احتمال جنگ قریب الوقوع علیه ایران و محور مقاومت

حمله شدیداللحن عربستان به سوریه به معنای شکست مذاکرات وین است؟

۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۴۷۸ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالباری عطوان
عبدالباری عطوان می نویسد: روزهای پیش رو احتمالا مملو از غافلگیری‌های شتاب‌زده باشد و تمام آنچه اکنون می‌توانیم بگوییم این است که تحولات آتی بسیار خطرناک است زیرا هراس اسرائیل از خطر موجودیتی ایران به اوج خود رسیده است.
حمله شدیداللحن عربستان به سوریه به معنای شکست مذاکرات وین است؟

دیپلماسی ایرانی: حمله شدید و بی‌سابقه عربستان به سوریه و رئیس جمهور اسد....آیا جنگ علیه ایران و محور این کشور پس از شکست مذاکرات هسته‌ای در وین نزدیک شده است؟ آیا این مسئله زمینه سازی برای به تاج و تخت رسیدن شاهزاده بن سلمان و اتخاذ سیاست‌های تنش‌زا و عادی سازی با اسرائیل است تا به این ترتیب به رسمیت شناخته شود و انزوایش شکسته شود؟

عبدالله المعلمی، نماینده دائم عربستان در سازمان ملل حمله شدید و بی‌سابقه‌ای به رئیس جمهور بشار اسد و حزب الله انجام داد و تکذیب کرد که جنگ سوریه به پایان رسیده است.

قبل از آشنایی با علل واقعی این حمله ناگهانی وغیرعادی عربستان باید به چند نکته اشاره کرد:

- نخست: این حمله با بی‌نتیجه پایان یافتن دور هفتم مذاکرات وین هم زمان است. حتی دور بعدی مذاکرات مشخص نشد و این یعنی احتمال جنگ ایالات متحده آمریکا و اسرائیل علیه ایران در سایه تهدیدها و تنش روزافزون زیاد شده است.

- دوم: شاهزاده محمد بن سلمان در روز سه شنبه هفته گذشته در ریاض و در سایه غیبت پدرش یا «مخفی کردن» او به علل نامعلومی، ریاست نشست سالانه شورای همکاری خلیج فارس را برعهده گرفت. این مسئله کفه‌ این احتمال را سنگین می‌کند که ولیعهد اتخاذ سیاست‌های تنش‌زای جدید علیه محور مقاومت را آغاز کرده است.

- سوم: این حمله علیه رئیس جمهوری سوریه برای ناکام گذاشتن تلاش الجزایر برای بازگردادن سوریه به اتحادیه عرب در ماه مارس آتی و نیز ایستادن در سنگر مراکش در سایه شعله‌ور شدن درگیری میان مراکش و الجزایر است.

- چهارم: در سایه تشدید اختلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی و تقریبا عقب نشینی امارات از جنگ یمن و در سایه رقابت و کشمکش دو کشور بعید نیست سیاست جدید عربستان نقطه مقابل سیاست امارات برای اصطلاح روابط با سوریه و ایران باشد.

در این میان تقریبا مسلم است که آمریکا احتمالا دستوراتی به متحدان خود در خلیح فارس در راستای آماده شدن برای جنگی قریب الوقوع علیه ایران و محورش بعد از شکست مذاکرات وین را صادر کرده باشد. جنگی که احتمالا اسرائیل به تنهایی یا همکاری آمریکا آن را انجام می‌دهد.

بعید نیست گام نخست و مهم‌ترین گامی که بن سلمان در صورت جانشینی پدرش بردارد عادی سازی روابط با اسرائیل باشد تا به این ترتیب انزوای خود را از میان ببرد و از سوی آمریکا، اروپا و متحدانشان به عنوان پادشاه به رسمیت شناخته شود.

همچنین بعید نیست رهبری جدید عربستان در صورتی که این کودتای جدید در روابطش با سوریه و رئیس جمهور اسد جدی باشد، دوباره حمایت تسلیحاتی و مالی خود را از مخالفان سوری از سرگیرد مگر این که این «گستاخی» نوعی «سبکسری» سیاسی باشد که از اصول اساسی برخی از سیاست های عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است.

روزهای پیش رو احتمالا مملو از غافلگیری‌های شتاب‌زده باشد و تمام آنچه اکنون می‌توانیم بگوییم این است که تحولات آتی بسیار خطرناک است زیرا هراس اسرائیل از خطر موجودیتی ایران به اوج خود رسیده است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالباری عطوان

نویسنده خبر

کلید واژه ها: ایران و سوریه ایران و عربستان شکست مذاکرات وین مذاکرات هسته ای ایران و امریکا حمله به ایران حمله به سوریه عربستان و سوریه محمد بن سلمان


( ۲۳ )

نظر شما :

اشکان ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۴۴
خدا شفاش بده تا ایران و اسراییل رو به جان هم نندازه ول کن نیست
احمد محمود ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۲۲:۰۵
اظهار نظر های عطوان ابکی و بیشتر ارزومندیهای او را بیان میکند شایسته است سایت معقولی مانند دیپلماسی از نویسندگان مستقل تری استفاده نماید.
مهندس مهراب لاهیجانی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۰۳:۰۸
لطفا از نگاه تصویر بزرگ مطلب را تحلیل کنید . اهمیت ایران انچان است که: 20 سال مذاکره پیرامون ان و با ظاهر برجام ادامه داشته است. چین و روسیه سراسیمه ایران را عضو شانگهای کرده اند. قرار داد های طویل مدت 25 سال و 20 ساله با ایران بسته اند. بایدن برای برگشت به برجام التماس میکند. و اسرایل همچون سگ بی دندان فقط پارس میکند برای واقعی نشان دادن صحنه. نشان های تولد قدرت متوازن کننده امریکا اشکار شده و کل هدف امریکا خریدن همراهی ایران است. امریکا با سیاست ، ایران را هسته ای کرد و در واقع با هزینه ما قصد توازن روسیه را دارد. همراهی ایران با امریکا سبب کنترل رشد شتابان چین میشود. همکاری با ایران برای امریکا اهمیت وجودی یافته و ایران یا همکار برجسته امریکا میشود یا قربانی بزرگ .
ابراهیم قدیمی ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۲
عربستان شکست خورده در منطقه ،(در سوریه ،در عراق ، در یمن ) میخواهد بگوید هنوز زنده ام۔بر او نمرده بفتوای من نماز کنید۔