‌ها هستیم؛ کما‌اینکه به گزارش اسپوتنیک، به نقل از یک منبع در پنتاگون ایالات متحده یک تیم واکنش سریع متشکل از دو هزار تفنگدار دریایی را به سواحل اسرائیل می‌فرستد. در بیانیه منتشرشده، آمده است که نیروی واکنش سریع تفنگداران دریایی در حال حرکت به سوی سواحل اسرائیل است. دو هزار تفنگدار و ملوان به تعداد فزاینده نیروهای نظامی دریایی که در سواحل اسرائیل تجمع می‌کنند، خواهند پیوست.

همچنین دو مقام وزارت دفاع آمریکا گفتند که دست‌کم دو کشتی دیگر نیروی دریایی ایالات متحده برای کمک به هرگونه واکنش احتمالی واشنگتن به درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی به آب‌های این منطقه می‌آیند. همچنین گروه ضربت آبی‌-خاکی یواس‌اس باتان شامل حداکثر دوهزارو 400 تفنگدار دریایی از یگان اعزامی دریایی ۲۶، در شرق دریای مدیترانه حضور خواهند داشت تا در‌صورتی‌که به آنها دستور داده شود آمریکایی‌های گرفتار در جنگ را تخلیه کنند، وارد عمل شوند. مقامات مطلع عصر دوشنبه به پولتیکو گفتند در‌حالی‌که هیچ‌گونه دستور رسمی برای استقرار در سواحل داده نشده است، این کشتی‌های جنگی از خلیج فارس به این سمت حرکت می‌کنند و انتظار می‌رود با توجه به وخامت اوضاع در اراضی اشغالی که صدها شهروند آمریکایی در آن به سر می‌برند، این دستور به‌زودی صادر شود. البته به گفته این مقام‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، وظیفه این نیروهای آمریکایی تخلیه شهروندان ایالات متحده از اراضی اشغالی فلسطین، لبنان و غزه است و در صورت نیاز این‌ نیروها می‌توانند کمک پزشکی هم ارائه کنند. کشتی تهاجمی آبی‌-خاکی یواس‌اس باتان و کشتی آبی‌-خاکی یواس‌اس کارتر‌هال می‌توانند قایق‌هایی را به آب بیندازند تا مردم را از ساحل به کشتی‌ها برگردانند. شبکه خبری سی‌ان‌ان اولین بار در مورد تحرکات تفنگداران دریایی آمریکا و دو کشتی جنگی آمریکا گزارش کرد.

تفنگداران دریایی آمریکا همچنین سوار بر ناو «یواس‌اس مسا ورده» هستند که سومین کشتی آبی‌-خاکی نیروی دریایی آمریکاست که روز دوشنبه بندر اصلی خود در اسپانیا را ترک کرد. یکی از مقامات نیروی دریایی آمریکا تأیید کرد این کشتی به راه افتاده اما نگفت که آیا این کشتی جنگی دستور دارد تا به سایر کشتی‌های نیروی دریایی در نزدیکی سواحل اراضی اشغالی بپیوندد یا خیر. این کشتی‌های جنگی به ناو هواپیمابر مستقر –‌یواس‌اس جرالد فورد‌– و احتمالا به یک گروه دوم ملحق می‌شوند. روز شنبه ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت آیزنهاور پایگاهش در ویرجینیا را ترک کرد و دستور دارد تا به آب‌های نزدیک اراضی اشغالی برود. علاوه بر ناو هواپیمابر، گروه‌های ضربت شامل جنگنده‌ها، رزم‌ناوها و ناوشکن‌ها هستند.

با توجه به آنچه طرح شد، صالح نجفی به‌عنوان دیگر کارشناس در گپ‌و‌‌گفتی که با «شرق» داشت، وجه تمایزی جدی با ارزیابی ناصر امین و امیرعلی بجنوردی دارد و از منظری متفاوت به آینده غزه اشاره می‌کند. در این راستا، به گفته تحلیلگر حوزه غرب آسیا، اسرائیلی‌ها و همچنین آمریکا در صورت از بین بردن ساختار سیاسی و نظامی حماس و جنبش جهاد اسلامی در غزه، اداره این باریکه را به محمود عباس و گروه خودگردان فلسطین واگذار خواهند کرد که عملا تنشی درون‌فلسطینی در این باریکه شکل بگیرد. این خوانش بر‌خلاف گفته‌های بلومبرگ است که گزارش داده بود یکی از افسران ارشد سابق ارتش اسرائیل که همچنان در ارتباط نزدیک با ارتش است و نخواست نامش فاش شود، گفته زمانی که جنگ به پایان برسد، اسرائیل ممکن است یک رژیم نظامی موقت ایجاد کند و غزه را به یک نیروی بین‌المللی تحویل دهد.

