از هسته ای شدن تا برخورداری از اقتصاد قوی

توسعه ملی را از ژاپن بیاموزیم

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۹۰۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا پرونده هسته ای
محسن امین زاده در یادداشتی می نویسد: از ژاپن بیاموزید که با توان صنایع هسته‌ای‌اش به قدرت تولید سلاح هسته‌ای نیز بسیار نزدیک شد. یک ظرفیت بازدارندگی بالقوه هسته‌ای نظامی که رهبران ژاپن هرگز از آن یاد نکردند و هرگز هیچ ادعا و تظاهری در این رابطه نداشته و ندارند.
توسعه ملی را از ژاپن بیاموزیم

نویسنده: محسن امین زاده، دیپلمات و معاون اسبق وزیر امور خارجه

دیپلماسی ایرانی: از ژاپن بیاموزید که یکی از موفق‌ترین قدرت‌های اقتصادی جهان در نیم قرن اخیر است. پس از شکست در جنگ جهانی دوم، راهبران‌اش بنیان ژاپن نوین، سومین اقتصاد جهان و سومین صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای جهان را بر خرابه‌های حملات اتمی آمریکا، بنا نهادند.  

از رهبران ژاپن بیاموزید که مواضع نظامی‌گرا و راهبردهای نظامی خشن و متجاوزشان، با شکست در جنگ جهانی دوم به انتها رسید. ‌راهبرد نوین‌شان برای کسب مجدد قدرت اقتصادی،‌ هسته‌ای و نظامی، بدون تهدید و تظاهر نظامی‌گری و با اعتمادسازی دیپلماتیک، این کشور را دوباره به قدرتی بزرگ بدل کرد.   

از ژاپن بیاموزید که با راهبرد تنش‌زدایی و اعتمادسازیِ مداوم با جامعه جهانی،‌ به یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای هسته‌ای جهان بدل شد و در صنایع هسته‌ای صلح‌آمیز،‌ حتی بالاتر از دارندگان سلاح هسته‌ای، روسیه، بریتانیا و چین ایستاد.    

از ژاپن بیاموزید که با توان صنایع هسته‌ای‌اش به قدرت تولید سلاح هسته‌ای نیز بسیار نزدیک شد. یک ظرفیت بازدارندگی بالقوه هسته‌ای نظامی که رهبران ژاپن هرگز از آن یاد نکردند و هرگز هیچ ادعا و تظاهری در این رابطه نداشته و ندارند.

از راهبرد اعتمادسازی ژاپن برای توسعه صنایع هسته‌ای تا بالاترین کیفیت جهانی بیاموزید. چیزی که ایران در سال ۱۳۸۴ بدون قصد ساخت سلاح هسته‌ای (‌طبق فتوای رهبری) از ژاپن‌ نیاموخت و با رویکرد افراطی،‌ پرونده هسته‌ای ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تحویل آمریکا داد.

از تجربه پیروزی اقتصادی ژاپن پس از جنگ جهانی بیاموزید وبا برگشت به برجام، برای پیروزی در بازسازی اقتصاد بیمار و رو به قهقرای کشور بکوشید. هرچند نشانه‌های افراط‌گراییِ مجدد علیه برجام و دیپلماسی هسته‌ای کم نیست،‌ اما با فقیرتر شدن ایران و خالی شدن خزانه، غالب اصولگرایان نیز تهدید و نظامی‌گری بی‌خردانه را‌ مانع اقتدار ملی می‌دانند. در عین حال دولت پنهان قدرتمندتر از آن است که حتی دولت اصولگرا هم قادر به حذف آنها از دخالت مخرب در امور باشد.

از ژاپن بیاموزید که رفع بحران‌های ملی و اقتدار اقتصادی نیاز به سیاست خارجی قدرتمند،‌ موفق و پویا و اعتماد سازی با جامعه جهانی دارد. بنیان مناسبات بین‌المللی خود را بر اقتدار اقتصادمحور، همراه با اعتمادسازی و صلح‌طلبی قرار دهید.

از ژاپن بیاموزید و از توهم موهوم حل بحران تحریم‌ها با نمایش تشدید اقتدار نظامی و هسته‌ای و تهدید دیگران دوری کنید و افتخار نجات کشور از این دام هستی‌سوز به‌ظاهر انقلابی تندروها و دولت پنهان را به نام دولت خودتان ثبت کنید.

