سناریوی شوم جنگ

اردوغان و محاسبات خطرناک

۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۷۲۰۳ نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: صادق ملکی
صادق ملکی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ایران و ایرانی استاد عبور از دوران سخت و تصمیمات استراتژیک بوده و هستند. ماندگاری ایران مدیون این ویژگی مردم این سرزمین است. اردوغان و و علی اف نباید دچار اشتباه محاسباتی صدام شوند، والا سرنوشتی بدتر از صدام در انتظار آنان و کشورشان خواهد بود.
اردوغان و محاسبات خطرناک

دیپلماسی ایرانی: مردم ایران می توانند از حکومت ناراضی باشند اما هیچگاه کشور را قربانی این نارضایتی نمی کنند.

حجم وسیع تحریم ها و تاثیرات مخرب آن بر ایران در ابعاد مختلف به نظر می رسد به همراه برخی از کشورهای منطقه، اردوغان و علی اف را به وسوسه ای انداخته است که صدام با انقلاب ایران و انحلال ارتش با حمله به ایران بدان گرفتار شده و در نتیجه جنگ با ایران هم خود را قربانی کرد و هم عراق را دچار تهدیدهای جدی و متعددی کرد که این کشور همچنان گرفتار آن است.

ایران و ایرانی استاد عبور از دوران های سخت و تصمیمات استراتژیک بوده و هستند. ماندگاری ایران مدیون این ویژگی مردم این سرزمین است. اردوغان و و علی اف نباید دچار اشتباه محاسباتی صدام شوند، والا سرنوشتی بدتر از صدام در انتظار آنان و کشورشان خواهد بود.

ترکیه که با اعلام جمهوریت از خاکستر عثمانی برخاست، در طول جمهوریت هیچگاه روی آرامش ندید و همچنان خطر تجزیه  مهمترین تهدید در سند امنیت ملی این کشور ذکر شده و می شود. ترکیه و اردوغان با این عقبه نباید وارد ریسک هایی شوند که تجربه عثمانی تکرار شود. ترکیه دهه هاست گرفتار درگیری و استقلال طلبی کردهاست. علی رغم همه کشتارها و سرکوب های صورت گرفته علیه کردها و علویان در ترکیه، این کشور همچنان از سوی این دو هویت و واقعیت انکار شده، در خطر جدی تجزیه قرار داشته و دارد. 

نباید اشتباه هیتلر را اردوغان تکرار کند. فاصله دو جنگ اول و دوم بیست سال است اما عدم عبرت آلمان هیتلری نه تنها اروپا بلکه جهان را گرفتار کرد و خسارات سنگین مادی و انسانی بر جا گذاشت و آلمان و آلمانی را بیشتر از دیگران قربانی کرد. در نگاه تاریخی از رویای ترکان جوان تا رویای اردوغان خود شیفته، فاصله چندانی نیست. نباید مردم منطقه و خصوصا مردم ترکیه فرصت دهند توهم اردوغان منطقه و بیش از همه ترکیه را قربانی کند. غرور ناشی از توسعه اقتصادی در ترکیه که در پیوند و هماهنگی با سرمایه جهانی بوده است، نباید مانع از عدم درک بازی های چند وجهی توسط اردوغان و احزاب در ترکیه شود. اگر آنکارا ابعاد بازی چند لایه و پیچیده در خاورمیانه را درک نکند، در این منطقه بحرانی و پرآشوب، ترکیه در میان قربانیان، در صف مقدم  تجزیه ای دیگر خواهد بود. یک دهه پیش به هنگامی که طرح خاورمیانه بزرگ و بعدها جدید مطرح شد، اردوغان داوطلب مدیریت آن شد‌. در همان هنگام به او تذکر داده شده که ترکیه خود محور اصلی خاورمیانه جدید در فرایند تجزیه است.

