بهره برداری از رویکردها برای بیان واقعیت ها و بهبود وضعیت

مشکل ایران با باکو سوءتفاهم نیست

۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۶۹۵۷ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اظهارات آشتی جویانه یک طرفه مقامات جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته بسیار فراوان است و جالب اینکه هر بار بعد از این اظهارات که از سوی باکو با سردی، بی پاسخ گذاشته شده، به مدت کوتاهی رویه خصمانه قبلی از نو آغاز شده و رویکرد ایران همیشه واکنشی، انفعالی و محدود به تعداد کمی رسانه عمدتا مجازی بوده است. کارشناسان حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی در ایران نیز که با واقع بینی و نگرانی این روابط نامتعادل را رصد می کنند، در سطحی محدود و تنها در جواب این گستاخی ها اجازه یافته اند واکنش هایی آکادمیک از خود نشان دهند. 
مشکل ایران با باکو سوءتفاهم نیست

دیپلماسی ایرانی: محمدباقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در بازگشت از سفر ترکیه به تهران و دیدار با رئیس پارلمان باکو اظهار داشت: این اواخر سوء‌تفاهم‌هایی با جمهوری آذربایجان پیش آمده بود که این مسائل در دیدار با رئیس پارلمان این کشور برطرف و قرار شد در آینده سفری به باکو داشته باشم.

این چندمین باردر سال های اخیر است که به دنبال بالاگرفتن تنش از سوی جمهوری آذربایجان علیه کشورمان و تهدید منافع ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران از سوی تجزیه طلبان مستقر در شمال ارس، برگزاری مانورهای مشترک نظامی میان آذربایجان و ترکیه، جنجال های شبانه روزی و اهانت به مقامات ملی و مذهبی عالی رتبه کشور توسط رسانه های تحت کنترل دولت طایفه ای حاکم بر باکو و نمایش قدرت از سوی سفیر و مقامات رژیم صهیونیستی در مورد روابط عمیق تل آویو و رژیم علیف، آزار بازرگانان و تجار ایرانی در مرزهای دو کشور که به فاسد شدن میوه ها و سبزیجات صادراتی ایران به روسیه منجر می شود و ده ها مورد رفتار غیردوستانه دیگر حکومت علیف، شاهد برگزاری دیداری میان مقامات دو کشور، اظهارات یک طرفه آشتی جویانه طرف ایرانی، سکوت کوتاه مدت باکو و سپس آغاز مجدد تنش و رفتارهای خضمانه باکو علیه جمهوری اسلامی ایران هستیم.

این فرمول امتحان پس داده و بارها تکرار شده نتیجه ای جز فرسایش و آزار مداوم نیروهای وطن دوست و حامی منافع کشور، قدرت گرفتن لابی باکو در تهران که جز به منافع این کشور جدا شده از ایران نمی اندیشد و در نهایت هجمه به جایگاه و اقتدار نظام در برابر یک کشور کوچک – که امروزه به پایگاهی برای فعالیت های تخریبی رژیم صهیونیستی، ناتو و ترکیه علیه امنیت ملی و تمامیت ارضی ایران مبدل شده است – ندارد.

سید عباس موسوی سفیر ایران در باکو در 21 بهمن ماه 1400 در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا از جهش و همکاری خوب در روابط تهران و باکو، آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق تازه آزادشده قره باغ، امکان تبدیل روابط ایران و آذربایجان به یک رابطه نمونه در میان همسایگان، تلاش های نیروهای ثالث و بیگانه از طریق عواملی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی با طرح مطالب دور از واقعیت با هدف ایجاد تیرگی میان ایران و جمهوری آذربایجان و از بین رفتن تنش مصنوعی و غیر لازم در روابط دو کشور و توسعه روابط دو کشور خبر داده بود. اما در عمل نه باکو مشارکت ایران در بازسازی قره باغ را اجازه داد، نه دخالت ترکیه و رژیم صهیونیستی و ناتو در این کشور و همکاری ضدایرانی علیف با این دولت ها متوقف شد، نه مانورها و همکاری های نظامی خطرناک این کشورها با یکدیگر دچار خلل شد و نه برنامه های آنها برای تکمیل جاده ها و فرودگاه های نظامی در مرز ایران، ایجاد شهرک های هوشمند صهیونیستی در مجاورت مرز کشورمان و راه اندازی دالان تورانی ناتو با وقفه مواجه شد.

