با خروج از برجام

همه پیشرفت هسته‌ای ایران تقصیر ترامپ است

۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۷۳۰۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای
بلینکن تصریح کرد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پیش‌رفت چشمگیری داشته است. او ترامپ را مسئول این وضعیت نگران‌کننده دانست که از توافق هسته‌ای خارج شده است. بلینکن گفت: «در حالی که به نظر می‌رسید ایران در رسیدن به سلاح‌هسته‌ای حدود یک سال فاصله داشت اما اکنون این زمان به حدود یک هفته رسیده است. ما اکنون در شرایط مناسبی قرار نداریم.»
همه پیشرفت هسته‌ای ایران تقصیر ترامپ است

دیپلماسی ایرانی: دولت آمریکا هشدار می‌دهد که ایران نه تنها به توانایی تولید سلاح‌های هسته‌ای نزدیک‌تر و نزدیک‌تر می‌شود، بلکه از آوریل گذشته، زمانی که اسرائیل یکی از اعضای ارشد سپاه قدس را در سوریه هدف قرار داد و تهران در عملیاتی انتقامی با صدها موشک و پهپاد به اسرائیل حمله کرد، مقامات ایران علناً در مورد این احتمال بیشتر صحبت می‌کنند. 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، در مجمع امنیتی آسپن گفت که از حوادث ماه آوریل تا کنون، واشنگتن متوجه افزایش اظهارات علنی مقامات ایرانی در مورد امکان توسعه سلاح های هسته ای شده است. سالیوان گفت: «این اتفاقی جدید بود، چیزی که توجه ما را بسیار به خود جلب کرده است.» 

ایران پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018 به دستور دونالد ترامپ، اقدام به غنی سازی اورانیوم گسترده تا سطح 60 درصد کرد، مقیاسی که از نظر تئوری برای چندین بمب هسته ای کافی به نظر می‌رسد. برای تولید سلاح های هسته ای باید اورانیوم تا سطح 90 درصد غنی سازی شود، اما دانشمندان هسته‌ای توضیح می‌دهند که وقتی یک کشور به سطح غنی‌سازی 20 درصد می‌رسد، این بدان معناست که در نیمه راه به سطح 90 درصد قرار دارد و  برای افزایش سطح غنی‌سازی از 60 درصد به 90 درصد نسبتاً زمان کوتاهی مورد نیاز است. 

اگرچه تهران بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای اش برای اهداف ظاهراً غیرنظامی است، اما به اعتقاد غربی‌ها و متحدانشان هیچ نیاز غیرنظامی به اورانیوم غنی شده تا این حد بالا وجود ندارد. 

آمریکا حدود یک سال پیش پیش‌بینی کرد که فاصله ایران برای شکستن مواد شکافت پذیر سلاح هسته ای، یعنی غنی سازی آن تا سطح 90 درصد، حدود 12 روز است. در کنفرانس آسپن، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، پیش‌بینی دیگری ارائه کرد و گفت که ایران می‌تواند ظرف یک هفته و حداکثر دو هفته مواد مورد نیاز یک بمب را تولید کند. بلینکن تصریح کرد که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم پیش‌رفت چشمگیری داشته است. او ترامپ را مسئول این وضعیت نگران‌کننده دانست که از توافق هسته‌ای خارج شده است. بلینکن گفت: «در حالی که به نظر می‌رسید ایران در رسیدن به سلاح‌هسته‌ای حدود یک سال فاصله داشت اما اکنون این زمان به حدود یک هفته رسیده است. ما اکنون در شرایط مناسبی قرار نداریم.» وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «واشنگتن از نزدیک در حال رصد هرگونه نشانه‌ای است که ثابت می‌کند ایران در حال ساخت سایر قطعات سلاح‌هسته‌ای است.» 

ماه مارس گذشته، خبرگزاری یدیعوت‌آخارانوت اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ایران در حال کار برای توسعه مولفه های خاص مرتبط با سلاح های هسته ای است. بلینکن خاطرنشان کرد که ایالات متحده در زمینه‌های دیپلماتیک نیز قعالیت می‌کند تا مانع از هرگونه حرکت بیشتر ایران شود. همچنین سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز در سخنرانی خود در این مجمع گفت: « تاکنون فعالیتی از سوی ایران برای حرکت رو به جلو به نحوی که نشان دهنده قصد جدی برای تولید سلاح های هسته ای باشد، دیده نشده است.» او تهدید کرد: «اگر آن‌ها اقدام جدی در این زمینه بکنند، واقعاً با آمریکا مشکل خواهند خورد.» 

در اسرائیل نیز همان طور که گفته شد نگرانی فزاینده ای ابراز می شود و همین هفته گذشته، معاون رئیس ستاد کل ارتش، سرلشکر امیر برعام هشدار داد که «وضعیت هسته ای در ایران مانند خودرویی است که همه قطعات را دارد و اکنون فقط باید آنها را کنار هم گذاشت.» وی افزود: «ما باید بتوانیم همزمان در دو میدان بجنگیم و بفهمیم که این جنگ‌های طولانی است. ما باید بتوانیم در تقابل مکرر و مستقیم با ایران قرار بگیریم.» 

همان طور که گفته شد ایران برای ساخت بمب اتمی به اجزای دیگری نیاز دارد که نیازمند سطح تکنولوژی بالایی دارد. بر اساس گزارش ماه مارس خبرگزاری یدیعوت‌آخارانوت، ایران اخیرا برای دستیابی به این فناوری‌ها اقداماتی را انجام داده است. ایران نیازمند ابزارهایی است که بتواند یک کلاهک هسته‌ای را سرهم کند، مانند موشک‌انداز سیمرغ که در سال 2017 رونمایی شد. برای تولید یک بمب هسته ای مناسب، به توانایی و دانش فنی و همچنین اجزای فیزیکی مانند مواد منفجره که به صورت دقیق و هماهنگ عمل کنند، نیاز است. عموماً می گویند ایران بین یک تا دو سال با چنین قابلیت‌هایی فاصله دارد. اما سه مقام ارشد اسرائیل گفتند که ایران در این عرصه شروع به تحرکاتی کرده است. این سه نفر گفتند، در چند وقت اخیر، ایران برای به دست آوردن اجزای لازم برای مونتاژ یک بمب هسته‌ای تحرکات جدی داشته است.

منبع: وای نت / تحریریه دیپلماسی ایرانی/۱۱

کلید واژه ها: ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا توانایی هسته ای ایران توسعه توانایی هسته ای گریز هسته ای جیک سولیوان جیک سالیوان آنتونی بلینکن آسپن غنی سازی 90 درصد ظرفیت غنی سازی ایران غنی سازی 60 درصد


نظر شما :