و گویا امروز تحولات قفقازو پیوند راهبردی میان آنکارا و باکو اردوغان را دچار توهمی کرده است که ترک های جوان در اواخر عمر عثمانی دچار آن شدند. نتیجه این اشتباه تاریخی به شکست و صدها هزار جنازه های یخ زده در کوه های قامیشلو منجر شد و  در نهایت به اضمحلال عثمانی انجامید. اظهارات و مواضع اتخاذی اردوغان پس از تحولات یک ساله قفقاز جنوبی نشان از آن دارد که رئیس جمهوری ترکیه نه تنها خود را درگیر رویای یک ملت، دو کشور(جمهوری آذربایجان و ترکیه) کرده، بلکه پا فراتر از آن نهاده و به این سوی ارس چشم دوخته است. چشمی که کوری و رویایی که غرق شدن، نتیجه محتوم آن خواهد بود. اردوغان شیفته تاریخ به جای تاریخ دور، به تاریخ نزدیک دقت و توجه کند که ایران ماند و عثمانی رفت. ما امروز به تکرار این بازی مایل نیستیم، اما اگر بازی جدی شود برای ملتی که مبتکر شطرنج است یک حرکت در نقطه آخر می تواند به ماتی بینجامد که باز ایران بماند و ترکیه برود. اردوغان و از همه مهمتر دلسوزان ترکیه بدانند که ما به عنوان ایران راضی به این امر نیستیم وتا مجبور بدان نشویم، تن به آن نخواهیم داد.

اردوغان نه ترکیه را و نه ایران را نمی شناسد. این مرد گرجی نمی داند که در احساس هویت مشترک و شهروندی، آذربایجان و آذری های ایران از جنس کردها و علویان ترکیه نبوده و نیستند.

نه تنها آذربایجان ایران از جنس دیگری است، بلکه آذربایجان موسس ایران نوین است. ایران یعنی آذربایجان و آذربایجان یعنی ایران. این در حالی است که ترک ها مهمان ناخوانده سرزمین کردها و علویان آناتولی بوده و جنگ سه دهه کردها با آنکارا مبین آن است که ترک ها بیگانگان این جغرافیا هستند. کیست که نداند علت اصلی ورود ترکیه به جنگ داخلی سوریه، ترس از استقلال خواهی کردهای آناتولی است که خواب را از چشم حاکمان چانکایا ربوده است. اردوغان باید چشم هایش را باز کند و با نگاهی به درون خویش، بیشتر به بحران هویتی که ترکیه دچار آن است، بپردازد.

جنگ ها به یکباره آغاز نمی شوند. آنانی که سناریوی جنگی تدوین می کنند با صبر و حوصله مقدمات آن را فراهم می کنند و پس از سربازگیری و بسترسازی، با بهانه ای بر طبل جنگ می نوازند. ترکیه و به طور مشخص اردوغان نباید وارد و بازیچه دامی شود که تاثیرات آن بر کل منطقه ویرانگر باشد.

نکته آن‌که

تهران دیر یا زود به بازی جهانی خود پایان خواهد داد و آنگاه این منطقه است که با ایرانی مواجه خواهد بود که رفتارهای همسایگان خود را حتی اگر بخشیده باشد، فراموش نخواهد کرد. آنکارا بهتر از همه می داند که بازی جهانی ایران اگر در توافقی به آغاز روندی جدید میان تهران و واشنگتن بینجامد، آن روز دیگر از نعمت و فرصت های تحریم ایران محروم است و با ایرانی مواجه خواهد بود که در بسیاری از ظرفیت ها یک سر و گردن از ترکیه بالاتر است. ایران سخت تر از این روزها را بخود دیده و این ایام نیز خواهد گذشت، باشد که ترکیه رسم همسایگی را به نکویی پاس دارد.