پیش از آن در هشتم مهر ماه 1400 نیز وزیر کشور با اشاره به اقدامات جمهوری آذربایجان، گفت: کشورهای همسایه را به گفت‌وگو و دوستی دعوت کرده‌ایم. سوء‌تفاهمات پیش‌آمده هم با پیگیری وزارت امور خارجه ان‌شاءالله حل می‌شود. ولی در آن زمان هم باکو از تعقیب سیاست های ضدایرانی خود دست برنداشت و همه آنها با جدیتی روزافزون پیگیری شد.

نمونه هایی از این دست اظهارات آشتی جویانه یک طرفه مقامات جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته بسیار فراوان است و جالب اینکه هر بار بعد از این اظهارات که از سوی باکو با سردی، بی پاسخ گذاشته شده، به مدت کوتاهی رویه خصمانه قبلی از نو آغاز شده و رویکرد ایران همیشه واکنشی، انفعالی و محدود به تعداد کمی رسانه عمدتا مجازی بوده است. کارشناسان حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی در ایران نیز که با واقع بینی و نگرانی این روابط نامتعادل را رصد می کنند، در سطحی محدود و تنها در جواب این گستاخی ها اجازه یافته اند واکنش هایی آکادمیک از خود نشان دهند. 

واقعیت این است که سه دهه کم توجهی جمهوری اسلامی به منطقه حساس قفقاز و آسیای میانه باعث شده رقبای ایران برای تحقق منافع ملی خود گوی سبقت را از کشورمان بربایند و جای پای خود را در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری، امنیت و اطلاعاتی در حکومت علیف محکم کنند. رژیم صهیونیستی، ترکیه و ناتو که عملا حکومت علیف را به مستعمره خود مبدل کرده اند، فضای تنفسی را برای نقش آفرینی ایران بسیار تنگ کرده اند و با فعالیت های گسترده رسانه ای، آموزشی و شبه علمی تلاش دارند مردم شمال ارس را از ریشه های هویتی، ملی و مذهبی خود که در پیوند با سایر اقوام ایرانی است، جدا کنند و برای آنان هویتی جعلی در پیوند با ترکان عثمانی جعل کنند.

بنابراین تبلیغات نظام مند که در قالب سریال و انمیشن های متعدد و محتوای تحریف شده کتب درسی دو دهه است به طور جدی در روح و ذهن مردمان شمال ارس کاشته شده، سوتفاهمی ساده نیست، بلکه یک راهبرد ضدایرانی است که با ساده انگاری و بی تفاوتی و برخی خیانت ها به یک غده سرطانی در همسایگی جمهوری اسلامی مبدل شده است. 

در ماه های اخیر شخص الهام علیف، رئیس جمهوری آذربایجان با جعل عنوان آذربایجان ج.ن.و.ب.ی برای مناطق آذری نشین ایران از پایمال شدن حقوق مردمان ایرانی این بخش های کشور سخن گفته و در رسانه های باکو که هیچ کدام آزادی عمل ندارند و همگی از سوی دولت باکو و رژیم صهیونیستی هدایت می شوند، تا مرکز ایران، متعلق به رژیم علیف دانسته شده که وارث امپراطوری بزرگ آذربایجان است که توسط روسیه و ایران به دو تکه تقسیم شده است و حالا باید احیا شود! همچنین مقامات عالی رتبه ترکیه و باکو و به خصوص وزرای دفاع دو کشور بارها بر ضرورت تکمیل کریدور زنگزور، اشغال جنوب ارمنستان بدین منظور و وادار کردن مقامات ایروان به کوتاه آمدن با مشت برادرانه! تاکید کرده اند. ایران نیز در واکنش یا سکوت کرده یا جمله همیشگی جمهوری اسلامی هیچ تغییر ژئوپلتیکی در منطقه را نمی پذیرد، تکرار کرده است. 