از ژاپن بیاموزید و سرنوشت دیپلماسی و سیاست‌ورزی بین‌المللی و منطقه‌ای را به دست خردمندان غیرنظامی بسپارید. نظامیان را به پادگان‌ها برگردانید و تظاهر به نظامی‌گری را از صدر کنش‌های بین‌المللی ایران خارج کنید.

از ژاپن بیاموزید که چگونه با شکست‌ها، واقع‌بینانه مواجه شوید. از شکست ماجراجویی‌ها و سیاست خارجی دولت های سابق در تحویل پرونده هسته‌ای ایران به آمریکا در سال ۱۳۸۴ و شکست‌های پیدا و پنهان کشور در مواجهه با جنگ اقتصادی و تحریم‌های جهانی علیه ایران درس بگیرید. بنیان راهبرد اقتدار ملی را بر پایه آموزه‌های تلخ ۱۶ ساله گذشته استوار کنید.

همچون ژاپنی‌ها بنیان اقتدار ملی را بر اقتدار اقتصادی بگذارید و اقتدار دفاعی و هسته‌ای صلح‌آمیز را در سایه اقتدار اقتصادی دنبال کنید./ منبع:مجمع فعالان اقتصادی

کلید واژه ها: ایران و ژاپن ژاپن توسعه ملی برنامه هسته ای ایران برجام احیای برجام مذاکرات برجام محسن امین زاده


( ۱۸ )

نظر شما :

صالحی ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۰
چقدر ضعیف؟! چقدر بی پایه و سطحی؟!! حسن ظن کامل به دوستان غربی خود و بدسگال به هموطنان!! هرگز از شما نمی آموزم
احمد محمود ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۰۲:۲۶
اقای امین زاده این سمفونی را برای کرها اجرا میکنید.
فدوی ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۴
امر خودمان و به اختیار نیاموزیم ، جبر زمانه خودش و با درد به ما خواهد آموزاند .
زیتون ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۷
ژاپن تمام زیرساخت های اصلیش برای پیش از جنگ جهانی دوم است....کشوری که در زمان جنگ جهانی دوم زیردریاییهای عظیم میساخته فکر نکنم پیشرفت موجود چیز خاصی براش محسوب بشه.....تا این پالس های ضعف از داخل ایران صادر میشه نه اروپا و نه امریکا و نه حتی چین روی قدرت ایران سرمایه گذاری نخواهند کرد....کرم درخت را باید درمان کرد ....وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه یه برنامه جامع پاکسازی برای مواجب بگیرهای سرویس های اطلاعاتی بیگانه بریزن و اینا را بعنوان آمار فوتی های کرونا رد کنن بره.....این انگل ها توان داخلی را از بین میبرن و مانع رشد اقتصادی میشن.....
ابراهیمی ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
این مطلب برای چهل پنجاه سال پیش خوبه. مه الان که مشکلات ژاپن رو اومده
ابراهیم قدیمی ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۲
خدا زان خرقه بیزار است صد با ر که صد بت باشدش در استینی۔ایران صدمات زبادی دیده ولی شگست خورده جنگی تابحال نیست که ژاپن الگوی اوباشد۔در جنگ ایران وعراق، درجنگ با داعش ،در جنگ سوریه۔حتی در نبرد با اسرائیل۔
مجید ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۰۸:۳۵
چه تحلیل سطحی و نابخردانه و البته خوش بینانه. واقعا تجربه معاونت وزیر خارجه در کارنامه شما بوده ؟ جالب است که از اعتماد سازی می گویند و از برجام صحبت می کنن در حالی که هم در دولت آقای خاتمی و هم در دولت دکتر روحانی اعتمادسازی انجام شد ولی ... جناب اقای معاون وزیر تا وقتی شما ضعیف باشید تا وقتی شما مدیران و تحلیلگران ضعیف داشته باشید تا وقتی اقتصاد شما سر تا پا ضعف باشد صحبت از اعتماد و روابط بر پایه اعتمادسازی یعنی باخت هیچ ابر قدرتی حاضر به اعتماد کردن به یک ضعیف صادق نیست مخصوصا اگر اون ضعیف دارای منابع عظیم نفتی و گازی و موقعیت مناسب ژئوپلیتیکی باشد.
علوی ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۶
شما یا مزدوری یا جاهل واقعا چه کسی در این خاورمیانه ی پر آشوب و پر از جنگ و حیله سلاحش را با نان شب عوض میکند ؟ بعد از عبور از فاز امنیتی خواهی دید که چقدر از کشورهای جهان برای سرمایه گذاری در ایران بال بال خواهند زد