صادق ملکی

نویسنده خبر

صادق ملکی، کارشناس، استراتژیست و تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی است.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران و ترکیه ایران و آذربایجان ایران و ترکیه و آذربایجان رجب طیب اردوغان جمهوری اسلامی ایران ترکیه امپراتوری عثمانی جمهوری آذربایجان


( ۵۰ )

نظر شما :

فدوی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۴
پانترکها یکبار این مقالا را از بالا به پایین و یکبار از پایین به بالا و چند بار از چپ به راست و راست به چپ بخوانند .‌
ندیمی محقق ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۳
جناب صادق ملکی از کارشناسان مورد حمایت موسسه ترجمه و تحقیق هور می باشد و بعضا مطالب احساسی ایشان مورد نقد جدی واقع می شود.
فدوی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۶
پانترکها ملغمه ای نامتجانس از افراد و گروه های گوناگون هستند که اینجا می خواهم یکی از این گروه ها را معرفی کنم . جماعتی که اغلب به عنوان دلال ساکن ترکیه هستند و با انواع ترفندها سعی در کشاندن پولدارهای ساده لوح به ترکیه هستند تا در آنجا املاکی را بخرند که همه می دانیم ساختن خانه در برابر باد است . اینها در فضای مجازی وظیفه ی خود می دانند که ترکیه را گل و بلبل و حکومت ترکیه را اوتوپیای افلاطونی و جهانیان را دست به سینه های رجب و دار و دسته اش معرفی کنند . دلال وطن ندارد چه ساکن ایران باشد و چه ساکن خارج از ایران . وطنش چهاردیواری است که در آن گوش جماعت ساده لوح را می برد . بعدها سایر گروه های زیرمجموعه ی پانترکیسم را بیشتر معرفی خواهم کرد .
خسرو ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۲
ملکی نکات صحیح را با گزاره های اشتباه تلفیق کرده تا اشتباهات را مخلوط به خورد مردم دهد ایران و ترکیه هیچکدام نه تجزیه میشوند و نه نابود میشوند در ترکیه عثمانی به جمهوریت تغییر یافت و در ایران قاجار به پهلوی -- کردها و علویها در هردو کشور وضعیت مساوی دارند و درضمن نه اردوغان و نه علیف توان و جسارت حمله به ایران را نخواهند داشت
محمد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴
در اشتباه بودن رویه اردوغان همین بس که مقامات خواب زده و غافل ما را هوشیار کردند ، سالها فریاد می زدیم که دشمن در شمال ایران است نه جنوب ، کسی گوش نمی داد ، در جنگ قفقاز گفتیم که ایران به طور تاریخی حامی ارمنستان بوده و مسلمان بودن آذربایجان نباید ما را به اشتباه بیاندازد اما کسی گوش نمی داد ، حالا اما بالاخره مسئولان فهمیده اند که صدام دیگری ظهور کرده و باید با آن مقابله کرد ، صدام حسین از قادسیه می گفت و این یکی از چالدران حرف می زند
فرهاد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۲
مقاله بسیار عالی بود. خطر ترکیه بیشتر از آمریکا و روسیه است.
ایرانی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
این مقاله نبود بلکه دلنوشته و توهم بود
پویا علامه ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۲۰
احسنت عالی بود. یک پرواز از تهران به واشنگتن. همه معادلات قفقاز را عوض خواهد کرد. امتحان کنید و ببینید.
فرزاد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰
امروز اقدامات خصمانه وضد ایرانی باکو و آنکارا با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هست.وبرای درک این مسأله حتی نیازی به گذراندن درس سیاست و روابط بین الملل هم وجود ندارد.وتنها دلیل عیان شدن این مسأله ؛بحرانهاییست که امروز کشور ما به آن دچارشده وباعث طمع دشمنان دوست نما شده.
Hamid ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۵
به نظر من این همه مقاله و پروپاگاندا علیه ترکیه و آذربایجان و ترک نشان از ترس این نویسندگان محترم از ترکیه است! یه چیزی شبیه فوبیا و این نشان از عدم اعتماد به نفس این نویسندگان و مشوقان این نویسندگان است. البته دشمن سازی هم نتایج کاری اینهاست. نمی دونم ترکیه ای که در دوران تحریم انقدر به ایران کمک کرد ترکیه ای که گوشت قربانی شهروندانش رو به ایران فرستاد آذربایجانی که بخاطر کرونا پول بلاعوض به ایران داد چه خطری برای ایران داره!؟
عبدالرضا ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴
اقا ملکی این دفعه محاسبات شما اشتباه است نه الهام علیف شبیه صدام است ونه ترکهای ازربایجان خوزستانی هستند رمز پایداری ایران هم ترکهای ان است که از 2600 سال تاریخ ان 1600 سال را ترکها حکومت کردند حالا با کنار گذاشتن انها ایران دچار خطر شده است بعدا اگر ترکیه با مشکل کردها روبروست ایران با مشکل کردها بعلاوه ترکها و عربها بلوچ ها سنی ها علوی ها روبروست
سید علی ال رسول ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۲
جناب ملکی حضورتان عارضم که ، سعی کنید اطلاعات دقیقی به مخاطبان سایت محترم دیپلوماسی ارایه کنید ،سوای خط مشی سیاسی تان که کاری با ان نداریم. برای مثال : ۱= تمام دنیا میدانند شطرنج محصول اختراع هندیان وشخصی به نام سسا(sessa) که داستان انعامش از طرف حاکم وقت هند هم که دوهزار سال گندم کاشته شده جهان است. ۲:علویان ترکیه که ده درصد جمعیت هستند وتاریخ علویگری در عثمانی مربوط به ۶۰۰ سال پیش است که توسط شخصی بنام حاجی بکتاش ولی(شخصی ترکمنستانی که به سیواس(اناتولی) کوچ کرده بود تاسیس شد، ۹۵ در صد علویان ترکیه ترک هستند وخیلی هم به تمامیت ترکیه پایبند هستند.(یعنی از جای دیگری نیامده اند ومثل بقیه مردم ترکیه هستند) ولی اکراد ترکیه بعد از فتح بیزانس(روم شرقی) توسط الپ ارسلان یواش یواش به اناتولی امدند که بعد از واقعه تحجیر وتبعید ارامنه سرزمینهای ارامنه را تصرف وحالا ادعای مالکیت وسودای استقلال دارند.(یعنی اکراد بعد از فتح اناتولی توسط ترکان به جهت مسلمان بودن ،که موجب عدم اعترض ترکان با ورودشان شده که نهایت سرزمینهای مربوط به ارامنه را اشغال کرده اند) ۳: ولی در بند پایانی مقاله اشاره کرده اید که ایران به بازی جهانی خود پایان خواهد داد، وبا غرب(امریکا واسراییل) اشتی خواهد کرد،وانموقع که مثل زمان شاه به ژاندارم منطقه تبدیل خواهد شد، حساب اردوغان وعلی اف را خواهد پرسید! یعنی تمام دستاوردهای ۴۳ ساله انقلاب را بازی جهانی میدانید وخون صدها هزار شهید را در راه بازی جهانی قلمد اد،وحتی با ابی سرد بروی تمامیشان به پیشواز وصلت با شیطان بزرگ میشتابید،تا بلکه به کمک شیطان بزرگ بر اردوغان غالب شوید وبه امیال نژادی وتوهمات پوچ باستان پر ستی نایل ایید،؟! البته از یک فعال موسسه ارمنی،بابینش پان ایرانشهری،وبا رگه هایی از باورهای گروهکهای تجزیه طلب کردی چیزی بیشتر از این قابل تصور وانتضار نیست.