نگارنده و بسیاری از کارشناسان دلسوز حوزه قفقاز اعتقاد راسخ دارند، ریل گذاری روابط ایران و آذربایجان در سه دهه گذشته کاملا اشتباه بوده و باید به طور اساسی مورد بازنگری قرار بگیرد. گفت وگو با باکو باید از موضع قدرت و با هدف اصلاح سیاست های ضد ایرانی این کشور کوچک جداشده از ایران، و نه با هدف دلجویی و آشتی به هر قیمت انجام شود. همچنین باید به مقامات آن کشور هشدار داده شود رویه مذکور می تواند در زمان و مکان مناسب واکنش عملیاتی و عینی ایران را به دنبال داشته باشد.

متاسفانه باید پذیرفت که بسیاری از مردم شمال ارس به خاطر دهه ها تبلیغات و آموزش های مسموم ضدایرانی دیگر شیعه مذهب نیستند و به وهابیت، تسنن، بی خدایی و غیره گرایش یافته اند و حمایت ضعیف ایران از نیروهای مطلع از شرایط عینی این منطقه مانند حسینیون هم باعث شده برای تغییر وضعیت نامطلوب فعلی به سال های طولانی کار و تلاش مضاعف نیاز باشد. در پایان برای هشدار به باکو برای توقف رویه های ضدایرانی می توان از رویکردهای زیر بهره گرفت: 

- افزایش استفاده عملیاتی از مسیر جایگزین کریدور دریایی به روسیه بدون مزاحمت باکو با تقویت ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران در دریای کاسپین، ساخت و واردات انواع شناور و تکمیل راه آهن رشت به منطقه آزاد کاسپین در نزدیکی بندر انزلی

- تکمیل راه آهن چابهار به زاهدان

- حمایت از گروه های تحت ستم در ترکیه و باکو مانند تالشی ها و لزگی ها در جمهوری آذربایجان و کردها و علوی ها در ترکیه و فراهم آوردن تاسیس دفاتر نمایندگی آنها در تهران (مشابه اقدامی که ترکیه و باکو انجام داده اند)

- حمایت جدی تر از حسینیون و بهره گیری از ظرفیت های گسترده فرهنگی و علمی و دینی آنان

- راه اندازی هر چه سریع تر کنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز

- پیگیری دیپلماسی فعال با روسیه و ارمنستان به‌منظور انعقاد یک پیمان دفاعی و اقتصادی سه‌جانبه

- ایجاد ارتباط اقتصادی گسترده تر با گرجستان (حلقۀ ارتباطی ایران – ارمنستان با اروپا) و تعریف نوعی منافع مشترک سیاسی – امنیتی و اقتصادی – تجاری میان ایران و گرجستان

- افزایش ارتباطات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی با جمهوری های مسلمان نشین روسیه در منطقه چچن با تمرکز بر تهدید ناتو از طریق جمهوری باکو

- تقویت جدی دیپلماسی عمومی ایران در آسیای مرکزی و قفقاز: ایجاد و تقویت محورهایی نظیر مطالبه حقوق شیعیان آذربایجان مانند شیعیان زندانی و شکنجه و اعدام شده، افشای روند تخریب مساجد، نقد ممنوعیت آیین های مذهبی نظیر عاشورا، پیگیری حقوقی – دیپلماتیک کشتار تاریخی نارداران و آزادی رهبران مذهبی شیعه زندانی در آذربایجان، سیاست گزاری جذب نخبگان شیعی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و تربیت نخبگان اسلام گرا و طرفدار ج.ا ایران؛ نشر آثار علمی – فرهنگی – هنری به زبان آذری با اولویت هویت بخشی به شیعیان آذربایجان شمالی و بازتولید هویت ایرانی مناطق جداشده از کشور در اداوار تاریخی گذشته، تولید و نشر نمادهای ایرانی – اسلامی در جامعه هدف، تمرکز بر شناسایی و خنثی سازی شبهات و تحریفات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی القائی توسط باکو و آنکارا علیه ایران، تبلیغات رسانه ای و موضع گیری های رسمی و غیر رسمی توسط سازمان های مردم نهاد و انجمن های ایرانی علیه محدودیت های مدنی اکثریت شیعه آذربایجان، زمینه سازی برای ایجاد مطالبه بومی بازگشت بخش های جداشده از ایران به سرزمین مادری و موارد مشابهی از این دست و در نهایت بازگذاشتن دست شبکه های صدا و سیما برای پاسخ به شبهات و دروغ پراکنی رسانه ای باکو و ترکیه و پخش برنامه های شبکه سحر در داخل کشور

