پیشنهاد یک راه حل حقوقی برای شکستن بن بست مذاکرات هسته ای

چگونه می توان به ایران نسبت به پایبندی دولت های بعدی امریکا به برجام اطمینان داد؟

۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۸۶۸۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
علی امیدی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: معمولا در اکثر معاهدات بین المللی برای حسن اجرای مفاد این معاهدات توسط کشورهای متعاهد و یا حل و فصل اختلافات بعدی، شرط پذیرش قضاوت اجباری دیوان دادگستری درج می شود. اما مشکل اینجاست که برجام یک معاهده نیست. اما برای این مشکل راه حل وجود دارد.
چگونه می توان به ایران نسبت به پایبندی دولت های بعدی امریکا به برجام اطمینان داد؟

نویسنده: علی امیدی، دانشیار روابط بین الملل دانشگاه اصفهان

دیپلماسی ایرانی: در روزهای پایانی سال 2021،  دور هشتم مذاکرات وین (27 دسامبر) آغاز شد. پیش از این، علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران به مسکو سفر کرد و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز با همتای چینی خود تلفنی صحبت کرد تا هماهنگی لازم با متحدین ایران صورت داده باشند. پیشتر از این،  آقای ابراهیم  رئیسی، رییس جمهوری جدید ایران در یک برنامه تلویزیون دولتی ایران   گفته بود: «ما به دنبال مذاکره برای مذاکره نیستیم. به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم. و نتیجه‌ای هم که به دنبالش هستیم این است که تحریم‌ها برداشته شوند.» وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به «حسن‌نیت» مقامات تهران برای «ادامه مذاکرات نتیجه‌بخش تا لغو تمامی تحریم‌ها علیه ایران» تأکید کرد: «آمریکا و ترویکای اروپایی باید بدانند که پنجره مذاکرات برای همیشه باز نخواهد ماند. حسین امیرعبداللهیان در مقاله‌ای که به‌طور اختصاصی برای روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو  نوشت تأکید کرد جمهوری اسلامی قصد دارد به «تلاش‌های فعال دیپلماتیک در جهت لغو تحریم‌های آمریکا» ادامه دهد.

پیش از این، هیئت ایرانی به ریاست علی باقری  در مذاکرات قبلی وین پنج شرط را مطرح کرد. اولین خواسته ایران در وین، لغو تحریم‌های مرتبط با برجام و تحریم‌ها با عناوین دیگر است.
دو شرط  دیگر هیأت ایرانی در مذاکرات وین امکان راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و نیز دادن ضمانت است.  تهران در این دور از مذاکرات همچنین، جبران خسارات وارده به ایران و بازگشت همه طرف‌ها به پایبندی به توافق هسته‌ای را به عنوان شروط چهارم و پنجم خود مطرح کرده است. ایران همچنین دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای متناسب تهران به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است.

به نظر می رسد خواسته کانونی مقامات دولت جدید ایران برای موفقیت مذاکرات هسته ای،  لغو تحریم های استراتژیک مانند آزادی صادرات نفت ایران و انتقال پول های ایران  و همچنین ضمانت امریکا در عدم تکرار تجربه دولت دونالد ترامپ در خروج از برجام است. بقیه مطالبات ایران بیشتر ابزار چانه زنی است تا یک شرط تعیین کننده یا بازدارنده. چون ایران  تحت‌‌‌تاثیر ضرب‌‌‌المثل ایرانی «مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌‌‌ترسد» به مذاکرات جدید هسته ای می نگرد و به گونه ای تضمین در تداوم تعهد امریکا را می طلبد. همانطور که مقامات امریکایی از جمله رابرت مالی بیان کرد آمریکا آمادگی دارد که در ازای بازگشت ایران به تعهدات برجامی و طولانی ساختن زمان گریز هسته ای، تحریم های استراتژیک را نیز بصورت گام به گام معلق کند. ولی دولت بایدن قادر نیست تحریم های مصوب کنگره امریکا علیه ایران را لغو کند یا اینکه ضمانت بدهد که دولت بعدی امریکا متعهد به برجام خواهد بود. از طرف دیگر، دولت امریکا همچنین قادر نخواهد بود که برجام را تبدیل به معاهده کند و به تصویب مجلس سنای امریکا برساند. ولی یک راه حل میانی برای اطمینان دادن ایران وجود دارد و آن هم پذیرش قضاوت اجباری دیوان دادگستری لاهه است. 

