فعالیت های ضد ایرانی باکو با توهمات در حال گسترش ادامه دارد

انفعال ایران در قبال جمهوری آذربایجان

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۱۰۰۸ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: سخنان تحریک آمیز از جانب رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی یک کشور همسایه علیه یک کشور همسایه دیگر، مصداق بارز تحریک علیه تمامیت ارضی است و در بهترین حالت باید با اعتراض سفارت ایران در جمهوری آذربایجان و احضار سفیر جمهوری آذربایجان مواجه شود.
انفعال ایران در قبال جمهوری آذربایجان

دیپلماسی ایرانی: از سال ها قبل تحریکات گسترده از از طریق رسانه های وابسته به جمهوری آذربایجان علیه ایران انجام شده است. در ابتدا نوک تیز این حملات متوجه حاکمیت ایران بوده، اما به مرور زمان نوک تیز این حملات عیان تر شده و کلیت تمایت ارضی ایران را هدف گرفته و در کنار رسانه های رسمی شبکه های تجزیه طلب نیز به طور رسمی تر تمامیت ارضی ایران را مورد هدف قرار داده است.

اخیرا یک کارشناس رسانه ای این کشور در یکی از رسانه های این کشور خواهان "بازگشت اراضی این کشور و وصل شدن جمهوری آذربایجان به خلیج فارس شده است!" همچنین وی در سخنان تحریک آمیز و توهین آمیزی ایران را "ابلیس" نامیده، یعنی علاوه بر آشکار کردن عناد خود با حاکمیت ایران دشمنی خود با کل موجودیتی به نام ایران را نیز ابراز کرده است.

باید اشاره کرد که این سخنان تحریک آمیز از جانب رسانه ها و تریبون های تبلیغاتی یک کشور همسایه علیه یک کشور همسایه دیگر، مصداق بارز تحریک علیه تمامیت ارضی است و در بهترین حالت باید با اعتراض سفارت ایران در جمهوری آذربایجان و احضار سفیر جمهوری آذربایجان مواجه شود.

موضوع بعدی این مساله است که انفعال کلی دستگاه سیاست خارجی ایران در جمهوری آذربایجان و غافل شدن ایران از همسایه خود جای پای رقیب منطقه ای ایران یعنی"اسرائیل"را به این کشور باز کرده و در نتیجه، حضور اسرائیل در این منطقه مدل کردستان عراق نیز در جمهوری آذربایجان در حال پیاده شدن است؛ در حال حاضر عوامل اسرائیل در حال تغذیه مالی دشمنان ایران در جمهوری آذربایجان هستند.

نکته ای که در حال حاضر مساله تجزیه طلبی کردی که از اقلیم کردستان تغذیه می شود و مساله تجزیه طلبی ترکی که از طرف جمهوری آذربایجان تغذیه می شود را از هم تفکیک می کند این موضوع است که مساله تجزیه طلبی ترکی در حال حاظر تنها دارای ماهیت رسانه ای و فرهنگی است و دارای ماهیت مسلحانه نیست، اما در صورتی که غلفت ایران نسبت به جمهوری آذربایجان تداوم داشته باشد این مساله می تواند به بحران های عمیق تری برای امنیت ملی ایران مبدل شود.

اهرم هایی که ایران می تواند در قبال کاهش خطر تجزیه طلبی و افکار ضد ایرانی در جمهوری آذربایجان بکار ببرد می تواند دارای ماهیت قهری یا ماهیت اقتصادی و یا گسترش روابط اقتصادی باشد که مورد دوم را ترکیه، هم اکنون، در حال پیاده سازی در اقلیم کردستان عراق است. ترکیه یک خط لوله را از اقلیم کردستان عراق به داخل خاک خود وارد کرده و عملا صدها شرکت ترکیه ای در اقلیم کردستان که یکی از پرخطر ترین نقاط برای ترکیه است، حضور دارند. ترکیه سعی دارد با ایجاد وابستگی اقتصادی از خطرات امنیتی اقلیم کردستان برای خود بکاهد. 