- تغییر سیاست فرهنگی کشور در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل: اقداماتی نظیر تعریف و گنجاندن 4 واحد درسی زبان و ادبیات آذری در دانشگاه های این سه استان، به صورت اختیاری و بر اساس قرائت جمهوری اسلامی ایران از واقعیات تاریخی منطقه قفقاز از یکسو و 2 واحد درسی آشنایی با داستان های فولکلور زبان آذری در مقطع متوسطه دوم با قرائت یادشده و با هدف تقویت هویت ایرانی، می تواند خنثی کننده بخشی از تحریک های رسانه‌ای قومی – زبانی خارجی و تحریف واقعیات تاریخی در این منطقه باشد. کشورهای یادشده در کتاب های درسی مدارس و دانشگاه هایشان، ضمن تحریف تاریخ منطقه و تاریخ سازی جعلی، به دنبال تقویت مطالبه تجزیه شمال شرق ایران (آذربایجان جنوبی در روایت جعلی) و الحاق آن به آذربایجان هستند، در حالی که بخش هایی از آذربایجان نظیر نخجوان، گنجه، شکی، شیروان، قره باغ و ... از سرزمین مادری ایران جدا شده است. همچنین باید عموم مردم آگاهی بیشتری از تحولات اخیر در منقطه قفقاز به دست آورند. لذا باید صدا و سیمای جمهوری اسلامی، شبکه سحر، شبکه پرس تی، شبکه العالم، سایت ها و خبرگزاری های مهم، دستگاه های فرهنگی و هنری، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری با تولید محتوای چندرسانه ای، موشن گرافیک، پوستر، فیلم و سریال در این زمینه برای آگاه سازی مردم اقدام کنند.

- تداوم رزمایش‌های نظامی در  شمال غرب و آمادگی برای پاسخ متناسب در صورت اقدام عملیاتی آذربایجان و ترکیه برای اشغال جنوب ارمنستان و قطع مرز ایران با این کشور

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: آذربایجان جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان حمله رسانه ای آذربایجان علیه ایران پان ترکیسم الهام علیف محمد باقر قالیباف ارمنستان ایران و ارمنستان ایران و ارمنستان و آذربایجان ارمنستان و آذربایجان قره باغ


( ۹۵ )

نظر شما :