معمولا در اکثر معاهدات بین المللی برای حسن اجرای مفاد این معاهدات توسط کشورهای متعاهد و یا حل و فصل اختلافات بعدی، شرط پذیرش قضاوت اجباری دیوان دادگستری درج می شود. اما مشکل اینجاست که برجام یک معاهده نیست. اما برای این مشکل راه حل وجود دارد. کشورهای اطراف برجام می توانند این سند را ذیل توافقنامه یا مودس ویوندی قرار بدهند. طبق بند 1 ماده 2 حقوق معاهدات، «معاهده عبارت است از یک توافق  بین المللی که بین کشورها بصورت کتبی منعقد شود و مشمول حقوق بین الملل باشد، صرف نظر از عنوان خاص آن و اعم از اینکه در سندی واحد یا در دو یا چند سند مرتبط به هم منعکس شده باشد.» بنابراین، توافقنامه یا مودس ویوندی مکتوب  نیز مشمول حقوق معاهدات قرار می گیرند. در این صورت، از یک طرف نیاز به تصویب مجلس سنای امریکا یا مجلس ایران نخواهد بود و از طرف دیگر، تعهد لازم الاجرا برای دولت های بعدی امریکا خواهد بود. چون در صورت خروج مجدد دولت امریکا از برجام، ایران می تواند به دیوان دادگستری مراجعه و تقاضای خسارت کند. در اینجا، قضات دیوان دادگستری با رجحان حقوق بین الملل بر حقوق داخلی کشورها، پرونده را قابل پذیرش می دانند و به قضاوت می پردازند. این موضوع می تواند نقش بازدارنده حقوقی برای دولت های بعدی امریکا در خروج یکجانبه از برجام ایفا کند و ایران نیز با انگیزه بیشتری به پذیرش دیپلماسی روی می آورد. از طرف دیگر، برای اینکه درزهای حقوقی توافق جدید هسته ای بسته شود، لازم است که اطراف برجام، سند جدید را امضا کنند. چون طبق بند 1 ماده 12 حقوق معاهدات، امضای یک سند، شرط لازم پذیرش مفاد یک سند و تعهدات حقوقی مربوطه است.  همچنین در آن سند باید قید شود که  رضایت پایدار یک کشور به التزام در قبال یک معاهده یا توافقنامه از طریق امضای نماینده آن کشور حاصل خواهد شد.

کلید واژه ها: ایران مذاکرات هسته ای ایران و امریکا برجام مذاکرات وین تضمین برای عدم خروج امریکا از برجام


( ۱۹ )

نظر شما :

فدوی ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۳
آمریکا به عنوان طرف قویتر می گوید " نمی دانم " . ایران به عنوان طرف ضعیفتر می گوید " می دانم " ... بوی مصالحه به مشام می رسد .
احسان ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۳
راه تضمین آمریکا به برجام از راه حقوقی نمیگذرد. بهترین راه حل سرمایه گذاری چندین میلیارد دلاری کشورهای غربی در ایران هست. تا در صورت تصمیم دولت بعدی آمریکا برای خروج از برجام شریکان او هم متضرر شوند.
Bs ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۹
خطاب به فدوی:ایران دیگه طرف ضعیفتر نیست.تفاهماتی صورت میگیره اما نه بدلیل ضعف ایران بلکه به دلیل منافع مشترک طرفین.ایران مخصوصا در بحران انرژی اخیر دست بالاتر رو داره
فدوی ۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۶
جناب Bs دوستت دارم چون ایران رو دوست داری ولی این دلیل نمی شود فرزند بیست و پنج کیلویی امان که اتفاق عاشقش هم هستیم از فرزند چهل و پنج کیلویی همسایه قویتر باشد .‌امروز ضعیفتره انشاالله فردا قویتر خواهد شد .
ali.s ۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۲
بهترین راه برای تضمین حسن اجرا و عدم خروج یک جانبه آمریکا از برجام ،عدم نابود و یا انتقال ذخایر اورانیوم به خارج می باشد . با حفظ ذخایر اورانیوم غنی شده در داخل تحت نظارت آژانس،خروج از برجام برای طرفه مقابل هزینه بالایی ایجاد می کند.در واقع ایران ذخایره اورانیوم را در گرو تضمین آمریکا و دیگر کشورها در حفظ برجام قرار دهد. در خصوص خسارت وارده به ایران در خصوص خروج یک جانبه آمریکا از برجام ،ایران می تواند خواهان اصل بودن تحریم های برجام شود و در صورت مشترک بودن تحریم های برجام با دیگر موارد تحریم ایران درخواست کند که تمام آن تحریم ها هم ملقا شود و نیز در خصوص لغو دیگر تحریم ها هم چانه زنی نماید. در خصوص مردم پسند بودن توافق ، ایران در خواست لغو ضرورت ویزا برای مردم ایران برای مسافرت به 5 کشور طرف مقابل معاهده و مهم دنیا نماید. ایران باید بداند غیر از خروج یک جانبه آمریکا از برجام ، سناریوی مکانیسم ماشه هم می تواند برای ایران مجددا بازی دیگری ایجاد نماید . لذا باید در این خصوص هم فکر مناسبی بنماید.