فرشاد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۶
ما ترکان قشقایی آماده ایم که دشمنان ایران آ از هر جنسی باشن به سزای اعمالشون برسانیم چه انگلیس باشه چه دست نشونده انگلیس
فدوی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳
جنابی که خودت را سید علی ! معرفی کردی ؛ جواب کل عرایضت با نویسنده ی مقاله . نکته ی من اینست . تو یا ساکن ایرانی یا خارج از ایران . اگر ساکن ایرانی که به چه حقی سنگ اجنبی را به سینه می زنی ولو اینکه نویسنده ی مقاله ( با عرض معذرت ) چرندیات گفته باشد شما مگر وکیل مدافع ترکیه ای ؟ اگر هم ساکن خارج از ایران هستی که من یقین دارم همینطور است ، که تکلیفت مشخص است . شما پانترکها واقعا دنبال چی هستین ؟ دنبال حقتان ؟ خب بت بزرگتان رجب گرجی ، حق میلیونها کرد را بدهد آنگاه حق شما محفوظ . آخه طرفداری هم آدابی دارد ، شماها خودتون رو برای رجب دارید هلاک می کنید ، کارتون از طرفداری گذشته . یارو کار خاصی نکرده با بیش از هزار میلیارد دلار بدهی ، تازه بهش اجازه داده اند در اجلاس کشورهای بیست ، پایین مجلس بنشینه . اگر کره جنوبی شده بود ، چه الم شنگه ای به پا می کردید . دو تا تیر با پاکستان وسط یه دشت دَرکردین ، اگر آب شنگولی خورده بودین تا این حد تو ابرها نمی رفتین . حالا ببین اگر زبان فارسیِ سرود ملی پاکستان ، ترکی بود ، چه لامبادایی برای ما می آمدید . در هر صورت دنیا جای داد و ستد است . کردهای ترکیه را دریابید تا شماها را دریابند . اونقدر از ایران کینه دارید که چشم ندارید یه شطرنج رو به ما ببینید . البته شاید حق داشته باشید حداکثر چیزی که به فرهنگ روم شرقی اضافه کردید ، بدون زین سوار اسب شدن است . باید هم اینگونه غصب آلود به سایر فرهنگها بتازید . راستی از شعرهای ترکی مولوی چه خبر ؟ الان چاپ چندمشه ؟
به عبد الرضا و سید علی آل رسول و خسرو ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۷
شخص علیف و اردوغان و باکو و ترکیه شاید رژیم بعث و صدام نباشد اما همان راه آنها را میرود سخن اردوغان و علیف و پشت گرمی آنها به امثال پانها مانند شما مانند پشت گرمی صدام به عربهای ایران است ،تاریخ تکرار واقعیتها با زمانهای مختلف است تا کی عبرت بشود خدا میداند ؟؟؟؟ان اقلیتهایی قومی نام برده آید اکثرا پانهای و جنبش خلقهایی هستند که حمایت‌های فرا منطقه ای( آمریکا و انگلیس و اسراییل ) و منطقه ای ( عربستان ،امارات و پاکستان و ترکیه و باکو ) میشوند و گرنه غیر این بود و حمایت مردمی و قومی داشتند تا حال ایران آشوب و عملا تجزیه شده بود ،اما ترکیه کارنامه درخشان نسل کشی ،قتل عام ،تجاوز و....در برابر اقوام علوی ( جنایت درسیم) ارامنه ،اشوری و کردها و.....دارد ،سر کودتا در ترکیه حتی پانترکا خانه های آنها را نشانه گذاری و تهدید قتل آنها کردند ،رمز پایداری ایران عبرت تاریخی ،تمدن کهن و بیگانه ستیزی و....است نه اقلیت قومی که مهاجر و فاقد تمدن شهر نشینی و حکومتی ( اکثر وزرای و دربار و صنعتگران و... آنها دانشمندان ایرانی بودند مانند خواجه نصیر الدینی طوسی و....) که به مرور در فرهنگ و تمدن ایران ذوب شدن ،اما خسرو چرا جسارتها و عربده کشی های اردوغان و علیف چشم پوشیده آید ،انها سیاست خود را به ستون پنجم خود ( که افراد هم فکر شما و....)دیکته میکند و شما سربازان پیاده نظام اجرا میکنید