میرزا ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۰
انفعال در مقابل باکو، فقط باعث جری تر شدنش میشه، منافع ملی ایران ایجاب میکنه که اگر جنگ بعدی قفقاز به ضرر ارمنستان شروع شد ایران باید بلافاصله نخجوان را به مام میهن بازگرداند، و در صورت لزوم باکو فتح و رژیم دیکتاتوری و ضد شیعی علیف خلع بشور.
محمد ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۰
پانتورک ها یکی از فعال ترین کاربران این سایت هستند که خود نشان دهنده جهت گیری درست دیپلماسی ایرانی است . اما افسوس که مثل بقیه امور مملکتی ، در این زمینه هم گوش مسئولان به این هشدارها بدهکار نیست . من از آذربایجان نمی ترسم ، چون اگر لازم باشد ، با دست خالی هم شده به جنگ اردوغان و علیف می رویم و حماسه چالدران دیگری رغم می زنیم ، ترسم از ضعف مسئولان است که طی این چند سال گذشته در همه امور رفتاری ویرانگر از خود نشان داده اند . خداوند ما را از شر بی لیاقتی مسئولان حفظ بگرداند
فرزاد ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۷
جمهوری باکو(بادکوبه) واجد تمام ویژگیهای یک دولت متخاصم هست.این خصومت از سرقت نام تاریخی آذربایجان ایران و نامیدن آلبانیای قفقاز و آران بدین نام به جهت زمینه سازی ادعای ارضی نسبت به آذربایجان ایران در آینده شروع شده وامروزهم با پذیرایی و حمایت این رژیم از تمام گروهها وفرقه ها و اشخاص ایران ستیز و شراکت راهبردی با کینه توزترین دشمنان ایران ادامه داشته.نقض تمامیت ارضی (مهمترین عامل یک تهدید خارجی ومتصف شدن یک دولت ؛به دولت متخاصم) ایران ؛جز سیاستهای کلی و اصولی رژیم باکوست که به عنوان یک آرمان(آذربایجان بزرگ به پایتختی تبریز) در متون درسی رسمی و رسانه های رسمی این رژیم گنجانده شده.چطور میشه از آرمان«نیل تا فرات»صهیونیستها به عنوان یک تهدید نام برد ولی از آرمان«آذربایجان بزرگ به پایتختی تبریز» که توسط رژیم باکو دنبال می‌شه به عنوان سو تفاهم یاد کرد؟درصورتی که نیل متعلق به مصر و فرات متعلق به عراق هست ولی تبریز درون مرزهای جغرافیایی کشور ما ودرمجاورت پایتخت کشورماست.مقامات مسوول بهتره قبل از تعارفات دیپلماتیک وگفتن از سوءتفاهم ؛ این دوگانگی ها و تناقضات آشکار را برای ملت ایران توضیح بدهند.
ناشناس ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰
ای داد بیداد بازم موحدیان و بازم پانترکها . پانترکها به جای خود . به زانو . هدف سیبل روبرو . آتش .
ناشناس ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۷
احسنت، احسنت... عاشقتم دکتر
پویا علامه ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۲
با نویسنده این مقاله کاملا موافق هستم. کاملا
محمدعلی ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۹
احسنت بر جناب موحدیان. باید با نشان دادن واقعیتها و حقایق تاریخی و سیاسی، رژیم دیکتاتور و فاسد الهام علیف را رسوا کرد. باید حقیقت این حکومت مستبد و دروغگو را که آمیخته با فسادهای اقتصادی و سیاسی است، برای آذری های عزیز روشن ساخت. الهام علیفِ شرابخوار و دیکتاتور و قمارباز نباید بتواند خودش را بعنوان یک مصلح اجتماعی و سیاسی و دینی معرفی کند. او فردی فاسد است که در عمل، جمهوری آذربایجان را در اختیار ترکیه و اسرائیل گذاشته است. به اسناد پاناما رجوع کنید تا بخشی از فساد علیف قمارباز و خانواده اش را ببینید. الهام علیفِ شرابخوار که این روزها با دغلکاری تمام مدعیِ بازسازی مسجدی در قره باغ است، اگر مدعی است که دلش برای شیعیان آذربایجان میسوزد، بگذارد شیعیان مظلومِ آن خطه با آزادی تمام و بدن محدودیت های اعمالی، در ماه محرم عزاداری کنند! چرا نمیگذارد و اجازه نمیدهد؟ چون فاسد و دیکتاتور است و میداند اگر مردم شیعه ی جمهوری آذربایجان، به پیروی از امام حسین، آگاه و مطالبه گر شوند او رسوای دو عالم میشود و باید کاسه کوزه اش را جمع کند و از حکومت دیکتاتوری بیست ساله اش خداحافظی کند و پناهنده ی ترکیه یا اسرائیل شود. امیدواریم این فرد که بزرگترین خائن به حقوق آذری های عزیز است و بیست سال است که آزادی و حقوق آذری ها را سلب کرده است، رسوا شود و مردم آن خطه بتوانند از حکومت علیف که نوکر و خدمتگزار ترکیه و اسرائیل شده است رهایی یابند.
