هشدارهای هفت آمریکایی سرشناس

نه مذاکرات و نه تحریم جلوی پیشرفت های هسته ای ایران را نمی گیرد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۶۲۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
این هفت مقام که لئون پانتا، وزیر سابق دفاع، دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی موسسه سیاست های خاور نزدیک واشنگتن و دنیس راس، دیپلمات سرشناس آمریکایی از جمله آنها هستند در بیانیه هشدارآمیز خود تاکید کردند ایران به محکوم شدن در محافل بین المللی اهمیتی نمی دهد و تحریم های اقتصادی نیز دیگر بازدارنده نیستند.
نه مذاکرات و نه تحریم جلوی پیشرفت های هسته ای ایران را نمی گیرد

نویسنده: امیل امین

دیپلماسی ایرانی: هفت مقام ارشد نظامی و غیرنظامی سابق در ایالات متحده آمریکا با صدور بیانیه ای هشدارآمیز ضمن ارزیابی مذاکرات هسته ای با ایران در وین هشدار دادند تهران فعالانه به سمت دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای پیش می رود. آنها از دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا خواستند آمادگی خود را برای دست زدن به اقدام نظامی به عنوان ابزار بازدارندگی در برابر تهران که غنی سازی اورانیوم را از 3.67 درصد به 60 درصد افزایش داده است، نشان دهد.

در شرایطی که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است غنی سازی 60 درصدی اورانیوم در ایران هیچ توجیهی ندارد، این هفت مقام سرشناس آمریکایی می گویند که ایران به دنبال دستیابی به توان هسته ای غیرنظامی نیست بلکه هدفش دستیابی به توان ساخت سلاح هسته ای است.

این هفت مقام که لئون پانتا، وزیر سابق دفاع، دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا، رابرت ساتلوف، مدیر اجرایی موسسه سیاست های خاور نزدیک واشنگتن و دنیس راس، دیپلمات سرشناس آمریکایی از جمله آنها هستند در بیانیه هشدارآمیز خود تاکید کردند ایران به محکوم شدن در محافل بین المللی اهمیتی نمی دهد و تحریم های اقتصادی نیز دیگر بازدارنده نیستند. از این رو به نظر می رسد آخرین امید برای متقاعد کردن ایرانی های به خطرناک بودن راهی که در پیش گرفته اند این است که عواقب وخیم ادامه حرکت در این مسیر به آنان فهمانده شود.

آنها همچنین ابراز عقیده می کنند که ایران در حقیقت خواستار توافق نیست بلکه تلاش می کند تا حد ممکن، وقت تلف کند تا به مقصود خود برسد به همین علت وارد مذاکراتی پوچ و بدون هدف نهایی یا دورنمای واقعی شده است. 

هشدار هفت شخصیت یاد شده آمریکایی به این معنا نیست که دولت بایدن باید تهدید به تغییر نظام کند یا سیاستی خصمانه علیه مردم ایران در پیش بگیرد بلکه می تواند با برگزاری مانورهای نظامی در سطح بالا و با هماهنگی متحدانش، عملیات نظامی علیه ایران را تمرین کند که شامل شبیه سازی حملات هوایی به تاسیسات زیرزمینی و نابود کردن آتشبارهای موشکی ایران می شود.

واشنگتن همچنین باید پایبندی کامل خود را به تقویت توان دفاعی متحدان و شرکای خود در منطقه به منظور مقابله با هرگونه اقدام انتقام جویانه از سوی ایران نشان دهد و از تاسیسات و منافع آمریکا در منطقه محافظت کند. وزارت دفاع آمریکا باید ثابت کند که به سرعت و با قدرت به حملات پهپادی ایران و مختل کردن کشتیرانی در خلیج (فارس) و ربودن کشتی ها و ملوانان، پاسخ خواهد داد.

واقعیتی که هفت شخصیت یاد شده به آن پی برده اند این است که بودجه سال آینده ایران با این فرض تنظیم شده است که توافق هسته ای در مذاکرات وین به دست نخواهد آمد و ایران در زمینه دور زدن تحریم های آمریکا موفقیتی بیش از امسال نخواهد داشت. همچنین بودجه سپاه پاسداران برای سال آینده دو برابر شده که به معنای توسعه بیشتر موشک های بالستیک و ساختن نسل های جدیدی از پهپادها و فعالیت بیشتر عوامل نیابتی ایران در خارج از این کشور است.

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان دیپلماسی ایرانی منتشر شده است.

کلید واژه ها: ایران و امریکا پرونده هسته ای ایران توسعه توانایی هسته ای توانایی هسته ای ایران مذاکرات وین


( ۱۱ )

نظر شما :