روابط نه چندان حسنه ابوظبی و ریاض با واشنگتن

فشار امارات و اسرائیل به آمریکا برای تضمین های امنیتی در صورت احیای برجام

۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۰۹۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که گفت وگوهای ادامه داری درباره چشم انداز تهدید ها وجود داشته است. مقام های آمریکایی هیچ گونه تعهدی از جانب آمریکا به یک طرح مشخص را تایید نکردند. وزارت امور خارجه اسرائیل از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و وزارت دفاع اسرائیل هم به درخواست اظهارنظر بلومبرگ پاسخ نداد.
فشار امارات و اسرائیل به آمریکا برای تضمین های امنیتی در صورت احیای برجام

نویسنده ها: زینب فتاح، بن بارتِن اشتاین و دانیل آویس

دیپلماسی ایرانی: امارات متحده عربی و اسرائیل در حال لابی با آمریکا هستند تا در صورت احیای برجام، یک راهبرد امنیتی برای خاورمیانه فرمول بندی شود. جنگ در اوکراین و فوران بهای نفت، اهرم هایی به این دو داده تا تضمین هایی را بدست آورند که در سال ۲۰۱۵ از کسب آن ناکام ماندند.

پنج فرد آگاه با این ماجرا به بلومبرگ گفتند که این دو دشمن پیشین که در سال 2020 روابط دیپلماتیک برقرار کردند، خواستار یک رویکرد منسجم هستند که دربردارنده تقویت دفاع موشکی و اشتراک اطلاعاتی است. سه نفر از آنان گفتند که اسرائیل و امارات، جداگانه با دولت بایدن در تماس بوده اند اما همزمان با نگرانی هایی درباره استفاده ایران از درآمد نفتی برای تامین مالی بیشتر گروه های مسلح نیابتی اش در اطراف خاورمیانه، در این زمینه با هم هماهنگ شده اند.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا هم به بلومبرگ گفت که آمریکا به منطقه ای که شرکایش در آن در برابر "تجاوز خارجی" امن باشند، متعهد بوده و با آنها برای رویارویی با تهدیدهای ایران، همکاری می کرده است.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که گفت وگوهای ادامه داری درباره چشم انداز تهدید ها وجود داشته است. مقام های آمریکایی هیچ گونه تعهدی از جانب آمریکا به یک طرح مشخص را تایید نکردند. وزارت امور خارجه اسرائیل از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرد و وزارت دفاع اسرائیل هم به درخواست اظهارنظر بلومبرگ پاسخ نداد.

کشورهای عربی خلیج فارس و اسرائیل، با توافق هسته ای 2015 مخالف بودند. از آن زمان، دولت های عربی به دنبال گسترش روابطشان با روسیه و چین برآمدند تا با کاهش حضور آمریکا در منطقه، سپر جایگزینی داشته باشند. روابط دولت های عربی با واشنگتن تا به آنجا وخیم شده که اخیرا حاضر نشدند به تلاش های آمریکا برای منزوی کردن مسکو و اطمینان بخشی به بازارهای انرژی بپیوندند در حالی که تهاجم پوتین به اوکراین، نفت را به بالاترین بهای خود در سیزده سال گذشته رسانده است.

اکنون، عزم دولت بایدن برای آرام ساختن بازارهای انرژی در عین تشدید تحریم ها علیه روسیه، به امارات متحده عربی به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک، اهرم تازه ای در گفت وگوها با آمریکا داده است. هفته گذشته، باربارا لیف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید از ابوظبی دیدار کرد تا تنش ها را کاهش دهد.

به گفته منابع یادشده، گفت وگوهای دو طرف بر درخواست امارات برای تضمین های امنیتی و نیز تمایل بایدن به صادرات نفت بیشتر متمرکز بوده است. اندکی پس از این دیدار بود که امارات اعلام کرد با دیگر اعضای اوپک پلاس برای افزایش سریع صادرات نفت گفت وگو خواهد کرد. پس از آن بود که بهای نفت کاهش یافت و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا از این جریان استقبال کرد. البته بعد از آن، وزیر نفت امارات، انتظارات را پایین آورد و گفت که کشورش به کارتل تولیدکنندگان نفت، متعهد می ماند.

گذشته از کمرنگ بودن اهرم های واشنگتن در ریاض به دلیل امتناع بایدن از تماس با محمد بن سلمان، روابط آمریکا با امارات هم در پایین ترین سطح سالیان گذشته است، واقعیتی که علنا هم ابراز شده اما در پی آغاز جنگ پوتین در اوکراین، در عمل به آن پرداخته شده است. عمق این ناخرسندی زمانی روشن شد که امارات در شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه محکومیت تهاجم روسیه، رای ممتنع داد.

دو منبع آگاه به بلومبرگ گفتند که امارات به دنبال آن است که با بهره برداری از شرایط کنونی، پوشش گسترده تری از سامانه های دفاع موشکی تاد و پاتریوت را بدست آورد، بویژه در پی حملات موشکی و پهپادی به ابوظبی. همچنین انتظار می رود که آمریکا شکلات های دیگری هم برای امارات داشته باشد از جمله بسته ای از تدابیر که شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن را هدف می گیرد. البته حوثی ها به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی نخواهند شد هرچند به گفته مقام وزارت امور خارجه آمریکا، این کشور در هدف گرفتن رهبران حوثی و نهادهایی که در بی ثباتی منطقه و تحمیل رنج های بشری نقش دارند، اهمال نخواهد کرد.

منبع: بلومبرگ / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امارات متحده عربی امریکا و امارات متحده عربی ایالات متحده امریکا امریکا و عربستان سعودی ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و امریکا و عربستان ایران و امریکا و اسرائیل برجام مذاکرات برجام مذاکرات وین احیای برجام جو بایدن


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۵
نشستندوگفتند وبرخاستند پی دفع وقت مجلس اراستند۔از اینگونه مجالس چیزی عاید منطقه نمیشود۔نه خیر ونه شر۔ در پی مصلحت نیستند۔