علی ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۶
ازنویسنده سپاسگذاریم که باتدریس 2 واحددرسی آشنایی با داستان های فولکلور زبان آذری در مقطع متوسطه دوم با قرائت یادشده و با هدف تقویت هویت ایرانی ، آن هم برای خنثی کردن بخشی از تحریک های رسانه‌ای قومی ونه برای آموزش به زبان مادری به عنوان کوچکترین حق ، موافقت فرموده اند. اگر ادعای الحاق بخش های جدا شده به سرزمین مادری رادارید باید ببینید چه گلی به سر بخش های حال حاضر از آذربایجان گرفته تا مابقی اتنیک های موجود زده اید که ادعای برگرداندن آنها را دارید.
کامران ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۵۰
اقای موحدیان میدانید مشکل از کجاست؟ مشکل از امثال شماست که اطلاعات درست از منطقه ندارید ، همین باعث عقب ماندن ایران از نبرد قفقاز است .یکبار برگرد و نوشته ها و مقالات خودت را مرور کن ببین چقدر از وقایع عقب هستی !! حوادث اتفاق افتاده در قفقاز از دید یک ایرانی فارغ از قومیت طی دویست سال اخیر و موضع صحیح و اصولی در مقابل ان راهی است به سوی مودت دو کشور . شما حتی صحبت در مورد بازگرداندن ۷ روستای اذربایجان در منطقه قازاخ را جور دیگری مطرح کردید حال انکه صاحب اب و خاک مشخص است . هنوز شایعه ساخته شده توسط لابی ارمنی مبنی بر حضور گروههای جهادی نشر داده میشود ! بسیاری از روستاهای اذربایجانی نشین در زنگزور و گویچه هنوز خالی از سکنه است و ارمنستان و دیاسپورای ارمنی علارقم پول و غوغا سالاری نتوانسته اند انها را مسکون کنند . کشور ارمنستان که به ضرب و زور کلوپ مسیحی سرپا مانده‌است جمعیتش طی ۳۰ سال به نصف کاهش پیدا کرده است ! درک دلایل این مسایل نیاز به بینش و شناخت از منطقه و مردمان ان دارد.
خان اوعلان اهری ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۷
تو هنوز نه در سن و سالی هستی که قالیباف را درک کنی و نه می توانی .قالیباف یک مسلمان آزاده است.او مفهوم بلاد اسلامی و بلاد کفر و الزامات را می داند.آنها که تحت تاثیر تفکرات ایرانشهری هاهستندبا دین و دموکراسی فاصله دارند هرچند تقدیر موجب شود علی الظاهر در کسوت کارشناس یک ملت یا کشور اسلامی قلم بزنند و نظر دهند .ایرانشهری فقط یک عادت نژادپرستی انحصاری است و موجب توهم تهدید در قبال هر کس از نژاد یا زبان دیگر می شود.و حدیث و معرفت برایشان معنی ندارد از جمله حدیثی که گوید انسان ها یا در دین یا نوع خلقت با ما یکسان هستند.
ایرانی ۲۰ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۶
جناب موحدیان حالا که یکی از بالاترین مقامات نظام دارند برلبر توصیه امام راحل اختلاف میان کشورهای مسلمان را کاهش می دهند شما اب در هاون ارامنه و کردهای تروریست نی زنی و مانند انگلیس تفرقه ...... از خدا بترس
سروش ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۰
در شرایط فعلی برخی از پیشنهادات مطرح شده قابلیت اجرا ندارند. سپاس از نویسنده
علی ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۲:۵۰
باسلام.از مسئولان عاجزانه درخواست دارم یک سمتی یا وزارتی به این موحدیان بدهند.چون راه حل هایی که میده خوبه ولی شوخی شوخی این موحدیان برای ما کار میکنه یا ارمنستان چون اینقدر که برای ارمنستان حرف و راه حل بیان کرده که برای کشور خودمون راه حل های مناسب ارائه نداده این عرایض بالا برای کشور بدون تحریم مناسبه نه کشور با اقتصاد آشفته آقا جان اگر نظرات را منتشر نمیکنی بگو دیگه در این سایت نظری ننویسیم تشکر
حسن ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۲۴
خسته نمی شوید این قدر علیه باکو و آذربایجان می نویسید. اگر واقعا دلتان برای ایران می سوزد راهکارهای معقول، منطقی و درست در جهت بهبود و گسترش مناسبات دو کشور ارائه دهید. هیچ کس به اندازه ایرانشهری ها فضای مناسبات ایران و آذربایجان را تخریب نمی کند.
ارتام ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۷
زهی خیال باطل
عبدالرضا ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۰
ارمنستان تنها راه ارتباطی اش ایران است و اگر تدارکات از این راه به ارمنستان نمی رسید ارمنستان نمی توانست حتی چند سال اراضی ازربایجان را در اشغال نگهدارد و این همه ازرها را به کشتن دهد ومناطق ازربایجان را در اشغال نگهدارد