پالس تهران، فشار بر ایران

به دنبال تداوم حملات اسرائیل به غزه و نیز افزایش حضور نظامی آمریکا در منطقه، تهران هم موضع‌گیری‌هایی جدید اتخاذ کرده است که بیشتر بوی هشدار می‌دهد. در این راستا، حسین امیرعبداللهیان در اظهارنظری تلویزیونی هشدار داد که اگرچه مقاومت توان نبرد طولانی‌مدت با دشمن را دارد، اما تمام احتمالات وارد است و ما نمی‌توانیم نسبت به جنایت‌های جنگی علیه مردم غزه بی‌تفاوت باشیم. همچنین دیروز سه‌شنبه شاهد نشست فوق‌العاده فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی با حسین امیرعبداللهیان بودیم.

ابوالفضل عمویی، نماینده مجلس، در تشریح دستور کار این نشست فوق‌العاده از بررسی آخرین تحولات منطقه و عملیات طوفان‌الاقصی خبر داد. عضو کمیسیون امنیت ملی توضیحی هم درباره محتوای جلسه داد که در این جلسه امیرعبداللهیان ضمن تشریح آخرین تحولات فلسطین از روز ابتدایی نبرد طوفان‌الاقصی، این را بیان کرد که بر اساس آنچه رهبران محور مقاومت مطرح کردند، عملیات با یک طراحی و برنامه‌ریزی دقیق و از پیش تعیین‌شده انجام شده و اهداف آن محقق شده است. به گفته سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی، «آنچه قطعی است و وزیر امور خارجه در گزارش خود به آن اشاره کردند، آن است که حامیان رژیم صهیونیستی به‌شدت از عملیات شگفت‌زده شده و امروز نیز به‌شدت نگران بازشدن جبهه‌های دیگر است. البته تمام جریانات مقاومت در سراسر منطقه نیز با آمادگی کامل تمام سناریوهای ممکن را در دستور کار دارد».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، نقبی به مواضع امیرعبداللهیان در نشست دیروز زد و عنوان کرد طبق گزارش وزیر امور خارجه از روزهای ابتدایی نبرد، کمک‌های بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران آماده ارسال به غزه است و این کمک‌ها کاملا بشردوستانه و بر اساس قوانین بین‌المللی است. علاوه بر اینها، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در گفت‌وگو با المیادین با تأکید بر اینکه محور مقاومت دست‌بسته نخواهد ماند، خاطرنشان کرد که صهیونیست‌ها بدانند هیچ سناریویی بعید نیست. در ادامه لحن هشدارهای مقامات ایران با نوشته کوتاه مجتبی امانی در شبکه اجتماعی ایکس تندتر شد. سفیر ایران در لبنان دیروز (سه‌شنبه) در پیامی خواستار جدی‌گرفتن هشدار ایران نسبت به لزوم توقف کشتار در غزه شد و نوشت: «ایران هشدارش را از طریق وزیر خارجه نسبت به لزوم توقف کشتار در غزه داد. این هشدارها را جدی بگیرید. دیگران ممکن است بدون هشدار قبلی وارد عمل شوند».

در مقابل این تغییر لحن تهران، به نظر می‌رسد طرف‌های غربی هم به دنبال هشدار جدی‌تر به ایران و حزب‌الله هستند؛ همچنانی که صدر‌اعظم آلمان دیروز در اظهارنظری ضدایرانی تلاش کرد گسترش تنش‌ها در پی جنگ غزه را به تهران و حزب‌الله لبنان مرتبط کند. اولاف شولتس در یک کنفرانس خبری مشترک با ملک عبدالله دوم، شاه اردن، در برلین، با تلاش برای مقصردانستن ایران و حزب‌الله لبنان در گسترش‌ تنش‌ها در این جنگ گفت: «صراحتا به حزب‌الله و ایران هشدار می‌دهم که در این درگیری دخالت نکنند». در حالی شولتس این ادبیات ضدایرانی را در دستور کار دارد که پیش‌تر خود او، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین دیگر مقامات ایالات متحده آمریکا به‌صراحت عنوان کردند که مدرکی دال بر نقش و دخالت مستقیم ایران در عملیات طوفان‌الاقصی وجود ندارد.

در تازه‌ترین مورد از این مواضع، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس درباره اینکه آیا ایران از عملیات «طوفان‌الاقصی» توسط جنبش حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی مطلع بوده یا در آن نقشی داشته است، مدعی شد «ایران مدام از حماس و حزب‌الله حمایت می‌کند، اما درباره اینکه آیا از پیش مطلع بوده‌اند یا به برنامه‌ریزی برای این حمله کمک‌ کرده‌اند، هیچ مدرکی تاکنون وجود ندارد».

با وجود آنکه تا‌کنون مدرکی دال بر نقش و حمایت مستقیم ایران در عملیات هفتم اکتبر وجود ندارد، صد نفر از اعضای کنگره آمریکا با ادعای «تأمین مالی حماس توسط ایران» از دولت این کشور خواستند با انجام اقداماتی علیه ایران، آن را تماما پاسخ‌گو کند. آن‌طور که ایسنا گفته، در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر نقش حمایت‌های ایران از حقوق جنبش مقاومت فلسطین در رخ‌دادن عملیات گسترده «طوفان‌الاقصی» توسط این جنبش علیه اراضی اشغالی، بیش از صد نفر از اعضای کنگره از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در نامه‌ مشترکی به «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند کمک‌های امنیتی به رژیم صهیونیستی را افزایش داده و ایران را با ادعای «تأمین مالی حماس» از طریق اعمال تحریم‌ها علیه آن و تلاش برای پایان‌دادن به صادرات نفت ایران پاسخ‌گو کنند.