خسرو ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۹
من یک سوال ساده میپرسم آقای صادق ملکی جواب دهد ، هدف این نوشته چه بود ؟ در منطق سیاست مخاطب این نوشته کیست؟ یعنی در ترکیه و آذربایجان این نوشته را اردوغان و علیف میخوانند و بعد میترسند ؟ آقای ملکی در کجای مختصات قدرت و تصمیم گیری هستند که میتوانند مثل یک رییس جمهور -- کشور دیگری را تهدید کنند ؟
ایرانی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۳
به جناب ال رسوا :اولا آقای محترم مبدع شطرنج و بدوک ایرانیها هستند البته یک احتمال هم به هند میرسه اما در هر دو مورد مدارک کاملا مستدللی وجود دارد که با بررسی اثار باستانی قابل اثبات هست دوما : قطعا وجود تمایلات تجزیه گری در کردها با اکثریت تجمعی در اناتولی بسیار زیاد و اصلا قابل مقایسه با اقلیت های اران نیست سوما : مذاکره با غرب به هیچ وجه زیر پا گذاشتند ارمانهای انقلاب نیست بلکه امزمودن مسیر جدید هست در نظر بگیرید که هیچ ایرانی از قدرت خارجی ایران در زمان شاه ناراحت نبود بلکه نارضایتی از تبعیض و خفقان داخلی بود مضاف بر اینکه یک ایران قدرتمند به لحاظ اقتصادی و نظامی و مدنی قطعا بهتر میتونه از متحدین شیعه و غیر شیعه خودش حتی در مقابل اسرائیل و امریکا حمایت کنه و شما هم به جای دفاع از ترکیه تحت لوای انقلاب بهتر بدونید که دوران این دروغ های مذهبی شما پانترکها گذشته و ایران به باور قدرت از درون و مذاکره با بیرون رسیده دیگه نمیشه با این طرز حرف زدن ایران رو ضعیف و عقب مانده بخواید تا ترکیه جونتون با همه کمبودهاش رشد کنه جناب
فدوی ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۸
به خسرو . احتمالا زبون آذربایجانی و یا حتی زبون اسلامبولی رو شاید به کمک مترجم بلد باشی . شده یک بار مثل همین حمله ای که به نویسنده ی مقاله داشتی ، یه حمله هم به چرندیات باکو و آنکارا بیایی . کلا دو سه ماه هست که در ایران فهمیده اند که چه سرطانی در آنکارا حاکم است ( البته عده ای قبلا می دانستند ) . ولی چرندیات ضد ایرانی بیش از چند دهه است که از دهان ناپاک مزدوران آمریکا در باکو و انکارا جاریست . به راستی شده یک بار چنین نهیبی که به نویسنده ی این مقاله زدی ، به آنها نیز بزنی . خیلی تلاش می کنی خودت رو یک جنتلمن نشان بدی اما اصلا به یک پانترک نمی آید ادای بچه های بالا شهری رو دربیاره . شما در همان باکو به روستایتان اکتفا کنید و به این بنازید که یک زمان با تبریز در یک مرز نفس می کشیدید .
به محمد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۰:۵۳
والا ما هم سالها گفتیم دشمن در شمال ایرانه نه جنوب ولی چنان قدرتی داشت لابی ترکی که کسی گوشش بدهکار نبود از اردوغان و جوگیری علی اف باید ممنون باشیم که بالاخره چشم و گوش مردم و بعضی مقامات و باز کرد اگرچه هنوز طرفداران ترکیه و باکو که همه میدونن چه کسانی هستن سعی دارن وانمود کنن چیزی نیست اما نقاب این دو بدجوری افتاده جنگ بعدی چه با تبلیغات این دو کشور چه براساس احادیث آخرالزمانی (آتشی که از آذرباییجان برمیخیزد) در شماله اقدام متقابل در برابر علی اف و اقداماتش ضروریه همونطور که علی اف تالشها رو داره خارج میکنه از نواحی همجوار با ایران باید ایران هم ترکها رو از شمال خارج کنه جنگ بعدی بی برو برگرد به باکوست برای اونچه آذرباییجان جنوبی میدونه که با جعل تاریخ شمال و هم آذرباییجان میدونه در صورتیکه دوره قاجار گیلان و مازندران ایالات مستقلی از آذرباییجان بودن
