اهمیت استراتژیک دیدار رئیسی و پوتین

تحولاتی که سفر رئیسی را مهم می کند

۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۲۳۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
رویدادهای اخیر در قزاقستان نشان داد که مشکلات و تهدیدها می توانند برای همه کشورها افزایش یابند. از این رو، ایران به همراه روسیه مسائل مبرم در اوضاع بین الملل و منطقه را بررسی می کنند، گره های اصلی تهدید برای دو کشور را شناسایی می کنند و مشخص می شود که دو کشور در مورد مشکلات اصلی منطقه تا چه اندازه اتفافق نظر دارند.
تحولاتی که سفر رئیسی را مهم می کند

نویسنده: آرتم سوکولوف

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در جریان سفر ماه ژانویه اش به روسیه قصد دارد، با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مسائل گوناگون و از جمله همکاری در عرصه های فرهنگی، سیاسی و فناوری را بحث و بررسی کند. خطیب زاده تصریح کرده که سفر رئیسی به دعوت شخص پوتین انجام خواهد شد. این سفر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

در این میان، خطیب زاده، ابراز امیدواری کرده که این سفر رئیسی دستاوردهای مهمی را به همراه داشته باشد. پیشتر، علی بهادری خبر داده بود که رئیسی در ماه ژانویه به مسکو سفر خواهد کرد.

النا دونایوا، کارمند علمی ارشد انستیتوی خاورشناسی آکادمی علوم روسیه، خاطر نشان کرد: «تهران در روابط با روسیه، وظایف بسیاری دارد. ایران با به قدرت رسیدن رئیسی اعلام کرد که رویکرد شرق در سیاست خارجی، هدف اصلی است، یعنی قبل از همه، روسیه، چین و هند و سپس، کشورهای آسیای جنوب شرقی، افغانستان و آسیای مرکزی.»

به گفته دونایوا، ایرانی ها پس از عقد قرارداد همکاری راهبردی 25 ساله با چین، اکنون به دنبال عقد قرارداد رسمی و مشابهی با روسیه هستند. افزون بر آن که قرارداد سال 2001 میلادی، در خصوص روابط متقابل برای مدت 20 سال بود و سال گذشته، مهلت آن به پایان رسید. برای امضای یک سند کامل و مستحکم به بحث، مشورت، شفاف سازی و حاصل شدن توافق در خصوص مواضع نیاز است. یکی از اهداف ابراهیم رئیسی جلب رضایت پوتین برای تعیین مبنای چنین سندی است. موضوع دوم برای مذاکرات با ولادیمیر پوتین اوضاع بسیار پیچیده در منطقه است. رویدادهای اخیر در قزاقستان نشان داد که مشکلات و تهدیدها می توانند برای همه کشورها افزایش یابند. از این رو، ایران به همراه روسیه مسائل مبرم در اوضاع بین الملل و منطقه را بررسی می کنند، گره های اصلی تهدید برای دو کشور را شناسایی می کنند و مشخص می شود که دو کشور در مورد مشکلات اصلی منطقه تا چه اندازه اتفافق نظر دارند.

به گفته النا دونایوا، بحث در مورد همکاری در عرصه نفت و گاز نیز ضروری است. در صورت لغو تحریم ها علیه ایران، این کشور می تواند مجددا به یک صادرکننده تمام عیار نفت تبدیل شود. هماهنگی اقدامات در این زمینه، هم برای روسیه و هم، برای ایران بسیار مهم است. مسائل همکاری های بشردوستانه و فرهنگی نیز از منظر پیشروی روابط بین الملل روسیه و ایران حائز اهمیت است.

موضوع از این قرار است که اکثریت جامعه ایران در سایه تبلیغات غرب و مشکلات متعدد تاریخی، آمادگی روی آوردن به روسیه و پذیرش آن به عنوان یک شریک قابل اعتماد و دراز مدت را ندارند. فقط از طریق ارتباطات در سطح دیپلماسی و مردمی و طرح های فرهنگی و اجتماعی می توان این واهمه را از میان برد.   

منبع: وستی کافکازا (روسیه)/تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه ایران ایران و روسیه جمهوری اسلامی ایران ولادیمیر پوتین ابراهیم رئیسی


( ۱۸ )

نظر شما :

مصطفی گودرزی ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۵
واقع گرایی نوکلاسیک همکاری که سبب افزایش توان و قدرت ملی شود را در نظر می گیرد. هدف اصلی دولت ها از نظر نو کلاسیک ها افزایش نفوذ و کنترل و شکل دادن به محیط بیرونی خود می باشند.از این رو روسیه سعی دارد با همکاری با ایران نفوذش را در منطقه افزایش دهد. طبق رویکرد واقع گرایی نوکلاسیک اگر زمانی میان بیشینه سازی نفوذ و استقلال طلبی تزاحم پیش بیاید اولویت با نفوذ ملی یک کشور است از این رو ایران حاضر است بخشی از استقلال عمل خود را در ازای نفوذ در منطقه در همکاری با چین و روسیه از دست بدهد.همانطور که عضویت در سازمان همکاری شانگهای بخشی از استقلال عمل ایران را محدود می کند اما توان و قدرت ملی ایران را افزایش می دهد