این نامه به رهبری جاش گاتهایمر، دان بیکن، جرد ماسکووتز و کلودیا تنی، توسط ۶۳ نماینده دموکرات و ۵۰ جمهوری‌خواه امضا شده است. این قانون‌گذاران آمریکایی با ادعاهایی علیه ایران در این نامه مطرح کردند، «ایران باید به دلیل نقش آن» در تأمین مالی حماس تماما پاسخ‌گو شود. ما از دولت شما می‌خواهیم با همکاری متحدان اروپایی‌مان، فورا مکانیسم ماشه (بازگردانی یکباره تمامی تحریم‌ها علیه ایران) را در شورای امنیت سازمان ملل فعال کنید. آنها همچنین در اظهاراتی علیه جنبش حماس گفتند که آمریکا باید به قطر و ترکیه فشار بیاورد تا «حمایتشان از حماس را متوقف کرده و رهبران حماس را که میزبانشان هستند،‌ اخراج کنند».

با این وجود، جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت کاخ سفید، مجددا اعتراف کرد که هیچ نشانه‌ای از افزایش دخالت‌های ایران در جنگ رژیم صهیونیستی و حماس وجود ندارد. کربی روز سه‌شنبه در پاسخ به این سؤال که آیا مقامات آمریکایی شاهد دخالت ایران در درگیری میان حماس و رژیم صهیونیستی به روش‌های جدید بوده‌اند، اذعان کرد: «جدا از لفاظی‌های انجام‌گرفته، شاهد چنین مسئله‌ای نبوده‌ایم». به گزارش ایسنا، چندین منبع اطلاعاتی آمریکا نیز هفته گذشته اعلام کرده بودند مطابق با اطلاعاتی که این کشور تاکنون جمع‌آوری کرده است، در‌خصوص دخالت مستقیم ایران در برنامه‌ریزی، تأمین منابع و تأیید حمله روز شنبه حماس به رژیم صهیونیستی تردید وجود دارد.

منابع اطلاعاتی آمریکا تأکید کرده بودند که جامعه اطلاعاتی این کشور هنوز نمی‌تواند در این زمینه به‌طور کامل نتیجه‌گیری کند و به بررسی شواهد در رابطه با دخالت ایران در حمله حماس به رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد. این منابع همچنین اعلام کرده بودند بخشی از اطلاعات دریافتی باعث شده تا تحلیلگران در ارزیابی اولیه خود بگویند که دولت ایران نقش مستقیمی در این حمله نداشته است.

در سوی دیگر، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت نیز دیروز (سه‌شنبه) و در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دسترسی ایران به شش میلیارد دلار آزادشده و ادعای برخی رسانه‌های غربی در زمینه دسترسی‌نداشتن ایران به این منابع به دلیل نقش ایران در عملیات حماس تأکید کرد این توافق در زمان خودش با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. منابع با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد و در حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.

جهرمی سخنان خود را این‌گونه ادامه داد که ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می‌کردند، بعد آن را بی‌اهمیت خواندند، بعد آن را خرج‌شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده و بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد. با‌این‌حال بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدات اخیر اسرائیل و واکنش ایران به آن، تصریح کرد که مقامات نظامی کشورمان پیش از این هم به این قبیل گزافه‌گویی‌ها پاسخ داده‌اند. رژیم صهیونیستی حتی جرئت تصور این موضوع یا تفکر به آن را هم ندارد. حتی پیش از اینکه فکری در این زمینه داشته باشند، پاسخ کوبنده‌ای از جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا ایران جنبش حماس نوار غزه آلمان جو بایدن بنیامین نتانیاهو


( ۳ )

نظر شما :

عیسی ۲۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۱
به نام خدا دلایل اصلی تعویق عملیات زمینی، بی‌اعتمادی نسبت به اطلاعات دستگاههای امنیتی اسرائیل از برنامه و توانایی‌های دفاعی جنبش حماس و نیز ترس از گسترش جنگ در مناطق شمال فلسطین اشغالی و بلندی‌های جولان سوریه است. و امّا در مورد اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل برای مدّت زمان عملیات زمینی در غزه، این موضوع هر چه باشد، چیزی نیست که مانع از شروع جنگ زمینی باشد. چون اصلاً اختلاف بر سر شروع آن نیست و بر سر پایان آن است و در اینصورت حتماً هرچه زودتر تهاجم زمینی را شروع می‌کردند و بر اساس ارزیابی از چگونگی پیشرفت عملیات، در مورد ادامه‌ی ماجرا نیز بهترین تصمیم را اتخاذ می‌کردند...