خودی زاده ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۱
فوبیا دارد این مرد
حسن حبشی ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۲۷
نظرات جنابعالی نظر یک کارشناس نیست مخصوصا دایر کردن سفارت ارمنستان در تبریز که نشان می دهد جلو بینی خود را هم نمی بینی
میلاد ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۷
کاملا درست. آنهایی که نگران روابط ایران و آذربایجان هستند اولا باید بدانند که این آذربایجان است که دارد روابط را خراب می کند نه پاسخ های حداقلی ایران. دوما پاسخ محکم ایران میتواند باعث بهبود روابط شود. چون دولتمردان باکو ترسو هستند و فقط زبان اقتدار را میفهمند. حتی خدا هم در قرآن دستور داده که دشمنان را بترسانید. وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ
ناشناس ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۹
تحلیلی مملو از نفرت و کینه نژادپرستانه که در صورت عملی شدن، نتیجه ای جز جنگ، آن هم جنگی که پایان آن مشخص نیست به نفع که باشد. امیدوارم سیاستگذاران خارجی ما عاقل تر از این باشند که چنین تحلیل ها و تحلیل گرانی را جدی بگیرند.
حسن ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۳
مشکل ایران با باکو ریشه ای و بنیادین است به فرهنگ و تاریخ ایرانی غیر ترکی برمیگردد که باب میل مهاجرام ترک نبوده و نیست
یعقوب ۲۱ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۵۹
موافقم با نظرات دکتر ولی حیف که فعلا در داخل کشور عناد خلق می کنیم
رادمان تبریزی ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶
من با اقای موحدیان کاملا مـافقم، در ضمن حمایت ایران بجز باز گرداندن سرزمینهای منطقه قفقاز باید بفکر برگرداندن کردستانهای جدا شده تحت اشغال ترکیه و عراق و سوریه نیز باشه.
مجید ۲۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۲
چرا جمهوری باکو خطاب می کنید مگر کشوری به نام باکو وجود دارد
ایرانی ۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۴
چیزی که ما میبینیم این است که ترکهای داعشی از تروریسم حمایت می‌کنند. اصولا خوی و خلق و سبک زندگی مبتنی بر کشتار ترکها در مغولستان طوری بوده است که نوادگان آنها ‌که در منطقه مهمان هستند توانایی زندگی بدون درگیری با اقوام بومی منطقه را ندارند.
رامین ۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۹
با سلام متاسفانه مخالفت با دیدگاه های پانترکیستی و سیاست های تجزیه طلبانه کشورهای همسایه منطقه تنها در حد واکنش و مخالفت چند استاد دانشگاه معنا پیدا می کند وگرنه مقامات مسئول سیاست خارجه و تصمیم گیرنده رده اول کشور همچنان در سکوت و خواب به سر می برند و هر از چندی ندای "سوتفاهم ها با آذربایجان برطرف شد" سر می دهند و سر شان را در برف فرو می برند. هرقدر ما بیشتر سکوت کرده و واکنش نشان ندهیم آنان در ادامه سیاست های خصمانه خود علیه تمامیت ارضی کشور جریتر می شوند. در پایان از دکترموحدیان به خاطر انتشار اینگونه مقالات تشکر می کنم
عباس ۳۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۵
چرا مردم قیام نمیکنن علیه الهام الیف واقعا تعجب میکنم مثل زمان ایران که محمد رضا شاه رو انداختن بیرون....هرچی بیشتر بگذره سخت تر میشه چون دارن در مدرسه ها به بچه ها مزخرف یاد میدن و و کلن تبلیغات رسانه ای هم هست که تاثیرش روز به روز روی افراد بیشتر میشه... هوای بچه هاتونو باشید...الان ایران اگه الهام جنگی رو شروع کنه ایران اون موقع میتونه... ولی خب کلن اگه ایران قرار بود اینطوری باشه تا حالا هزاران بار با اسقاطیل آل سعود و... جنگ کرده بود.. آمریکا هم که ایران عین الاسد رو موشک باران کرد پهپاد پیشرفته ترین آمریکا رو زد در خلیج فارس و خیلی... ولی آمریکا جرأت نکرده حمله کنه... فقط واق واق کرده مثل اسقاطیل و فقط تحریم که دیگه به سقف خودش رسیده تحریم هاشونم....
طوفان ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۳
بی عرضگی از دولت ماست در عرض ۲۴ ساعت میشه فتحش کرد زمینی .یاشاسین ایرانیم یاشا آذربایجانم