باید گفت در صورتی که ایران دارای یک اقتصاد پویا باشد بخشی از خطرات امنیتی از جانب کشورهای همسایه قابل تقلیل است، البته باید افزود که همه این مفاهیم که با تسری متقابل امنیت و اقتصاد با همدیگر مرتبط می شود تحت نظریه امنیتی کوپنهاگ قابل تحلیل است. البته باید افزود که ماهیت قهری نیز تنها شامل مسائل امنیتی و نظامی نمی شود و برخی دیگر از اقدامات دیپلماتیک و سیاسی نیز می تواند به عنوان مفاهیم قهری در قبال جمهوری آذربایجان بکار رود.

مورد بعدی که در قبال معضلی بنام تجزیه طلبی ترکی قابل ملاحظه است مساله ترکیه است. هرچند ترکیه به شدت جمهوری آذربایجان درمورد مساله تجزیه طلبی ترکی فعال نیست، اما حمایت های ترکیه از جمهوری آذربایجان به افزایش جرات برخی از سیاستمداران و کارشناسان رسانه ای این کشور در راستای فعالیت علیه ایران منجر شده است. در صورتی که در آینده میزان مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه افزایش و روابط ایران و ترکیه بهبود یابد نقش فاکتور جمهوری آذربایجان در روابط بین ایران و ترکیه رنگ خواهد باخت و در نتیجه با افزایش انزوای جمهوری آذربایجان در سطح منطقه، این کشور ناگزیر خواهد شد از فعالیت های تحریک آمیز علیه تمامیت ارضی ایران خوداری کند.

در نهایت باید افزود مجموعه ای از عوامل واگرا در روابط بین دو کشور همانند "ناسیونالیسم ترکی، رقابت ها بر سر مارکت های انرژی، حضور رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان، نادیده گرفتن حقوق شیعیان از سوی جمهوری آذربایجان، مساله ارمنستان، اقتصاد ضعیف ایران، عدم توانایی ایجاد وابستگی اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان و از بعد امنیتی نظامی تعدد مسائل امنیتی در اطراف ایران منجر به کاهش تمرکز ایران نسبت به جمهوری آذربایجان شده و همچنین منجر به وابستگی این کشور به ترکیه و اسرائیل شده است. این مساله خطرات و چالش هایی را برای ایران پدید آورده است، که البته با تلفیق دو بازوی امنیت و اقتصات و سیاست چماق و هویج می توان تا اندازه ای از تحریکات تجزیه طلبانه و ضد ایرانی در این منطقه کاست و منافع ملی ایران را در این منطقه تقویت کرد. به هر اندازه که روابط اقتصادی و سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان تقویت بشود صداها و فعالیت های ضد ایرانی در این کشور کاهش خواهد یافت و حاکمیت این کشور نیز ناگزیر خواهد بود که صداهایی را که علیه تمامیت ارضی ایران بلند می شوند را خاموش کند؛ اما در حالت کنونی که ایران دارای نفوذی در این کشور نیست این کشور به تربیون صداهای ضد ایرانی بدل شده است.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان جمهوری اسلامی ایران پان ترکیسم ترکیه ایران و ترکیه باکو


( ۴۴ )

نظر شما :