احمد ۰۸ آبان ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹
الهام علی اف سخنگوی رژیم صهیونیستی؟! سیاست خارجی ایران درحال خنثی کردن استراتژی به هم ریخته ترکیه و آذربایجان است،بهترین کاری که ایران در مقابل جنجال آفرینی رسانه ای(آناتولی) علی اف کرد موضوع حضور رژیم صهیونیستی را در قره باغ ، رسانه ای کرد تا ازاین طریق الهام علی اف را به اعترافات رسانه ای وادارکند،به جرأت می توان گفت که تاکنون ایران با دیپلماسی رسانه ای قوی وارد عمل شده است.گفتگوهای رسانه ای علی اف سرنخ خوبی برای خنثی کردن توهمات اوست. ترکیه و آذربایجان و رژیم صهیونیستی قطعا می دانند که ایران فرصت به احدی نمی دهد.ترکیه و آذربایجان راه گم کرده اند بایستی ازتاریخ درس عبرت بگیرند. اخیرا وبگاه صهیونیستی نوشته بود که رژیم صهیونیستی درحال جمع آوری اطلاعات هسته ای ایران است.اگر این شیطنت صورت گیرد بانیان اصلی آن ترکیه و آذربایجان است که حامی این رژیم هستند و به جرأت می توان گفت که اسراییل برای خود دومین سرزمین اشغالی را استارت زده است. اینکه علی اف می گوید ما دوست داریم با رژیم صهیونیستی باشیم ،برود باشد. اما آداب همسایگی این نیست .اما این را هم بداند که سخنگوی رژیم صهیونیستی هم نباید بود. پیروزی علی اف در قره باغ با کمک ترکیه ورژیم صهیونیستی ،او را دچار توهم دیگر ساخته ،تا در منطقه به نمایش دیگر بپردازد ،با ادامه چنین راهی باید عواقب قذافی و صدام را نیز در نظر داشته باشد.
سعید تبریزلی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۴
فارغ از مفروضات اشتباهی که نویسنده بنای مطلبش را انشا کرده. به عنوان یک ترک قزل باش می گویم: جنگی بین ایران و ترکیه اتفاق نخواهد افتاد چون ما نمی خواهیم. امیدوارم فارسهای باهوش متوجه بشوند معنی این حرف چیست.
مصطفی رضایی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۳:۵۲
اردوغان یهودی هست و در زمین یهودیا بازی می کند. تاریخ ملعبه او برای قانع ساختن خواسته های عوام الناس است. رفتار منفعت طلبانه اردوغان از زمان به قدرت رسیدن تاکنون نشان می دهد که او چندان اختیاری از خود ندارد. مراکز مشاوره اختصاصی او بیش از هر سیاستی ، منافع مالی اردوغان را مد نظر دارندو به اسم عثمانی گری و یا تورکیسم ، بلندپروازیهای کردها، عربها، ارامنه ، آذریها و گاها ایرانی گری در خاورمیانه را کنترل می کنند. اردوغان بیش از آنکه رهبر سیاسی باشد، مدیر سیاسی است که تابع منویات هم مسلکان یهودی خود می باشد. همانند یهودیان منفعت طلب طی دو دهه گذشته در هیچ جنگی صراحتا وارد نشده و با استراتژی های منفعت محور از آب گل آلود سوریه، افغانستان، بهار عربی، کردستان و آذربایجان برای خود ماهی گرفته است..‌.
شاهرخ ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۰۲
ترکیه بارها مرتکب نسل‌کشی شده است. می‌شود گفت هیچ کشوری در دنیا به اندازهٔ ترکیه نسل‌کشی نکرده است. مردم فقط با نسل‌کشی ارمنی‌ها و کردها آشنا هستند اما در ۱۹۴۵ و ۱۹۴۶ بیش از یک ملیون یونانی در ترکیه نابود شدند. اروهان پاموک بخشی از این کشتار را در رمان‌هایش بازتاب داده است. همین‌طور کشتار علویان و آشوریان و زازاها را هم مرتکب شده. شش نسل‌کشی در هیچ کشوری رخ نداده.
