وقت انتخاب دوست و دشمن

روسیه دندان‌های خود را به اسرائیل نشان می‌دهد

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۴۲ اخبار اصلی خاورمیانه
وقت حسابرسی رسیده است. آیا محور مقاومت «تسلیحات برهم زننده توازن قدرت» را تحویل خواهد گرفت؟
روسیه دندان‌های خود را به اسرائیل نشان می‌دهد

نویسنده: ایلیا ج مغنایر

دیپلماسی ایرانی: پیامدهای جنگ آمریکا و روسیه در عرصه اوکراین به قاره اروپا یا میدان اقتصادی محدود نماند بلکه این پیامدها به اسرائیل کشیده شد و رابطه مسکو و تل آویو را در بوته آزمایش قرار داد.

در این میان این باور رواج پیدا کرده است که این روابط مانند گذشته نخواهد ماند و در نتیجه انتظار می‌رود لبنان و سوریه نتایج مهمی را از آن بدست آورند.

ولادیمیر پوتین، ریس جمهوری روسیه در نامه‌ای به نخست وزیر اسرائیل از او خواست مالکیت کلیسای الکساندر نوسکی واقع در قدس را به روسیه به صورت فوری منتقل کند و این مسئله به نوبه خود به کشمکش دیپلماتیک منجر خواهد شد به ویژه بعد از این که دولت بنت طی یک موضع‌گیری رسمی جنگ مسکو در اوکراین را محکوم کرد و این مسئله باعث شد وزارت امور خارجه روسیه سفیر اسرائیل را فراخواند و نسبت به اظهارات یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل خشم خود را ابراز کند.

واضح است که مسکو متوجه شده است چگونه پیام مناسب را ارسال کند. وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که اسرائیل  تلاش می‌کند به صورتی نامناسب از اوضاع اوکراین استفاده کند تا توجه جامعه بین‌الملل را از یکی از قدیمی‌ترین درگیری‌های حل‌نشده تا به امروز، یعنی درگیری فلسطین و اسرائیل منحرف کند.

طبیعی است که این موضع‌گیری اخبار بدی برای اسرائیل به همراه بیاورد. اسرائیل می‌داند جنگ در اوکراین زمانی که روسیه به اهداف خود در دونباس برسد، پایان خواهد یافت و در نتیجه مسکو به سمت کشورهای دوست و غیر دوست خود رو خواهد کرد تا به صورت مناسب رفتار کند و این مسئله تل آویو را در تنگنا قرار خواهد داد؛ زیرا روسیه در سوریه به روی 1500حمله اسرائیل علیه این کشور چشم پوشید.

اما اکنون بعد از این که روسیه تصمیم گرفت یکی از مهم‌ترین اهداف خود یعنی از میان بردن یکجانبه گرایی آمریکا و سیطره‌اش بر دنیا را از میان ببرد، اوضاع تغییر کرده است و کشورهای جهان علیه یا در کنار روسیه موضع گرفتند و در نتیجه برای مسکو روز حسابی وجود دارد. اینکه پوتین اعلام کند تمام سلاح‌های ناتو که به اوکراین ارسال شده و توسط نیروهای او مصادره شده‌اند به دوستان این کشور ارسال خواهند شد، سخنانی بی اهمیت نبود.

این سخنان شامل آن چیزی است که ممکن است دشمنان آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه به آن دست یابند؛ چرا که آمریکا توافق اعلام نشده با روسیه را نقض کرد. توافقی که بر مجهز نکردن هیچ کشور و طرفی با تسلیحات برهم زننده توازن قدرت از سوی این دو کشور مبتنی بود و در همین راستا بود که مسکو تحویل سلاحی مهم و تاکتیکی به ایران را بارها برای ناراحت نکردن واشنگتن به تاخیر انداخته بود.

در سوریه نیز مسکو بارها تلاش کرد با واشنگتن درباره توقف عملیات نظامی توافق کند به گونه‌ای که به نفع دمشق و تهران نبود؛ اما خطوط قرمز در اوکراین نقض شد و از این رو بعید است روسیه در آینده در قبال آمریکا و متحدانش برخورد نرمی داشته باشد.

در نتیجه انتظار می‌رود مسکو در تحویل «تسلیحات برهم زننده توازن قدرت» که اسرائیل و آمریکا از رسیدن آنها به دست دشمنان خود در محور مقاومت در خاورمیانه می‌ترسند، تردید به خود راه ندهد.

منبع: الرای / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین اسرائیل روسیه و اسرائیل روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین سوریه سوریه و اسرائیل ولادیمیر پوتین ولودیمیر زلنسکی یائیر لاپید نفتالی بنت


( ۱۴ )

نظر شما :

ناشناس ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۲
عجب بلبشویی شده . حالا جنابان کارشناس و کسانی که اصولا عادت دارند بعد از سوت پایان بازی داور ، به تفسیر بازی بپردازند ، این فرصتی است که خودشان را نشان دهند . هفته ی بعد ، یک ماه بعد و یک سال بعد چه اتفاقی قرار است بیافتد ؟
آتیلا ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۶
این نویسنده روسوفیل یادش رفته که بگوید برای روسیه بجز سلاح اتمی دیگر دندانی وجود ندارد که بخواهد به کسی نشان بدهد نویسنده با اطمینان گفته که بعد از تصرف و تثبیت دنباس روسیه جنگ را به پایان خواهد رساند ولی یادش رفته درسته روسیه آغازگر جنگ بوده ولی پایانش دست روسیه نیست که هر وقت اراده کند به پایان برساند گویا ایشان هنوز هم متوجه نیست که غرب و آمریکا روسیه را در باتلاق اوکراین تا از کار افتادن علایم حیاتیش گلویش را رها نخواهند کرد