ناشناس ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۷
آذربایجان پاره تن ایران است و در نهایت با ایران یک کشور واحد تشکیل خواهد داد و این امر تحت سیستم فدرالی امکان بروز و ظهور دارد که منافات با ماهیت اسلامی ایران هم ندارد و از لحاظ امنیتی ،اقتصادی و سیاسی تاثیر بسزایی در ارتقا جایگاه ایران دارد پدر واقع مقدمه تشکیل ایران بزرگ می تواند باشد
ناشناس ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۲
در جواب ناشناس ۱۴:۴۷ ... پاره ی تن ...ای است که خیلی وقت پیش لولو برد و الان شده مقر توطئه ی اسراییل و آمریکا علیه ایران . فدرالیسم هم‌ مار خوش خط خالی است که استعمارگران برای انداختن کشورها به چاه ویل طراحی کرده اند . برای کشورهایی که دشمنان بالفعل دارند ، فدرالیسم یعنی آغازی بر فروپاشی و تجزیه . فدرالیسم برای کشوری چون کانادا معنی و کاربرد دارد که خود قسمتی از سر شیطان است و تقریبا دشمن بالفعل ندارد و نه ایران که مورد هجمه ی شیطان می باشد . نکند دوست دارید به اسم فدرالیسم ایران را نیز چون عراق ، اقلیم اقلیم کنید ؟ در خاورمیانه فقط یک نسخه برای آسایش و آرامش کشورها وجود دارد . حکومت مرکزی قدرتمند و اعطای اختیار به استانهای پیرامون صرفا برای اموری چون کشاورزی ، تجارت و آموزش ...
ناشناس ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۵
در جواب ناشناس 17:12 عراق ماه گذشته نزدیک 11 میلیاد دلار نفت فروخت که متاسفانه امثال شماها از درک چنین گزاره ساده ای عاجز هستید و از ترس مترسک وسط زمین حاضرید کل یک سرزمین پهناور را به آتش بکشید . مسلما امثال شماها دشمن شماره یک این سرزمین و مانع پیشرفتش هستید .
مرتضی ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۱
برای بدست آوردن هر چیزی می بایست هزینه مناسب با آن را داد. اگر کسی در جمهوری آذربایجان ادعایی در رابطه با تمامیت ارزی ایران دارد می تواند در عمل آنرا امتحان کند وگرنه یاوگوئی بیش نیست. اصالت بنده ترک زبان و ایرانی هستم. ایران را به عنوان وطن قطعی و سرزمین مادری و نقطه اتکا و ثبات و آرامش خود می دانم و این مسئله بدون قید و شرط در ناخودآگاه من تثبیت شده و هیچ خدشه ای بر آن وارد نمی شود. بنابراین قرار نیست هر کس خارج از ایران از هر جمهوری که باشد از روی توهم و هیجان حرف بچه گانه ای بزند نگرانمان کند.اصلا در این میان بحث زبان نیست ما ایرانی هستیم هویتمان معلوم است و آن ایرانی بودنمان است. فقط چیزی که مهم است حفظ و افزایش قدرت و اقتدار ملی از هر طریق و همه ابعاد است تا بدخواهان و طمع کاران جرات نگاه چپ به این مملکت نداشته باشند.
صادق ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۲۱
با سلام کارشناس محترم برخی از نکات ضروری برای اصلاح مسیر دیپلماسی ایران با آذربایجان را به خوبی اشاره کرده اند اما نباید در رسانه ها به یک موضوع که در حال حاضر تنها در حد فرضیه است یعنی تجزیه طلبی ترکی چنان دامن زد که انگار واقعا به طرز جدی و تهدید آمیزی وجود دارد و بهش اعتبار داد. اتفاقا بخشی از الیت سیاسی و امنیتی آذربایجان و رسانه های این کشورک میخواهند از طریق رسانه های خودمان به این موضوع دامن بزنند. همچنین باید به این مسله توجه کرد که نقشه کلان توسعه اقتصادی آذربایجان با مشاوره های غربی و عبری در چند دهه اخیر مزایای غیر قابل انکاری برای مشروعیت بخشی به طبقه سیاسی آذربایجان ایجاد کرده و جامعه مذهبی این کشور را رام و سرکوب کرده است تا وقتی این مسیر مشروعیت سازی از بستر توسعه اقتصادی در اذربایجان بدون هیچ مانعی ادامه دارد هرگونه مقابله با این کشور تبعات منفی در افکار عمومی داخلی آذربایجان و حتی ایران دارد. پس تعیین تکلیف حدود و صغور مماشات با آذربایجان و ترسیم خطوط قرمز برای این کشور و حتی ترسیم بخشی از تنبیهات و تهدیدات برای مدیریت رفتار غیر سازنده این کشور تنها راه است.نگاه مذهبی و غیر واقع گرایانه به نقش و کارکرد سیاسی و امنیتی آذربایجان نسبت به منافع و امنیت ملی ایران خطرناک و پر از زیان و خسران است