جمشید محمدی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۷:۵۳
علم ودانش ژنتیک نخواهد گذاشت بین ایران وجمهوری آذربایجان قضیه رستم وسهراب اتفاق بیفتد و بازماندگان تورانیان متوجه خواهند شد یک ملت دو دولت ایران وجمهوری آذربایجان هست یا توران وجمهوری آذر بایجان
به ملکی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۶
یعنی بعد از چهل سال شعار نه شرقی و نه غربی و شعار آمریکا شیطان بزرگ است دست آخر از نفرت ترک به شیطان بزرگ پناه می برید. شطرنجی هم که می گویید حتما مذاکرات با آمریکا برای صلح در ازای همکاری علیه ترکیه است؟ یک بار ارامنه و یونانیان این کار با غرب علیه ترکها کردند و پایان سختی برایشان شد. مشخص است که نفوذ جاسوسان پهلوی اسراییلی با افکار نژاد پرستانه کوروش مردوک پرست در ایران زیاد شده.
یه بابایی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۳
برای اونایی که این گروه را برای سالها می شناسند رفتار و گفتار اینها دیگه عادی شده در حالیکه برای کسی که حتا از کمترین تراز و مقدار سواد و دانش و اصول اخلاقی !! برخورد دار است هنگامی که برای اولین بار به نوشته ها و گفتهای این جماعت برمیخورد برایش این حجم بیسوادی ،تعصب کور بر گفته ها و مدارک ساختگی و گاه خنده دار ،فرصت طلبی و التقاطی بودن بی حد مرز و گاه کودکانه و .... شاید شوکه کننده و گاه تهوع آور باشد !! برای نمونه همین یک مورد شاید کافی باشد در این صفحه یکی از این پادوهای ترکیه به خون شهدای ایران و انقلاب آن اشاره کرده و آنها را تقدیس نموده است و نویسنده را به نادیده گرفتن آنها متهم کرده در حالیکه این یک گزاره نادرست است چون برای کسانی که ایران و مردمانش هیچ اهمیتی ندارند و تنها به اهداف نشدنی و سراب گونه پانترکی میندیشند این چیزی جز فرصت طلبی است !؟ درست مانند پارسال در جنگ با ارمنستان که برای فریب مردم آذربایجان ایران دست به دامان شعارهای اسلامی و شیعی شده بودند و این برای اینها و رژیم باکو که یک رژیم لاییک است و حتا بنا بر شنیدهایی از سنی شدن مردمش استقبال میکند (برای مقابله با جمهوری اسلامی ) چه برچسبی جز دورویی و فرصت طلبی (که گاه کودکانه و مشمیزکننده مینماید ) دربردارد.
هشترودی ۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۱
بعنوان یک ترک اصیل میگویم( ترک اصیل ایرانی نه ترک مغول) مطمئن باشید تا جان در بدن داریم اجازه نخواهیم داد گزندی به این کشور وارد شود آذربایجان فدائیان بسیار برای ایران دارد،انشاءالله بعد از فراغت از مشکلات اقتصادی که قطعا رخ خواهد داد تسویه حساب اساسی با مزدوران سرویس های اطلاعاتی آذربایجان و ترکیه که تحت عنوان پانترک فعالیت دارن انجام خواهد گرفت،ایران اصلانلارین یریدی نه نامرد گوردلارین
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۰۱:۱۴
سلام و درود بر همه اقوام ملت ایران و سلام ویژه بر جناب ملک هموطن عزیز اذری مان . ایران متعلق به همه ملت اعم از اذری ، کرد ، عرب ، بلوچ ، لر و ..است . اردوغان یا هر سفیح دیگر که خوب است تاریخ جنگ های ایران را تورق نمایند. همه ملت ایران فارغ از بی کفایتی حاکم ،فدایی این کشور هستند .
ارسلان ۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۴
زنده باد آذربایجان