مجتبی ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۰:۲۶
سالهاست که خطرات سیاست پانترکی را گوشزد میکنیم اما کو گوش شنوا ،لابی ترکی در وزارت خارجه وزارت اقتصاد و فرهنگ و....را دستگیر کنید بعد با فراغت بال شماهم از مسله قومیت در ترکیه و باکو استفاده کنید ، اما مخاطب سخنم پانترکها ناموس فروش هستند که سنگ این ملعونها را به سینه میزند و در پوشش زبان مادری ،دریاچه ارومیه و تشیع و ترک که شدند پیاده نظام آنها در ایران فکر عاجلی کرد قبل از دست رفتن فرصت ،
ناشناس ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۱
جناب ناشناس ۱۹:۰۵ . تجزیه عراق را نمی بینی واقعا ؟‌ بغداد بر کجای عراق تسلط دارد ؟ فروختن چندرغاز نفت ، نامش شد پیشرفت ؟ فدرالیسم نسخه ای مسموم ، طراحی شده در اندیشکده های غربی برای انداختن آتش همیشگی در دل سایر کشورهاست . اگر مکزیک آنقدر قدرت داشت که کالیفرنیا را به هم بریزد ، آیا واشنگتن به فدرالیسم تن می داد ؟ با استفاده از کلمات " امثال ما - امثال شما " نمی توانید جهل مرکبتان را لاپوشانی کنید . برای پیشرفت نیاز به این جنگولک بازیهای استعمار ساخت نیست . اگر کشور دیکاتوری اما سالم اداره شود پیشرفت می کند اما مدل فدرالی در عروس هزار داماد خاورمیانه ، خوش خیالیست .
به ناشناس ۱۹:۰۵ ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۸
در جواب ناشناس۱۹:۰۵ ،عراق ۱۱میلیارد نفت فروخته در ماه ،اما فروش نفت و گاز کردستان عراق نگفتید چه میلیارد بوده؟؟؟؟ سیستم فدرالی اوج حماقت و خودکشی ارضی ایران است آنهم به توجه به تنوع فرهنگی و قومی نژادی و زبانی و مذهبی ،اتشی که زمین پهناور را می‌سوزاند همان فدرالیسم بر پایه قومی است که شما ندانسته یا دانسته مانند آتش نابود میکند ،فدرالیسم یعنی افزایش نفوذ همسایگان ایران و اهرم فشار آنها که نتایج آن را در کردستان آذربایجان و خوزستان و....دیده می شود و قابل انکار نیست ،افزایش فساد و فرار به جلو با مقصر دانستن حکومت مرکزی
خسرو ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۶
الیت حاکم بر جمهوری آذربایجان بدنبال تثبیت اقتدار شان بعد از پیروزی های اخیر بر ارمنستان و تامین تمامیت ارضی کشورشان ، هستند و خیلی بهتر از نویسنده محترم میدانند که وضعیت فعلی بهترین گزینه برای ادامه حیات سیاسی و اقتصادی شان هست چون با هر ماجراجویی تازه ای قدرت را از دست خواهند داد و ممکن ومحمتل است قدرتمداران جدید با ایران دشمن تر باشند -- بنابراین برای حفظ منافع ایران حاکمان فعلی مناسب ترند و مسوولین سیاست خارجی اینرا میدانند سخنان یک نفر در یک شبکه تلوزیونی گمنام که مخاطب زیادی ندارد قابل اعتنا نیست و چه بسا سخنان مشابه و یا افراطی تر از آن در شبکه ها یا مطبوعات ایران بر علیه همسایه ها پخش میشود تقریبا همیشه میتوان دررسانه های ایرانی مطالبی در مورد مالکیت ایران بر سرزمین های کشورهای همسایه و باستانگرایی مشاهده کرد
ژئوپلتیک ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۴:۰۶
در پاسخ به ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۵ : سطح مطالعه شما بشدت کم است و از منطقه ببیخبری. نفتی که شما میگی بیشترش توسط کردستان عراق فروخته میشه و پولش به دولت عراق داده نمیشود.